Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Leven zonder geld. Kan dit?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Leven zonder geld. Kan dit?

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
    M.a.w over hebben of tekort hebben. Bij het laatste zal iemand anders er wel moeten voor opdraaien.
    ...of bij die Pool gaan wonen op linkeroever....
    D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
      ...of bij die Pool gaan wonen op linkeroever....
      Die is al lang spoorloos mil
      Verdwenen met de Poolzon
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

Comment

M.a.w over hebben of tekort hebben. Bij het laatste zal iemand anders er wel moeten voor opdraaien.
        Of gezinsdrama's, zelfmoorden.....
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Inderdaad, deze week hoorde ik nog een straffer verhaal, een vriend van mijn broer baat een bekende tweedehandszaak uit, (CD's DVD's vinil wat stereo en wat tv's enz.) een tijdje geleden komt iemand hem een tweedehands tv aanbieden, nieuw in de doos, blijkt het aankoopticket van MM te zijn, en één uur oud, hij wilde die tv van één uur oud verkopen aan de helft van de prijs, bleek ook dat die TV op afbetaling is gekocht, waar zijn sommigen mee bezig zeg.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Inderdaad, deze week hoorde ik nog een straffer verhaal, een vriend van mijn broer baat een bekende tweedehandszaak uit, (CD's DVD's vinil wat stereo en wat tv's enz.) een tijdje geleden komt iemand hem een tweedehands tv aanbieden, nieuw in de doos, blijkt het aankoopticket van MM te zijn, en één uur oud, hij wilde die tv van één uur oud verkopen aan de helft van de prijs, bleek ook dat die TV op afbetaling is gekocht, waar zijn sommigen mee bezig zeg.
            Dat gebeurt alleen maar als die man echt diep in de **** zit en verder echt van geen hout pijlen maken. Misschien zitten er al deurwaarders achter zijn gat en moet hij NU geld hebben.
            En blijkbaar lenen ze bij MM dan ook nog véél te makkelijk geld uit als ze maar verkopen. Dikke fout van MM.

Ik heb ook nog iemand gekend die door ziekte in de financiële probs raakte. Zelfs toen er al deurwaarders in het spel waren kreeg die nog ineens een lening van 10.000€ aan een totale intereskost van 21% (12% rente en daarboven nog 9% voor een verzekering tegen inkomsverlies).
            Natuurlijk ging ook dat mis. Ik weet dat die man uiteindelijk gewoon al zijn rekeningen in de stoof stak en pas betaalde als de deurwaarder met de politie voor de deur stond.
            Kort daarna, opgenomen onwille van zeer diepe depressie.

Persoonlijk vind ik dat de kredietverstrekkers een veel grotere verantwoordelijkheid moeten krijgen. Als nadien blijkt dat een klant niet 'kredietwaardig' is, en ze toch krediet verstrekt hebben, dan zouden ze moeten veroordeeld worden tot het kwijtschelden van de schuld. Daarbij wil ik niet goedpraten dat mensen leningen aangaan als ze die niet kunnen terugbetalen.
            Maar als mensen depressief zijn, dan doen ze dingen waarvoor ze niet helemaal toerekeningsvatbaar zijn.

Om terug te komen op de kern van het probleem.
            Wat is 'een beter leven'? Zouden onze kinderen minder mogelijkheden krijgen dat onze ouders?

Eén ding staat voor mij vast. Ten tijde dat mijn ouders hun huis bouwden nam dit een veel kleiner deel van hun inkomen in beslag, en was het véél makkelijker om een huis te bouwen of te kopen met een stevig stuk grond er bij.
            Maar op andere gebieden hadden ze zeker minder. Een computer was een uitzondering in huis, daar waar vandaag iedere 12-jarige al een computer en GSM heeft.

Voor mij is het grote verschil de kostprijs van een werkuur.

Als vandaag een werknemer met een gemiddeld loon (ca 3000€ bruto, of 2000 netto)een 'werkuur'(50€) moet kopen van een goede vakman, dan moet die daar ongeveer een halve dag voor werken. Dat was 20-30 jaar geleden wel anders. Grote schuld hieraan is dat ALLE kosten voor sociale zekerheid (kindergeld, werkloosheid, pensioen, ziekteverzekering) allemaal moeten gefinancierd worden met lasten op loon.

Comment

Working...
            X