Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sans Comic

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sans Comic

Comic Sans, het welgekende lettertype, wordt maar al te vaak misbruikt. Ook hier.

Het is misschien een 'First World Problem', maar ik kan me ergeren aan verkeerd gebruik ervan. Wees gerust, ik erger me niet fanatiek. Ik lach meestal met het verkeerd gebruik ervan, maar ik weiger vaak 'Comic Sans Criminals' serieus te nemen.

Het feit dat je niet bewust bent van verkeerd gebruik van een lettertype, of beter: het feit dat je wél kiest voor een alternatief lettertype, maar de keuze niet bewust genoeg maakt, zorgt er voor dat je soms verkeerde indrukken maakt. Uiteraard is niet iedereen hiermee bezig, maar net zoals een e-mailadres 'grotebeer86@hotmail.com' niet goed overkomt, kan ook het gebruik van Comic Sans een vergelijkbaar effect hebben.
    Zeker op een forum waar iedereen met fotografie bezig is, en de stap van fotografie naar esthetiek en zelfs grafisch ontwerp is helemaal niet zo groot (in perceptie toch, ik heb het niet meteen over creatie), lijkt het me belangrijk om mensen die het lettertype vaak gebruiken een beetje bewust te maken.

Ik wil niet uit de hoogte doen, maar het 'Comic Sans'-probleem is geen verzinsel.
    Ik ken een aantal grafisch ontwerpers die niet te stoppen zijn als het over Comic Sans gaat, en als ik reclameborden voor tegelbedrijven en garage's tegenkom, of flyers voor feestjes en memo's in bedrijven die allemaal het font gebruiken, dan krijg ik toch ook de kriebels.
    Als het je nog nooit opgevallen is: ik daag je uit om met de auto eens langs een weg te rijden waar een heleboel zelfstandige zaken zijn, ik sta er echt van versteld hoeveel reclame op gebouwen, prints op wagens, borden langs de baan, gebruik maken van Comic Sans.

Soit, zijn er nog mensen die mijn mening delen? Of mensen die vinden dat ik totaal geen gelijk heb?

Enkele, soms wel grappige Comic Sans websites:

Loccufier.be - MacBook Pro - Canon 60D - Olympus OM-1 - Canon 70-200 f4 IS L - Canon 17-85 - Zuiko 50mm f1.8 - Zuiko 28mm f2.8

Re: Sans Comic

Het zal aan mij liggen, maar wat is er fout met 'comic sans' lettertype of het gebruik ervan?
    Al doende leert men...

Flickr

Comment

Volg even mijn links in de beginpost.
      Loccufier.be - MacBook Pro - Canon 60D - Olympus OM-1 - Canon 70-200 f4 IS L - Canon 17-85 - Zuiko 50mm f1.8 - Zuiko 28mm f2.8

Comment

't Kan aan mij liggen ook

Ik begrijp dit betoog ook niet

Als je wil, leg het eens goed uit waarom wel of niet
        perman
        canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Wat is er mis met het de standaard forum font?
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

Comment

Goh, ik heb het ook al gebruikt vroeger. Het probleem is eigenlijk dat bijna iedereen Word gebruikt en wel snel uitgekeken is op Times. Dan ga je zoeken en je hebt eigenlijk niet veel keuze. Dan zoek je op het web en merk je eigenlijk dat zeer veel fonts betalend zijn.

Als je dan eens naast de pot pist en een ander font gebruikt, dan merk je dat andere mensen dat niet kunnen lezen als je documenten begint rond te sturen met een font waarvoor je betaald hebt, met als gevolg dat je terug naar de standaard fonts kijken en heb je het risico om bij de comic uit te komen. Op het werk is de standaard arial.

Ik heb het nogal voor de Lucida Console uit notepad, maar dat zal mijn geeky trekje wel zijn zeker.

Comment

Met de standaard forum font: niks

Ik wil gewoon aankaarten dat het font Comic Sans oo zo vaak misbruikt wordt. In kerstkaartjes, wegreclame, 'officieuze' communicatie, enzovoort. Met dit topic wou ik dat duidelijk maken, mensen die eventueel bewust bezig zijn met de keuze van een font voor een of ander project bewust maken en anderen die ook (af en toe) bezig zijn met grafisch ontwerp en de 'frustratie' delen opzoeken.

Comment

Waarom spreek je eigenlijk over "misbruik"? Ik vind het zelf ook een bijzonder mooi lettertype . . .
                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Loccufier Bekijk bericht

Ik wil gewoon aankaarten dat het font Comic Sans oo zo vaak misbruikt wordt. In kerstkaartjes, wegreclame, 'officieuze' communicatie, enzovoort. Met dit topic wou ik dat duidelijk maken, mensen die eventueel bewust bezig zijn met de keuze van een font voor een of ander project bewust maken en anderen die ook (af en toe) bezig zijn met grafisch ontwerp en de 'frustratie' delen opzoeken.
                  Je kunt het lettertype helemaal niet misbruiken.
                  Je kunt het wel gebruiken.
                  Wanneer de schrijver en de lezer vinden dat het past bij de tekst is het goed.
                  Beter gezegd: wanneer het niemand opvalt dat het lettertype niet bij de tekst past is het goed.
                  Je geeft Comic Sans een status die het helemaal niet (meer) heeft.

Comment

Ik vraag me af of die ergernis uit je eigen brein ontsproten is. Waarschijnlijk ingelepeld door een van je leraars.
                    Geen normaal mens die heden ten dage nog een verband legt tussen Comic Sans en het oorspronkelijk gebruik ervan.

Comment

Het oorspronkelijke gebruik misschien niet, maar wel het speelse, kinderlijke karakter van het lettertype. Dat maakt het zo ongeschikt voor gebruik in zoveel situaties waar het helaas maar al te vaak gebruikt wordt.

Een voorbeeld:

Dit komt helemaal niet professioneel en serieus over, of vergis ik me daar nu echt in?

Ik heb nooit bepaald een docent gehad die zo tegen CS was (integendeel )
                      Het is gewoon een vreselijk font voor bepaalde situaties, en als ik zo rondsurf op websites van verschillende grafisch ontwerpers en tutorials en communities etc, dan ben ik helemaal niet de enige.

Als je even in Google 'Comic Sans' intypt, dan kom je meer dan genoeg voorbeelden en argumenten tegen van waarom Comic Sans zo 'gehaat' wordt door veel mensen in de grafische sector. Je hoeft daarvoor zelfs geen negatief woord toe te voegen aan de zoekopdracht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Loccufier Bekijk bericht

IMHO... ik heb liever dat iedereen hetzelfde (standaard) lettertype gebruikt op een forum.
                        Leest ook sneller (voor mij toch)

Zo'n font is ook een kwestie van smaak. Iets wat je graag ziet of niet.
                        Het gebruik of misbruik kan je toch nooit beheersen of controleren bij iedereen, dat kan je alleen bij jezelf he.
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

Comment

Ik gebruik het meestal. Is ten andere mijn standaard lettertype en dan nog in het blauw mocht dat dan nog niet genoeg zijn.
                          En het is bovendien het type dat het best mijn handschrift benadert. Voor mij is het een type dat door zijn speelsheid afstapt van die strakke lettertypes die men vroeger in het analoge tijdperk kende op schrijfmachines. Sommigen hier zullen dit allicht niet meer gekend hebben, maar bij ons in het humaniora was typen (dactylo) en het toenmalige steno één van onze lesvakken.
                          Last edited by enero; 2 maart 2012, 22:38.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Er gebeurt meer op deze aardbol dat het ergeren waard is dan een briefje geschreven in een "verkeerde" font

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                              Ik gebruik het meestal. Is ten andere mijn standaard lettertype en dan nog in het blauw mocht dat dan nog niet genoeg zijn.
                              En het is bovendien het type dat het best mijn handschrift benadert. Voor mij is het een type dat door zijn speelsheid afstapt van die strakke lettertypes die men vroeger in het analoge tijdperk kende op schrijfmachines. Sommigen hier zullen dit allicht niet meer gekend hebben, maar bij ons in het humaniora was typen (dactylo) en het toenmalige steno één van onze lesvakken.
                              Kan ik (wil ik) goed begrijpen
                              Mijn handschrift is afschuwelijk...als ik vloeiend schrift moet schrijven.
                              Dus schrijf ik alles in blokletters
                              Gelukkig heb ik een pc en Word enz.

Het type Verdana vind ik een fijn lettertype.
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

Comment

Working...
                              X