Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
Wel onthouden dat niet-handsfree walkie-talkieën ook niet mag....
Tuurlijk, altijd handsfree bellen en walkie-talkieën... dat doet toch iedereen, niet?
Maar het is zeker niet onbelangrijk! Stel je voor, een boete voor het walkie-talkiën achter het stuur
De afstand van auto tot zal afhankelijk zijn van het verkeer, dus een km of twee-drie (zaols mnoach aanhaald) tussen de walkie talkies moet haalbaar zijn. We willen "samen" rijden dus liefst zo weinig mogelijk afstand, maar in file of druk verkeer heb je dit niet altijd in de hand. We gaan in eerste insantie ook veilig rijden en niet constant (bij het volgen) van rijstrook wisselen of in de achteruitkijkspiegel kijken of iedereen volgt,.... Gezien we 13 juli vertrekken kan het misschien wel eens druk worden op de baan.
Wel onthouden dat niet-handsfree walkie-talkieën ook niet mag....
Bij de meeste zitten oortjes en je kan ze zelfs als babyfoon instellen.
Dan zullen de batterijen wel snel leeg zijn.
In bepaalde types kan je in geval van nood de meegeleverde batterypacks vervangen door (oplaadbare) AA of AAA batterijen.
Hou ook rekening met berg en dal, want dit kan de afstand voor ontvangst enorm verkorten.
(door de berg 'zien' de walkie-talkies elkaar niet meer)
Bij de meeste zitten oortjes en je kan ze zelfs als babyfoon instellen.
Dan zullen de batterijen wel snel leeg zijn.
In bepaalde types kan je in geval van nood de meegeleverde batterypacks vervangen door (oplaadbare) AA of AAA batterijen.
Hou ook rekening met berg en dal, want dit kan de afstand voor ontvangst enorm verkorten.
(door de berg 'zien' de walkie-talkies elkaar niet meer)
waarschijnlijk kan je zo'n walkietalkies wel via sigarettenaansteker opladen of continue van stroom voorzien...
It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.
Grote afstanden ga je niet overbruggen met een PMR, zeker niet vanuit een auto. Je hebt wel een voordeel, ze kosten niet veel. Zoek zeker eerst op of ze legaal zijn in de landen waar je ze wil gebruiken (binnen EU waarschijnlijk geen probleem). In bergachtig gebied zal het volstaan dat je achter een rots draait om elkaar niet meer te horen. Ga uit van "line of sight" 1.5-2Km en een pak minder als er een hindernis tussen staat. Achter een vrachtwagen "hangen" zal ook al veel verschil maken.
en als je nu een beetje moeite doet...
en je sluit de walkietalkie aan op je auto antenne,
zou dat ook al geen hulp zijn?
(omdat je antenne dan plots buiten je kooi van Faraday zit? )
Dan kan je in mijn ogen even goed zo een 'cheapo'-CB (lees: goedkoop, Chinees, ..) instaleren, die vele malen verder gaat. Alleen mis je dan het draagbare van het systeem.
(ja, er zijn draagbare CB's, maar denk niet echt in de prijsklasse van TS)
en je sluit de walkietalkie aan op je auto antenne,
2 problemen. In principe kan de antenne er niet af. Een autoradio antenne is ontwikkeld voor de FMband (88-108MHz) en niet voor 433 MHz. De SWR (zie search engine) van de antenne is dan zeer hoog met als resultaat dat er meer vermogen terug naar de zender gaat dat er uitgestraald wordt. Komt nog bij dat de coax van de autoradioantenne 75 ohm is i.p.v. 50 ohm en je ook daar weer verliezen gaat hebben. Mogelijk heb je van de 500mW van de PMR nog 50mW over
Dan kan je in mijn ogen even goed zo een 'cheapo'-CB (lees: goedkoop, Chinees, ..) instaleren, die vele malen verder gaat. Alleen mis je dan het draagbare van het systeem.
(ja, er zijn draagbare CB's, maar denk niet echt in de prijsklasse van TS)
2 problemen. In principe kan de antenne er niet af. Een autoradio antenne is ontwikkeld voor de FMband (88-108MHz) en niet voor 433 MHz. De SWR (zie search engine) van de antenne is dan zeer hoog met als resultaat dat er meer vermogen terug naar de zender gaat dat er uitgestraald wordt. Komt nog bij dat de coax van de autoradioantenne 75 ohm is i.p.v. 50 ohm en je ook daar weer verliezen gaat hebben. Mogelijk heb je van de 500mW van de PMR nog 50mW over
Dit zou mij dan wel tegenhouden.
Zover was ik niet op de hoogte, bedankt voor de uitleg
It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.
Ik heb de Topcom twintalker 9100, mijn schoonvader heeft een setje uit de Lidl of Aldi gekocht vorig jaar voor 30 euro en de menu's zijn vrijwel identiek. Misschien iets minder afgewerkt en minder accecoires maar beiden zijn gewoon goed.
Van auto tot auto werkt bij mij tot ongeveer 1-1,5 km zonder storing, wat gezien de omstandigheden toch al redelijk is.
In de stad of de rand van de stad halen ze 3 km in vogelvlucht. Bebouwd zonder veel hoogteverschil.
Comment