Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Leven zonder geld. Kan dit?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Leven zonder geld. Kan dit?

Geld is idd "maar" een ruilmiddel.

Van het moment dat je in groep leeft, een samenleving dus, heb je een ruilmiddel nodig.
    Wij vinden geld gemakkelijk. Anderen zullen mss liever werken met het principe "ik heb een dienst/goed nodig van jou dus ik lever een andere dienst/goed aan jou".

In principe/theorie kan het perfect om zelfs in deze samenleving te leven zonder geld.
    Als je bv. met iemand overeen komt dat je voor kost en inwoon (en kledij en gezondheidszorg) z'n huis, tuin, kinderen, huisdieren, ... onderhoudt dan werkt het al.
    Of uitgebreider zou je kunnen zeggen dat je ergens inwoont en dat dak boven je hoofd vergoed met klussen in en rond het huis. Voor je eten zou je in een voedingswinkel, restaurant,... kunnen werken die je dan uitbetalen in eten ipv. geld. Ook je vervoer kan je regelen door er een wederdienst aan te koppelen.

Ben je een anarchist / overjaarse hippie die wle graag een slaapplaats, eten, vervoer regelt via vrienden, sympathisanten, voorbijgangers,... dan komt't telkens maar van één kant en ben je dus aan't profiteren. Dan gebruik je wél geld, het geld van anderen. Alleen is dat onrechtstreeks.

Uiteraard kan je gerust op je eentje ergens afgelegen gaan wonen, je hut bouwen met palmbladeren, de insecten eten die je op je weg tegenkomt en dagelijks hurken boven een hol in de grond.
    Maar dan niet in de huidige maatschappij en niet op deze locatie.
    Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

Comment

In de gevangenis kan je strikt genomen leven zonder geld...
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
        In de gevangenis kan je strikt genomen leven zonder geld...
        Neen, want dan leef je op het geld van de samenleving.
        Maar dat is wat hij nu ook doet.

Hij rekent waarschijnlijk op diensten van anderen.

Hij woont bij vrienden, zijn vrienden betalen dus een huis/belasting/electriciteit.
        Hij eet afval van warenhuizen, dit is eerder gratis
        De was die hij moet doen, als hij wil kan dit in een beek, zonder meer...
        maar als je je baby proper wilt houden heb je zeep nodig.
        als je die krijgt... dan heeft iemand anders ervoor betaald.

zolang je in de economie, gebruikt maakt van de luxe die deze economie verschaft... kost je uiteindelijk iemand geld... dat het je eigen geld niet is maakt niet uit.

Ga ergens in een oerwoud/eiland whatever op deze manier je ding doen... en de situatie is direct gans anders...

maar zolang je de details van zijn verhaal niet kent,
        is het een beetje schaduwjagen...
        It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Interessante vraag van u Theo heb er ook in het verleden reeds veel over nagedacht.

Als je voedsel wil moet je er praktisch altijd voor betalen, of je moet zelf een groentetuin hebben of een koe in de wei staan hebben.

Indien je honger hebt moet je naar de supermarkt of eten 'uit de muur' halen. Je hebt hier geld voor nodig. Je moet ook kunnen spreken. Je bent dus verplicht om lessen te volgen in het school of prive onderwijs. Gewoon naar de winkel gaan en een zak chips opentrekken en beginnen eten eindigd volgens mij vroeg of laat in de gevangenis.

Met andere woorden: van het moment dat je geboren bent (en daar heb je zelf geen inspraak in, dat is iets wat je ouders voor u hebben beslist) ben je dus verplicht om mee met die stroming mee te gaan en te consumeren, of je kan natuurlijk ook op kosten van iemand anders beginnen leven. Leven zonder geld is in West-Europa praktisch onmogelijk, iedereen is slaaf van't systeem zoals men dat zegt.

Just my 2 cents

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StevenVH Bekijk bericht
            Interessante vraag van u Theo heb er ook in het verleden reeds veel over nagedacht.

Just my 2 cents
            En dan is er nog de administratie
            Zonder een vast adres ben je in deze wereld "nergens".
            Je wordt geboren en dan krijg je automatisch jouw eerste papiertje en begint de mallemolen.
            Als deze gast sterft, of zijn vrouw of die kleine, dan moet er toch iets gebeuren he.
            Bij ons is dat een zaak van het ocmw. Maar ja die hun diensten zijn ook niet gratis.
            Wel voor de klant.

Werk en economie hebben ook een enorme invloed.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Yep, maar dat is de evolutiedrang van de mens he. Daardoor dat we nu 's avonds in een bed slapen en overdag ergens in een fabriek staan of achter een computer zitten en met het vliegtuig naar Amerika gaan voor de fun, allemaal omdat onze voorouders niet content waren met 'gewoon' met speer en boog achter wilde dieren jagen. Heb je "de weg naar het avondland" gezien van Jan Leyers (het programma waarin hij de weg aflegt tussen Ethiopië en West-Europa, de weg die de eerste mensachtigen ook hebben afgelegd). 1 van de dingen die me opviel en die bijzonder eigen zijn aan de Europeaan (zowel blank als zwart als...) is dat een Europeaan indien hij perfect gelukkig is toch nog altijd bezig is met... wat kan er nog beter, wat kan ik nog verbeteren in mijn leven. Een Afrikaan heeft dat minder naar het schijnt. Ik kan daar best inkomen. Het is wel zo dat met de manier waarop we nu bezig zijn (en vooral met zoveel) we onze planeet aan het verkl*ten zijn tegen een hels tempo. Maar da's natuurlijk een andere discusie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StevenVH Bekijk bericht
                Yep, maar dat is de evolutiedrang van de mens he. Daardoor dat we nu 's avonds in een bed slapen en overdag ergens in een fabriek staan of achter een computer zitten en met het vliegtuig naar Amerika gaan voor de fun, allemaal omdat onze voorouders niet content waren met 'gewoon' met speer en boog achter wilde dieren jagen. Heb je "de weg naar het avondland" gezien van Jan Leyers (het programma waarin hij de weg aflegt tussen Ethiopië en West-Europa, de weg die de eerste mensachtigen ook hebben afgelegd). 1 van de dingen die me opviel en die bijzonder eigen zijn aan de Europeaan (zowel blank als zwart als...) is dat een Europeaan indien hij perfect gelukkig is toch nog altijd bezig is met... wat kan er nog beter, wat kan ik nog verbeteren in mijn leven. Een Afrikaan heeft dat minder naar het schijnt. Ik kan daar best inkomen. Het is wel zo dat met de manier waarop we nu bezig zijn (en vooral met zoveel) we onze planeet aan het verkl*ten zijn tegen een hels tempo. Maar da's natuurlijk een andere discusie.
                Juist Steven.
                Mensen kunnen niet stoppen met kopen

In hetzelfde programma was er ook een miljonair....
                Overal waar die man naartoe ging was steeds zijn eigen coiffeur bij.
                Hij droeg een vest van nerts...
                Was behangen met goud en andere juwelen.
                Eerlijk gezegd ik heb zelden zoiets lelijks gezien maar dat is kwestie van smaak.
                Was wel een vriendelijke man en had geen dikke nek.

Elke dag om 08:00 uur gaat die naar de kapper....waar hij wel 10% korting kreeg
                Hij heeft ook een eigen zaak (winkel) plus hij had ook ooit (véél) geërfd .
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                  maar als je je baby proper wilt houden heb je zeep nodig.
                  Oh, maar het kan ook zonder (katoenen) luiers hoor
                  http://www.thediaperfreebaby.com/
                  Al doende leert men...

Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nevermore Bekijk bericht
                    ........

In principe/theorie kan het perfect om zelfs in deze samenleving te leven zonder geld.
                    Als je bv. met iemand overeen komt dat je voor kost en inwoon (en kledij en gezondheidszorg) z'n huis, tuin, kinderen, huisdieren, ... onderhoudt dan werkt het al.
                    gewoon trouwen dus.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Bij vertrek nemen we niets mee. Maar zie ik de mensen zoal bezig dan vraag ik me
                      weleens af wie ons heeft leren leven alsof dat wel zo is?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                        Bij vertrek nemen we niets mee. Maar zie ik de mensen zoal bezig dan vraag ik me
                        voila, die zit !
                        http://www.jvs-photography.be/

Comment

Dat zullen onze ouders zijn. Een ouder wil toch altijd dat zijn kinderen het wat beter hebben. Dat zit blijkbaar in ons gebakken. Maar of dat nu nog zal lukken is wel de vraag want vele van de kinderen leven beter dan hun ouders.
                          Maar goed, dan moeten ze maar opnieuw en met andere maatstaven beginnen. Maar ik twijfel eraan dat deze ook na een tijd zullen falen... of opnieuw met pijl en boog.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

We gaan er, denk ik, nog altijd een beetje teveel vanuit dat ons vertrek (nog) niet voor sebiet is en dus willen we zeker zijn dat we genoeg hebben tot de laatste minuut...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Goes Bekijk bericht
                              We gaan er, denk ik, nog altijd een beetje teveel vanuit dat ons vertrek (nog) niet voor sebiet is en dus willen we zeker zijn dat we genoeg hebben tot de laatste minuut...
                              M.a.w over hebben of tekort hebben. Bij het laatste zal iemand anders er wel moeten voor opdraaien.
                              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                                gewoon trouwen dus.
                                grt,bouk.
                                Dat kost dik geld : steekt ge heel uw leven geld in : kleren en.. en als ge niet oppast nog nen hoop ambras erbij als ge/ze niet toekomt..

Comment

Working...
                                X