Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Toeme, toeme, toeme toch

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Toeme, toeme, toeme toch

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
    Het vermogen van de oude elektrische kookplaat is zowat dezelfde als de nieuwe.
    In een kast zitten zekeringen van 16A
    en drie stuks van 20A en 4mm² > voor de kookplaat denk ik
    Meestal zijn er slechts twee platen aan 't werk tegelijkertijd dus.

Een tweede kast(je) is voor de verwarming.
    ================================================== ==============
    Totaal vermogen 6.4 kW
    Vermogen zone 1 (in kW) 1.2 kW
    Vermogen zone 2 (in kW) 2.2 kW
    Vermogen zone 3 (in kW) 1.8 kW
    Vermogen zone 4 (in kW) 1.2 kW
    ================================================== ==============
    Gewoon elektrisch vuur:
    Totaal vermogen 6 kW
    Vermogen zone 1 (in kW) 2 kW
    Vermogen zone 2 (in kW) 1 kW
    Vermogen zone 3 (in kW) 1.5 kW
    Vermogen zone 4 (in kW) 1.5 kW
    Dat is dan een 'lichte' kookplaat
    Bij de mijne is er een enkele zone van 3.5 kw! Zalig wokken
    Maar jij hebt in alle geval genoeg met 20 amp aan zekeringen
    D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Ok Tommie1.
      Ik ben al gesteld intussen
      Wat een verschil!
      En gemakkelijk proper te houden.

En wat had je eerst dus voor je inductie had?
      Elektrisch > last van de zekeringen gehad?
      Wij hadden een vitrokeramische kookplaat met een halogeenzone. Het duurde makkelijk 20 minuten om water aan de kook te krijgen voor spaghetti.

Eigenlijk kregen we die nooit proper. Als er iets overkookte brandde dat er gewoon in. Hetzelfde gebeurde met spatten. Vitrokeramisch zou ik nooit meer nemen, dan nog liever de gewone klassieke electrische platen.

Met zekeringen hebben we nooit problemen gehad. Monofase, maar wel 40A, dus 9kW aansluiting.

Comment

Wij zijn bij onze nieuwe keuken bij gas gebleven .Daar zit een wokbrander met een vermogen van 4KW daar gaat het opwarmen van een ketel water wel snel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
          Wij zijn bij onze nieuwe keuken bij gas gebleven .Daar zit een wokbrander met een vermogen van 4KW daar gaat het opwarmen van een ketel water wel snel.
          Akkoord, maar het vermogen dat opgenomen word door de pan/pot is veel minder.
          Bij gas gaat er veel energie verloren.
          Bij inductie wordt de bodem van de pan rechtstreeks verhit en dus is er bijna geen vermogensverlies. Ik ben er zeker van dat mijn inductieplaat van 3,5 kw sneller verwarmt dan uw wokbrander van 4 kw. Plus het feit dat, als je er een klein potje op plaatst, de vlammen naast de pot.... terecht komen.
          Máár gas is zeker goed om op te koken, veel beter dan vitro-keramisch.
          Ik heb vroeger ook altijd op gas gekookt, maar sinds er inductie was ben ik snel overgestapt, na een demonstratie te hebben gezien. Potten van Demeyere had ik al. Zo bleven de kosten redelijk beperkt.
          D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Voor de kleinere potten heb ik natuurlijk kleindere branders .Maar uit beroepsredenen heb ik iets tegen hoge vermogens op verwarmingen .Inductieplaten zij wel de beste vorm om electrisch te koken .Ik weet echter niet of je de sturing al gezien hebt van een inductieplaat , deze is inrukwekkend .Daar zit een heleboel electronica in , heb er al enkele hersteld maar als dit aan een 40 euro per uur moet gebeuren is dit wel duur .Mijn dochter haar inductieplaat is al 2 maal in garantie vervangen en het is zeker geen goedkoop onbekend merk .Het is naar kindveiligheid wel het beste dat er bestaat dus we moeten voor onszelf afwegen wat we gaan nemen. Alles heeft zijn voor en nadelen .Bij gas zie je de vlammen maar ze bleven heet .Bij inductie de pot eraf en warmte is bijna onmiddelijk weg.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
              Voor de kleinere potten heb ik natuurlijk kleindere branders .Maar uit beroepsredenen heb ik iets tegen hoge vermogens op verwarmingen .Inductieplaten zij wel de beste vorm om electrisch te koken .Ik weet echter niet of je de sturing al gezien hebt van een inductieplaat , deze is inrukwekkend .Daar zit een heleboel electronica in , heb er al enkele hersteld maar als dit aan een 40 euro per uur moet gebeuren is dit wel duur .Mijn dochter haar inductieplaat is al 2 maal in garantie vervangen en het is zeker geen goedkoop onbekend merk .Het is naar kindveiligheid wel het beste dat er bestaat dus we moeten voor onszelf afwegen wat we gaan nemen. Alles heeft zijn voor en nadelen .Bij gas zie je de vlammen maar ze bleven heet .Bij inductie de pot eraf en warmte is bijna onmiddelijk weg.
              Ik krijg een H te zien voor de restwarmte François.
              Ben nu bezig
              Lekker soepje aan 't maken
              't Is echt wreed handig zo'n inductie ding.
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

Ik krijg een H te zien voor de restwarmte François.
                De "H" van "haast je of 't brand aan!!
                perman
                canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
                  De "H" van "haast je of 't brand aan!!
                  Die restwarmte stelt wel niet veel voor hoor.
                  Moet François gelijk geven
                  Bij het oude elektrisch vuur bleef er meer warmte over en ging er ook meer verloren.
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

Comment

Ik ben opgekweekt in een bakkerij met een gasvuur.
                    29 jaar geleden ben ik overgegaan op zo'n elektrisch ding met zwarte kookplaten waarvan twee met thermostaat. Ik heb op 20 jaar drie thermostaten moeten vervangen (en ik kan het zelf).
                    Heb nu vitrokeramische kookplaten (want mijn vrouw is doodsbenauwd voor gas) sinds een jaar op 9 en heb daar geen klagen van gehad. Heb wel getwijfeld over inductie maar ik had het zo niet met de betrouwbaarheid en de reparatiekosten.
                    Een collega is toen overgestapt op inductie en zijn plaat ligt hier al een jaar of twee bij het "didactisch materiaal". Ook vodden met zijn tweede plaat (niet in garantie)

Ik zou nog altijd liefst gas hebben, de betrouwbaarheid, de kosten en het comfort zijn superieur. Over het comfort en de kosten wil ik gaan discuteren maar het vervangen van potten en pannen hoort daar ook onder onder.
                    Iemand hier die ervaring heeft met probleemloze inductie over een periode van 15 jaar ?

Ik hoor het graag

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                      Ik ben opgekweekt in een bakkerij met een gasvuur.
                      29 jaar geleden ben ik overgegaan op zo'n elektrisch ding met zwarte kookplaten waarvan twee met thermostaat. Ik heb op 20 jaar drie thermostaten moeten vervangen (en ik kan het zelf).
                      Heb nu vitrokeramische kookplaten (want mijn vrouw is doodsbenauwd voor gas) sinds een jaar op 9 en heb daar geen klagen van gehad. Heb wel getwijfeld over inductie maar ik had het zo niet met de betrouwbaarheid en de reparatiekosten.
                      Een collega is toen overgestapt op inductie en zijn plaat ligt hier al een jaar of twee bij het "didactisch materiaal". Ook vodden met zijn tweede plaat (niet in garantie)

Ik zou nog altijd liefst gas hebben, de betrouwbaarheid, de kosten en het comfort zijn superieur. Over het comfort en de kosten wil ik gaan discuteren maar het vervangen van potten en pannen hoort daar ook onder onder.
                      Iemand hier die ervaring heeft met probleemloze inductie over een periode van 15 jaar ?

Ik hoor het graag
                      Hier 6 jaar of 5 ... Alzheimer
                      Merk Atag.
                      D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Alle materiaal is in gebruik
                        Valt zeer goed mee.
                        Koken is een kleine droom geworden
                        ================================================== =====================
                        Nog geen reactie gehad van VDB of Philips i.v.m. dat heet handvat van die friteuse.

Zal veranderen in 2012 > mail moet dan beantwoord worden binnen de 5 dagen
                        Ben benieuwd.
                        Last edited by theokus; 30 december 2011, 15:20.
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

Comment

Working...
                        X