Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zelf werken aan de gas, mag dat?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: zelf werken aan de gas, mag dat?

Persoonlijk zou ik liever een geiser plaatsen met gesloten verbrandingskamer.Bij onze zoon zijn huis ( oud huis aangekocht ) heb ik de schouw van zijn doorstromer op de badkamer gecontroleerd indertijd .Als deze aan het branden was en de deur naar buiten werd open gezet dan zag je dat er veel meer verbrande gassen door de schouw gingen , meer vochtige rook. Ik heb deze onmiddelijk vervangen door een met gesloten verbandingskamer, verbruikt ook geen lucht uit de woning die in de winter moet aangevuld worden met vrieslucht .Door de schouw kan in de winter ook warmte verloren gaan of als er onderdruk is koude in de ruimte brengen met eventueel vorstschade.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cookie Bekijk bericht
      Ik volg dit topicje nu al van bij de opstart door TS. Toen ging er al even een gedachte door me heen maar ik hield ze voor me. Tommie1 geeft hier goede raad, volg die aub op!!
      Als dochter van een gas- en electriciteitstechnieker die 40 jaar carrière bij Electrabel/Sibelga erop zitten heeft kan ik maar 1 ding zeggen: schoenmaker blijf bij uw leest en blijf met uw handen van de gasinstallatie af.
      DHZ is fijn en je kan er veel uit leren. Het kan goed gaan, net zoals het de andere richting kan uitgaan.
      Ik doe ook veel zelf in ons huis, ben bv helemaal niet bang van electriciteit. Maar gas...daar blijf ik met mijn handen af!
      Ik begrijp je reactie heel goed maar hoe wordt je dan uiteindelijk schoenmaker aan de leest ? Vroeger, hééééél vroeger gebeurde dat door tien jaar in nederigheid bij de meester te werken en gewoon te luisteren en te kijken. Nu volgen ze een avondcursus en hup, ze zijn vertrokken.
      Vroeger, toen de dieren nog spraken werkten wij niet alleen met brandbare gassen maar bovendien met uiterst giftige gassen en wee diegene die zijn gasfles niet met een ketting gesecured had aan zijn werktafel. Nu zie ik ze soms lopen met CO2 flessen voor het cafe en die staan dan vrij los naast de tapkraan.
      Vaknonchalance is soms dodelijker dan gezond verstand.
      Het gat in de muur in de S4 van de UG is jarenlang bedekt met een poster en is jarenlang een anekdote geweest van wijlen Prof. Dr. Verzele.

PaulM

Comment

Uw huiswerk maken hé.

C02 is geen brandbaar en dus ook geen explosief gas.
        Dat wordt in ieder café gebruikt bij de biertap.
        Het is ook niet giftig (je ademt het zelf uit), en als er te veel CO2 in de lucht hangt, ga je vanzelf lopen. Steek je neus maar eens in een glas spuitwater dat je net uitgegoten hebt.

Natuurlijk, als je je opsluit in een goed afgesloten WC en je zet dan een CO2 fles helemaal open, dan wordt het gevaarlijk, maar ik verzeker je dat je daar weg loopt.

CO2 vergelijken met waarschijnlijk acetyleen is een leeuw vergelijken met een muis. Die muis kan ook in je vinger bijten, maar daar ga je niet van dood hé.

Ik vind het ongelooflijk hoe gierig mensen kunnen zijn als het gaat om je eigen veiligheid. De meesten op het forum hier geven duizenden Euro uit aan fotogear, maar 150€ voor een loodgieter..... ho maar....
        En als iemand 3000€ veel vindt voor een huwelijksreportage... ho maar, je moet talent respecteren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
          Persoonlijk zou ik liever een geiser plaatsen met gesloten verbrandingskamer.
          Zeker dat, een open gasgeiser is ook een niet te onderschatten zuurstofverbruiker, doe er alles aan om deze in een niet bewoonde ruimte met goede verluchting te hangen.
          En indien het om leefruimtes gaat, inderdaad een gesloten type, of overweeg een electrische boiler in een keuken.
          CO vergiftiging, véél gevaarlijker dan een gasbuisje installeren, je wordt er niet voor niets bijna elke dag voor verwittigd bij weerbericht met lage luchtdruk voorspelling.

En als het om een woning gaat die je wil verhuren, aub. doe deze instalatie dan volgens de regels en met een geldige keuring, zoiets kan je tegenwoordig ruïneren.
          Last edited by Guest42; 4 april 2012, 17:44.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
            doorstromer op de badkamer
            Daar heb ik maar één woord voor: MOORDENAAR
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              CO vergiftiging, véél gevaarlijker dan een gasbuisje installeren, je wordt er niet voor niets bijna elke dag voor verwittigd bij weerbericht met lage luchtdruk voorspelling.
              Hoge luchtdruk zal je bedoelen, bij lage luchtdrukdruk is er meestal veel wind en daardoor betere trek.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                Daar heb ik maar één woord voor: MOORDENAAR
                Nuance....
                Een doorstromer met open verbranding: levensgevaarlijk!
                Een doorstromer met gesloten verbranding, en dus aanzuiging en afvoer naar buiten is Ok.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  Nuance....
                  Een doorstromer met open verbranding: levensgevaarlijk!
                  Een doorstromer met gesloten verbranding, en dus aanzuiging en afvoer naar buiten is Ok.
                  Akkoord, maar hoeveel mensen zouden die twee types uit mekaar kunnen houden ? (een goeie technieker natuurlijk wel).

Comment

Hoge luchtdruk zal je bedoelen, bij lage luchtdrukdruk is er meestal veel wind en daardoor betere trek.
                    Sorry, blijkbaar heeft het inderdaad zelfs niet echt met de luchtdruk te maken, maar wel met bepaalde weersomstandigheden, windstilte, mist enz. KLIK

Maar wat belangrijker is, kleine gasgeisers zouden gevaarlijker zijn dan grote.

Waar dienen we vooral op te letten ?

Een gasgeiser van 5 liter mag niet aangesloten zijn op een bad of douche, hij mag niet te lang branden en er moet voldoende aanvoer van verse lucht zijn in de ruimte waar de geiser zich bevindt. Veel CO-vergiftigingen vinden in de badkamer plaats ! Wees daar extra voorzichtig. Ongeveer de helft van de CO-vergiftigingen wordt veroorzaakt door een oude 5 liter gasgeiser die aangesloten is op een douche ! Zorg voor een doucheboiler van minstens 10 liter. Ook in kleine badkamers is de boodschap tijdig voor verse lucht te zorgen !
                    Hout-, mazout- en kolenkachels moeten telkens bij het eerste gebruik op volle kracht branden, de luchtklep naar de schoorsteen mag nooit volledig zijn afgesloten en de kachel mag niet te groot zijn voor de te verwarmen ruimte. U vermijdt immers best om je kachel lang op de laagste stand te laten branden (smeulend vuur).
                    Er moet in de kamer voldoende aanvoer zijn van verse lucht.
                    De schoorsteen moet in goede staat zijn en jaarlijks gereinigd worden. De uitlaat van de schoorsteen mag ook niet belemmerd worden (bomen, muren, …): hij moet voldoende boven het dak uitsteken !

Comment

En als het om een woning gaat die je wil verhuren, aub. doe deze instalatie dan volgens de regels en met een geldige keuring, zoiets kan je tegenwoordig ruïneren.
                      ik dacht dat de huurwet tegenwoordig voorziet dat men een keuringsbewijs van de gas- en electrische installatie moet kunnen voorleggen.
                      The Knight That Says Ni...kon

Comment

Akkoord, maar hoeveel mensen zouden die twee types uit mekaar kunnen houden ? (een goeie technieker natuurlijk wel).
                        Kunnen ze hier toch uitgelegd krijgen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                          ik dacht dat de huurwet tegenwoordig voorziet dat men een keuringsbewijs van de gas- en electrische installatie moet kunnen voorleggen.
                          In ieder geval voor electriciteit, keuring gas tot voor drie jaar geleden, niet voor verkoop, voor verhuur weet ik niet.
                          Maar hoedanook, wat er nadien wordt gewijzigd hebben zij geen weet van, zo worden in veel huurhuizen, onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd zonder keuring.

Maar waar begint het en waar stopt het hé, als je als eigenaar zo bij iedere verandering van huurder een nieuwe keuring zou moeten aanvragen.

Comment

......
                            Maar hoedanook, wat er nadien wordt gewijzigd hebben zij geen weet van, zo worden in veel huurhuizen, onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd zonder keuring.

Maar waar begint het en waar stopt het hé, als je als eigenaar zo bij iedere verandering van huurder een nieuwe keuring zou moeten aanvragen.
                            vraag maar eens aan je verzekerraar als er iets mis gaat.
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                              Uw huiswerk maken hé.

C02 is geen brandbaar en dus ook geen explosief gas.
                              Dat wordt in ieder café gebruikt bij de biertap.
                              Het is ook niet giftig (je ademt het zelf uit), en als er te veel CO2 in de lucht hangt, ga je vanzelf lopen. Steek je neus maar eens in een glas spuitwater dat je net uitgegoten hebt.

Natuurlijk, als je je opsluit in een goed afgesloten WC en je zet dan een CO2 fles helemaal open, dan wordt het gevaarlijk, maar ik verzeker je dat je daar weg loopt.

CO2 vergelijken met waarschijnlijk acetyleen is een leeuw vergelijken met een muis. Die muis kan ook in je vinger bijten, maar daar ga je niet van dood hé.
                              Oh, maar ik heb wel degelijk mijn huiswerk gemaakt hoor, tenzij een licentie chemie voor jou niet volstaat.
                              02 is ook geen brandbaar gas en N2 ook niet maar kan je je voorstellen wat er gebeurt als er iemand een volle fles omver loopt en de kranen breken af ? Er zwaaide serieus wat als er weer eens een de gasfles niet had beveiligd tegen omvallen, en daar had ik het over, niet de specifieke giftigheid of ontplofbaarheid.
                              En je wist toch dat je bepaalde branden niet mag blussen met CO2 ?

PaulM

Comment

Alsof die kraan direct gaat afbreken...

Ja, ik weet dat O2 gevaarlijk is omdat het een bestaande brand enorm aanwakkert.
                                En inderdaad, als zo'n fles ineens opengaat, dan spuit het gas er met enorme druk uit.

Anderzijds, vloeibaar N2 en vast C02 wordt door goochelaars gebruikt....
                                Bij het lassen is de gevaarlijkste fles nog altijd de fles met Acetyleen. Als dat ineens vrij komt, en er staat iemand naast U te lassen, dan moet je de brandweer niet bellen, ze hebben het dan al gehoord.

Als er in uw badkamerke van 3x3 met goed gesloten deur een uur of 3 een gaslek is, en je steekt dan het licht aan, dan bel je zelf de bandweer ook niet meer hoor.

Ik ben ooit een woning gaan bekijken (huizenjacht), waar ze een doorstromer en een klassieke verwarmingsketel in de badkamer van 2x3 gezet hadden. Ja, er was een verluchtingsroosterke aan het raam, en de deuren hadden een keur van 1cm onderaan.
                                Als er iemand een handdoek voor die deur laat vallen, of omdat hij kou heeft dat roosterke dicht zet, dan is er gegarandeerd CO. En de eigenaars maar stoefen dat ze ZELF nog een nieuwe ketel hadden gezet in de badkamer ipv de kelder.

Ik had genoeg gezien.

Comment

Working...
                                X