Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zelf werken aan de gas, mag dat?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• zelf werken aan de gas, mag dat?

In onze keuken wil ik een andere (tweedehands) boiler hangen, met een groter debiet.
    De boiler geeft warm water in de keuken en de douche. Dus niet voor CV.
    Daarvoor moeten de gasleidingen op de muur plaatselijk herlegd worden.
    Mag je in België een gasleiding in huis (dus achter de gasmeter) nu zelf leggen / aanpassen of niet?
    Is het wanneer je dat gedaan hebt, verplicht om de installatie te laten keuren?
    Ik vind daarover tegenstrijdige informatie op het internet.
    Op de website van Gamma.com vind ik klusadvies en materialen voor werken aan de gasleiding, maar misschien geldt dat alleen voor de Nederlandse markt?

Re: zelf werken aan de gas, mag dat?

Ik denk dat je zelf kleine veranderingen mag aanbrengen, of zelfs een hele installatie mag aanleggen, maar die moet daarna getest/gekeurd worden. als ik me niet vergis dient elke verandering aan de vaste installatie gecontroleerd te worden.

In Nederland is de reglementering streng, de soepele gasleiding (tussen kraan en fornuis, bijvoorbeeld) aan boord van jachten moet om de twee jaar vervangen worden. De fabricagedatum staat op de slang.
    D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
      .....

In Nederland is de reglementering streng, de soepele gasleiding (tussen kraan en fornuis, bijvoorbeeld) aan boord van jachten moet om de twee jaar vervangen worden. De fabricagedatum staat op de slang.
      en in huis:
      De gasslang van een niet-ingebouwd gasfornuis moet het keurmerk GASTEC hebben. Na maximaal vijftien jaar moet u de gasslang vervangen.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Je zou, zelfs al zou het geen verplichting zijn, zeker een grondige dichtheidsproef moeten (laten) doen van de installatie.
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Je mag dat, enkel zien dat je de juiste koppelingen gebruikt.
          Die voor gas zijn iets langer.
          D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Wanneer is een keuring van de gasinstallatie verplicht?
            Deze keuring is verplicht vóór het openstellen van de gasmeter (de indienststelling) en de uitbreiding van elke gasinstallatie.
            Bron: AIB-Vinçotte Belgium vzw
            Verplichte keuring van een nieuwe verwarmingsinstallatie voor ingebruikname

Voordat u uw nieuwe cv-ketel in gebruik neemt, bent u als eigenaar verplicht om de installatie te laten keuren.

Deze verplichting geldt nu reeds voor installaties op vloeibare en vaste brandstoffen.
            Vanaf 1 juni 2010 geldt de verplichting ook voor cv-ketels op gasvormige brandstoffen.
            Gasinstallaties moeten voortaan keuringsbewijs hebben
            Mag ik zelf aardgasleidingen leggen
            je mag zelf die werken uitvoeren.

Maar heb mijn bedenken bij die tweedehands, voldoet die aan de normen van nu ...?(als nog geen te oude is negeer)
            Never resist temptation or it could go away...
            Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel

Comment

Eerlijk gezegd, ik zou het laten doen. Leidingen aanpassen kan geen fortuin kosten hé.

Als je een nieuwe boiler hangt moet die sowieso door een erkend installateur opgestart worden.

Nu, een dichtheidsproef is wel makkelijk zelf te doen, maar je moet met 2 zijn.

Eerst en vooral, gaskraan voor de boiler dichtzetten, en ook de gaskraan voor je verwarmingsketel.

Dan zet je de hoofdgaskraan open, en je noteert de meterstand tot bij het laatste cijfer.
              Zie je de meter draaien, doe de kraan dan direct dicht!!
              De tweede persoon moet bij de 'nieuwe' buizen staan. Als die iets hoort, dan direct kraan dicht!

Na 10 minuten kijk je of er iets veranderd is.
              Heb je een klein lek, dan kan je dat opsporen met een oplossing van water en zeep in een plantenspuit. Doe dat enkel bij een klein lek (bv 1-2 liter lek op die 10 minuten)
              Als het lek groter is, zou je het direct moeten horen als je de gaskraan open zet.

Voor je dan iets doet, ramen en deuren open zetten en geen vonken maken.

Bij een sterke gasgeur: naar buiten en de brandweer bellen.

Met gas speel je niet, daarvoor is het te explosief.

Comment

zeker mag je dat zelf doen
                wat dat keuren betreft, eigenlijk is dat bedoelt voor nieuwe installaties.
                je moet een attest hebben om de meter te laten openen voor in gebruikneming.
                elke verandering dien je eigenlijk te laten keuren, just voor de 100 € uit je zakken te kloppen.
                bij een oude installatie zou ik er niet van wakker liggen.
                pres de installatie na de werken af met een bar of 5 dan ben je zeker, vergeet de meter niet af te sluiten als je dit doet anders is de balg in de meter eraan !
                ene zeker gene kemp gebruiken.

grts
                je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                www.korandoke.be

Comment

En gas is net zoiets waar ik liever 100€ te veel betaal dan dat mijn kot in de lucht vliegt, en ik er bij....

Ik heb ooit een waterkraan aangesloten. Alles keurig gedaan, hoofdkraan open, alles mooi dicht.

En een paar uur later sprong die leiding. Omdat het in onze bouw was, hebben de buren het de dag erna gezien, en ons verwittigd. Er is toen zo'n 100m3 water op één nacht door ons huis gelopen.

Ik wil zo iets niet meemaken met een gasleiding. Ik weet dat de druk bepêrkt is, maar toch.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                    En gas is net zoiets waar ik liever 100€ te veel betaal dan dat mijn kot in de lucht vliegt, en ik er bij....

Ik heb ooit een waterkraan aangesloten. Alles keurig gedaan, hoofdkraan open, alles mooi dicht.

En een paar uur later sprong die leiding. Omdat het in onze bouw was, hebben de buren het de dag erna gezien, en ons verwittigd. Er is toen zo'n 100m3 water op één nacht door ons huis gelopen.

Ik wil zo iets niet meemaken met een gasleiding. Ik weet dat de druk bepêrkt is, maar toch.
                    Maar dat water moet je opkuisen en dat gas kuist heel de woning op als je niet op past.
                    Ik dacht altijd dat de aanvoer leiding van de meter tot aan het toestel gekeurd moet worden maar ik denk dat veel mensen bij latere veranderingen daar aan dat niet laten keuren.
                    Als je die werken zorgvuldig en met het juiste materiaal uitvoert zal er geen probleem zijn maar je komt wel eens dingen tegen dat je zegt dat is om in de lucht te vliegen.
                    Zelf heb ik het jaren geleden meegemaakt in putteke winter en juist thuis van het ziekenhuis dat s'morgens heel den beneden vol gas stond, had mijn vrouw het licht aan gestoken dan hadden we er niet meer geweest en sindsdien ben ik zeer voorzichtig met gas des te meer daar een jaar later bij mijn achtergebuur heel de aanbouwkeuken van de muur vloog door een ontploffing.
                    Mijne raad is dan ook is het uw stiel niet blijf er dan af en laat het doen door iemand die in de meeste gevallen de leiding ook nog mag keuren.
                    D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Installateurs die zelf "keuringsgerechtigd" zijn hebben een CERGA label (in België) ... en niet alle installateurs hebben dat label. Voor zover ik begrepen heb moet een installatie door een installateur "zonder label" ook nog afzonderlijk gekeurd worden voor de in bedrijsstelling. ... maar kijk er mij niet op aan ... bij mij was het een nieuwe installatie en de persoon die de gasmeter kwam openen (Eandis) heeft een summiere dichtheidstest gedaan terwijl de installateur er bij stond (en er naar keek)

Comment

Voor zover ik kan opmaken uit je openingspost ga je een kleine gasgeiser vervangen door een zwaardere.
                        Is er een goede schouw aanwezig, en een verluchting die voldoende debiet heeft zodat de co niet naar binnen komt in plaats van langs de schouw naar buiten?

In sommige oude keukens hangt een kleine gasgeiser zonder schouw. Dat is ooit toegelaten geweest, op voorwaarde dat die enkel kon gebruikt worden voor de gootsteen zodat die nooit erg lang moest blijven branden.
                        Als er zo eentje hangt dan zal je zeker een schouw moeten voorzien, en een verluchtingsopening die niet dicht kan gemaakt worden (dus geen klep die je dicht kan zetten, maar wel een open roostertje).

Ik heb hier zelf een nieuwe condensatieketel geplaatst, maar als koeltechnieker heb ik wel voldoende ervaring om aan leidingen te werken. Bovendien is er achteraf een technieker langs geweest om de brander af te regelen, en die heeft geen opmerkingen gegeven over de installatie.

Als je koperen leidingen gebruikt, dan moet je de verbindingen brazeren of werken met lange bicon verbindingen. De kraag van die verbindingen is wat langer zodat de leiding altijd mooi recht in de koppeling moet zitten voor je de verbinding kan aandraaien, daardoor is de kans op lekken veel kleiner dan met de gewone koppelingen.

Nadien doe je een lektest, dat gaat gemakkelijk met een beetje afwasmiddel in een kommetje water, dat mengsel breng je dan aan op alle verbindingen (ik gebruik daarvoor gewoonlijk een verfborsteltje).

Voor schroefdraadverbindingen van gasleidingen gebruik ik meestal Loctite 577, voor waterleidingen kan je Teflon of kemp gebruiken. kemp vind ik beter dan Teflon voor waterleiding en CV, want daarmee is de kans op lekken kleiner.
                        Voor gasleidingen mag je ook Teflon gebruiken, maar dan is de kans op lekjes wel wat groter dan met Loctite.

Als je helemaal geen ervaring hebt met het werken aan gas en waterleidingen, dan zou ik het wel afraden omdat zelf te doen zonder hulp van iemand die er wel wat van kent.
                        Het is maar om problemen achteraf te vermijden.

Een aantal jaren geleden heeft een doe-het-zelver ergens in Belgie ook een geiser geplaatst, en daarbij de gas en de waterleiding verwisseld, met als gevolg dat er water in de gasleiding liep (de buren hadden er ook last van...).
                        Last edited by Black B@ndit; 3 april 2012, 17:11.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

Comment

En hier een anecdote van enkele jaren geleden bij Eandis.
                          Mijn broer was "van wacht" en werd 's avonds opgeroepen naar een klant waar een scherpe gasgeur was waargenomen. Daar aangekomen kon hij inderdaad een lek vaststellen maar ... de man had zelf de installatie gedaan (net voor de keuring verplicht werd) en had ipv gasdraad breiwol gebruikt

Zelf leg ik ook af en toe waterleiding met draad trekken etc maar toen ik in mijn huis op 3 plaatsen aardgasaftakingen nodig had toch de lokale loodgieter laten komen. Elk zijn specialiteit.

Maar niks houdt je tegen zelf aanpassingen te maken ...

Comment

Voor zover ik kan opmaken uit je openingspost ga je een kleine gasgeiser vervangen door een zwaardere.
                            Is er een goede schouw aanwezig, en een verluchting die voldoende debiet heeft zodat de co niet naar binnen komt in plaats van langs de schouw naar buiten?
                            Bedankt Black B@ndit en alle anderen voor de reacties en tips.

Een schouw voor de uitlaatgassen is reeds aanwezig voor die kleinere geiser.
                            Bij de nieuwe geiser is de uitlaat groter, nl 13 centimeter doormeter, zodat de pijpen en het gat door de muur moeten vergroot worden, maar dat is geen probleem voor mij.
                            Ook heb ik al zonder problemen aan de waterleiding gewerkt met snelkoppelingen, dus voor de gas ben ik er ook wel gerust in.
                            Nauwkeurig werken en gezond verstand gebruiken, dan komt dat in orde.

Ik had eerst prijs gevraagd aan een erkend installateur / verkoper, maar die zei dat hij niet komt als hij zelf de gasgeiser niet heeft verkocht.
                            Tja als het zo zit, dacht ik dan.
                            Een paar jaar geleden heb ik een gaskacheltje laten plaatsen in mijn buro.
                            de installateur had er een tweetal uren werk aan, prijs 150 euro voor werk, materialen en BTW.
                            Dus dacht ik, voor die prijs doe ik het in t vervolg liever zelf hoor.

Comment

Sorry, maar voor 150€ zou ik het NIET doen.

Over 1000€ kan je eens nadenken, maar hier niet. Een installateur controleert ook of de verbranding goed is, en of er voldoende trek in de schouw is.
                              Gas en CO zijn de grootste gevaren in huis.

Nu als je toch wil sparen, installeer zelf, en zoek iemand die wel wil komen controleren.
                              Zeg eventueel dat je een onderhoud wil of een nazicht.

Meestal krijg je ook geen garantie als de installatie niet is opgestart door een erkende installateur....

Ik kan het niet snappen, sommigen geven massa's geld uit aan een lens of een nieuwe auto, maar 150€ voor een veilige installatie... Ho maar.

Hoe goed ga je je voelen als de boel eens echt schade oplevert? Ik hoop van harte dat er dan geen slachtoffers vallen, en dat je verzekering weigert tussen te komen.

Comment

Working...
                              X