Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Autokeuring en aankoop nieuwe wagen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Autokeuring en aankoop nieuwe wagen

Mijn ervaring leert mij dat spreken met de garagist dikwijls een oplossing kan zijn.
    Misschien is de garagist bereid om de technische controle voor zijn rekening te nemen ?
    Of misschien is hij bereid om je een vervangwagen ter beschikking te stellen voor de periode tussen de vervaldatum van je huidige keuring en de leveringsdatum van je nieuwe wagen ?
    Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
    BD0993BE
    Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Onkertje Bekijk bericht
      Oei, de laatste zin klopt langs geen kanten.
      Ook voor ongekeurde voertuigen neemt de verzekeringsmaatschappij wel degelijk de veroorzaakte schade aan derden ten laste (in de veronderstelling natuurlijk dat premiebetaling en dergelijke wel degelijk in orde is).
      Als tegenpartij heb je dus van die kant niets te vrezen.
      Als bestuurder/eigenaar van een ongekeurd voertuig heb je daarenboven enkel iets te vrezen indien er een oorzakelijk verband is tussen het ongekeurd zijn en het ongeval (wat in praktijk slechts uiterst zelden kan worden aangetoond).

Voor alle duidelijkheid, dit is geen pleidooi om toch ongekeurd rond te tuffen, maar verzekeringstechnisch wou ik toch even één en ander correct stellen.
      Die verzekering zal die schade aan derden weldegelijk vergoeden (zou er nog aan mankeren), en omdat je niet verzekerd was (want auto technisch niet in orde, wegens geen keuringsbewijs) het geld gewoon aan jou terugvorderen.
      Dat lijkt me een logischer conclusie : het is niet niet omdat jij je papieren niet in orde hebt, dat die "derde" daaronder moet lijden. Maar uiteindelijk zal je toch het gelag betalen...

Als jou redenering klopt, dan zie ik ook niet waarom we nog verder onze auto's laten keuren...

Ik hoop echt dat men ooit eens strenger zal beginnen optreden op niet verzekerde automobilisten. Sommigen rijden zo al jaren rond, en zijn nergens mee in orde...
      Ik ben ooit moeten stoppen om te blazen. Denk je dat die politie de moeite gedaan heeft om de papieren te controleren ? Ik heb zelfs mijn identiteitskaart niet moeten tonen...
      Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Onkertje Bekijk bericht
        Mijn ervaring leert mij dat spreken met de garagist dikwijls een oplossing kan zijn.
        Misschien is de garagist bereid om de technische controle voor zijn rekening te nemen ?
        Of misschien is hij bereid om je een vervangwagen ter beschikking te stellen voor de periode tussen de vervaldatum van je huidige keuring en de leveringsdatum van je nieuwe wagen ?
        Ik ben er zeker van dat mijn garagist mij een gratis een vervangwagen zou willen geven voor de periode tussen de uiterste keuringsdatum en de levering , maar ik vind het zelf een beetje genant om het te vragen. Dat zou dan kunnen overkomen alsof ik het betalen van de keuring (27,50Euro dacht ik), een probleem vind, dat ik die Eurokes niet meer zou kunnen overvallen, en die indruk wil ik zeker niet wekken.
        Als ik de aankoopsom van mijn nieuwe wagen vergelijk met de keuringskosten dan kom ik op minder dan een vierde procent, dus..... ik ga maar braafkes mijn oude laten keuren zoals een brave vlaming.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door willyB Bekijk bericht
          .. dus..... ik ga maar braafkes mijn oude laten keuren zoals een brave vlaming.
          dan hoop ik voor jou, dat er niet veel aan mankeert en dat er geen hoge koste uitvloeien.
          zou gewoon een deal met de garage maken.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
            Die verzekering zal die schade aan derden weldegelijk vergoeden (zou er nog aan mankeren), en omdat je niet verzekerd was (want auto technisch niet in orde, wegens geen keuringsbewijs) het geld gewoon aan jou terugvorderen.
            Dat lijkt me een logischer conclusie : het is niet niet omdat jij je papieren niet in orde hebt, dat die "derde" daaronder moet lijden. Maar uiteindelijk zal je toch het gelag betalen...

Als jou redenering klopt, dan zie ik ook niet waarom we nog verder onze auto's laten keuren...

Ik hoop echt dat men ooit eens strenger zal beginnen optreden op niet verzekerde automobilisten. Sommigen rijden zo al jaren rond, en zijn nergens mee in orde...
            Ik ben ooit moeten stoppen om te blazen. Denk je dat die politie de moeite gedaan heeft om de papieren te controleren ? Ik heb zelfs mijn identiteitskaart niet moeten tonen...
            Toch nog even reageren.
            Niet in orde met technische controle wil niet zeggen dat je niet meer verzekerd bent.
            Je verzekeraar heeft (in geval van ongekeurd een ongeval veroorzaken) enkel een verhaalsrecht indien de oorzaak van het ongeval in rechtstreeks verband staat met het niet in orde zijn met de technische controle.
            Behoudens enkele uitzonderingen is de oorzaak van een ongeval zo goed als nooit een technisch mankement, en heeft je verzekeraar dus geen verhaalsrecht.

En waarom we dan nog onze auto's zouden laten keuren ?
            Omdat het verplicht is lijkt me al voldoende reden.
            En ja, ook ik zou willen dat er een strenger optreden mogelijk is tegen diegene die zich niet aan deze verplichting houden.
            In Engeland is dit bijvoorbeeld reeds jaren zonder probleem mogelijk. Verschillende databases (keuring, verzekering, wegenbelasting, politie, ...) zijn aan elkaar gelinkt en een voertuig voorzien van een scanner controleert elke voorbijrijdende auto.
            Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
            BD0993BE
            Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250

Comment

als ik het goed begrepen heb zou tegen half dit jaar de regeling van de kruispuntbank moeten werken die controleert of een wagen die is ingeschreven ook is gekeurd en verzekerd. Vanaf dan zou bij een controle van de nrplaat dadelijk moeten blijken of de rest ook in orde is. Hopelijk haalt men op die manier ook de onverzekerde wagens van de baan.
              Albums
              Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                als ik het goed begrepen heb zou tegen half dit jaar de regeling van de kruispuntbank moeten werken die controleert of een wagen die is ingeschreven ook is gekeurd en verzekerd. Vanaf dan zou bij een controle van de nrplaat dadelijk moeten blijken of de rest ook in orde is. Hopelijk haalt men op die manier ook de onverzekerde wagens van de baan.
                Men zegt al jaren dat men die data-bases ging koppelen. Ik hoop dat je gelijk hebt...
                Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door willyB Bekijk bericht
                  Ik zie vooral op tegen de moeite die ik moet doen om naar de keuring te gaan.
                  Anderhalf jaar geleden laatste keer geweest ... afspraak gemaakt op een avond, daar toegekomen en nog geen tien minuten later huiswaarts gekeerd met alles in orde.
                  Kost geen cent meer hoor.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                    Je gelooft toch zelf niet dat in een ernstig geval dat gaat kloppen?
                    Want dan zorg ik er gewoon voor dat mijn wagen in orde is, en ga ik nooit meer naar de keuring.
                    Een standaard BA zal onkosten aan een derde altijd uitbetalen als je een verzekering hebt.
                    Zijn er redenen te aanvaarden dat jij een fout maakte, dan kan de verzekering bepaalde onkosten terugvorderen.
                    De grootte van de terugvorderbare sommen is ook bepaald volgens type fout en ook de maximumbedragen liggen vast.
                    Afhankelijk van het soort fout is dat ofwel bij de eigenaar verzekeringsnemer ofwel bij de bestuurder.
                    Dit is wettelijk geregeld en is voor iedereen van toepassing.
                    De fout moet dan ook nog de oorzaak zijn van het ongeval of het verergerd hebben, met andere woorden een oorzakelijk verband hebben.
                    Lees gewoon de algemene voorwaarden eens van je verzekeringscontract en je verneemt er al een heleboel over.

Dus met een niet gekeurd voertuig niet kunnen stoppen omdat de remmen niet werken zal een veel grotere invloed hebben dan met een niet gekeurd voertuig achteruit rijden tegen een geparkeerde wagen omdat je hem niet gezien hebt.
                    In dat tweede geval is het niet gekeurd zijn geen oorzaak van het ongeval en kunnen ze ook niets terugvorderen.
                    Last edited by VerSeg; 23 januari 2012, 14:17.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Working...
                    X