Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie maakt tegenwoordig nog iets zelf ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wie maakt tegenwoordig nog iets zelf ?

Ik heb reeds heel wat zelf gemaakt in mijn leven, en nog, maar ik heb de indruk dat er nog weinig mensen interesse hebben om zelf iets te maken.

Bij mij was dat Bv. een aanhanger, een compressor, zaagmachiene, printjes etsen voor simpele electronische toepassingen, sterrekijker maken, richtsysteem satelietschotel, zelf iets anodiseren, kasten voor de berging maken, en noem maar op.

Maar dat kan ook iets helemaal anders zijn.

Vanwaar deze vraag, ik recupereer nogal wat spullen (meestal nieuw) zoals voedingen, optisch materiaal zoals dure zeiss kijkers waar mooie prisma's inzitten enz. om deze hobby financieel draaiende te houden zet ik soms een en ander te koop, nu ondervind ik, dat je mooi materiaal aan de straatstenen niet meer kwijtraakt, maakt er dan niemand nog iets zelf, of wat zou het probleem zijn

Is de reden, dat veel nieuwe dingen goedkoop worden verkocht, of is het de crisis of mischien is de zin er uit bij veel mensen.

Dus, wie maakt nog wat, mischien kunnen hier gedachten en tips uitgewisseld worden.

Re: Wie maakt tegenwoordig nog iets zelf ?

Ik maak soms nog dingen zelf, vooral breien en haken dan, soms naaien. Echter, het is waar dat je goedkoper een trui kunt kopen dan eentje breien (de wol alleen al kost veel meer dan wat je aan een trui betaalt).
    Ik ben maar een eenvoudig beginnertje, die de basisprincipes nog aan het leren is...

Comment

Hier een knutselaar Geert maar helaas veel te weinig tijd de laatste tijd. Ik hou me nu vooral bezig met sturingen ed. Ook nog PCB's geëtst maar dat was op schooltijd toen ik nog elektrinicaprinten maakte.
      Zo zou ik graag een X-Y-Z positioneringssysteem maken aangestuurd door PLC met brushless motoren ed. en zou me daar rot mee amuseren maar tijd hé (en ben dan ook bijna alijd in het buitenland).
      Niks mis met knutselen/klussen. Vorige zomer mijn garage met atelier gebouwd in skeletbouw beslagen met paddoeck planchetten, leuk leuk

Comment

Ik heb als jonge knaap vaak geholpen aan de zelfbouwprojecten van mijn vader. Ook hij maakte een compressor, een aanhangwagen op basis van een Ford Taunus ophanging, een zaagmachine, opbergkastjes, etc etc. De drive om zelf te bouwen was de lagere kostprijs van de zelfbouwspullen. Het was dus uit financiele noodzaak.
        Ondertussen zijn die dingen veel beter betaalbaar en wordt er veel meer ingespeeld op de specifieke noden van de hobbyist. Zo heb ik een kant-en-klare aanhangwagen, een handige compacte compressor, ...
        Zelfbouw uit financiele noodzaak is niet meer de primaire drive. Nu is het eerder uit interesse of als hobby.
        Homo Sapiens Pentaxiensis

Comment

Ben vroeger nog bezig geweest met hout...
          (bij mijn ouders thuis dus)
          Vind dat een fijn materie om mee te werken.
          Deed dat soms samen met mijn pa.
          Tafeltjes maken, "antieke" melkstoeltjes, diertjes
          Wel lang geleden he.
          Maar ik heb nog twee van die dingen in huis.
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Godiva Bekijk bericht
            Echter, het is waar dat je goedkoper een trui kunt kopen dan eentje breien.
            Vroeger als kind zaaide ik nog peekes, radijsjes, kervel enz in onzen hof.
            Maar dat kan je goedkoper en zonder er moeite voor te doen, in de supermarkt krijgen.
            Om maar te zeggen, het is beginnen mislopen met de industriële revolutie, en recenter met de massaproductie en massaconsumptie.
            Iets kapot weggooien en nieuw kopen, is goedkoper geworden dan laten herstellen.
            daarom zijn knutselaars een uitstervende soort.
            jammer.

Ik maak ook niet veel meer zelf, behalve een ingebouwde kast maken of zo. Dingen die met de huisvesting te maken hebben.

Comment

ik maak zelf foto's, vroeger ook ontwikkeling ....
              Heb 95% van de eigen cactusverzameling gezaaid 80m2. De oudste planten zijn ondertussen 40 en meer jaar oud, maar ik heb vooral kleine planten. Geen zuilen ...
              Huis heb ik helpen bouwen. Fundering, metselwerk, schrijnwerk dak. Het dak heb ik zelf gelegd, alle stuc binnenin zelf gedaan, electriciteit, waterleidingnen ... vloeren, badkamer, toiletten, enfin alles wat binnenin is ... Eetplaats zelf gemaakt, keuken zelf gemaakt ...
              Ik heb er veel plezier aan beleefd, maar zou het niet meer doen. Was een 10)jaren plan en achteraf gezien is dat iets teveel.

Behangen, verven ... alles wordt hier zelf gedaan

Zelf programma geschreven voor fotobeheer, insuline-diabetes-opvolging
              Als 15-jarige een Newton-spiegelelescoop (20cm diameter) gemaakt (zelf parabolische spiegel geslepen). Ben daarmee nog op tv gekomen bij Nonkel Bob om de jeugdwerking sterrenkunde van WestVlaanderen te stimuleren ...

In de Congo nog een paar keverkes herbouwd naar race-bakskes waar ons vader, ... het gras afmaaide op het voetbalveld, of toch dat er iets op geleek

Ben bezig met maken van een fotomateriaal-opbergkast waar ook de PC en scherm(en) bij horen ...

Ik voel me gelukkig hierin en heb daar massa's foto's van (dank aan mijn vader)

Als ik tijd heb dan zou ik nog ...

Ook de dochter zelf gemaakt euh met twee, ik moet eerlijk zijn
              Last edited by Wim.Vanmaele; 21 februari 2012, 18:06.
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                ...

Zover aan knutselen heb ik me nog niet gewaagd

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                  Vroeger als kind zaaide ik nog peekes, radijsjes, kervel enz in onzen hof.
                  Maar dat kan je goedkoper en zonder er moeite voor te doen, in de supermarkt krijgen.
                  Om maar te zeggen, het is beginnen mislopen met de industriële revolutie, en recenter met de massaproductie en massaconsumptie.
                  Mislopen? Ik ben juist blij dat als ik trek heb in iets dat ik het goedkoop in de supermarkt kan krijgen en het niet eerst moet gaan zaaien.

Maar: als ik er met de auto op uittrek maak ik vaak zelf wel veel kilometers.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                    Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                    Zover aan knutselen heb ik me nog niet gewaagd
                    Poep makkelijk. Het voorbeeld ligt voor jou.
                    Daarom dat ik zelf twee dochters heb.
                    Mvg.
                    Robert
                    Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                      Zo zou ik graag een X-Y-Z positioneringssysteem maken aangestuurd door PLC met brushless motoren ed. en zou me daar rot mee amuseren maar tijd hé
                      Ha Vincent, daar zijn wij toevallig ook mee bezig, een vriend en ik, dat om een 3D freesmachientje te maken, maar dan met stappenmotoren en microstep sturing, brushless motoren en aangepaste sturing met encoders zijn wat te duur, en als je ze al vind bij recuperatie, dan is de moeilijkheid om gepaste software/drivers te vinden, zo hebben we ook een kleine Epson robot, maar die mannen vragen zo maar eventjes 2.500 voor de drivers.

Verleden week zijn we gaan zien naar een zelfgemaakt 3D portaalfreesmachientje, ook bij een vriend, hij maakt er stukken mee voor zijn tweede hobby, namelijk radiogestuurde vliegtuigjes, mooi om te zien werken.
                      Nu is dezelfde persoon reeds bezig om er nog een te bouwen, maar dan met een X Y bereik van 1.500mm X 1.500 mm en 200mm Z as, daar komt dan een brushless freesspindelmotor op van 2 Kw tot 25.000 RPM, daar moet reeds heel wat stevigheid inzitten, wij maken ook alles met kogelspindels en lineaire kogelgeleidingen.

We hebben ook twee grote oude REIS robots staan, deze zijn nog aangedreven met Mavilor DC schijfankermotoren, met encoders en tacho's, deze wegen echter wel meer dan 1.500 Kg per stuk.

Beste is ook te werken met een driverprintplaat met eigen klok, zo kan je de steken die Windows laat vallen wat opvangen, of mischien ubuntu/Linux instaleren dan loopt het wat stabieler.

Groetjes, Geert.
                      Last edited by Guest42; 21 februari 2012, 18:39.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Ha Vincent, daar zijn wij toevallig ook mee bezig, een vriend en ik, dat om een 3D freesmachientje te maken, maar dan met stappenmotoren en microstep sturing, brushless motoren en aangepaste sturing met encoders zijn wat te duur, en als je ze al vind bij recuperatie, dan is de moeilijkheid om gepaste software/drivers te vinden, zo hebben we ook een kleine Epson robot, maar die mannen vragen zo maar eventjes 2.500 voor de drivers.

Verleden week zijn we gaan zien naar een zelfgemaakt 3D portaalfreesmachientje, ook bij een vriend, hij maakt er stukken mee voor zijn tweede hobby, namelijk radiogestuurde vliegtuigjes, mooi om te zien werken.
                        Nu is dezelfde persoon reeds bezig om er nog een te bouwen, maar dan met een X Y bereik van 1.500mm X 1.500 mm en 200mm Z as, daar komt dan een brushless freesspindelmotor op van 2 Kw tot 25.000 RPM, daar moet reeds heel wat stevigheid inzitten, wij maken ook alles met kogelspindels en lineaire kogelgeleidingen.

We hebben ook twee grote oude REIS robots staan, deze zijn nog aangedreven met Mavilor DC schijfankermotoren, met encoders en tacho's, deze wegen echter wel meer dan 1.500 Kg per stuk.

Beste is ook te werken met een driverprintplaat met eigen klok, zo kan je de steken die Windows laat vallen wat opvangen, of mischien ubuntu/Linux instaleren dan loopt het wat stabieler.

Groetjes, Geert.
                        Goed bezig Geert
                        Ik zou het via een soort Lexium Max oplossing doen, sinds vorig jaar de smaak van PLC programering hervonden na +20 jaar. Man, is die wereld verandert. De tijd van de PS3 waarmee ik in 1991 stoeide op school is helemaal niks meer vergeleken met een M238 of de M258 van Schneider.
                        Last edited by Sultana; 21 februari 2012, 18:58.

Comment

een paar jaar geleden een draaitrap gemaakt
                          kan wel lassen maar dat was wel een uitdaging
                          veel gaan stelen met de ogen en s'nachts van dromen
                          dan op een karton ware grote uitgetekend
                          wel een half jaar aan bezig geweest
                          maar héél wat euro's in mijn zak gestoken
                          mijn motto: wat je zelf doet duurt meestal wat langer

grtjs

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door veteraan Bekijk bericht
                            mijn motto: wat je zelf doet duurt meestal wat langer

Comment

Heb genoeg gedaan,vóór 2 jaar alle gereedschap weggedaan.Het enige dat ik nog zelf maak spoel ik dan nog weg !
                              'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Comment

Working...
                              X