Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Walkie Talkies gezocht...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Walkie Talkies gezocht...

    Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
    Wel onthouden dat niet-handsfree walkie-talkieën ook niet mag....
    Graag artikel of wettekst ?

    ... Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt. 8.4 4°

    Bij mijn weten is het in België (spreek niet over buitenland) nog steeds zo dat als het niet in de wet staat...het niet verboden is. Maar kan ook zijn dat ik wat...euh...verouderd ben, vandaar bovenstaande vraag
    Dan zou iedere "smurf" strafbaar zijn als hij al rijdend zijn radio bedient...ook al gelijkt de micro heden ten dagen op een telefoon en is hij NIET draagbaar, of bezit hij niets anders dan een draagbaar postje ?

    Groetjes
    Marc
    Last edited by Brombeer; 12 april 2012, 17:46. Reden: schrijfvout
    Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

    Comment


    • #47
      Re: Walkie Talkies gezocht...

      Oorspronkelijk geplaatst door Brombeer Bekijk bericht
      Graag artikel of wettekst ?

      ... Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt. 8.4 4°

      Bij mijn weten is het in België (spreek niet over buitenland) nog steeds zo dat als het niet in de wet staat...het niet verboden is. Maar kan ook zijn dat ik wat...euh...verouderd ben, vanaar bovenstaande vraag
      Dan zou iedere "smurf" strafbaar zijn als hij al rijdend zijn radio bedient...ook al gelijkt de micro heden ten dagen op een telefoon en is hij NIET draagbaar, of bezit hij niets anders dan een draagbaar postje ?
      Kijk dan maar eens goed naar de wet. Een CBtoestel noemt men een "radiotelefoon B27". Microfoon gebruiken en prijs!

      Sommige communicatiemiddelen zijn niet onderhevig aan handsfree, politieradio's b.v. (of wat dacht je )

      En niet vergeten dat er een universele regel is waarmee ze je altijd te pakken hebben: moet ten allen tijde zijn voertuig onder controle houden. Dus drinken eten, GPS bedienen..... het is voor interpretatie vatbaar. In het buitenland heb je dan nog dezelfde of mogelijk lichtjes afwijkende wetten.

      BTW, ik heb wel weet van een radioamateur die "gepakt" was om zijn microfoon te gebruiken en dit tot voor de politierechtbank liet komen. Zijn verdediging: De auto was aan automaat en één hand was voldoende om alles te bedienen. resultaat.. vrijspraak .

      Het vonnis heeft een hele tijd online gestaan maar ik heb er al verschillende keren vergeefs naar gezocht.
      bye, Maurice
      https://on4bam.com/
      Nikon D7500

      Comment


      • #48
        Re: Walkie Talkies gezocht...

        Juist, wil hier niet per sé Ts zijn topic doen verzanden in welles nietes...
        Kan enkel maar mijn vraag herhalen...zeg mij in welk KB ik dit kan terugvinden? Niet komen aandragen met: "het BIVV zegt/raadt aan..."
        Klare wetteksten en ik doe mijn hoed af.

        Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
        Kijk dan maar eens goed naar de wet. Een CBtoestel noemt men een "radiotelefoon B27". Microfoon gebruiken en prijs!
        In het artikel dat ik hierboven aanhaal uit het KB van 1-12-75 is geen sprake van RADIOtelefoon B27. Hoe denkt u dat men er in slaagt om bepaalde zware jongens uit de "doos" te halen op procedurefouten? Waarmee ik niet wil gezegd hebben dat iemand die telefoneert achter het stuur een zware jongen is hé

        Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
        Sommige communicatiemiddelen zijn niet onderhevig aan handsfree, politieradio's b.v. (of wat dacht je )
        Ook daarvan ben ik wel benieuwd waar dit terug te vinden is? Er is terug te vinden dat zij personen mogen vervoeren op de uitwendige delen van een voertuig (als dat al niet verouderd is), er is terug te vinden dat zij onder bepaalde voorwaarden door een rood licht mogen rijden, er is terug te vinden dat zijn in bepaalde omstandigheden geen gordel moeten dragen...maar 'k denk dat het daar dan ook een beetje stopt. Als het over wegverkeer gaat.

        Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
        En niet vergeten dat er een universele regel is waarmee ze je altijd te pakken hebben: moet ten allen tijde zijn voertuig onder controle houden. Dus drinken eten, GPS bedienen..... het is voor interpretatie vatbaar. In het buitenland heb je dan nog dezelfde of mogelijk lichtjes afwijkende wetten.
        Lijkt mij heel correct en aangezien je zelf vindt dat het voor interpretatie vatbaar is denk ik dan ook dat enkel een rechter ten gronde zal oordelen daarover. Die werkmens die zijn boterhammeke eet aan het stuur pakken ze...(kranten hebben dan ook terecht vol gestaan met verontwaardigde commentaren daaromtrent....) Of die man ooit vervolgd is door het openbaar ministerie (maw of hij veroordeeld werd)...betwijfel ik. Het kan natuurlijk dat deze brave man akkoord ging met een minnelijke schikking...en tsja...dan is er uiteraard geen verhaal. Al gehoord dat ze ene pakken omdat hij rookt in de auto ? (Ik anders wel hoor, éénmalig, hij rookte in de firmawagen, waarin hij alleen zat en "men" ging het gelijk stellen aan roken op de werkvloer ) Waarmee ik bedoel: mocht men kunnen aantonen dat je een ernstig ongeval veroorzaakt hebt door je voertuig niet onder controle te hebben door het gebruik van...een rechter daar waarschijnlijk rekening kan of zal mee houden. Maar wil het verder nog zien dat je veroordeeld wordt omdat agent x of y een bad-hair day had...en je op de bon slingerde.
        Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
        BTW, ik heb wel weet van een radioamateur die "gepakt" was om zijn microfoon te gebruiken en dit tot voor de politierechtbank liet komen. Zijn verdediging: De auto was aan automaat en één hand was voldoende om alles te bedienen. resultaat.. vrijspraak .
        Dus...dan toch een uitspraak ten gronde?

        Maar...laat ons eindigen in schoonheid...Er is de letter van de wet en er is....juist...de geest van de wet

        Groetjes
        Marc
        Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

        Comment


        • #49
          Re: Walkie Talkies gezocht...

          Oorspronkelijk geplaatst door Brombeer Bekijk bericht
          In het artikel dat ik hierboven aanhaal uit het KB van 1-12-75 is geen sprake van RADIOtelefoon B27.
          Het is de classificatie gebruikt in de telecomwet (19-10-1979)

          "Technische specificaties betreffende radiotelefonen B27 (amplitudemodulatie)"

          Site BIPT.
          bye, Maurice
          https://on4bam.com/
          Nikon D7500

          Comment


          • #50
            Re: Walkie Talkies gezocht...

            Bedankt om dit mee te geven
            Maar wees gerust...komt niet voor in het KB van 01-12-75 zijnde de wegcode.

            Groetjes
            Marc
            Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

            Comment


            • #51
              Re: Walkie Talkies gezocht...

              Ook wij gebruiken een supergoedkope Twintalker van Topcom (uit Dunaldi ) als we met 2 auto's op uitstap/reis zijn. Werkt naar behoren, en als er geen verbinding meer is omwille van de afstand is er nog de GSM voor noodgevallen.
              Vaste stopplaatsen spreken we op voorhand af, extra stops per talkie of GSM.
              Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
              BD0993BE
              Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250

              Comment


              • #52
                Re: Walkie Talkies gezocht...

                Oorspronkelijk geplaatst door Brombeer Bekijk bericht
                Bedankt om dit mee te geven
                Maar wees gerust...komt niet voor in het KB van 01-12-75 zijnde de wegcode.
                Inderdaad, je moet de combinatie zien. Gebruik handmicrofoon CB = gebruik radiotelefoon. Niet handsfree telefoneren = strafbaar.
                PMR staat niet in de wetgeving als radiotelefoon maar in hoeverre je de mannen (vrouwen) in't blauw het verschil kan uitleggen....
                bye, Maurice
                https://on4bam.com/
                Nikon D7500

                Comment


                • #53
                  Re: Walkie Talkies gezocht...

                  Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                  PMR staat niet in de wetgeving als radiotelefoon maar in hoeverre je de mannen (vrouwen) in't blauw het verschil kan uitleggen....
                  Ik zou het toch maar niet riskeren en voor de handsfree pmr gaan.
                  Met als belangrijkste reden dat het veiliger is voor jezelf en passagiers.

                  Btw, het is niet omdat het niet expleciet in de wet staat dat het mag he
                  Er staat ook niet in dat je al rijdend met een psp(of andere spelconsole) mag spelen, maar dat mag ook niet.
                  Of tv kijken op je gps met DB ontvanger, da zien ze ook ni graag.

                  Er zijn altijd wel algeme wetteksten waar ze op kunnen terugvallen.
                  In Nederland is daar "Artikel 5" voor uitgevonden

                  Comment


                  • #54
                    Re: Walkie Talkies gezocht...

                    Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                    Inderdaad, je moet de combinatie zien. Gebruik handmicrofoon CB = gebruik radiotelefoon. Niet handsfree telefoneren = strafbaar.
                    PMR staat niet in de wetgeving als radiotelefoon maar in hoeverre je de mannen (vrouwen) in't blauw het verschil kan uitleggen....
                    Zou me zelfs de moeite niet getroosten...maar de keuze of je de zaak wilt laten voorkomen ligt hier uiteindelijk bij diegene die er op aangesproken wordt. En...tja...soms, bij bepaalde uitspraken kun je wel eens op je neus kijken.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Purple Bekijk bericht
                    Ik zou het toch maar niet riskeren en voor de handsfree pmr gaan.
                    Met als belangrijkste reden dat het veiliger is voor jezelf en passagiers.

                    Btw, het is niet omdat het niet expleciet in de wet staat dat het mag he
                    Er staat ook niet in dat je al rijdend met een psp(of andere spelconsole) mag spelen, maar dat mag ook niet.
                    Of tv kijken op je gps met DB ontvanger, da zien ze ook ni graag.

                    Er zijn altijd wel algeme wetteksten waar ze op kunnen terugvallen.
                    In Nederland is daar "Artikel 5" voor uitgevonden
                    Qua veiligheid heb je uiteraard overschot van gelijk. Gaat niemand betwisten.

                    Bij het tweede deel van je bericht kan ik mij niet aansluiten. Hier worden appelen met peren vergeleken. Het gaat hier om een "draagbare telefoon" en walkie talkie's - terminologie in wetteksten. Al rijdend een spelconsole bedienen of tv kijken wordt wel degelijk opgevangen door andere artikels hier eerder opgenoemd door on4bam en zoals je zelf ook aangeeft. Staat dus wel degelijk in de wet. Heb ook in mijn eerste topic meegegeven dat ik niet voldoende weet over buitenlandse wetgeving. In Groot-Brittannië mag je perfect je smartje achteraan de mobilhome hangen met stangen....in België is dit niet toegestaan...enz...
                    Heb ook meegegeven dat ik ervan overtuigd ben dat bij een zwaar ongeval mede veroorzaakt door het bedienen van...om het even wat...de rechtbank daar wel degelijk rekening zal mee houden in zijn eindbesluit.

                    De Belgische wetgeving werd hoofdzakelijk opgebouwd rond wetboeken of codes die tot stand kwamen tijdens de heerschappij van Napoleon en worden soms wel aangeduid als de ‘Code Napoléon’, namelijk (betreffende):
                    burgerlijke rechtspleging (Code de procédure civile) in 1806
                    koophandel (Code de commerce) in 1807
                    strafwetboek (Code pénal) in 1810
                    strafvordering (Code d'instruction criminelle) in 1808.
                    Al dan niet uitgebreid met aanvullende KB's of MB's...Want in dit keizerrijk reden nog geen dertigtonners. En laat dit nou net het probleem zijn dat de wetgever met de snel evoluerende maatschappij niet kan volgen in het aanpassen van de wetgeving. Vooral als het om grote sommen geld gaat (of hoe die te verzamelen)...zijn er vlug achterpoortjes gevonden.

                    Mocht men alle vrachtwagenchauffeurs uit het verkeer plukken die zitten te "tokkelen" (CB-taaltje voor communiceren met radio)...de staatskas zou er wel bij varen.
                    Rijdt er een vrachtwagen achterin op een stilstaande file en blijkt dat zijn tv'tje stond te spelen terwijl men de bestuurder uit zijn totaal verhakkelde cabine knipt...tja...hoeft verder geen betoog toch. Voer voor verzekeringen en advocaten.
                    Maar heb zeker de intentie niet om "onveiligheid" aan te moedigen.

                    En heel soms...durf ik uit de bocht gaan (meestal zelfs niet opzettelijk)...zie maar topic motorrijders...dan ga ik niet zeuren en betaal netjes m'n bekeuring.

                    Maar strikt juridisch gezien....

                    Groetjes
                    Marc
                    Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

                    Comment


                    • #55
                      Re: Walkie Talkies gezocht...

                      Ja, ik heb ooit in een convooi gereden met Walkie Talkies. Toch maar opletten dat de chauffeur daar niet te veel word door afgeleid: regelmatig een radiostilte inlassen.

                      Comment


                      • #56
                        Re: Walkie Talkies gezocht...

                        Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
                        Ja, ik heb ooit in een convooi gereden met Walkie Talkies. Toch maar opletten dat de chauffeur daar niet te veel word door afgeleid: regelmatig een radiostilte inlassen.
                        Juist
                        Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

                        Comment


                        • #57
                          Re: Walkie Talkies gezocht...

                          Hallo, ik heb een set Walkie Talkies gekocht van Cobra ook voor de camping. Toch handig als je niet de hele tijd wilt zoeken waar je kinderen zijn. Het zijn de Cobra MT975-2VP Walkie Talkies. Die hebben dus een bereik van 12 kilometer en niet duur in vergelijking tot andere Walkie Talkies. Ik heb deze gekocht bij V-Nix.nl.

                          http://www.v-nix.nl/cobra-mt975-2vp.

                          Groetjes Chantal!

                          Comment


                          • #58
                            Re: Walkie Talkies gezocht...

                            Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
                            Ja, ik heb ooit in een convooi gereden met Walkie Talkies. Toch maar opletten dat de chauffeur daar niet te veel word door afgeleid: regelmatig een radiostilte inlassen.
                            Moet het eigenlijk de bestuurder zijn die kwettert? Een andere inzittende kan dat ook, je moet er geen rijbewijs voor hebben...
                            D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                            Comment


                            • #59
                              Re: Walkie Talkies gezocht...

                              Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                              Moet het eigenlijk de bestuurder zijn die kwettert? Een andere inzittende kan dat ook, je moet er geen rijbewijs voor hebben...
                              Met drie of meer voertuigen hebt ge al heel snel feest in de bak, met dat nieuwe speeltje. Dan is het verkeer nog bijzaak.

                              Comment


                              • #60
                                Re: Walkie Talkies gezocht...

                                Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
                                Met drie of meer voertuigen hebt ge al heel snel feest in de bak, met dat nieuwe speeltje. Dan is het verkeer nog bijzaak.
                                Het kan inderdaad een "feest in de bak" ontstaan, maar als mijn man aan het stuur zit sta ik er toch op dat ik het woord neem met de andere wagens... Ik vind veiligheid zeer belangrijk. Je kent de baan al niet dus risico's gaan we zeker niet nemen. Ik kan mij ook niet voorstellen dat de andere wagens (die met de kids) zotte dingen gaan doen...
                                ~Try and fail, but don't fail to try ~

                                Comment

                                Working...
                                X