Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

iemand ervaring met dit soort verwarming . . .

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: iemand ervaring met dit soort verwarming . . .

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
    Ja, die fangoketel werkt al met een timer maar springt enkel 's avonds op, dus da's geen probleem. Ik ga een tweede timer aanschaffen om aan te sluiten op dat warmtekacheltje.
    Vandaag om 6u toegekomen, 11,3°C op mijn praktijk, direct kacheltje opgezet en nu eens kijken hoe snel het opwarmt. Na 7 minuten was het 12,3°C.....

EDIT : door omstandigheden tot 7.30 moeten blijven . . . temperatuur is nu net 20°C . . . na 90 minuten van 11,3 naar 20°C
    Nu kan je beginnen rekenen hé: 2400W gedurende anderhalf uur geeft 3,6 kWh of zo'n 0.75 euro (indien dagtarief) of 40 eurocent (indien nachttarief).
    Kacheltje zou ik dus rond 5 uur laten inschakelen.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Volgende week wordt het kouder, ik denk dat het dan moeilijk zal worden om het nog warm genoeg te krijgen met zo'n elektrisch verwarmingstoestelletje.
      Last edited by Black B@ndit; 25 januari 2012, 22:39.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Iedereen blijft maar doorhameren op bijverwarming. Is dit wel nodig? Wat met een tijdsgeschakelde radiatorkraan (zie #17) indien nodig met een bijkomende thermostaat.
        perman
        canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
          Springt die Fangoketel ook op als je er niet bent ? Indien niet dan kan je de kacheltjes vooraf laten opwarmen en er één (of allebei) uitschakelen bij je aankomst.
          Smijt die fangoketel buiten Francis en zet in de plaats een microgolfje met modderpakkingen. Veel praktischer, minder vuiligheid en minder verbruik.
          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
            Iedereen blijft maar doorhameren op bijverwarming. Is dit wel nodig? Wat met een tijdsgeschakelde radiatorkraan (zie #17) indien nodig met een bijkomende thermostaat.
            Anderen blijven dan weer doorhameren op het opstarten van een serieuze cv installatie om 1 of 2 radiators in 1 kamer te voeden. Daar is die ketel helemaal niet voor gemaakt als je hem met hoog rendement wil gebruiken. Mocht de ketel vlak in de buurt van de te verwarmen kamer staan dan is het rendement iets beter. (zie #20)
            Ik denk dat het verbruik van gas in geld zelfs meer zal zijn als bij die elektrische oplossing (met als enige bijkomende kost 1 schakelkok van een paar euro).

Comment

Als het er ijskoud is, en je patient moet zich wat ontdoen van enige kleding, dan is zo een blazerke niks aangenaam : heb er zo 3 van 2000 watt staan in een plaats, die maar een " half uurke" ofzo opstaan. En dat blaast in het begin even koud.. akkoord is wel snel warm,kost weinig in aankoop, maar het koude gevoel, voor als ik bv. kom voor mijne rug ( is maar een voorbeeld ) ik heb daar nu 1 van weggedaan en een quartz verwarming gehangen, ( ik zit stil op die plaats op mijne stoel ) en wel dat is op 5 sec. warm, daar waar ik zit, en dat in combinatie van zo een blazerke, die niet naar mij blaast, is dat redelijk direct warm ( moet wel blijven zitten : maar dat zullen je patienten ook wel doen zeker .) Dus zoiets : quarts verwarming zijn er natuurlijk in alle soorten, maten en uitzicht, is gewoon een voorbeeld van op google in afbeeldingen te zoeken, en dat kost niet veel...
              Van den Borre zal dat ook wel hebben. enige nadeel : ge moet op die plaats blijven, maar na 5 minuten heeft dat blazerke de omgeving al overgenomen en...
              Last edited by Guest13; 25 januari 2012, 23:02.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Volgende week wordt het kouder, ik denk dat het dan moeilijk zal worden om het nog warm genoeg te krijgen met zo'n elektrisch verwarmingstoestelletje.
                Francis heeft er twee

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
                  Een tijdsgestuurde radiatorkraan zal alleen maar kunnen werken als het circuit van de verwarming opgewarmd wordt. Alleen die kraan open zetten zal niet veel helpen als de brander op dat ogenblik uitgeschakeld is door de thermostaat.

Maar ik ben ook nog altijd akkoord dat de aanwezige verwarming een veel betere oplossing is dan de elektrische vuurtjes.
                  Tenzij die brander een verschrikkelijk laag rendement heeft zal die wat kostprijs nog altijd goedkoper zijn dan elektrische verwarming op het nachttarief. Dat is eigenlijk niet het echte nachttarief, want voor accumulatiekachels kan je nog een goedkoper tarief krijgen onder bepaalde voorwaarden (aparte stroomkringen voor de kachels, die alleen maar kunnen laden als er de schakelmodule een signaal krijgt).
                  En zelfs dat is nog duurder dan aardgas, ik ken er die zo'n systeem hebben buitengezwierd, en die nu op aardgas stoken, en hun energierekening is nu lager dan met de accumulatiekachels.

Dat is wat ik hier eigenlijk al de hele tijd wil zeggen, maar ze geloven mij blijkbaar niet.

Gebruik gewoon de aanwezige verwarming op aardgas, zet daar een klokthermostaat op, in de ruimte die verwarmd moet worden, en draai de andere radiators dicht (of zet daar thermostaatkranen op zodat je daar nog op zijn minst een vorstbeveiliging hebt).

Als die verwarming op aardgas duurder is dan elektrische verwarming, gooi dan die oude brander buiten want dan heeft die een veel te laag rendement.

Een kleine badkamer die op een paar minuten warm is, daar kan je tijdens de wintermaanden wel zo'n elektrisch vuurtje zetten dat je s'morgens eventjes laat branden.
                  Maar een grote ruimte verwarmen met een elektrisch vuurtje is helemaal geen goed idee...

Ik gebruik hier s' morgens ook geen elektrische verwarming, ik gebruik een klokthermostaat (die de verwarming op aardgas inschakelt) om ervoor te zorgen dat het niet te koud is als ik naar beneden kom (op de slaapkamers heb ik geen radiators meer, die heb ik afgebroken toen ik de muren geïsoleerd heb).
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

@ Scherpie: je hebt gelijk, maar het is wel de bedoeling dat de verwarming uit mag op het moment dat Francis arriveert.
                    Desnoods zou één van de kacheltjes kunnen vervangen worden door een exemplaar zonder blazer, die dan ook geen lawaai- en tochthinder veroorzaakt en dus probleemloos mag blijven werken als buffer.
                    Last edited by nete; 25 januari 2012, 23:15.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

Maar ik ben ook nog altijd akkoord dat de aanwezige verwarming een veel betere oplossing is dan de elektrische vuurtjes.
                      Zucht... Enkele mensen willen blijkbaar niet begrijpen dat het hier gaat om in één (1) ruimte in dat hele gebouw gedurende ongeveer drie kwartier (op een periode van 24 uur) de kou te breken, dus zo'n 17 à 18 °is waarschijnlijk ook al genoeg. Vanaf maart is die verwarming misschien al niet meer nodig, of ze gaat nog veel minder verbruiken.
                      De aangebrachte oplossingen via CV lijken me meer een 6 cylinder motor in een minitje steken om dan één wiel aan te drijven.

Dit schreef Francis trouwens in het begin van dit draadje:

hehehe, dat is ook niet echt de bedoeling, ik ben 's morgens meestal rond 6.15u op mijn praktijk ( een apart gebouwtje, ik werk op 55 km van waar ik woon ) maar begin pas rond 7u met huisbezoeken, de verwarming opzetten heeft niet veel zin aangezien ik dus amper 30 à 45 min "aanwezig" ben . . . ik zocht dus een manier om toch snel een beetje warmte te creëren, zeker als het 's nachts gevroren heeft....

Daarop baseer ik mijn standpunt. En ik heb geen absolute fobie tegen het gericht gebruik van een beetje elektrische verwarming. Mocht Francis geschreven hebben dat het HELE gebouw moest verwarmd worden, dan trek ik al mijn argumenten met plezier terug.
                      Last edited by nete; 26 januari 2012, 10:19.

Comment

Working...
                      X