Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
    Net gelezen dat ons vorstenhuis ook gaat besparen.
    Ze gaan spaarlampen in hun gouden lusters draaien zeker?
    en de sjofaas wat lager zetten.
    de huichelaars
    ook goede morgen...!
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

de huichelaars
      off topic:
      Waar maakt ge u nu druk over ? Het Belgische vorstenhuis kost 1€ per jaar aan iedere Belgische belastingsbetaler. Voor die 1€ kunt ge nog eens lachen met de fratsen van Laurent en consoorten. Zonder hen is Geert Hoste werkloos.
      Ik weet niet hoeveel er van mijn belastingen naar de kerkelijke instellingen gaat. Met die hun fratsen valt helemaal niet te lachen.Wordt daar ook bezuingd ?

Comment

de huichelaars
        Hopelijk zijn het geen LED's, want anders zijn we er nog slechter van af.
        Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
          Hopelijk zijn het geen LED's, want anders zijn we er nog slechter van af.
          De index op zijn "loon" wordt 2 jaren niet toegepast
          En in het voorjaar gaat Hij zijn "Hof" zelf omspitten.
          Daarvoor heeft Hij speciaal een cursus gevolgd bij de oude en gerenommeerde firma Gauthier et Fils, onder meer bekend van zaaigoed.
          Naast staakbonen zou de koninklijke voorkeur gaan naar bloemkool en spruitjes.
          Voor de koningin-moeder wordt een hoekje voorzien voor wat Spaanse pepers.

Er is ook nieuws, heet van de naald over De Prins van Mathilde.
          Het was daar elke morgen steeds hetzelfde liedje: "O lieve Mathilde, als je eens wist wat ik wilde". De Jong wilde werk, Hij wilde een job en gezien zijn leeftijd was dat onbegonnen werk. Hij kon niet slapen, deed geen oog dicht.
          Maar.... wellicht gaat zijn droom in vervulling.
          Het hangt nog af van een paar details maar binnenkort hebben we een
          volwaardige en prinselijke opvolger van Kapitein Iglo.
          En we mogen er zeker van zijn dat de Prins het uniform alle eer zal aan doen.
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
            De index op zijn "loon" wordt 2 jaren niet toegepast
            En in het voorjaar gaat Hij zijn "Hof" zelf omspitten.
            Daarvoor heeft Hij speciaal een cursus gevolgd bij de oude en gerenommeerde firma Gauthier et Fils, onder meer bekend van zaaigoed.
            Naast staakbonen zou de koninklijke voorkeur gaan naar bloemkool en spruitjes.
            Voor de koningin-moeder wordt een hoekje voorzien voor wat Spaanse pepers.

Er is ook nieuws, heet van de naald over De Prins van Mathilde.
            Het was daar elke morgen steeds hetzelfde liedje: "O lieve Mathilde, als je eens wist wat ik wilde". De Jong wilde werk, Hij wilde een job en gezien zijn leeftijd was dat onbegonnen werk. Hij kon niet slapen, deed geen oog dicht.
            Maar.... wellicht gaat zijn droom in vervulling.
            Het hangt nog af van een paar details maar binnenkort hebben we een
            volwaardige en prinselijke opvolger van Kapitein Iglo.
            En we mogen er zeker van zijn dat de Prins het uniform alle eer zal aan doen.
            Alé, binnenkort kunnen we naar de groentenserres of -tuinen gaan kijken ipv naar die van de bloemen. Wat ne mens toch allemaal moet doen om in de gunst te staan...
            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Alé, binnenkort kunnen we naar de groentenserres of -tuinen gaan kijken ipv naar die van de bloemen. Wat ne mens toch allemaal moet doen om in de gunst te staan...
              Heb gisteren mijn meterstanden door gegeven aan Infrax.
              Deze week verwacht ik dan ook de afrekening.

Ik heb intussen de discussies gelezen over LED's en co.
              Het "lijkt" me dat de investering niet echt rendeert t.o.v. de kosten die je spaart op elektriciteit.
              Natuurlijk moet dat individueel bekeken worden. Maar dan nog is de investering
              recht evenredig.

Ik heb hier ergens een armatuur met transfo, en met drie spotjes in halogeen.
              Die kosten me in de Aldi zo goed als niks.... nog geen 2 euro per stuk.
              Ik kon die vervangen door 3 LED's aan 30 euro per stuk.
              Dan ben ik dus 90 euro kwijt plus dan nog het verbruik dat er bijgeteld moet worden.
              Ben ik dan aan 't sparen

Ik heb ook meegedaan aan een aktie van HBVL > gezamelijke aankoop van stroom dus.
              Ze deden me een voorstel maar daarvoor riskeer ik al die trammelant niet
              bij het omslaan... (veranderen van enz.)
              Verder zou ik echt ook niet weten waar ik hier nog kan sparen op energie.
              Momenteel is het ook zo dat de kosten zo snel stijgen dat het sparen niet bij te houden is Pol.
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Die heeft geen diffuser, het licht zal dus niet breed uitstralen.

Je hebt dus 12V spots nodig die breed stralen en heel veel licht geven.
                Ik heb bij de MR16 spots gekeken, en er zit er geen bij met hetzelfde koellichaam en de diffuser zoals bij de spots die ik hier heb.

Mijn spots verbruiken 5,6W (gemeten met een verbruiksmetertje van de Lidl), dat komt in de buurt van de 6W die gert007 opgeeft als vervanger voor een 35W halogeenspot.
                Maar ik kan bij DX geen spot vinden die erop gelijkt en op 12V werkt (MR16 = 12V, GU10 = 230V).

Ik kan dus niet zeggen welke spot je het beste kiest, er zijn 195 items te zien als je daar zoekt op MR16...
                Omdat ik geen enkel armatuur heb met een transfo heb ik nog geen MR16 ledspot geprobeerd.
                Ik heb die toch maar besteld. Het zal nu ook niet meer op die 11$ komen. Ik laat weten of het de moeite loonde.
                Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Heb gisteren mijn meterstanden door gegeven aan Infrax.
                  Deze week verwacht ik dan ook de afrekening.

Ik heb intussen de discussies gelezen over LED's en co.
                  Het "lijkt" me dat de investering niet echt rendeert t.o.v. de kosten die je spaart op elektriciteit.
                  Natuurlijk moet dat individueel bekeken worden. Maar dan nog is de investering
                  recht evenredig.

Ik heb hier ergens een armatuur met transfo, en met drie spotjes in halogeen.
                  Die kosten me in de Aldi zo goed als niks.... nog geen 2 euro per stuk.
                  Ik kon die vervangen door 3 LED's aan 30 euro per stuk.
                  Dan ben ik dus 90 euro kwijt plus dan nog het verbruik dat er bijgeteld moet worden.
                  Ben ik dan aan 't sparen

Ik heb ook meegedaan aan een aktie van HBVL > gezamelijke aankoop van stroom dus.
                  Ze deden me een voorstel maar daarvoor riskeer ik al die trammelant niet
                  bij het omslaan... (veranderen van enz.)
                  Verder zou ik echt ook niet weten waar ik hier nog kan sparen op energie.
                  Momenteel is het ook zo dat de kosten zo snel stijgen dat het sparen niet bij te houden is Pol.
                  Ja Theo, besparen doe je daar dus niet direct mee. Maar aangezien er bij ons wel heel veel hangen is mijn bedoeling toch telkenmale er eentje stuk is te vervangen door een LED. Maar eerst moet ik toch nog de LED's vinden die evenveel lichtopbrengst produceren. Voorlopig heb ik dus al wat geld verspeeld, maar ik geef niet op. Het zal leergeld zijn zeker, of is het bedrog ..? Ik heb ook altijd al geweten dat de eersten het gelach betalen en dat zal wel zo blijven zeker.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Ja Theo, besparen doe je daar dus niet direct mee. Maar aangezien er bij ons wel heel veel hangen is mijn bedoeling toch telkenmale er eentje stuk is te vervangen door een LED. Maar eerst moet ik toch nog de LED's vinden die evenveel lichtopbrengst produceren. Voorlopig heb ik dus al wat geld verspeeld, maar ik geef niet op. Het zal leergeld zijn zeker, of is het bedrog ..? Ik heb ook altijd al geweten dat de eersten het gelach betalen en dat zal wel zo blijven zeker.
                    Theo : Ik weet eigenlijk niet of je er niet direct mee bespaart. Halogeenlampen hebben een niet zo lange levensduur (2 jaar ofzo), die betere vervangingsleds zouden (in theorie) 25 jaar meegaan als je een Philips mag geloven. Ik heb hier van die GU10's op 230 VAC zitten (van 50 W) en ik ben toch ook aan het overwegen om de 6 lampen die meest gebruikt worden te vervangen door versies van een 5.5W. (dan daalt dat verbruik van 300W naar 33W...).
                    De GU-10 halogeenversies sneuvelen hier behoorlijk snel (meestal haal ik er zelfs die 2 jaar niet mee) en zijn ook behoorlijk duur. Blijkbaar kan je dat hiermee vervangen.
                    Als die dingen inderdaad 25 jaar meegaan, dan heb je gewoon met de kostprijs van de lampen (op die tijd heb ik er anders 12 nodig...) al winst gedaan (zo'n LED-lampje kost een 30 €). Maar alleen vrees ik toch dat de lichtopbrengst niet 100% hetzelfde zal zijn (ik dacht dat een halogeen van 50W eigenlijk vervangen zou moeten worden door een LED van 7 W ???).
                    Gewone spaarlampen zie ik eigenlijk niet zitten : heb er hier ene, maar die dingen hebben een veel te trage start, iets waar een LED geen last van heeft.
                    Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                      Theo : Ik weet eigenlijk niet of je er niet direct mee bespaart. Halogeenlampen hebben een niet zo lange levensduur (2 jaar ofzo), die betere vervangingsleds zouden (in theorie) 25 jaar meegaan als je een Philips mag geloven. Ik heb hier van die GU10's op 230 VAC zitten (van 50 W) en ik ben toch ook aan het overwegen om de 6 lampen die meest gebruikt worden te vervangen door versies van een 5.5W. (dan daalt dat verbruik van 300W naar 33W...).
                      De GU-10 halogeenversies sneuvelen hier behoorlijk snel (meestal haal ik er zelfs die 2 jaar niet mee) en zijn ook behoorlijk duur. Blijkbaar kan je dat hiermee vervangen.
                      Als die dingen inderdaad 25 jaar meegaan, dan heb je gewoon met de kostprijs van de lampen (op die tijd heb ik er anders 12 nodig...) al winst gedaan (zo'n LED-lampje kost een 30 €). Maar alleen vrees ik toch dat de lichtopbrengst niet 100% hetzelfde zal zijn (ik dacht dat een halogeen van 50W eigenlijk vervangen zou moeten worden door een LED van 7 W ???).
                      Gewone spaarlampen zie ik eigenlijk niet zitten : heb er hier ene, maar die dingen hebben een veel te trage start, iets waar een LED geen last van heeft.
                      Heb sinds kort een nieuwe lamp hier in de hal en met een spaarlamp.
                      Die spaarlamp start direct op en dat was idd. een heel verschil met de vorige.
                      Die vorige was al verschillende jaren in gebruik maar nu had ik, ja wat had ik...
                      Weet het zelf nog niet of het nu een kortsluiting was of oververhitting.
                      Ik had wel een zwart spoor op de muur...dus ik moest iets doen.

Heb hier led's gehad hoor, drie stuks in een armatuur > was eerder een slechte mop,
                      kwam geen licht uit eerder een blauwe schijn
                      Maar ok, was ook mijn eigen fout. Had er toen weinig verstand van.
                      En in de winkel kon ik ze vooraf niet testen.
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

Comment

Heb sinds kort een nieuwe lamp hier in de hal en met een spaarlamp.
                        Die spaarlamp start direct op en dat was idd. een heel verschil met de vorige.
                        Die vorige was al verschillende jaren in gebruik maar nu had ik, ja wat had ik...
                        Weet het zelf nog niet of het nu een kortsluiting was of oververhitting.
                        Ik had wel een zwart spoor op de muur...dus ik moest iets doen.

Heb hier led's gehad hoor, drie stuks in een armatuur > was eerder een slechte mop,
                        kwam geen licht uit eerder een blauwe schijn
                        Maar ok, was ook mijn eigen fout. Had er toen weinig verstand van.
                        En in de winkel kon ik ze vooraf niet testen.
                        Die LED's waar ik het over heb kosten dus vlotjes 30€/st. Mijn vader heeft vroeger ook nog van die goedkope gekocht : met moeite 1W verbruik, eveneens (quasi geen) blauw licht en goedkoop. Was dus evengoed een ferme miskoop...

Weet er trouwens iemand wat het beste merk is voor zo'n GU10 Ledlampen om een 50W halogeen te vervangen ? Ik heb hier bv. ook een Sylvania Hi-spot RefLED ES 50 7.5W 2700K 40° gevonden. Dat lijkt me ongeveer wat ik zoek.
                        Maar ik weet langs geen kanten of er betere versies van bestaan ??? Ik dacht dat die 2700K ook de lichtkleur is van de halogeens die ik nu heb hangen. Aan de prijs dat die dingen kosten, is het beter onmiddellijk de goeie te hebben, hé...
                        Groeten,

Polleke

Comment

Aan de prijs dat die dingen kosten, is het beter onmiddellijk de goeie te hebben, hé...
                          Dat is het.
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

Die LED's waar ik het over heb kosten dus vlotjes 30€/st. Mijn vader heeft vroeger ook nog van die goedkope gekocht : met moeite 1W verbruik, eveneens (quasi geen) blauw licht en goedkoop. Was dus evengoed een ferme miskoop...

Weet er trouwens iemand wat het beste merk is voor zo'n GU10 Ledlampen om een 50W halogeen te vervangen ? Ik heb hier bv. ook een Sylvania Hi-spot RefLED ES 50 7.5W 2700K 40° gevonden. Dat lijkt me ongeveer wat ik zoek.
                            Maar ik weet langs geen kanten of er betere versies van bestaan ??? Ik dacht dat die 2700K ook de lichtkleur is van de halogeens die ik nu heb hangen. Aan de prijs dat die dingen kosten, is het beter onmiddellijk de goeie te hebben, hé...
                            Kijk eens op de duitse ebay... Ik heb g9 ledjes in bestelling... Ik houd jullie op de hoogte...

Comment

Dat is juist het probleem. Je zou die LED's moeten kunnen testen. Zoals ik zei heb ik er al verschillende gekocht en nog steeds de goeie niet gevonden. Tenminste waarvoor ze bij mij moeten dienen : licht geven naar voor, maar ook opzij. In onze living alleen zou ik er al 13 moeten vervangen, dus ga ik liefst niet teveel geld voor niks meer uitgeven.
                              Dus nog steeds geen afdoende lichtopbrengst gevonden.
                              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dirk007 Bekijk bericht
                                Kijk eens op de duitse ebay... Ik heb g9 ledjes in bestelling... Ik houd jullie op de hoogte...
                                Hier het gekende merk van 7W. Ook een mooi prijskaartje
                                Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Working...
                                X