Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zelf werken aan de gas, mag dat?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: zelf werken aan de gas, mag dat?

Sorry, maar voor 150€ zou ik het NIET doen.
    akkoord, 150 euro klinkt niet veel, maar ik ben nog van de generatie van de Belze Frank en dan spreken we toch over zesduizend frank he.
    Zoveel verdien ik bijlange niet op twee werkuren.

= = = = =

kzal in dit topic laten weten hoe het verlopen is.
    of anders lees je het wel in de gazet.
    (sorry, wrange grap)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
      De loodgieter die het door Control-Z gevraagde werk voor EUR 150 komt doen, zou mijn vertrouwen niet hebben. Dan nog liever zelf doen. Als je waterleiding kan plaatsen, dan kan je dat voor gas ook. Weinig verschil, geen vlas maar wel het toegelaten dichtingsmateriaal of de juiste knelkoppelingen gebruiken. Fluitje van een cent!
      Mvg.
      Robert
      Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Een aantal jaren geleden heeft een doe-het-zelver ergens in Belgie ook een geiser geplaatst, en daarbij de gas en de waterleiding verwisseld, met als gevolg dat er water in de gasleiding liep (de buren hadden er ook last van...).
        Bij ons heeft er een tijd geleden in het labo een of andere onnozelaar van een student de waterkraan met de gaskraan verbonden. Het is uiteindelijk uitgekomen omdat de centrale electromagnetische gasafsluiter voor dat tafelblok niet meer opende, vastgeroest.
        Mijn vrouw is doodsbang voor gas dus er mag in huis geen gas komen. Als je een beetje handig bent en verstandig mag dat bij aardgasdruk toch niet teveel problemen opleveren dacht ik zo. Dat ligt wel even gevoeliger met een LPG-tank waar de begindruk veel veel hoger is maar ook dat kan je met zeepsop makkelijk controleren (ik heb mijn LPGinstallatie zelf gestoken maar moest toch langs een erkend installateur voor het certificaat, die mens heeft daar op korte tijd voor zijn krabbel veel geld verdiend).
        Ik weet niet hoe de regels nu zijn maar ik haal daar geen technieker bij om een nieuwe fles H2 aan te sluiten aan de ontspanners hoor.
        Maar ik ken nog veel anekdotes over gas, een van de mooiste was in een trekkast van een nieuw labo waar nog niet alle bunsenbranders geleverd waren, per trekkast wezen twee gasaansluitingen naar de persoon voor de trekkast die (aan de buitenkant) twee gaskranen heeft. We hadden dus besloten om in iedere trekkast één brander te zetten in plaats van in de helft twee en in de andere helft géén.. De rest is niet moeilijk te raden, Handige Harry zet de kraan open van de niet aangesloten brander terwijl hij de andere brander probeert aan te steken. Resultaat : grote gele, relatief ongevaarlijke steekvlam van +/- 1 meter, een nieuwe wereldkampioen achteruit springen en 5-6 man die vanop veilige afstand de vlam gingen uitblazen. Echt waar. Niemand dacht eraan om, komende van de goede kant de kraan dicht te draaien.
        Het is echt niet zo dat ieder brandbaar gas onder alle omstandigheden ontploffingen levert, door een juiste hoeveelheid ether op een warme dag uit de kast te laten vallen kan dat even goed.
        Wat niet wil zeggen dat, als je werkt met potentieel gevaarlijke producten, je voorzichtigheid boven alles moet stellen en weten waarmee je bezig bent.
        Ik kan producten noemen die ik zelfs niet vastneem of verzet, voor geen geld.

Samengevat : als je nog nooit aan gas hebt gewerkt en je hebt er niemand bij die er iets van afweet, blijf eraf. Je zou de eerste motard niet zijn die 's nachts even het lekkende benzinedarmpje gaat zoeken met een aansteker, of de BBQ nieuw leven wil inblazen met een scheut methanol of zelfs met van die gel (dat is veilig nietwaar ?). Niet waar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht

Over 1000€ kan je eens nadenken, maar hier niet. Een installateur controleert ook of de verbranding goed is, en of er voldoende trek in de schouw is.
          Gas en CO zijn de grootste gevaren in huis.

Nu als je toch wil sparen, installeer zelf, en zoek iemand die wel wil komen controleren.
          Zeg eventueel dat je een onderhoud wil of een nazicht.

Meestal krijg je ook geen garantie als de installatie niet is opgestart door een erkende installateur....

Ik kan het niet snappen, sommigen geven massa's geld uit aan een lens of een nieuwe auto, maar 150€ voor een veilige installatie... Ho maar.

Hoe goed ga je je voelen als de boel eens echt schade oplevert? Ik hoop van harte dat er dan geen slachtoffers vallen, en dat je verzekering weigert tussen te komen.
          Ik volg dit topicje nu al van bij de opstart door TS. Toen ging er al even een gedachte door me heen maar ik hield ze voor me. Tommie1 geeft hier goede raad, volg die aub op!!
          Als dochter van een gas- en electriciteitstechnieker die 40 jaar carrière bij Electrabel/Sibelga erop zitten heeft kan ik maar 1 ding zeggen: schoenmaker blijf bij uw leest en blijf met uw handen van de gasinstallatie af.
          DHZ is fijn en je kan er veel uit leren. Het kan goed gaan, net zoals het de andere richting kan uitgaan.
          Ik doe ook veel zelf in ons huis, ben bv helemaal niet bang van electriciteit. Maar gas...daar blijf ik met mijn handen af!
          En nu ga ik nog wat foto's proberen maken...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
            ...........

kzal in dit topic laten weten hoe het verlopen is.
            of anders lees je het wel in de gazet.
            (sorry, wrange grap)
            succes hè.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cookie Bekijk bericht
              Ik doe ook veel zelf in ons huis, ben bv helemaal niet bang van electriciteit. Maar gas...daar blijf ik met mijn handen af!
              zo heb ik het ook aangepakt bij de renovatie. De professioneel verrichtte werken aan de gas moesten na keuring voor 30% opnieuw gedaan worden omdat meneerke de professioneel verkeerde koppelingen gebruikte. We hebben dat wel op hem kunnen recupereren, inclusief de kosten van herkeuring.
              The Knight That Says Ni...kon

Comment

Tja Putor, je kan pech hebben en een verkeerde installateur uitkiezen kan iedereen overkomen. Daarom zou ik nog niet gaan veralgemenen.
                En nu ga ik nog wat foto's proberen maken...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cookie Bekijk bericht
                  Tja Putor, je kan pech hebben en een verkeerde installateur uitkiezen kan iedereen overkomen. Daarom zou ik nog niet gaan veralgemenen.
                  niet de bedoeling te veralgemenen. De kerel die dat is komen repareren heeft dat dan weer heel mooi gedaan volgens de controleur.

Comment

Hier gaat het over:
                    de kleine geiser wordt vervangen door een grote die rechts in plaats van het kastje komt te hangen, maar dan wat hoger.
                    Daarvoor moet ik dus de gasleiding aanpassen:
                    vanaf de afsluitkraan (die blijft staan) een bochtje naar rechts maken, dan een stuk horizontale leiding, en dan een bochtje omhoog tot aan de nieuwe geiser.
                    Dat lijkt me toch geen onmogelijke zaak?
                    Voor zo'n klein werkje komt een loodgieter niet eens kijken, heb ik vastgesteld.

Comment

Dat kan inderdaad geen probleem zijn, je hebt de mogelijkheid om alles proper uit te voeren en te testen. Wel netjes werken, hé!!

Wanneer ga je dat uitvoeren, mochten we je hier vanaf dan niet meer lezen, dan weten we waarom (just kidding)

Succes!
                      D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                        .......

Wanneer ga je dat uitvoeren, mochten we je hier vanaf dan niet meer lezen, dan weten we waarom (just kidding)
                        graag...sommige verdwijnen hier namelijk zomaar zonder knap afscheid te nemen.
                        grt,bouk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                          graag...sommige verdwijnen hier namelijk zomaar zonder knap afscheid te nemen.
                          grt,bouk.
                          had Control-Z niet al eens afscheid genomen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                            had Control-Z niet al eens afscheid genomen?
                            ja zeker, van de fotogerelateerde subfora, zoals ik in mijn topic van augustus 2011 zei, maar niet van "chichat" en "algemeen".
                            Daar zijn jullie nog niet van me af

Comment

Voor je de coude male-femelle op zijn juiste positie draait, verwijder hem best, voorzie hem van nieuwe gasdraad en draai dan opnieuw in tot de goede positie. Zie nauwkeurig na dat het stukje buis dat in de muur zit niet meedraait, kwestie van niet te scheuren in de verdere accesoires (al je ongewenst verder indraait)en de aanwezige gasdraad (ik bedoel de dichting - wij noemen dit een gaskoordje -) zijn dichtingsfunctie te laten behouden..je weet wel, de tand des tijds..
                              Werk keurig en verstandig, dan kan je dit zaakje zeker wel zelf klaren.
                              perman
                              canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
                                ..
                                Werk keurig en verstandig, dan kan je dit zaakje zeker wel zelf klaren.
                                tja.....?
                                grt,bouk.

Comment

Working...
                                X