Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zelf werken aan de gas, mag dat?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: zelf werken aan de gas, mag dat?

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
    vraag maar eens aan je verzekerraar als er iets mis gaat.
    grt,bouk.
    Heb ik ook gezegd hé Bouk (lees #34)

Tegenwoordig voor verhuur best uit handen geven aan een goede makelaar met toezicht, hoef je alleen maar je geld op te strijken min het deel voor de makelaar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
      Oh, maar ik heb wel degelijk mijn huiswerk gemaakt hoor, tenzij een licentie chemie voor jou niet volstaat.
      02 is ook geen brandbaar gas en N2 ook niet maar kan je je voorstellen wat er gebeurt als er iemand een volle fles omver loopt en de kranen breken af ? Er zwaaide serieus wat als er weer eens een de gasfles niet had beveiligd tegen omvallen, en daar had ik het over, niet de specifieke giftigheid of ontplofbaarheid.
      En je wist toch dat je bepaalde branden niet mag blussen met CO2 ?

PaulM
      Ben niet zo sterk in chemie maar is olie en o2 ook niet heel gevaarlijk . Sorry als ik het mis heb.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
        Ben niet zo sterk in chemie maar is olie en o2 ook niet heel gevaarlijk . Sorry als ik het mis heb.
        Inderdaad, nooit de schroefdraad van een O2-fles smeren. Dat leer je in de cursus lassen, maar ook bij wat verder doorgedreven EHBO, hulpverlener-duiker...
        D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
          Alsof die kraan direct gaat afbreken...

Ja, ik weet dat O2 gevaarlijk is omdat het een bestaande brand enorm aanwakkert.
          En inderdaad, als zo'n fles ineens opengaat, dan spuit het gas er met enorme druk uit.

Anderzijds, vloeibaar N2 en vast C02 wordt door goochelaars gebruikt....
          Bij het lassen is de gevaarlijkste fles nog altijd de fles met Acetyleen. Als dat ineens vrij komt, en er staat iemand naast U te lassen, dan moet je de brandweer niet bellen, ze hebben het dan al gehoord.

.
          Bij het vallen gaat de kraan er meestal niet direct af, daarvoor dienen die kragen.
          Ik denk dat we hier een beetje door elkaar spreken.
          Eenmaal de manometers erop spreken we al over iets anders.
          Ik snap niet waarom acetyleen ter sprake komt, want enkel de verhouding gas/O2 maakt iets tot een gevaarlijk mengsel. Ik ben in het verleden vrij frequent bezig geweest met speleologie en daar gebruikten we enkel ethyn -gas, acetyleen zo je wil. Kan je perfect verbranden maar in de juiste verhouding.....
          Dat CO2 een bestaande brand enorm aanwakkert dat wist ik niet, ik dacht dat het enkel ging over hoge temperatuurbranden waarbij de O2 uit de CO2 vrijgemaakt werd, zoals metaalbranden. Magnesium brandt veel feller in CO2 gas
          Dat vloeibare N2 en vaste CO2 door goochelaars gebruikt wordt weet ik ook wel en ik weet ook dat N2 en edelgassen sluipende killers zijn itm CO2 die direct opvalt
          qua geur. Een reservoir met LPG kan je perfect affakkelen, zoals onlangs is bewezen langs de E40.
          En wat dacht je van H2, dat wordt door kwartsglasblazers gebruikt ipv acetyleen omdat de acetyleenverbranding niet warm genoeg is, het is de enige glasverwerking die gebeurt in de vlam. Nog liever H2 dan C2H2 ? Have a nice day.
          Een acetyleenlek gaat je op geur ruimschoots op voorhand waarschuwen door de geur (ik dacht dat ze het mengen met propanon maar ben niet meer zeker)
          Als er een lek is ga je brand krijgen, steekvlammen maar geen ontploffingen.
          Tenzij je natuurlijk eerst een taske koffie ging drinken en bovendien is het uitschakelen van bepaalde lampen gevaarlijker dan het aansteken.

Ik verdien met deze commentaar wellicht een herexamen. Geef me maar een datum.

PaulM

Comment

zou toch es willen weten hoe je een brand aanwakkert met co² of koolstofdioxide
            en welke branden je er niet mee mag bestrijden ?

grts
            je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
            www.korandoke.be

Comment

man man
              men gaat hier serieus off topic
              de topictarter vroeg of hij aan zijn gas installatie zelf mocht werken
              het enige antwoord is ja , maar bij elke uitbreiding/grote verandering moet deze installatie terug gekeurd worden
              indien dat de werken gebeurd zijn door een erkende vakman dan mag deze vakman de keuring zelf uitvoeren en hiervoor een attest afleveren
              het is niet meer en minder dan dat en al de rest dat hier neer geschreven wordt is serieus off topic (straks weeral een of andere link naar de volksgezondheid daarna richting politiek .....)

Comment

Men zegt soms een chatforum als een cafétoog is: men springt van de hak op de tak en voor men het weet is men van het onderwerp verwijderd.
                Gert bedankt om het topic terug op de sporen te zetten en de anderen toch ook bedankt om te reageren.

Wat je zegt vreesde ik al, namelijk dat de keuring verplicht is na aanpassing van de installatie.
                Nu heb ik daar enkele vragen bij:
                als ze komen keuren, gaat het dan alleen over die aanpassing, of keuren ze dan meteen al de gasleidingen in huis?
                Daar zou ik niet mee gediend zijn, want er zijn door de vorige bewoner weinig katholieke dingen gedaan zoals gasleiding in de chape leggen zonder bescherming.
                En als ze het afkeuren, volgt er dan na de aanpassing een nieuwe keuring, opnieuw te betalen?
                Ik vraag me ook af of een technieker van mijn gasleverancier (Luminus) dat niet kan komen keuren? Daar kan ik de volgende week eens een telefoontje voor doen.

Zoals je op de foto ziet, is het geen ingewikkelde klus.
                En vrij handig dat ik ben, ben ik er gerust in dat ik het tot een goed einde zal brengen.
                Ik zal me ook goed laten informeren om de juiste materialen te gebruiken.

Misschien nog even vermelden dat het over een huis gaat dat we zelf bewonen en het nooit de bedoeling is om te verhuren.
                Dat verandert waarschijnlijk niks aan die keuring, maar natuurlijk wel aan het risiko dat ik neem tegenover derden.
                Als ik zelf in de lucht vlieg is het zo'n drama niet.
                Last edited by Control-Z; 7 april 2012, 01:21.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
                  zou toch es willen weten hoe je een brand aanwakkert met co² of koolstofdioxide
                  en welke branden je er niet mee mag bestrijden ?

grts
                  Ik ben ook benieuwd. Op autocarriers (zeeschepen die duizenden auto's vervoeren) staan 1 tot 4 tanks van 10000 tot 20000 liter vloeibare CO2. Bij brand worden de betreffende luiken of de machinekamer gevuld met het CO2 gas. Binnen de minuut is de brand gedoofd. Het vrijlaten van het gas wordt voorafgegaan door een sirenealarm van 1 minuut. Dat moet je de tijd geven om de ruimte te verlaten, anders ben je na 3 minuten dood.

Comment

Je zal vooral in het oog moeten houden dat er voldoende verluchting is en dat de schouw voldoende trekt, een zwaardere brander heeft meer lucht nodig dan dat brandertje van 5L/min. Ik heb er zo ook eentje gehad in mijn vorige woning, als die alleen voor de keuken moest dienen, dan was het zelfs niet verplicht om die op een schouw aan te sluiten, maar ik heb dat toen toch wel gedaan.

Het probleem bij die "open" branders is dat er door de schouw continu warmte naar buiten gaat in de wintermaanden, en de luchttoevoer moet ook altijd open blijven.
                    Daardoor is er een groot warmteverlies.
                    De wandketel die eerst in mijn badkamer hing, die had hetzelfde porbleem.
                    Aan de ene kant van de badkamer hing die brander, aan de andere kant was er een gat in de muur waardoor er lucht naar binnen kon.
                    Tijdens de wintermaanden was er dus bijna continu een koude luchtstroom door mijn badkamer, en dat was niet echt aangenaam.
                    Nu hangt er een gesloten brander die via de buitenmantel van de schouw lucht naar binnen trekt, en de verbrande gassen afvoert via de binnenste schouwbuis.
                    Dat zorgt ervoor dat er niet meer de hele tijd koude lucht door de badkamer stroomt, daardoor zijn er veel minder warmteverliezen.

Zo'n gesloten systeem is wat duurder, maar het heeft wel degelijk flinke voordelen.
                    Het rendement van de brander is hoger, en er zijn veel minder warmteverliezen.
                    Er is ook geen waakvlam die het hele jaar aan moet blijven.

De aankoopprijs is dus wel hoger, maar met de gasprijs van tegenwoordig zal je die wel op een paar jaar terugverdienen.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                      Ik ben ook benieuwd. Op autocarriers (zeeschepen die duizenden auto's vervoeren) staan 1 tot 4 tanks van 10000 tot 20000 liter vloeibare CO2. Bij brand worden de betreffende luiken of de machinekamer gevuld met het CO2 gas. Binnen de minuut is de brand gedoofd. Het vrijlaten van het gas wordt voorafgegaan door een sirenealarm van 1 minuut. Dat moet je de tijd geven om de ruimte te verlaten, anders ben je na 3 minuten dood.
                      Zoals iemand zei gaan we hiermee aardig off-topic, maar ik wil wel even antwoorden : bepaalde branden zijn zo heet dat ze in staat zijn om CO2 chemisch te ontbinden en daardoor stellen ze extra O2 vrij die op zijn beurt de brand aanwakkert, metaalbranden zijn daar mooie voorbeelden van. In O2 brandend Mg gaat dubbel zo heftig te keer als je het brengt in een atmosfeer van pure CO2.
                      Maar dat zijn geen huis, tuin en keukenbranden meer. Als je werkt met pyrofore metaalpoeders is dit een ander verhaal. Eerlijk gezegd zou ik niet weten hoe je brandend thermiet (mengeling van Fe2O3 en Al poeder) moet blussen.
                      Dat van die boten wist ik niet, ik ken de voorwaarden om CO2 vloeibaar te maken niet uit het hoofd.
                      PaulM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                        Hier gaat het over:
                        de kleine geiser wordt vervangen door een grote die rechts in plaats van het kastje komt te hangen, maar dan wat hoger.
                        Daarvoor moet ik dus de gasleiding aanpassen:
                        vanaf de afsluitkraan (die blijft staan) een bochtje naar rechts maken, dan een stuk horizontale leiding, en dan een bochtje omhoog tot aan de nieuwe geiser.
                        Dat lijkt me toch geen onmogelijke zaak?
                        Voor zo'n klein werkje komt een loodgieter niet eens kijken, heb ik vastgesteld.

Als je dan toch bezig bent zou ik in de koudwaterleiding ook een kraantje zetten , is gewoon heel handig.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
                          Als je dan toch bezig bent zou ik in de koudwaterleiding ook een kraantje zetten , is gewoon heel handig.
                          bedankt voor de tip , had ik nog niet aan gedacht.

Comment

De andere kant van die muur is buiten ? Of living ?

Ik gruwel van zuurstofvebruikende toestellen in een badkamer. Zelfs gesloten systemen betrouw ik maar half en half....
                            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                              De andere kant van die muur is buiten ? Of living ?

Ik gruwel van zuurstofvebruikende toestellen in een badkamer. Zelfs gesloten systemen betrouw ik maar half en half....
                              de uitlaatpijp gaat naar links op de foto, dat is de buitenmuur.
                              de boiler hangt in de keuken.
                              de douche is twee ruimten verder, er zit nog een living tussen.
                              ik ben me bewust van het gevaar en laat de keukendeur die op de tuin uitgeeft altijd op een kier als ik douche, zelfs in de winter.
                              liever een beetje fris dan dood vallen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                                de uitlaatpijp gaat naar links op de foto, dat is de buitenmuur.
                                de boiler hangt in de keuken.
                                de douche is twee ruimten verder, er zit nog een living tussen.
                                ik ben me bewust van het gevaar en laat de keukendeur die op de tuin uitgeeft altijd op een kier als ik douche, zelfs in de winter.
                                liever een beetje fris dan dood vallen.
                                Je kan als extra veiligheid ook een co detector plaatsen.

Comment

Working...
                                X