Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Belastingen !!!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Belastingen !!!

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
    Dat is inderdaad zo, eerst betalen en dan terugtrekken.
    NEEN !! Tenminste als de tweede aanslag een rechtzetting is op de eerste. Het is de taak van de fiscus de belastingen juist, op een correcte wijze te vorderen en te innen. Dat houdt in dat ze ten onrechte en welwetend ook niet teveel mogen eisen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
      NEEN !! Tenminste als de tweede aanslag een rechtzetting is op de eerste. Het is de taak van de fiscus de belastingen juist, op een correcte wijze te vorderen en te innen. Dat houdt in dat ze ten onrechte en welwetend ook niet teveel mogen eisen.
      ik betaal ook eerste een hoop belastingen om er dan terug te krijgen. Dat is bij nagenoeg iedereen zo.
      The Knight That Says Ni...kon

Comment

Ik heb verleden jaar naar de belasting geweest omdat er iets fout was gelopen en dat hebben ze toen rechtgezet maar omdat mijn belastingsbrief voor dit jaar toen al binnengestuurd was met dezelfde fout er op heb ik toen een brief getekend om dat recht te zetten.
        Dit jaar krijg ik een belastingsbrief aan van €4700 die eind april betaald moet zijn en waar bij nazicht de fout niet was rechtgezet, ik heb dan weer naar de belastingen geweest en dus gelijk gekregen, de fout was inderdaad niet rechtgezet.
        Na een paar weken heb ik dan een berekening aan gekregen waarin staat dat ik €2037 belasting zou moeten betalen waarvan dus ongeveer €4737 - €2700 dan nog €2037 te betalen zou zijn en dat moest ik dan tekenen en terugsturen.
        In plaats van dan een andere belastingsbrief te sturen met de juiste berekening stuurde ze me daarop een nieuwe belastingsbrief met de oude berekening met het teveel betaalde bedrag er op en dat rechtgezet zodat ik zo een €2700 terug zou trekken op eind mei.
        De bedragen €4737 en €2700 kloppen niet helemaal (heb mijn brieven niet bij de hand) maar het te betalen bedrag dus €2037 dat klopt wel.
        Ik dacht ook dat de belastingen de eerste brief gewoon zou vervangen door een juiste maar doordat ze die gewoon achteraf rechtzetten heeft dat wel als gevolg dat ik dus de eerste in April moet betalen en de rechtzetting in mei terug krijg.
        Ik kan misschien op de belastingen nog eens gaan vragen of ze dat niet in een keer kunnen rechtzetten en dat ik dus gewoon die €2037 betaal en gedaan maar blijkbaar doen ze daar liever moeilijk dan makkelijk.
        Zoals het nu is eerst betalen en een maand op mijn eigen geld wachten voor ze het terug storten.
        D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
          Zoals het nu is eerst betalen en een maand op mijn eigen geld wachten voor ze het terug storten.
          Naar de belastingen gaan en zeggen dat je dat niet ineens kan betalen, en wil afleggen met 200 euro ofzo, een maand nadien ( of langer ) krijg je je geld terug, en stort je de rest, dan ben je niet teveel kwijt ineens .

Comment

Ik zou nochtans niet graag iedereen die terugkrijgt willen eten geven
            Je kan gelijk hebben maar die wel belastingen moeten betalen wil ik zeker niet te eten willen geven.
            Dan ben je toch goedkoper af dan ik

Inkohieringen Personenbelasting :
            situatie eind februari AJ 2011
            Positieve aanslagen : 1.585.132
            Aanslagen met saldo 0 : 1.550.782
            Negatieve aanslagen : 3.407.447
            Gecumuleerd totaal : 6.543.361
            Last edited by nabi; 12 april 2012, 10:20. Reden: 'ben' en niet 'bel'

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
              ik betaal ook eerste een hoop belastingen om er dan terug te krijgen. Dat is bij nagenoeg iedereen zo.
              We praten over iets anders. Jij hebt zoals de meerderheid der Belgen teveel bedrijfsvoorheffing betaald (of vooraf betaald) en je hebt aftrekposten (leningen en andere)
              Bij Sus is een verkeerde, te hoge aanslag gevestigd die moet worden rechtgezet. Dat aantal is op die miljoenen aanslagen echt minimaal.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
                Naar de belastingen gaan en zeggen dat je dat niet ineens kan betalen, en wil afleggen met 200 euro ofzo, een maand nadien ( of langer ) krijg je je geld terug, en stort je de rest, dan ben je niet teveel kwijt ineens .
                Opletten of je betaalt wel intresten! 7,6 % op jaarbasis en per maand gerekend dus direct 0,8% op het niet gestorte bedrag. Die houden ze wel in op de teruggave maar hoe dan ook, ben je kwijt.

Comment

Betaal gewoon het juiste bedrag!
                  Tegen dat ze een herinnering klaar hebben is de rest 'uitvoerbaar', en staat je saldo op 0.

Als ze je daarvoor vervolgen, daar gaat een rechter eens goed mee lachen, en de fiscus ongelijk geven.
                  Ook een ambtenaar krijgt een 'blaam' als hij ten onrechte een zaak start die de staat geld kost.

Mijn broer kreeg eens een aanslag van een paar miljoen (in BF nog), omdat er een verkeerde berekening was. Dat hebben ze rustig rechtgezet, maar hij had juist hetzelfde: een "factuur" van een paar miljoen, en een "creditnota" van iets meer, met een latere vervaldatum.

Er werden hem geen interesten aangerekend, en hij heeft netjes het saldo ontvangen.

Comment

En bij een zelfstandige ligt dat natuurlijk anders. Je kan nooit weten hoeveel inkomen je zal hebben. Je kan teveel betalen en nadien terugtrekken. Vroeger kon je beter wat minder betalen omdat je pas het tweede jaar volgend op het inkostenjaar je afrekening kreeg. Je kon best je geld zoveel mogelijk zelf gebruiken of beleggen. Nu is het verhaal natuurlijk anders want met de huidige intresten ga je er zo al op achteruit en de inningen gebeuren ook veel vlugger. Je kan dus best wat meer betalen en nadien wat terugtrekken want het belastingsvoordeel is momenteel 3, 2.5, 2, en 1.5 % alnaargelang van het kwartaal waarin je betaalt. En als je dit niet doet is er uiteraard ook een vermeerdering.
                    Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Mijn vader is een heel leven zelfstandig geweest en ik herinner me vaag dat je vroeger korting kreeg als je vooraf betaalde. Voor zover ik weet is dat met een pennetrek veranderd in : als je niet vooraf betaalt krijg je een boete.
                      De laatste 3 jaar 2x geconfronteerd geweest met de mannen van de successie, en die zijn een hééééél pak erger. Je werkt een heel leven en betaalt correct belastingen, BTW, taksen en als je dood gaat pakken ze je nog een hoop af, zomaar.
                      Wat ik écht schandalig vond (dat is in VL onlangs veranderd) is dat bij een koppel met 1 huis in eigendom de waarde van het huis ingerekend werd in de successie, veel oudere mensen zijn verplicht geweest om het huis te verkopen om de successie te kunnen betalen.
                      Over de accuratesse van een schatter kan ik ook een boekje opendoen, die mannen schatten een huis zonder ooit binnen geweest te zijn, stel je voor !!!!!
                      Eén van de huizen was op een ongelofelijke manier uitgewoond, lees : gevandaliseerd. Na protest van mijn kant en een bezoek hebben ze de waarde verminderd met 30.000€. Ik heb die voormiddag veeeeel geld verdiend.
                      Het ouderlijk huis waarmee ze met de schatting akkoord waren bij de dood van mijn moeder, daarvoor kregen we 13 maand later bij de dood van mijn vader een boete en een opwaardering van 15% omdat we in goed vertrouwen dezelfde waarden hadden opgegeven. Ahja meneer, de huizen hier zijn echt snel in waarde gestegen.
                      Niks aan te zeggen : nog eens 4000€ + administratieve boete er bovenop al de rest.

En dan hebben ze godv. nog chronisch geld tekort.

PaulM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                        En bij een zelfstandige ligt dat natuurlijk anders. Je kan nooit weten hoeveel inkomen je zal hebben. Je kan teveel betalen en nadien terugtrekken. Vroeger kon je beter wat minder betalen omdat je pas het tweede jaar volgend op het inkostenjaar je afrekening kreeg. Je kon best je geld zoveel mogelijk zelf gebruiken of beleggen. Nu is het verhaal natuurlijk anders want met de huidige intresten ga je er zo al op achteruit en de inningen gebeuren ook veel vlugger. Je kan dus best wat meer betalen en nadien wat terugtrekken want het belastingsvoordeel is momenteel 3, 2.5, 2, en 1.5 % alnaargelang van het kwartaal waarin je betaalt. En als je dit niet doet is er uiteraard ook een vermeerdering.
                        Zie #21

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                          Mijn vader is een heel leven zelfstandig geweest en ik herinner me vaag dat je vroeger korting kreeg als je vooraf betaalde. Voor zover ik weet is dat met een pennetrek veranderd in : als je niet vooraf betaalt krijg je een boete.
                          De laatste 3 jaar 2x geconfronteerd geweest met de mannen van de successie, en die zijn een hééééél pak erger. Je werkt een heel leven en betaalt correct belastingen, BTW, taksen en als je dood gaat pakken ze je nog een hoop af, zomaar.
                          Wat ik écht schandalig vond (dat is in VL onlangs veranderd) is dat bij een koppel met 1 huis in eigendom de waarde van het huis ingerekend werd in de successie, veel oudere mensen zijn verplicht geweest om het huis te verkopen om de successie te kunnen betalen.
                          Over de accuratesse van een schatter kan ik ook een boekje opendoen, die mannen schatten een huis zonder ooit binnen geweest te zijn, stel je voor !!!!!
                          Eén van de huizen was op een ongelofelijke manier uitgewoond, lees : gevandaliseerd. Na protest van mijn kant en een bezoek hebben ze de waarde verminderd met 30.000€. Ik heb die voormiddag veeeeel geld verdiend.
                          Het ouderlijk huis waarmee ze met de schatting akkoord waren bij de dood van mijn moeder, daarvoor kregen we 13 maand later bij de dood van mijn vader een boete en een opwaardering van 15% omdat we in goed vertrouwen dezelfde waarden hadden opgegeven. Ahja meneer, de huizen hier zijn echt snel in waarde gestegen.
                          Niks aan te zeggen : nog eens 4000€ + administratieve boete er bovenop al de rest.

En dan hebben ze godv. nog chronisch geld tekort.

PaulM
                          Belastingen is een Federale (Belgische) materie, successie (Registratierechten) een regionale (Vlaanderen). Enige gelijkenis: betalen doet niemand graag.

We zijn ver afgedwaald van de openingspost : een waarschuwing voor een phishing website die gebruik maakt van het logo van de Belgische fiscus.

Comment

betalen doet niemand graag.
                            Anderzijds wil dat ook weer zeggen dat er elke maand iets binnen komt he maar je hebt wel gelijk, hoeveel er ook binnen komt betalen doet niemand graag he.
                            Ik kan nog wel eens langsgaan met de vraag of dat nu niet anders op kan gelost worden, het is altijd een vraag waard he.
                            D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Ik kan nog wel eens langsgaan met de vraag of dat nu niet anders op kan gelost worden, het is altijd een vraag waard he.
                              Zeker doen!
                              Je moet de dienstleider van de belastingcontrole vragen om het OVG (= onbetwistbaar verschuldigd gedeelte) van je belastingaanslag (van die te hoog en dus fout is) over te maken aan de bevoegde ontvanger. Dat OVG is in principe het bedrag dat je had moeten betalen als je aanslag in één keer correct zou zijn geweest. Ik hoop dat ik duidelijk ben.
                              De Ontvanger moet ook ingelicht worden over de fout en dat er een negatieve inkohiering volgt (of al is). In theorie en in feite zou die dat al moeten weten. Maar zeker is zeker.
                              Eventueel kan je met de Ontvanger ook contact opnemen en daar duidelijke afspraken maken. Kwestie van de Murphy niet uit te dagen en de fouten (nodeloze invorderingen en intresten) niet op te laten stapelen. Gebeurt weinig, maar toch - ik heb al een paar keer moeten tussenkomen. Mijn ervaring met de belastingdiensten is ook overwegend positief en meestal doen ze ook direct het nodige.

Comment

Belastingen is een Federale (Belgische) materie, successie (Registratierechten) een regionale (Vlaanderen). Enige gelijkenis: betalen doet niemand graag.

We zijn ver afgedwaald van de openingspost : een waarschuwing voor een phishing website die gebruik maakt van het logo van de Belgische fiscus.
                                Met het tweede heb je ongetwijfeld gelijk.
                                Met het eerste deel heb je ongetwijfeld ook gelijk, maar je ontwijkt ook heel elegant de basis van mijn probleem.
                                Toen mijn vader zijn einde voelde naderen heeft hij aan zijn 5 kleinkinderen (2 van mij, 3 van mijn broer) een schenking gedaan waarop wij braafjes en correct de 3% erfenisrechten hebben betaald. 1,5 jaar later is de oudste zoon van mijn broer gestorven op zijn 19 en de successie vraagt nu opnieuw 3% op die schenking.
                                Niemand betaalt graag, ik besef dat wel, maar dit smaakt toch extra zuur.

En dan hebben ze godv. nog geen geld genoeg. De staat laat zich naaien door Mestrallet
                                en dan zou ik moeten heel ootmoedig bekennen dat niemand graag betaalt.
                                Mijn voeten.

PaulM

Comment

Working...
                                X