Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waterbesparende douchekop

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Waterbesparende douchekop

Op de website van Grohe staat het voorbeeld van een spaarkraan voor een lavabo.
    Gewone kraan verbruikt 12l/min en hun spaarkraan slechts 6l/min.
    Als ik mijn lavabo met 12l inhoud zou vullen (ikzelf doe dat nooit) dan duurt dat 1 minuut. Met een spaarkraan duurt dat 2 minuten om die 12l uit de kraan te laten lopen.

120€ aan een spaarkraan betalen, om mijn lavabo op halve snelheid te vullen, waar is dat goed voor ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
      Op de website van Grohe staat het voorbeeld van een spaarkraan voor een lavabo.
      Gewone kraan verbruikt 12l/min en hun spaarkraan slechts 6l/min.
      Als ik mijn lavabo met 12l inhoud zou vullen (ikzelf doe dat nooit) dan duurt dat 1 minuut. Met een spaarkraan duurt dat 2 minuten om die 12l uit de kraan te laten lopen.

120€ aan een spaarkraan betalen, om mijn lavabo op halve snelheid te vullen, waar is dat goed voor ?
      De meesten laten het water gewoon lopen terwijl ze hun handen wassen.
      Als er dan maar half zoveel water uit komt, heb je de helft minder water verbruikt, op voorwaarde dat je er even lang over doet als met een kraan waar dubbel zoveel water uit loopt.

Daar gaat het bij een spaardouchekop ook over, als je dan even lang onder de douche staat verbruik je minder water.
      En dan gaat het vooral over het warm water, dat is nog veel duurder dan koud water...

Maar als je een heel bad vol laat lopen via de spaardouchekop, dan bespaar je niets, het duurt dan gewoon veel langer (het is zelfs mogelijk dat het water dan ondertussen nog wat afkoelt omdat het zo lang duurt).
      De spaardouchekop moet wel voldoende water doorlaten om de doorstroomverwarmer goed te laten werken. Bij een systeem met een boiler speelt dat helemaal geen rol.
      Last edited by Black B@ndit; 18 februari 2012, 17:15.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Om bijvoorbeeld de shampoo uit je haar te spoelen heb je 5 liter water nodig.
        Met een spaarkop dus maar 2,5l ?

Ik zal tegen de eigenaar van mijn carwash eens vertellen dat ze met spaarkoppen nog maar de helft water nodig heben, of mijn buur (brandweercommandant) wijsmaken dat ze op spaarsproeirs moeten overschakelen.

Een lavabospaarkraan kost 120€. Daar heb je ongeveer 120000l water voor.
        Ik wil niet aan de berekenig beginnen, maar ik vrees dat je meer dan 25000 keer je handen moet wassen alvorens die investering begint te renderen.

De ecologische voetafdrukafdruk om die kranen te produceren zal vast veel groter zijn dan de waterbesparing die ze ooit kunnen verwezenlijken.

Volgens mij doen alleen de fabrikanten van spaarkoppen er profijt mee

Comment

Om bijvoorbeeld de shampoo uit je haar te spoelen heb je 5 liter water nodig.
          Met een spaarkop dus maar 2,5l ?

Ik zal tegen de eigenaar van mijn carwash eens vertellen dat ze met spaarkoppen nog maar de helft water nodig heben, of mijn buur (brandweercommandant) wijsmaken dat ze op spaarsproeirs moeten overschakelen.

Een lavabospaarkraan kost 120€. Daar heb je ongeveer 120000l water voor.
          Ik wil niet aan de berekenig beginnen, maar ik vrees dat je meer dan 25000 keer je handen moet wassen alvorens die investering begint te renderen.

De ecologische voetafdrukafdruk om die kranen te produceren zal vast veel groter zijn dan de waterbesparing die ze ooit kunnen verwezenlijken.

Volgens mij doen alleen de fabrikanten van spaarkoppen er profijt mee
          Uw berekening klopt langs geen kanten...
          Je moet van je spaarkraan de prijs van een gewone kraan aftrekken en met dat verschil kun je verder ....
          D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
            Je moet van je spaarkraan de prijs van een gewone kraan aftrekken en met dat verschil kun je verder ....

Die gewone kraan staat er al 10 jaar. Als ik die spaarkraan wil dan kost ze mij 120€.

Denk je dat mijn loodgieter nog 50€ gaat geven voor het oud koper van de gewone kraan ?
            Last edited by notex; 18 februari 2012, 20:47.

Comment

Die gewone kraan staat er al 10 jaar. Als ik die spaarkraan wil dan kost ze mij 120€.

Denk je dat mijn loodgieter nog 50€ gaat geven voor het oud koper van de gewone kraan ?
              Wachten tot die stuk is
              D90 - D70 - F80 + glas

Comment

B*llsh*t zoals ik van jou gewoon ben (sorry, ik kon het niet laten)

Maar ooit gaat die gewone douchekop of kraan stuk, en dan kan je evengoed een degelijke spaarversie plaatsen. Dus die berekening van Mil klopt wel...
                Ik heb hier een tijdje geleden ook een degelijke spaardouchekop geplaatst (van Grohe). Eigenlijk nIet voor dat spaareffect, maar omdat mijn vorige compleet versleten was, en ik er eentje wou die er een pak degelijker uitzag. Het oog mag ook wat, en die goedkope rommel zag er allemaal niet uit.
                Heel wat toestellen zouden mensen ook beter wat vroeger vervangen, i.p.v. te wachten tot ze door hun poten vallen. Diepvriesers, koelkasten en chauffageketels zijn voorbeelden van dingen waar de laatste 15 jaar toch vooruitgang op is geboekt qua rendement. Regelmatig is het dus goedkoper (en beter voor het milieu) om die dingen wat vroegtijdiger buiten te gooien.
                Uiteraard wil dat niet zeggen dat je zaken die nog quasi nieuw zijn en nog goed werken ook de deur moet uitgooien. Eens je rekenmachine bovenhalen is altijd een goed idee (en dan juist rekenen natuurlijk).
                Groeten,

Polleke

Comment

Wachten tot die stuk is
                  Ik had geen zinniger antwoord van jou verwacht.

Comment

Ik had geen zinniger antwoord van jou verwacht.
                    Ik was er zeker van dat je het niet zou begrijpen
                    Het gaat hier over vervanging als ze stuk is
                    Maar het is niet erg zenne, je kan maar de capaciteit gebruiken die je hebt hè
                    D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                      Maar ooit gaat die gewone douchekop of kraan stuk, en dan kan je evengoed een degelijke spaarversie plaatsen. Dus die berekening van Mil klopt wel...
                      Ik zal sneller versleten en dood zijn dan mijn kranen. Ze worden hoogstens 2 maand per jaar gebruikt (in juli-augustus als het hier in Z-Spanje te heet is). 't Zal een probleem voor mijn erfgenamen worden. Ik zal in mijn testament naar deze topic verwijzen

Comment

Het gaat hier over vervanging als ze stuk is
                        plantrekker

Comment

Ik zal sneller versleten en dood zijn dan mijn kranen. Ze worden hoogstens 2 maand per jaar gebruikt (in juli-augustus als het hier in Z-Spanje te heet is). 't Zal een probleem voor mijn erfgenamen worden. Ik zal in mijn testament naar deze topic verwijzen
                          Amaai, dat moet nogal stinken die ander maanden
                          Maar je hebt gelijk, jij hebt geen spaarkranen nodig
                          D90 - D70 - F80 + glas

Comment

De meeste bezuinegingen zijn larie !!! Gewoon de mensen op kosten jagen das alles !!
                            Kijk da is allemaal gemaakt met nen Canon 50D - En wat glas er bij - Cactus trigger en Lowepro Flipside 400 Groetjes,John

Comment

Amaai, dat moet nogal stinken die ander maanden
                              Maar je hebt gelijk, jij hebt geen spaarkranen nodig
                              Aangezien jouw verstand toch te klein is om te kunnen redeneren, zal ik het maar eens simpel uitleggen zodat zelfs jij het kan begrijpen.

Ik woon nu in Zuid-Spanje in een splinternieuw huisje met splinternieuwe loodgieterij.
                              In mijn badkamer staat een douchecabine van 2,5x1,2m. Aan de ene kant hangt een regendouche, aan de andere kant een gewone douchekop met slang en tussenin staan 6 vertikale sproeiers. De kranen hebben 20 jaar garantie (keramische zittingen) en het interesseert me niet of de sproeiers een gewoon model of een spaarmodel zijn.
                              De eerste 80 liter warm water komen via een zonneboiler (is nu verplicht door de nieuwe bouwwetgeving in Spanje). Geen flauwekul hier met fotovoltaïsche zonnepanelen die door de staat (belastingsbetaler) gesponsord worden.

In juli en augustus is het hier 40°in de schaduw. Dan kom ik naar België om daar mijn kranen te verslijten.

Gezien mijn leeftijd, de leeftijd van mijn loodgieterij in Spanje en het feit dat ik mijn Belgische kranen slechts 2 maand per jaar verslijt, zal ik nooit de noodzaak ervaren
                              om spaarkranen of spaardouches aan te kopen.

Comment

Working...
                              X