Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoelang doet u met een auto.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Hoelang doet u met een auto.

    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Dan heeft Mercedes nog één ding dat niet kapot gaat, distributieriem zit er niet in.

    Eerlijk is eerlijk, mijn beste wagens qua komfort en luxe 100% Mercedes (bezig met mijn tweede)

    De beste wagens die ik ooit had Qua onderhoudskosten (brandstof niet meegerekend), baanvastheid, betrouwbaarheid, (op uitzondering van één waterpomp die piepte nooit kosten gehad) Subaru (heb er vijf gehad)

    Slechtste welke ik heb gehad qua kosten en miserie Peugeot manman, gelukkig kon ik aan deze nog zelf werken, anders was het niet betaalbaar geweest.
    Ik ben aan mijn 4de Benz bezig en is misschien de laatste, doe nu veel minder km's.

    Comment


    • Re: Hoelang doet u met een auto.

      Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
      Het gaat niet over de vergelijking tussen verschillende types auto, het gaat gewoon tussen de vergelijking van EEN auto met 30.000 km. en eentje van hetzelfde type met 300.000 km. op de teller (of dat nu een golf, mercedes, ferrari of Bentley is speelt geen enkele rol).
      De ene is quasi nieuw, en rijdt ook zo, De 2e zit op het einde van z'n loopbaan en begint slijtagetekenen te vertonen die zorgen dat het ding minder goed rijdt.
      Iemand die een nieuwe wagen koopt is normaal verzekerd van de "beste" km. van die wagen (zonder slijtage). Iemand die een occasie koopt van 300.000 km. zal nu en dan wel last hebben van de slijtage die aan bepaalde onderdelen aanwezig is.
      Maar blijkbaar vinden jullie dat slijtage helemaal geen rol speelt, en rijdt een auto zonder slijtagesporen tot hij plots door zijn wielen zakt...

      Slijtage kan je door goed gebruik, en onderhoud verregaand beperken, maar op een bepaald ogenblik is daar echt geen houden aan.
      Is dat zo moeilijk om te begrijpen ? Het is heel goed mogelijk dat een auto op 300.000 het nog behoorlijk goed doet : maar ik zeg dat hij aan km. 30.000 het beter deed zonder zijn slijtagesporen.
      Dezelfde auto, dezelfde jaren, dezelfde omstandigheden ? Natuurlijk.
      Maar ik heb liever een MB die 10 jaar lang ieder jaar 30.000 km gereden heeft dan de zelfde die in 1 jaar 30.000 km gereden heeft en daarna 9 jaar heeft stilgestaan.
      Niet kwaad worden, maar ik heb een hekel aan veralgemeningen. Mijn vader was bakker en deed dagelijks een broodronde, starten, stoppen, remmen enz.....
      Komt nooit op temperatuur. De laatste was een Ford die op 60.000 km totaal op was.
      Ik zou (accidentvrij) veel liever een gelijkaardige, even oude auto kopen van iemand die iedere dag 200 km autostrade rijdt voor de zelfde prijs.
      Remmen slijten door te remmen, een koppeling slijt door te koppelen, dempers slijten op slechtere wegen. Is dat nu zo moeilijk om te begrijpen ?
      Maar als de omstandigheden van gebruik exact dezelfde waren zal de wagen van 30.000 km minder slijtage vertonen dan die van 300.000 km. Dat begrijpt iedereen.
      Maar jij veralgemeent en gelooft niet in statisteken en dat is mis.
      Toyota behoort statistisch tot de betrouwbaarste wagens, is dat nu zo moeilijk te begrijpen, 'tuurlijk zijn er ook maandagmodellen, maar dat is de minderheid.
      Zoals je ongetwijfeld zal weten waren er ooit wagens met gaskabels en stangenstelsels, wel ik kan kan garanderen dat het stangenstelsel bij mijn W123 betrouwbaarder was bij 450.000 km dan het kabelsysteem van mijn Ford Consul bij 100.000 km, hetgeen ik ook aan de lijve heb ondervonden toen hij doorbrak juist voor de slagbomen van de trein in Oudenaarde. Een koppelingskabel breekt plots, onaangekondigd, een hydraulische koppeling suggereert dat al een tijd. De koppelingskabel van mijn Audi 100 brak plots ergens in de wildernis van Zweden, met de lekkende koppeling van mijn W123 heb ik nog een maand gereden tegen dat ik tijd had voor de vervanging.
      Alles slijt, niemand zal dat tegenspreken maar om daaruit te besluiten dat iets met 10x meer kms 10x meer is versleten dat gaat me iets te ver. Spijtig dat ik je geen ritje meer kan aanbieden in mijn W123 300D, dat was helemaal niet de lawaaierige en schokkige bak met krakende koppeling en piepende remmen die je waarschijnlijk voor ogen hebt, ook niet bij 450.000km. Als je begint te praten over een miljoen km dan kan ik me voorstellen dat allerhande onverwachte problemen zich voordoen, ten eerste zal de auto veel ouder zijn, deurscharnieren zullen haperen, contactsloten zullen haperen, motorophangingen zullen versterven, wiellagers zullen inlopen.....
      Als je iemand kent wiens achterste lagers van een W123 of 124 moesten vervangen worden mag je me mailen, ik heb er nog nooit van gehoord. Citroën daarentegen....

      Mag ik tenslotte aannemen dat je -zoals ik- ook al 35 jaar lang je auto's zelf onderhoudt en dus spreekt met enige mechanische kennis van zaken ? Ooit al eens een klep in handen gehad ? Ooit al eens een klep gerodeerd ? Weet je hoe het KE Jetronic systeem van een Golf 1 GTi werkt ? Ken je de voordelen -nadelen van een rotatieve vs lijnpomp ?
      En voor in het geval je denkt dat ik een prutser ben kan je ook beweren dat je meer probleemloze kms hebt gereden dan de kostprijs van je auto 's in BeF en dat je in je leven maar 1 keer in een garage bent geweest voor een probleem met injectie (dat ze ondanks de prijs van 5000 Bef) ook niet gevonden hebben (Dedeyne, Bosch service in Oostkamp) en dat ik tenslotte zelf opgelost heb ?.
      Eerlijk gezegd ben ik nog eens bij IDE-Bosch binnen geweest voor een probleem met een nieuwe batterij dat ik zelf niet kon uitmeten maar ik had een papier nodig voor de garantie om een nieuwe batterij te krijgen.
      En toegegeven : lichten kan ik ook niet afstellen en voor banden ga ik ook naar de centrale maar ik heb momenteel wel alle software om Audi en VW uit te lezen voor mijn zoon, dochter en schoondochter.

      Dus als je graag eens dieper op de zaak wil ingaan, graag. Ik blijf bij mijn stelling dat gelijkaardige auto's meer versleten kunnen zijn op 30.000 km dan andere op 300.000 km. En daar ging het toch om, nietwaar ?

      PaulM

      Comment


      • Re: Hoelang doet u met een auto.

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Dan heeft Mercedes nog één ding dat niet kapot gaat, distributieriem zit er niet in.
        Sommigen hebben een ketting, anderen een riem ... ook bij Mercedes.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • Re: Hoelang doet u met een auto.

          Vroeger was het altijd ketting, soms (bij onderliggende nokkenas) tandwiel. Dan werd het riem-mode, nu is men weer meer naar ketting aan het trekken.

          Een ketting rekt op den duur, waardoor de kleptiming niet meer juist is. Riemen rekken ook, maar worden periodisch vervangen. Een ketting vervangen is duurder, omdat die in het blok zit (smering!!!)
          D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

          Comment


          • Re: Hoelang doet u met een auto.

            behalve destijds de Wartburg. Daar ging niets in kapot want er zat ook niets in , geen kleppen, geen distrubutieriem of -tandwielen of -ketting, geen kleppen maar een cilinderkoppakking kon je steken met een behulp van een wielsleutel an wat gevoel.
            Albums
            Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

            Comment


            • Re: Hoelang doet u met een auto.

              tweetaktje, weinig bewegende delen, simpel, veelverbruik, stank...
              D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

              Comment


              • Re: Hoelang doet u met een auto.

                Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                behalve destijds de Wartburg. Daar ging niets in kapot want er zat ook niets in , geen kleppen, geen distrubutieriem of -tandwielen of -ketting, geen kleppen maar een cilinderkoppakking kon je steken met een behulp van een wielsleutel an wat gevoel.
                ik heb er zondag nog eens eentje zien rijden. Wat een stank en kabaal om 40km/u te geraken
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment


                • Re: Hoelang doet u met een auto.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                  behalve destijds de Wartburg. Daar ging niets in kapot want er zat ook niets in , geen kleppen, geen distrubutieriem of -tandwielen of -ketting, geen kleppen maar een cilinderkoppakking kon je steken met een behulp van een wielsleutel an wat gevoel.
                  Noemden wij een "Pruttelburg".
                  Mvg.
                  Robert
                  Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                  Comment


                  • Re: Hoelang doet u met een auto.

                    Ooit een Mazda 626 diesel gekocht met 145000km op de teller. Was nog een oude 2 liter diesel zonder turbo. Koud maakte de motor het geluid gelijk een tractor. Toen ik die 4 jaar later weg deed stond er 250000km op de teller. Enige kosten op die 4 jaar waren 1 batterij en 4 gloeikaarsen. Met spijt weg gedaan wegens roest.

                    Daarna een 2de handse Mondeo 1.8 diesel turbo gekocht. Niks dan miserie mee gehad. Te veel om op te noemen wat daar aan kapot is gegaan.
                    Last edited by pogi; 12 april 2012, 16:33.

                    Comment


                    • Re: Hoelang doet u met een auto.

                      Hier worden echt nogal wat boude uitspraken gedaan, gebaseerd op ... de ervaring met één auto, of het verhaal van een maat aan de toog.

                      In ons bedrijf geldt de slogan:

                      In god we trust, others need data.


                      Veel data heb ik hier nog niet gezien...

                      Comment


                      • Re: Hoelang doet u met een auto.

                        Ik heb ooit lang gedaan met deze hier:




                        Aangekocht eind 1986 , 1600 benzine, tegen de tijd dat hij ongeveer 100000 km op de teller had, kwam er een Sierra 2.0 injectie total loss binnen in mijn garage. Remmen ,veren dempers motor ophanging en electronica met officiële Ford toelating laten overbouwen.Mijn lamme Sierra die zelfs met de voorzichtigste rijstijl minimaal 12 liter verbruikte was meteen 40pk sterker en verbruikte minder!!
                        Van een andere afbraak nog bumpers en zijopbouw van Sierra XR4i overgebouwd op mijn auto.
                        Op het eind zag hij er nog zo uit als op de foto en had hij 340000 km op de teller. ( de teller van de 2 liter , die 60000 had bij de overbouw )
                        In 2000 kon mijn echtgenote een auto hebben onder de vorm van een verloning en heb ik hem verkocht , voor...15000 oude Belgische franken!! Was nog net voor de tijd van de recyclagepremies, en niemand, maar dan ook niemand zat te wachten op een oude Sierra benzine.
                        Ik heb mij laten vertellen dat ik voor geen 20000€ deze auto nu volledig zou hebben kunnen ombouwen tot een electrisch voertuig, en ik heb best wel spijt dat ik hem heb weggedaan.Ik rij nu met een Octavia RS en zou met geen mogelijkheid mijn huidige auto kunnen bijhouden met die Sierra, maar die oude Ford had meer persoonlijkheid.


                        Walter
                        D850

                        Comment


                        • Re: Hoelang doet u met een auto.

                          Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                          Vroeger was het altijd ketting, soms (bij onderliggende nokkenas) tandwiel. Dan werd het riem-mode, nu is men weer meer naar ketting aan het trekken.

                          Een ketting rekt op den duur, waardoor de kleptiming niet meer juist is. Riemen rekken ook, maar worden periodisch vervangen. Een ketting vervangen is duurder, omdat die in het blok zit (smering!!!)
                          Ik heb nog nooit gehoord van een ketting die doorsprong maar wel al frequent te maken gehad met kapotte riemen. De schade hangt af van het motortype en varieert tussen niks (Ford Taunus benzine 1600)en allemaal nieuwe kleppen (Fiat 128 benzine). De riem springt meestal niet in één klap door maar begint tanden kwijt te spelen waardoor vooral de uitlaatkleppen stuk voor stuk aan de beurt komen en plooien.
                          Geef mij maar een ketting en als het mag liefst een morse-ketting.
                          Waar een ketting olie nodig heeft kan een riem die olie missen als de pest.
                          Trouwens, als je dat rekken van een ketting beschouwt als een drama, bij MB bestaan er speciale spieën voor het nokkenastandwiel om dat op te vangen.
                          Maar je hebt gelijk, een gebroken ketting is een ramp voor de motor maar zoals ik zei, daar heb ik nog NOOIT weet van gehad. Misschien dat ik na een miljoen km het kleppendiagram eens zou controleren, voor de rest ben ik daar dik gerust in.

                          Comment


                          • Re: Hoelang doet u met een auto.

                            Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                            Ik heb nog nooit gehoord van een ketting die doorsprong maar wel al frequent te maken gehad met kapotte riemen. De schade hangt af van het motortype en varieert tussen niks (Ford Taunus benzine 1600)en allemaal nieuwe kleppen (Fiat 128 benzine).
                            Bij de vroegere Opel kadett kon dat ook geen kwaad en ik denk dat er nog wel wat motoren zijn die deze eigenschap bezitten.
                            Mvg.
                            Robert
                            Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                            Comment


                            • Re: Hoelang doet u met een auto.

                              Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                              Dezelfde auto, dezelfde jaren, dezelfde omstandigheden ? Natuurlijk.
                              Maar ik heb liever een MB die 10 jaar lang ieder jaar 30.000 km gereden heeft dan de zelfde die in 1 jaar 30.000 km gereden heeft en daarna 9 jaar heeft stilgestaan.
                              Niet kwaad worden, maar ik heb een hekel aan veralgemeningen. Mijn vader was bakker en deed dagelijks een broodronde, starten, stoppen, remmen enz.....
                              Komt nooit op temperatuur. De laatste was een Ford die op 60.000 km totaal op was.
                              Ik zou (accidentvrij) veel liever een gelijkaardige, even oude auto kopen van iemand die iedere dag 200 km autostrade rijdt voor de zelfde prijs.
                              Remmen slijten door te remmen, een koppeling slijt door te koppelen, dempers slijten op slechtere wegen. Is dat nu zo moeilijk om te begrijpen ?
                              Maar als de omstandigheden van gebruik exact dezelfde waren zal de wagen van 30.000 km minder slijtage vertonen dan die van 300.000 km. Dat begrijpt iedereen.
                              Maar jij veralgemeent en gelooft niet in statisteken en dat is mis.
                              Toyota behoort statistisch tot de betrouwbaarste wagens, is dat nu zo moeilijk te begrijpen, 'tuurlijk zijn er ook maandagmodellen, maar dat is de minderheid.
                              Zoals je ongetwijfeld zal weten waren er ooit wagens met gaskabels en stangenstelsels, wel ik kan kan garanderen dat het stangenstelsel bij mijn W123 betrouwbaarder was bij 450.000 km dan het kabelsysteem van mijn Ford Consul bij 100.000 km, hetgeen ik ook aan de lijve heb ondervonden toen hij doorbrak juist voor de slagbomen van de trein in Oudenaarde. Een koppelingskabel breekt plots, onaangekondigd, een hydraulische koppeling suggereert dat al een tijd. De koppelingskabel van mijn Audi 100 brak plots ergens in de wildernis van Zweden, met de lekkende koppeling van mijn W123 heb ik nog een maand gereden tegen dat ik tijd had voor de vervanging.
                              Alles slijt, niemand zal dat tegenspreken maar om daaruit te besluiten dat iets met 10x meer kms 10x meer is versleten dat gaat me iets te ver. Spijtig dat ik je geen ritje meer kan aanbieden in mijn W123 300D, dat was helemaal niet de lawaaierige en schokkige bak met krakende koppeling en piepende remmen die je waarschijnlijk voor ogen hebt, ook niet bij 450.000km. Als je begint te praten over een miljoen km dan kan ik me voorstellen dat allerhande onverwachte problemen zich voordoen, ten eerste zal de auto veel ouder zijn, deurscharnieren zullen haperen, contactsloten zullen haperen, motorophangingen zullen versterven, wiellagers zullen inlopen.....
                              Als je iemand kent wiens achterste lagers van een W123 of 124 moesten vervangen worden mag je me mailen, ik heb er nog nooit van gehoord. Citroën daarentegen....

                              Mag ik tenslotte aannemen dat je -zoals ik- ook al 35 jaar lang je auto's zelf onderhoudt en dus spreekt met enige mechanische kennis van zaken ? Ooit al eens een klep in handen gehad ? Ooit al eens een klep gerodeerd ? Weet je hoe het KE Jetronic systeem van een Golf 1 GTi werkt ? Ken je de voordelen -nadelen van een rotatieve vs lijnpomp ?
                              En voor in het geval je denkt dat ik een prutser ben kan je ook beweren dat je meer probleemloze kms hebt gereden dan de kostprijs van je auto 's in BeF en dat je in je leven maar 1 keer in een garage bent geweest voor een probleem met injectie (dat ze ondanks de prijs van 5000 Bef) ook niet gevonden hebben (Dedeyne, Bosch service in Oostkamp) en dat ik tenslotte zelf opgelost heb ?.
                              Eerlijk gezegd ben ik nog eens bij IDE-Bosch binnen geweest voor een probleem met een nieuwe batterij dat ik zelf niet kon uitmeten maar ik had een papier nodig voor de garantie om een nieuwe batterij te krijgen.
                              En toegegeven : lichten kan ik ook niet afstellen en voor banden ga ik ook naar de centrale maar ik heb momenteel wel alle software om Audi en VW uit te lezen voor mijn zoon, dochter en schoondochter.

                              Dus als je graag eens dieper op de zaak wil ingaan, graag. Ik blijf bij mijn stelling dat gelijkaardige auto's meer versleten kunnen zijn op 30.000 km dan andere op 300.000 km. En daar ging het toch om, nietwaar ?

                              PaulM
                              Uiteraard kan dat, maar als je het zo graag over statistieken hebt : Ik vrees dat de statistieken zullen aantonen dat een auto met 300.000 km. op de teller meer sporen van slijtage vertoont dan ene met 30.000 km. Dat is toch logisch...
                              Daarnaast : ik vergelijk met de wagens van 300.000 km. waar ik mee gereden heb (dus die VW caddy's en Golf, allemaal uitgerust met 1.9 (T)DI motor, al dan niet met turbo).
                              Het is vreemd, maar aan elk van die wagens waren er duidelijke slijtage sporen : aan koppeling, versnellingsbak, motor, vering, stuurinrichting...

                              Ik begrijp echt niet waarom jullie tot der dood willen aantonen dat het mogelijk is dat een wagen meer km. KAN rijden dan strikt genomen door de constructeur bedoeld...

                              De ene DSLR heeft een sluiter die bedoeld is om 50.000 opnames mee te gaan, de andere voor 300.000. Uiteraard kan het voorkomen dat de eerste de waarde van de laatste haalt, en ook dat de laatste er maar 50.000 uithaalt. Maar toch zal je statistisch kunnen bewijzen dat de 2e soort het langer uithoudt dan de 1e.
                              Ook bij auto's weet de constructeur perfect welke onderdelen wanneer zullen sneuvelen. Alleen gaan ze de klant het niet vertellen...

                              Met auto's is dat dus krek hetzelfde. En ik heb behoorlijk grote twijfels dat de huidige auto's ontworpen zijn op een levensduur van 500.000 km... Uiteraard zullen er tussen zitten die het halen...

                              Ik koop na dat debâcle met die Toyota geen 2ehands auto's meer. Ik bepaal nu zelf de "historiek" van mijn auto en ik voel me daar stukken beter bij. Daarnaast hoef ik mijn tijd niet te verliezen met garagist te spelen, want die auto rijdt zoals hij moet rijden, zonder slijtage (voorlopig toch nog niet) en zonder onvoorziene kosten...

                              Wat interesseert mij in godsnaam het injectiesysteem van een auto waar ik niet mee rij, en nooit zal mee rijden. Dat is compleet onbelangrijk. Ik weet wel wat een auto doet die aan het eind van zijn leven zit (zoals die VW'tjes aan 300.000 km). Uiteraard konden die wagens het nog een tijd volhouden. Maar evengoed als een nieuwe reden ze allesbehalve. En de kosten om ze terug op dat peil te krijgen waren behoorlijk hoog.
                              Last edited by polleke_cgc; 12 april 2012, 18:20.
                              Groeten,

                              Polleke

                              Comment


                              • Re: Hoelang doet u met een auto.

                                Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                                behalve destijds de Wartburg. Daar ging niets in kapot want er zat ook niets in , geen kleppen, geen distrubutieriem of -tandwielen of -ketting, geen kleppen maar een cilinderkoppakking kon je steken met een behulp van een wielsleutel an wat gevoel.
                                Maar wel cilinders met gaten erin.
                                Geef me eens een reden waarom ze voor zowat alles overstappen op 4-takt ?
                                In F1 draait er geen enkele tweetakt, zelfde voor motorcross en motorraces, enkel hier en daar nog een grasmachine en een kettingzaag en dan nog enkel omwille van het gewicht.
                                Als een Wartburg zo betrouwbaar was dan stond hij ongetwijfeld in het Guinness book of records genre record aantal km.
                                Welke (super)(sport) baanmotoren draaien nog als tweetakt ?

                                Maar ik geef wel toe : het was verdomd amusant rijden met een Kawa Mach 3

                                PaulM

                                Comment

                                Working...
                                X