Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bakstenen pad?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bakstenen pad?

    Hallo iedereen,

    ik heb een paar vraagjes, het eerste gaat over een bakstenen pad. We zouden een nieuw tuinpad willen aanleggen ipv het oude, verzakte mengelmoesje van stenen nu hebben we nog 2 volle palletten afbraak bakstenen staan (de klassieke rode). Die zouden we dan op hun kant (zoals in een klassieke muur) als pad willen leggen (natuurlijk op een bed van zand-cement en tussen twee betonnen stoot-balkjes) Ook zou ik de stenen een beetje laten afwateren in de richting van de border (ong 1 cm lager aan de kant van de border, pad zal ongeveer 90-100cm breed zijn)
    Iemand ervaring met zo'n pad? word het makkelijk mossig, groen? of erg glad? Dat is mijn voornaamste "angst"
    (de andere vragen zullen in een andere "chit chat" komen, een vraagje over LED en spanning om te beginnen )

    Alvast bedankt,

    Tom
    De gustibus et coloribus non est disputandum
    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

  • #2
    Re: Bakstenen pad?

    Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
    ...
    Iemand ervaring met zo'n pad? word het makkelijk mossig, groen? of erg glad?
    ja, omdat dat soort stenen erg poreus zijn.
    bij ons achter de schuur ook zo,n gedeelte in de tuin, die zijn zo begroeit dat je de bakstenen niet eens meer ziet.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Bakstenen pad?

      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      ja, omdat dat soort stenen erg poreus zijn.
      bij ons achter de schuur ook zo,n gedeelte in de tuin, die zijn zo begroeit dat je de bakstenen niet eens meer ziet.
      grt,bouk.
      ik hoop dat er mensen zijn met beter ervaringen dan jij bouk anders moet ik van 2 palletten stenen zien af te raken EN nog tegels kopen voor het pad

      Tom
      De gustibus et coloribus non est disputandum
      Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

      Comment


      • #4
        Re: Bakstenen pad?

        Gewone bakstenen zijn zeker niet aan te raden om een pad aan te leggen, zoals bouk zegt, veel te poreus, niet geschikt voor in de grond, ze zullen steeds vochtig zijn, en het mos groeid er beter dan op wat dan ook, en jammer van het werk dat je er zal insteken.

        Heb je er veel nodig ?
        Last edited by Guest42; 16 april 2012, 15:42.

        Comment


        • #5
          Re: Bakstenen pad?

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Gewone bakstenen zijn zeker niet aan te raden om een pad aan te leggen, zoals bouk zegt, veel te poreus, niet geschikt voor in de grond, ze zullen steeds vochtig zijn, en het mos groeid er beter dan op wat dan ook, en jammer van het werk dat je er zal insteken.

          Heb je er veel nodig ?
          ik moet nog gaan meten maar ik gok op 12 tot 15 vierkante meter
          De gustibus et coloribus non est disputandum
          Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

          Comment


          • #6
            Re: Bakstenen pad?

            Vroeger zo'n pad in bakstenen geweten bij mensen.
            • Er komt heel snel mos op
            • Het is glad bij regen
            • Het is superglad bij vorst
            • Het vriest redelijk snel stuk (afhankelijk van type baksteen, met of zonder gaatjes in)
            • Het trekt eigenlijk op niet veel, tenzij je het graag ziet natuurlijk

            Persoonlijk zou ik er nooit mee beginnen, liever iets kopen dat minder gevaarlijk is en minder onderhoud vraagt.
            De kost voor iets nieuw zal in elk geval minder zijn dan de kost voor een gebroken been.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Bakstenen pad?

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              De kost voor iets nieuw zal in elk geval minder zijn dan de kost voor een gebroken been.
              dan kijken we dus idd best uit naar een "klassieke" klinker. komt op iets van een 10-11 euro per vkt m (zonder zand, cement en boordjes natuurlijk)

              dat gaat idd goedkoper zijn dan een gebroken been of binnen zes maanden "gezaag" van vrouwlief aan m'n hoofd
              De gustibus et coloribus non est disputandum
              Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

              Comment


              • #8
                Re: Bakstenen pad?

                Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
                dan kijken we dus idd best uit naar een "klassieke" klinker. komt op iets van een 10-11 euro per vkt m (zonder zand, cement en boordjes natuurlijk)

                dat gaat idd goedkoper zijn dan een gebroken been of binnen zes maanden "gezaag" van vrouwlief aan m'n hoofd
                Ach, enkele weken geleden mijn oprit laten leggen met 120m² platinen met eronder 20cm stabilisé. Doe het inderdaad liever goed van de eerste keer dan aanmodderen met deze stenen zoals hier door velen is meegegeven.
                Nog een afwatering voorzien en je bent helemaal OK Zelf voor brede gootjes gekozen zodat ik tenminste nog deze eens kan uitkuisen, de RVS smalle gootjes zijn heel mooi maar een 'bitch' als je eens vodden hebt met je afwatering.

                Comment


                • #9
                  Re: Bakstenen pad?

                  Misschien behandelen met siliconen.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bakstenen pad?

                    Zoals al eerder aangehaald zijn bakstenen bedoeld om metselwerk op te trekken. Als je iets wil gebruiken wat daar sterk op gelijkt om je pad aan te leggen dan heb je eerder kleiklinkers nodig. Die zijn verkrijgbaar in diverse maten en kleuren; sommige varianten zijn bijna niet van bakstenen te onderscheiden. Je hebt ze vast wel in een rustiek model ook als je dat wil. Gebakken klinkers zijn minder poreus dan bakstenen, waardoor ze veel beter bestendig zijn tegen vorst.

                    Let trouwens ook altijd op met afbraakstenen: je weet niet wat je in handen hebt. Zo gaf de metser vroeger elke steen alvorens die in het mortelbed te leggen een tik met zijn truweel. Afgaande op de klank werd de steen goed of slecht bevonden. De bakstenen werden immers met de kiepwagen geleverd en konden dus inwendig gebroken zijn. De stenen die werden afgekeurd werden voor de niet dragende binnenwanden gebruikt. Bij afbraak worden alle stenen echter terug op 1 grote hoop gegooid, je hebt dus geen weet meer van goede of slechte stenen. Tegenwoordig komen bakstenen netjes gestapeld op de werf en passen de metsers die techniek ook niet meer toe. Voor sommige toepassingen - zoals een gebricoleerd tuinpad - kan dat geen kwaad natuurlijk, maar als er vodden van komen en er komt een gerechtsexpert aan te pas, dan kan hij die heeft beslist met zulke stenen te werken het wel vlaggen hebben...
                    You're not supposed to look at the photograph, you’re supposed to look through it. It's a window. (J. Szarkowski)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bakstenen pad?

                      Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                      Misschien behandelen met siliconen.
                      Nope, slecht idee. Silicone op een buitenmuur is prima, het is waterafstotend maar voor een stenen pad heeft een laagje van die silicone op de bovenkant geen effect omdat het water van de zijkant en onderaan zal aangezogen worden en blijf je dus met watergesatureerde stenen zitten.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bakstenen pad?

                        Mijn advies: kleiklinkers in waalformaat. Het mooiste en het sterkste. Zeker als je ze dan ook nog in visgraatverband kan leggen.
                        Je hebt ze in verschillende kleuren.
                        Maar natuurlijk is een pad het mooist als je één kleur neemt, niet gaan mengen dat is kitcherig.
                        gebruik geen gewone bakstenen want die verbrokkelen door de vorst!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bakstenen pad?

                          Kan alleen maar de adviezen bijtreden stenen zijn inderdaad te poreus en brokkelen af ( bij mij toch )

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bakstenen pad?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                            Maar natuurlijk is een pad het mooist als je één kleur neemt, niet gaan mengen dat is kitcherig.
                            Dat zal ook wel ieder zijn mening zijn natuurlijk ... vaak wordt er een mix genomen van twee kleuren (gevlamd) afhankelijk van het type klinkers.
                            In visgraat vind ik nogal dijkachtig ... bijna elke dijk (en veel straten) aan de kust wordt/werd zo gelegd en is echt ouderwets.
                            Maar zoals ik net aanhaal, ieder zijn goesting.
                            Zo vind ik ook wel wat te veel van het goede maar dit (gevlamd) valt toch best mee en daar merkt men het minst de eventuele vervuiling op.
                            Voorkeur gaat hier uit naar getrommelde klinkers, beschikbaar in vele kleuren natuurlijk.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Bakstenen pad?

                              @ VerSeg. Maar nu geef je drie voorbeelden met betonklinkers.
                              Terwijl ik kleiklinkers een veel natuurlijker en mooier materiaal vind. Totaal andere (oppervlakte)structuur.
                              En leunt beter aan bij het bakstenen pad waar topicstarter het over heeft.
                              De visgraat is inderdaad een kwestie van smaak.
                              (Betonklinkers worden getrommeld om de randen te breken en ze zo min of meer het ouderwetse uitzicht van gebakken klinkers te geven.)

                              Comment

                              Working...
                              X