Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

iemand ervaring met dit soort verwarming . . .

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: iemand ervaring met dit soort verwarming . . .

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Dat is waarschijnlijk de beste oplossing.
    Als het 3 kwartier duurt voor het aangenaam warm wordt, dan moet de thermostaat zo ingesteld worden dat die 45 minuten op voorhand inschakelt op "dag".

Met een elektrische verwarming moet je dat ook doen, het is dan alleen maar een pak duurder. Voor dezelfde hoeveelheid warmte betaal je meer dan dubbel zoveel als je elektrisch wil verwarmen.

Als de thermostaat in een andere kamer hangt, dan kan je die laten vervangen door een draadloos systeem, dan moeten er geen draden getrokken worden.
    (Een goede doe-het-zelver kan zo'n thermostaat ook zelf aansluiten.)
    Als je dan telkens alle radiatoren moet aanpassen (hangt er natuurlijk vanaf hoeveel dat er zijn) ben je wel even bezig. Je zou eigenlijk ook een apart circuit kunnen installeren, voor enkel die radiator (dus met 2 gestuurde kleppen) en met een bijkomende aparte thermostaat. Maar ik vrees dat dat ook niet echt goedkoop is.

Vooraleer je de kosten van mijn bovenstaand systeem zal hebben uitgespaard zal je al even bezig zijn (denk ik) : elektrische verwarming is qua aankoop de goedkoopste versie die er bestaat, maar helaas de duurste in gebruik. In mijn appartement worden accumulatoren gebruikt. De reden is heel simpel : dat is de goedkoopste oplossing voor de bouwheer (en jij zit ermee...).
    Maar de prijs valt eigenlijk redelijk mee : zonder extreme isolatie (want dat was ook te duur : ik begrijp nog altijd niet hoe de bouwheer 13 jaar geleden aan zijn bouwvergunning is geraakt), betaal ik 68€/maand voor de volledige elektriciteit (dus inclusief verwarming, warm water, verlichting, ...).

Ik verschiet wel van de prijs van die Dyson (maar bij dat merk doe ik dat meestal). Voor 75€ ofzo koop je al een elektrisch ventilatorkacheltje van 2000W (goed voor een badkamer of klein kantoortje). En het is effectief een ventilator (zonder verwarming) : het ding verbruikt maar 40W : veel warmte zal je daar niet van krijgen. Het ding zou wel trillingsvrij werken !

Voor dergelijke korte verwarmingsbeurten lijkt een elektrische verwarming me toch nog zo geen slechte oplossing. Die toestelletjes dienen daar eigenlijk ook voor. En zeker de versies met ventilator werken snel.
    In mijn badkamer gebruik ik dat ook. Het "vossewasje" doe ik zonder verwarming, maar als je een douche neemt is dat toch interessant...
    Last edited by polleke_cgc; 20 januari 2012, 19:38.
    Groeten,

Polleke

Comment

En een radiatorthermostaat? Zou dit geen oplossing kunnen zijn?

perman
      canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Bij toestellen met een buffer (olieradiator) duurt het wel langer vooralleer die warmte begint af te geven, maar die zal dan ook nog een tijdje warmte blijven afgeven als de stroom weer uitgeschakeld is.
        Overzetten van energie kost energie, dus zal het rendement van een olieradiator altijd iets minder zijn dan een toestel waarbij de weerstand direct de lucht verwarmt.
        Bovendien is die vertraging niet direct interessant voor Francis.
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
          Als je dan telkens alle radiatoren moet aanpassen (hangt er natuurlijk vanaf hoeveel dat er zijn) ben je wel even bezig. Je zou eigenlijk ook een apart circuit kunnen installeren, voor enkel die radiator (dus met 2 gestuurde kleppen) en met een bijkomende aparte thermostaat. Maar ik vrees dat dat ook niet echt goedkoop is.

Vooraleer je de kosten van mijn bovenstaand systeem zal hebben uitgespaard zal je al even bezig zijn (denk ik) : elektrische verwarming is qua aankoop de goedkoopste versie die er bestaat, maar helaas de duurste in gebruik. In mijn appartement worden accumulatoren gebruikt. De reden is heel simpel : dat is de goedkoopste oplossing voor de bouwheer (en jij zit ermee...).
          Maar de prijs valt eigenlijk redelijk mee : zonder extreme isolatie (want dat was ook te duur : ik begrijp nog altijd niet hoe de bouwheer 13 jaar geleden aan zijn bouwvergunning is geraakt), betaal ik 68€/maand voor de volledige elektriciteit (dus inclusief verwarming, warm water, verlichting, ...).

Ik verschiet wel van de prijs van die Dyson (maar bij dat merk doe ik dat meestal). Voor 75€ ofzo koop je al een elektrisch ventilatorkacheltje van 2000W (goed voor een badkamer of klein kantoortje). En het is effectief een ventilator (zonder verwarming) : het ding verbruikt maar 40W : veel warmte zal je daar niet van krijgen. Het ding zou wel trillingsvrij werken !

Voor dergelijke korte verwarmingsbeurten lijkt een elektrische verwarming me toch nog zo geen slechte oplossing. Die toestelletjes dienen daar eigenlijk ook voor. En zeker de versies met ventilator werken snel.
          In mijn badkamer gebruik ik dat ook. Het "vossewasje" doe ik zonder verwarming, maar als je een douche neemt is dat toch interessant...
          Ik zou het niet beter kunnen zeggen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
            Dan is het heel simpel. Al de radiatoren dicht behalve die van de kamer die je wil verwarmen. De nu aanwezige thermostaat vervangen door een klokthermostaat (je hebt er die je dag per dag kan instellen) en klaar is kees.
            Een ketel gemaakt om een hele resem radiatoren te bedienen gebruiken om één enkele te voeden is niet direct de beste oplossing qua rendement. Leidingverliezen, schouwverliezen, traagheid van het systeem.....

Comment

Had deze gezien klik maar die prijs en zou het rendement dan hoger liggen dan andere elektrische ver(w)armingen? Uiteindelijk zoiets gekocht en toch tevreden van. Dient enkel om mijn vrouw op te warmen tijdens haar getokkel op de piano.
              Flickr

Comment

En Francis, als je op je praktijk een dubbel tariefmeter hebt (of laat plaatsen) dan kan een elektrisch radiatortje op een veel goedkoper tarief werken vermits je al om 6u15 op je praktijk toekomt. Zo'n radiator gewoon gebruiken met een schakelklok die het bv inschakelt om 5u45 tot 7 uur. Met een 2000W radiator zal die dan maximum 2,5 KW per dag verbruiken, dat zal ongeveer tussen de 10 en 15 eurocent kosten.
                Mocht het eventueel plaatsen van een dubbel tariefteller te veel kosten: op het gewone tarief zou dat verbruik dan ergens rond de 20 eurocent liggen.

Ik denk dat de oplossingen op de CV die hier aangehaald worden meer gaan verbruiken door de véél slechtere rendementen.

Elektrische verwarming is niet in alle omstandigheden het duurste hoor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                  zou de kost van dat halfuur elektrisch verwarmen dan duurder zijn dan de aardgasverwarming gedurende een uur en half te laten branden voor het hele gebouw?
                  NEEN, kort en bondig.

Ter info: ik heb 20 jaar gewerkt als energieadviseur bij Electrabel, ik zal wel "iets" van die materie kennen vermoed ik ?

Comment

Voor dezelfde hoeveelheid warmte betaal je meer dan dubbel zoveel als je elektrisch wil verwarmen.
                    Dus, mits nachttarief aan halve prijs (verwarming wordt gevraagd voor 7 uur), is de kostprijs dan al ongeveer hetzelfde ?
                    Last edited by nete; 20 januari 2012, 23:15.

Comment

Een elektrische radiator is spotgoedkoop, maar de energierekening loopt heel snel op als je die gebruikt...
                      Voor een ganse dag volledig akkoord, voor een uur en een kwart is het kostenplaatje héél anders.

Trouwens, hoe groot is de te verwarmen ruimte in feite ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                        Soms moet ik één kamer snel kunnen opwarmen, iemand die dit al ooit gebruikt heeft?
                        http://www.vandenborre.be/WEB/NL/Pag...l=MuabPxg8cq6k
                        Dit ziet er mij een soort (dure) ventilator uit, zonder verwarmingselement (anders zou het vermogen er toch wel bijstaan denk ik).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bereboot Bekijk bericht
                          Al gedacht aan infraroodverwarming?
                          Infrarood verwarmt de lucht niet, enkel de "voorwerpen" die er voor staan, zitten....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht

Ter info: ik heb 20 jaar gewerkt als energieadviseur bij Electrabel, ik zal wel "iets" van die materie kennen vermoed ik ?
                            Dan ben jij de persoon die dit misschien weet. De twee links die ik plaatste, qua rendement, is er een verschil? Of betaal je bij Dyson gewoon veel te veel voor het knappe design?
                            Flickr

Comment

Met het systeem van de Dyson heb ik geen ondervinding, bestond nog niet in mijn tijd.
                              Lijkt me wel goed en veel stiller dan de kleine radiatoren met ventilator, maar ook véél duurder (en inderdaad, de merknaam zal er ook wel voor iets tussen zitten).

Je andere link is een keramisch verwarmingstoestel, geeft méér stralingswarmte en verwarmt dus niet zo efficiënt de lucht zelf. Is ook te traag voor Francis zijn behoefte.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                                Voor een ganse dag volledig akkoord, voor een uur en een kwart is het kostenplaatje héél anders.

Trouwens, hoe groot is de te verwarmen ruimte in feite ?
                                Om een ruimte op te warmen is er meer energie nodig dan om die ruimte op dezelfde temperatuur te houden. Het is dus de duurste fase van de verwarmingscyclus die elektrish zal moeten gebeuren. Het vuurtje zal dus een hele tijd constant stroom blijven trekken tot de ruimte warm genoeg is.

Een kleine ruimte kan je wel opgewarmd krijgen met een elektrische radiator van 2000W, in de meeste kamers hangen wel radiators met een groter vermogen tegen de muur.

Met een tweevoudig tarief is de kostprijs inderdaad lager als het vuurtje alleen op nachttarief wordt gebruikt (lager dan dagtarief, maar niet goedkoper dan hetzelfde vermogen op aardgas).

Als er een redelijk recente centrale verwarming ligt, dan is het een systeem met collectoren. Als de andere radiators dicht staan, dan loopt er ook geen warm water door de leidingen van die radiators. Wel opletten dat er minstens één radiator open staat, want anders kan de brander stuk gaan (tenzij er tussen de twee collectors een bypassklep zit die voor doorstroming zorgt tussen de uitgang en ingang van de brander als alle kranen dicht staan).

Er zijn ook branders die op twee circuits kunnen werken (Daalderop heeft zo bijvoorbeeld een aantal wandketels) , het is dan mogelijk om twee aparte circuits via een thermostaat te sturen. Maar dan moet de hele installatie aangepast worden, en die kostprijs zal je niet snel terugverdienen...
                                In dat geval kan je al wel een tijdje elektrisch verwarmen voor dat geld.
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

Comment

Working...
                                X