Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

iemand ervaring met dit soort verwarming . . .

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: iemand ervaring met dit soort verwarming . . .

Oorspronkelijk geplaatst door saintlambert Bekijk bericht
    Dan ben jij de persoon die dit misschien weet. De twee links die ik plaatste, qua rendement, is er een verschil? Of betaal je bij Dyson gewoon veel te veel voor het knappe design?
    De Dyson AM01 is een tafelventilator, het is geen verwarmingstoestel:

Er is wel een toestel met verwarmingsfunctie, maar zelfs op hun website kan ik nergens vinden hoeveel vermogen dat toestel is.
    Het staat niet bij de technische specificaties (of heb ik er misschien over gekeken??).

Als het vermogen 2000W zou zijn, dan geeft die ook niet meer warmte af dan een andere elektrische radiator met hetzelfde vermogen (je kan een elektrisch vuurtje kopen van 50 euro, de Dyson kost bijna 8 keer zoveel, design kost blijkbaar erg veel geld).
    Last edited by Black B@ndit; 21 januari 2012, 00:20.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Een kleine ruimte kan je wel opgewarmd krijgen met een elektrische radiator van 2000W, in de meeste kamers hangen wel radiators met een groter vermogen tegen de muur.

Met een tweevoudig tarief is de kostprijs inderdaad lager als het vuurtje alleen op nachttarief wordt gebruikt (lager dan dagtarief, maar niet goedkoper dan hetzelfde vermogen op aardgas).
      We gaan nog akkoord geraken .
      Wel niet vergeten dat de ketelverliezen en schouwverliezen even groot zijn als die gasketel brandt om één radiator of 20 radiatoren te bedienen.
      Als Francis nu bv 10 KW zou moeten plaatsen om de bewuste ruimte tijdig opgewarmd te krijgen verandert het kostenplaatje weeral.
      Maar als 2000W volstaat dan kan volgens mij niks op tegen het gemak en de efficiëntie van een simpele elektrische blaasradiator, ook niet qua verbruikskosten.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Als het vermogen 2000W zou zijn, dan geeft die ook niet meer warmte af dan een andere elektrische radiator met hetzelfde vermogen (je kan een elektrisch vuurtje kopen van 50 euro, de Dyson kost bijna 8 keer zoveel, design kost blijkbaar erg veel geld).
        Inderdaad, al denk ik wel dat die Dyson ventilator véél stiller zal zijn, maar dat heeft dan weer geen belang als Francis de ruimte verwarmt alvorens hij er arriveert.

Comment

Nog één bemerking: als Francis met een blaasradiator van 2000W geholpen is dan kost dat misschien 50 euro in aankoop.
          Zou de verbruikskost dan toch tegenvallen is er met dat bedragje geen man overboord zou ik denken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
            We gaan nog akkoord geraken .
            Wel niet vergeten dat de ketelverliezen en schouwverliezen even groot zijn als die gasketel brandt om één radiator of 20 radiatoren te bedienen.
            Als Francis nu bv 10 KW zou moeten plaatsen om de bewuste ruimte tijdig opgewarmd te krijgen verandert het kostenplaatje weeral.
            Maar als 2000W volstaat dan kan volgens mij niks op tegen het gemak en de efficiëntie van een simpele elektrische blaasradiator, ook niet qua verbruikskosten.
            Die verliezen zijn sterk afhankelijk van het type verwarmingsketel dat er gebruikt wordt.
            Bij een brander die gewoon lucht gebruikt uit de ruimte waar die staat zal er door de trek van de schouw inderdaad altijd heel wat warmte verloren gaan, en die verhouding wordt groter naarmate de brander op een kleiner vermogen moet werken.

Bij een gesloten systeem (condensatieketel) wordt er een ventilator gebruikt waarvan de snelheid aangepast wordt naargelang de brandercapaciteit. Als die op een "laag pitje" brandt gaat er minder lucht door, op volle kracht krijgt de brander meer lucht (net zoveel als er nodig is voor een goede verbranding).
            In dat geval zullen de schouwverliezen in verhouding gelijk blijven, ook al wordt er niet veel warmte gevraagd.

Als je weet hoe groot de te verwarmen ruimte is, en welke soort isolatie, glas en dergelijke er gebruikt is, dan kan je uitrekenen welk vermogen er nodig is om die ruimte te verwarmen:

Als het buiten niet zo heel koud is, dan kan een lager vermogen volstaan, ik denk dat er bij deze berekening wordt uitgegaan van een "normale" winter (niet zoals deze, want nu kom je met een kleiner vermogen ook wel toe).
            BD0338BE

Comment

Alle technische uitleg in dit topic klopt voor het grootste deel, als we over ruimteverwarming van een ganse woning spreken voor een ganse dag.

De vraag hier is echter één lokaal(tje) verwarmen gedurende 3 kwartier en in de periode dat er nachttarief is voor elektriciteit. Als je dit in overweging neemt is de keuze wel héél gemakkelijk denk ik.

Comment

Ik denk ook zoiets in huis te halen, voor mijn atelier.
                2000W ... 2KW, dus aan dagtarief bij electrabel = +/- 0.50 €/uur op volle vermogen.
                Of heb ik het verkeerd ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door saintlambert Bekijk bericht
                  Had deze gezien klik maar die prijs en zou het rendement dan hoger liggen dan andere elektrische ver(w)armingen? Uiteindelijk zoiets gekocht en toch tevreden van. Dient enkel om mijn vrouw op te warmen tijdens haar getokkel op de piano.
                  Behalve als Dyson erin geslaagd is om uit een elektrisch verwarmingstoestel van 2000W meer warmte te puren, is dat geld gewoon weggesmeten. En omdat dat 1e weinig waarschijnlijk is, lijkt je 2e optie mij toch een pak beter. Het rendement van een elektrisch verwarmingstoestel is quasi 100%, dus dat goedkoop ding zal het normaal evengoed doen.

Het enige verwarmingstoestel dat meer warmte kan produceren, dan je erin stopt (elektrisch dan) is een warmtepomp. Maar zo'n toestel MAAKT geen warmte, het verplaatst ze...

Die zever die Dyson geregeld durft in z'n reclames zetten : het grenst regelmatig toch aan het ongelooflijke... Maar ze hebben het eigenlijk enkel over de manier dat de ventilator werkt, maar dat zeggen ze er niet bij .
                  Groeten,

Polleke

Comment

Ik volg nog steeds dit topic hoor . . . ruimte die verwarmd moet worden is ongeveer 6 op 4 meter . . .
                    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                      Ik volg nog steeds dit topic hoor . . . ruimte die verwarmd moet worden is ongeveer 6 op 4 meter . . .
                      Als je daar 20° of meer moet hebben dan zal 2000W iets te nipt zijn vrees ik. Als het gewoon is om de grootste kou te breken is dat wel voldoende.

Wat je zeker niet mag doen is zo'n petroleumkacheltje gaan gebruiken (à la Zibro Kamin) want dat zijn regelrechte MOORDENAARS. De verbrande gassen komen dan rechtsreeks in de te verwarmen ruimte terecht. De zuurstof in de ruimte wordt dus gewoon vervangen door verbrandingsgassen met vermoedelijk een hoop CO als toemaatje. Hoe die prutsen ooit verkocht zijn mogen worden is me nog altijd een raadsel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dubbel Bekijk bericht
                        Ik denk ook zoiets in huis te halen, voor mijn atelier.
                        2000W ... 2KW, dus aan dagtarief bij electrabel = +/- 0.50 €/uur op volle vermogen.
                        Of heb ik het verkeerd ?
                        Je rekening klopt vrij goed, let wel op als je het vele uren gaat gebruiken: werkt het 5 uur per dag dan is dat al 2,5 euro.

Comment

Je ruimte is 6 op 4. Ik weet niet hoe hoog deze is maar neem nu 2.6 meter. Dan kom je op een oppervlakte van 62.4 m³. Reken 85 w per m³ voor 22 graden te halen kom je aan een vermogen van 5440 W. Ik vrees dat je dat met een 2 Kw vuurtje niet zal halen.

Mischien is een lucht/ lucht warmtepomp (airco) een optie ?

mir
                          De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                            Je ruimte is 6 op 4. Ik weet niet hoe hoog deze is maar neem nu 2.6 meter. Dan kom je op een oppervlakte van 62.4 m³. Reken 85 w per m³ voor 22 graden te halen kom je aan een vermogen van 5440 W. Ik vrees dat je dat met een 2 Kw vuurtje niet zal halen.

Mischien is een lucht/ lucht warmtepomp (airco) een optie ?

mir
                            Het zal heel lang duren om de kostprijs van de warmtepomp terug te verdienen ten opzichte van het verbruik van de centrale verwarming (die er al ligt) te gebruiken om die ruimte op te warmen.
                            Die warmtepomp draait ook niet helemal gratis, tenzij je zonnepanelen hebt, en dat die een overschot aan energie (op jaarbasis) produceren. In dat geval gebruik je die stroom terug op het ogenblik dat de centrales ook het meeste stroom moeten leveren...
                            Je gebruikt dan dus het net als "accu" (naar het schijnt zijn ze al een manier aan het zoeken om de bezitters van zonnepanelen daar op te laten betalen).

Zo'n lucht-lucht warmtepomp werkt prima zolang de buitentemperatuur maar hoog genoeg is. Als het buiten flink vriest, dan verplaatst die veel minder warmte (uit koude lucht is er minder warmte te halen). Daardoor draait die warmtepomp veel langer als het koud is, en net dan heb je de meeste warmte nodig...

Ik zou gewoon de centrale verwarming met een klokthermostaat laten werken, en de radiators in de andere kamers dicht draaien (of thermostaatkranen plaatsen op die radiators in de andere kamers, dan kan je daar ook de temperatuur nog regelen). Dat blijft volgens mij nog steeds de beste oplossing.
                            Het is dan warm als je binnen komt, je kan de thermostaat gemakkelijk een half uur voor je terug vertrekt weer op "nacht" zetten.
                            Als je er telkens op andere uren moet zijn, dan kan een systeem dat je instelt via de telefoon ook handig zijn. Dan zet je de verwarming aan voor je naar daar vertrekt.
                            BD0338BE

Comment

Ik ga het nog eens herhalen: het gaat hier om die ruimte gedurende DRIE KWARTIER per dag te verwarmen (misschien zelfs gewoon een beetje de grootste kou te breken) en men gaat hier volop ingrepen voorstellen die honderden, zelfs duizenden euro's investeringen vereisen.
                              Lucht-lucht warmtepomp is zeker niet ideaal, is NOOIT echt goed: wanneer je de meeste energie nodig hebt zit er het minste in de buitenlucht en gaat het rendement pijlsnel de dieperik in.

En als Francis elke morgen eerst alle radiatoren behalve die in de te verwarmen ruimte moet gaan dichtdraaien en bij vertrek terug open zetten dan hoeft hij geen verwarming, hij is dan al opgewarmd door kriskras rond te lopen.

Plus een ketel met een vermogen voor misschien 10 of 15 radiatoren gebruiken om er één of twee mee te "voeden" is allesbehalve ideaal voor die installatie hoor.

Met 2 blaasradiatortjes van 2000W, samen misschien 100 euro, gaat dat evengoed, ik zou zelfs durven zeggen beter, lukken, wegens de snelheid van opwarming en het rendement van 100%. En als het verbruik op die DRIE KWARTIER iets meer zou kosten (bijlange niet zeker), dan zal het verschil wel te verwaarlozen zijn.
                              Last edited by nete; 22 januari 2012, 19:21.

Comment

Ik zou gewoon de centrale verwarming met een klokthermostaat laten werken, en de radiators in de andere kamers dicht draaien (of thermostaatkranen plaatsen op die radiators in de andere kamers, dan kan je daar ook de temperatuur nog regelen).
                                Als dat qua investering (om tenslotte één lokaal een klein uur te verwarmen) niet véél te hoog is, zou je dat eventueel (voor mij als tweede keuze) kunnen in aanmerking nemen.

Maar de angst om ook maar één kilowatje te gebruiken voor verwarming is bij iedereen zo groot, dat, mocht Francis 2 blaasradiators + shakelklokjes gratis krijgen men nog zou afraden om het uit te testen. De meeste mensen reageren alsof warmte via elekrticiteit 100 of 1000 keer duurder is dan met gas of olie.

Heb het vroeger genoeg meegemaakt met mensen die accumulatieverwarming hadden: ze verbruikten in tussenseizoenen nog liever tientallen nacht-kilowats, ipv 's avonds, als ze van het werk thuiskwamen de dagelementen in die spaarkachels te gebruiken om een paar graden op te halen met een véél kleiner verbruik. Ze zouden nog liever de vensters open zetten als het te warm werd door de statische afgifte van die opgeladen kachels.
                                Last edited by nete; 22 januari 2012, 19:39.

Comment

Working...
                                X