Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Heilige fietsers?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Heilige fietsers?

    Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
    ...

    Wat bedoel je met 'turven'. Kennen wij dat in België?
    Streepjes zetten, zoals op een kerfstok. Zoek maar eens naar de betekenis van kerfstok en "op vinkenslag liggen".
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

    Comment


    • #32
      Re: Heilige fietsers?

      Verdraagzaamheid mensen, zowel van de fietsers als van de kant van de automobilisten ! Dat zou al veel problemen oplossen.
      Neem allemaal de tijd om de andere weggebruikers te respecteren aub !

      Comment


      • #33
        Re: Heilige fietsers?

        Verdraagzaamheid mensen, zowel van de fietsers als van de kant van de automobilisten ! Dat zou al veel problemen oplossen.
        Inderdaad.

        Ik fiets dagelijks naar mijn werk (tenzij het slecht weer is, dan neem ik de auto).
        Ik doe dit met een racefiets. Ik ben gekleed in een fluo-plunje. Achteraan een rood licht op de zadelpen en een rood flikkerlicht op de helm. Vooraan een hoogvermogen 3 watt LED lamp (dure investering!) op het stuur en een Petzl op de helm. Ik zie er uit als rijdende kerstverlichting. Maar fietsen in Belgie is nu eenmaal smeken om gezien te worden. Ik stoor mij enorm aan mensen die donker gekleed en met slechte (of geen)verlichting fietsen. Een fluovestje heb je voor enkele Euro's. Kijk maar eens naar de schoolgaande jeugd. Het zijn uitzonderingen die een fluovestje dragen en nog maar te zwijgen van de slechte verlichting. Als automobilist schrik je je een hoedje als je zo'n 'donkere' fietser tegen komt op een druilerige ochtend.
        Ondanks het feit dat ik een fervente fietser ben, heb ik meer kritiek op het gedrag van fietsers dan de automobilisten. Mijn moto: Fietsers zorg dat de automobilisten je zien. Dat zorgt voor minder misverstanden en ongevallen.

        Maar terug on-topic: ik ben VOOR de nieuwe regelgeving
        Homo Sapiens Pentaxiensis

        Comment


        • #34
          Re: Heilige fietsers?

          tzou beter zijn moesten er wat meer mensen de fiets gebruiken, in die mate dat de fietsers in de meerderheid komen zodat ze wat meer gewicht in de schaal kunnen leggen en wat druk uitoefenen op de overheid, als je ziet in welke levensgevaarlijke situaties fietsers zich moeten verplaatsen, das gewoon om bang van te krijgen....
          de meeste fietspaden als ze er al zijn zijn in erbarmelijke staat, die sugestiestroken zijn gewoon te belachelijk voor woorden, degene die dat uitgevonden heeft zouden ze onmiddelijk zijn rijbewijs moeten intrekken en verplichten om vanaf nu zich altijd te verplaatsen met de fiets....
          algemeen vind ik het in nederland toch wel veiliger fietsen dan bij ons, hier verongeluk je bijna alleen al door de slechte weg.....
          wat die nieuwe wet betrefd , ik zie een en ander al gebeuren met die "wielerterroristen" die meestal int weekend als een bende gekken over de weg scheren, .....
          http://www.jvs-photography.be/

          Comment


          • #35
            Re: Heilige fietsers?

            Ik heb helemaal niets tegen fietsers.

            Behalve als ze:
            • met vier naast elkaar naar school sjokken
            • met het raceclubje al vloekend en tierend tussen bejaarden/kinderen slalommen
            • met hun mountainbike de natuur vernielen en de bossen onvelig maken
            • zonder licht rijden zodat je je als automobilist te pletter schrikt
            • geen richting aan geven zodat je voor de kat zijn viool blijft stilstaan
            • voetgangersgebieden onveilig maken


            Groet,

            Jan

            Comment


            • #36
              Re: Heilige fietsers?

              Statestiek over 2007.
              Aantal fietsdoden per miljard gereden fiets km: Denemarken 11,1; in Nederland 12,7 in België 32,7 in spanje het hoogst van Europa 120.
              Dit heeft meer met de infrastructuur te maken dan met het gedrag van de fietsers.
              In Nederland is het goed gesteld met de fietspaden maar het kan nog beter, in België ronduit slecht. Er zijn daar maar weinig fietspaden die gescheiden zijn van de (auto) wegen en vaak niet meer dat een 60cm smal strookje langs 70kmu wegen.
              Dit zijn oude cijfers, goed dat er de laatste jaren beter fietsers beschermde maatregelen zijn getroffen dat het aantal fietsers ongevallen in België aanzienlijk omlaag heeft gebracht.
              O ja, voordat uw met uw automobilistenvingertje wijst: die 'Heilige fietser' zou ook uw kind, uw broer, uw ouder, uw groot ouder kunnen zijn die nooit meer thuis komt.
              Last edited by Binnenuit; 28 januari 2012, 16:30.

              Comment


              • #37
                Re: Heilige fietsers?

                Apart aangelegde fietspaden geven helaas nog geen garantie op veilig rijden. Ik fiets dagelijks op een apart fietspad langs een drukke weg. Ik heb daar voorrang en zou dus 6 km lang alleen op slome scholieren voor me (in kuddeverband uiteraard) hoeven letten en netjes rechts houden voor de tegenliggers en snellere fietsers/brommers.
                Tot zo ver de theorie.
                In praktijk kan ik dus geregeld in de ankers voor automobilisten die alleen op de hoofdweg letten en fietsers compleet negeren! Mijn lampen doen het prima, maar tegen de dubbele felle lampen van tig auto's kan je natuurlijk niet op.
                Met regels ga je er niks aan veranderen, maar het maakt wel dat ik probeer extra goed op te letten voor fietsers als ik met de auto ga

                Voor wat betreft rechtsafslaan bij rood: volgens mij dient de fiets in NL nog steeds voorrang te verlenen aan recht doorgaande voetgangers met groen. De regels zijn er voor fietsers gelijkwaardig met de situatie waarin meerdere personen tegelijk groen hebben. Hier is het met een apart onderbord geregeld als de fietser door rood mag rijden, al zie ik geen verschil in gedrag wanneer dat onderbord er niet staat
                Zelf ga ik er vanuit dat wanneer ik illegaal door rood of via de stoep ga op de fiets, dat dan elke andere weggebruiker voorrang heeft. Ik ben dus wel eens gefrustreerd afgestapt om lopend (dan ben je een 'echte' voetganger en sta ik ook op mijn recht door even ijzig beleefd te vragen of ik erlangs mag) een zeer traag sjokkend stel kleppende huisvrouwen in te halen.
                Canon 500D met EF-S 18-135mm/3.5-5.6 IS-USM + 18-55mm/3.5-5.6 IS + 55-250mm/4-5.6 IS +EF 75-300mm/4-5.6 III + 50mm/1.8 IS

                Comment


                • #38
                  Re: Heilige fietsers?

                  de auto is een gegeerde melkkoe voor de staat, de fiets brengd niks op ......
                  op deze manier zal de fiets nooit echt doorbreken , temeer ook daar het openbaar vervoer zo goed als niets voorsteld hier in Belgie (ergens anders weet ik het niet of het al dan niet beter is)

                  naar het station fietsen of naar de bushalte en daar het openbaar vervoer nemen dan moet je ook al over een wrak van een fiets beschikken anders is de kans heel groot dat je s avonds te voet naar huis kan , slot of geen slot, want een fietsslot steld tenslotte totaal niks voor, en heb je een slot dat wel iets moeilijker is breken ze je fiets af dus met een deftige fiets rijden kan zolang je er zelf blijft opzitten en hem nadien veilig opbergen....

                  de fietsenstalling aan het antwerpse station lijkt eerder op een stort voor oud ijzer dan op een fietsenstalling....
                  in antwerpen gaan aangeven dat je fiets gestolen is , daar lachen ze eens mee en daar blijft het bij zelfs al weet je waar je gestolen fiets zich bevind.....ook al is het een fietsje van 4000 euro....
                  ikzelf rijd doodgraag per fiets maar gaan werken doe ik met de auto al werk ik hier vlakbij, naar antwerpen ook met de auto al zou de fiets daar veel en veel handiger zijn .....
                  http://www.jvs-photography.be/

                  Comment


                  • #39
                    Re: Heilige fietsers?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                    ik geef toe dat ik me ook dikwijls erger aan de manier waarop fietsers zich soms gedragen in het verkeer maar moet tevens toegeven dat ik het zelfde doe als ik zelf met de fiets ben
                    Ja, dat is mezelf ook al opgevallen. Al probeer ik er wel meer aandacht aan te besteden nu ik weet waaraan ik me als autobestuurder stoor mbt een fietser.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                    Inderdaad, maar ik denk dat weinigen dit hier zullen willen toegeven, dit is al genoeg gebleken in andere topics. De meerderheid rijdt hier immers volgens het boekje.
                    Zeg nooit nooit .. Ik geloof dus ook niet dat iemand nooit te snel kan rijden.

                    Oorspronkelijk geplaatst door jvs Bekijk bericht
                    De auto ... handiger zijn.
                    Daar kan ik me helemaal in vinden.
                    ::: Flickr :::

                    Comment


                    • #40
                      Re: Heilige fietsers?

                      Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
                      Ik heb helemaal niets tegen fietsers.

                      Behalve als ze:
                      • met vier naast elkaar naar school sjokken
                      • met het raceclubje al vloekend en tierend tussen bejaarden/kinderen slalommen
                      • met hun mountainbike de natuur vernielen en de bossen onvelig maken
                      • zonder licht rijden zodat je je als automobilist te pletter schrikt
                      • geen richting aan geven zodat je voor de kat zijn viool blijft stilstaan
                      • voetgangersgebieden onveilig maken


                      Groet,

                      Jan

                      Wat zijn het toch engers die fietsers!

                      Comment


                      • #41
                        Re: Heilige fietsers?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                        Wat zijn het toch engers die fietsers!
                        Sommigen zijn toch wel heel breed.
                        Mvg.
                        Robert
                        Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                        Comment


                        • #42
                          Re: Heilige fietsers?

                          Ik heb er geen probleem mee dat fietsers door het rood rijden als ze rechts afslaan en uit hun doppen kijken. Zelf rijd ik helaas nooit met de fiets. Ik wou morgen met de fiets naar het werk, maar het is berekoud

                          Als voetganger durf ik wel eens door het rood te wandelen als er geen gevaar is. Ik vind het op sommige plekken veiliger om door het rood te wandelen wanneer er geen verkeer is, dan te moeten wachten tot het groen is en je moet hopen dat de auto's voorrang verlenen.

                          Comment


                          • #43
                            Re: Heilige fietsers?

                            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                            fout,
                            je verhaal klopt alleen voor de achterbumper.
                            een nadenkertje......
                            grt,bouk.
                            Hier klopt het verhaal dus ook voor de voorbumper.
                            Je stopt waar je voorrang van rechts hebt, wacht tot er ene van links komt, doet even vriendelijk teken dat die door mag ... en op het goede moment vertrek je terug.
                            Dat is de goede regeling van het verkeersreglement ... lekker een nieuwe bumper op zijn kosten.
                            Maar nu voor een fietser ... als er een fietspad is heeft de fietser wel voorrang, ook al komt die van links.

                            Wat het rechtsafgaan van fietsers is bij rood licht ... eigenlijk verandert er niets tegenover nu want de meerderheid stopt toch niet voor rood.
                            Het is dus een wetgeving die de huidige overtredingen reglementeert.
                            Het is een zeer gevaarlijke situatie want als er juist na de hoek een oversteekplaats is voor voetgangers, dan moeten die nu ook al beginnen kijken naar wat er van linksachter komt alvorens over te steken.
                            Als er van links een voertuig komt dat ook linksaf wil gaan (voor hem dan), dan gaat iedereen daar normaal rechts naast en kom je redelijk tegen de boordsteen af ... als daar dan een fietser door het rood komt, dan heb je die gegarandeerd mee.
                            Door rood rijden zou dan ook alleen maar mogen als er op de kruisende baan ook een fietspad voorzien is en de fietser niet op het weggedeelte voor auto's terecht moet komen.
                            Maar zoals reeds aangehaald, er verandert weinig want ze doen het nu ook al.
                            Last edited by VerSeg; 29 januari 2012, 22:01.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #44
                              Re: Heilige fietsers?

                              Als dagelijkse fietsers (25km/dag) door Antwerpen vind ik die borden echt een hele verbetering. Bij kruispunten in smallere straatjes, sta je als fiets vaak vlak naast een auto te wachten op het groen. Als het dan groen wordt, moet je samen vertrekken. Dat is een hele gevaarlijke situatie, zeker op de plekken waar er tramsporen liggen. Met de fiets moet je die in een behoorlijke hoek oversteken en dat is vaak niet hoe automobilisten dat anticiperen. Fietsers de kans geven om op bepaalde plekken door het rood te laten rijden kan de veiligheid zeker verhogen. Uiteraard niet altijd en overal, maar de broden worden neem ik aan toch wel met enig gezond verstand geplaatst.

                              Ik erger me ook aan gedrag van fietsers in Antwerpen, maar evengoed aan dat van automobilisten. Mensen die nooit met de fiets rijden denken nooit na over hoe het is om op de fiets te zitten. Enkele boodschappen voor automobilisten:
                              • Een fietser inhalen: Je moet wettelijk gezien minstens één meter afstand houden. Met de helft ben ik al tevreden. De 10 cm wat in Antwerpen vaak voldoende wordt geacht, is echt niet oké. Denk eraan als je nog eens een fietser wil inhalen.
                              • Op een fietspad mag je niet parkeren of stilstaan. Op een doorlopend fietspad heeft een fietser ook altijd voorrang, ongeacht of je van rechts komt of niet
                              • Als een fietspad onbereidbaar is (lees: sneeuw, putten, etc.) mag een fietser op de rijbaan
                              • Fietsers gaan vaak sneller dan je denkt, Als je inhaalt of ergens afslaagt ben je verplicht fietsers voorrang te verlenen.
                              • Voorrang van rechts geldt ook voor fietsers.
                              • Eénrichtingsstraten zijn vaak in beide richtingen toegankelijk voor fietsers, veilig kruisen is dan ook een must.
                              • Neem ook eens af en toe de fiets. Het is goedkoop, gezond en je spaart het milieu en helpt de stad leefbaar te houden.



                              Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
                              Ik heb helemaal niets tegen fietsers.

                              Behalve als ze:
                              • met vier naast elkaar naar school sjokken
                              • met het raceclubje al vloekend en tierend tussen bejaarden/kinderen slalommen
                              • met hun mountainbike de natuur vernielen en de bossen onvelig maken
                              • zonder licht rijden zodat je je als automobilist te pletter schrikt
                              • geen richting aan geven zodat je voor de kat zijn viool blijft stilstaan
                              • voetgangersgebieden onveilig maken


                              Groet,

                              Jan
                              Fietsers zijn niet meer verplicht richting aan te geven op plekken waar dat gevaarlijk is. Als voorbeelden worden kinderkopjes en tramsporen vaak genoemd.

                              Met een mountainbike de natuur vernielen.. Enig idee hoe slecht het is voor de natuur om een auto te produceren? Al eens gedacht waar al die materialen vandaan komen? Om nog maar te zwijgen over de uitstootgassen.

                              Je andere punten zijn wel valide.
                              Last edited by Teun_2; 27 maart 2012, 16:24.

                              Comment


                              • #45
                                Re: Heilige fietsers?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                                Als dagelijkse fietsers (25km/dag) door Antwerpen vind ik die borden echt een hele verbetering.
                                25km/dag, dat is amper 1 km/uur? Val je dan niet om?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                                Fietsers zijn niet meer verplicht richting aan te geven op plekken waar dat gevaarlijk is. Als voorbeelden worden kinderkopjes en tramsporen vaak genoemd.
                                Waar haal deze informatie vandaan?

                                Jan

                                Comment

                                Working...
                                X