Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

LED-zaklamp

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: LED-zaklamp

    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Wil je een lampje voor aan de sleutelhanger, dat veel licht geeft en toch niet te groot en te zwaar is, dan kan ik dit aanraden http://www.manafont.com/product_info...ght-aaa-p-8040
    Voilà, ik heb me net zo eentje besteld . . .
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • #32
      Re: LED-zaklamp

      Ik heb ondertussen mijn zaklamp ontvangen, en er dit weekend een "in the field" test mee gedaan.
      Ik was nl vorig weekend in Bretagne, en was reeds op mijn fotolocaties toen het nog donker was, en ook nog toen het reeds donker was. Daarbij moest ik soms een half uur in het pikdonker stappen en klauteren over rotsen, door bossen etc...

      Mijn conclusie is dat die lamp exact is wat ik zocht, voor wat ik ze nodig heb.
      De knop op de achterzijde wordt 1x ingedrukt voor volle kracht, en 2x voor gereduceerde kracht. Een derde keer indrukken schakelt de lamp weer uit.
      Bij half indrukken (bij elke stand) krijg je meteen een boost van licht, nog iets feller dan de 1e stand.

      Het straalbereik is ruimschoots voldoende. Verder zelfs dan je echt kon zien doordat de lucht er tussenin te veel oplichtte, en je dus gewoon de lichtstraal zag ipv het "object". Dan spreek ik al over +100/150m. Bij heel heldere lucht denk ik dat er zeker verder mee geraakt.

      Batterijverbruik kan ik nog niet inschatten, omdat ik ze daarvoor te kort gebruikt heb. Er passen 4x AAA in (meegeleverd - niet-oplaadbaar).
      De reflector is heel goed, en levert een mooi afgelijnde lichtbundel. De straal is regelbaar van brede straal (om meer overzicht dichtbij te hebben) tot een heel fijne straal die dus heel ver rijkt.

      Heel stevig gebouwd, licht en compact.

      Er zit een polsstrap bij, een een "holster" die je aan je broeksriem kan bevestigen.

      Ik ben er van overtuigd dat er nog veel beter bestaat, maar voor mij als zaklampen-leek voldoet die meer dan voldoende.

      Bart,
      ik vraag me nu wel af of ik niet beter met oplaadbare batterijen werk. Ik heb nu voornamelijk Eneloops.
      Wat zal het effect zijn op lichtduur en intensiteit ? Zwakker dat alkaline batterijen ? Sneller leeg ?
      www.damafoto.be
      Facebook Damafoto

      Comment


      • #33
        Re: LED-zaklamp

        Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
        Bart,
        ik vraag me nu wel af of ik niet beter met oplaadbare batterijen werk. Ik heb nu voornamelijk Eneloops.
        Wat zal het effect zijn op lichtduur en intensiteit ? Zwakker dat alkaline batterijen ? Sneller leeg ?
        De meeste led-zaklampen werken zelfs beter op herlaadbare batterijen.
        Een alkalinebatterij levert in het begin wel een wat hogere spanning, maar onder belasting zakt die vrij snel.
        Een nimh-accu levert tot ze bijna helemaal leeg is 1,2V, maar die heeft een veel lagere inwendige weerstand. Daardoor kan er een grotere stroomsterkte gehaald worden uit accu's dan uit alkalinebatterijen.

        Je zal dus nog een paar setjes AAA accu's moeten kopen, liefst ook LSD accu's zoals de Eneloop AA accu's die je nu al gebruikt. Gewone nimh-accu's zullen altijd leeg zijn op het ogenblik dat je ze nodig hebt.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #34
          Re: LED-zaklamp

          @ hobbyfotograaf
          Mijn tank007 e9 en ultrafire q5 zijn deze week aangekomen...

          Die q5 komt heel dicht in de buurt van de led lenser t7 !!! Had ik niet gedacht.
          Alleen op grote afstanden blinkt de t7 uit, maar bij gewoon wandelen is er zo goed als geen verschil.

          Alleen heb ik nog niet getest hoelang de q5 brandt met 1 batterij... (heb er een 2500mah sayno ingestoken....)

          Comment


          • #35
            Re: LED-zaklamp

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Wil je een lampje voor aan de sleutelhanger, dat veel licht geeft en toch niet te groot en te zwaar is, dan kan ik dit aanraden http://www.manafont.com/product_info...ght-aaa-p-8040
            gisteren dat lampje toegekregen, inderdaad heel handig in gebruik en bijzonder klein met voldoende lichtopbrengst
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

            Comment


            • #36
              Re: LED-zaklamp

              Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
              gisteren dat lampje toegekregen, inderdaad heel handig in gebruik en bijzonder klein met voldoende lichtopbrengst
              Ook een zakje meststoffen erbij ?

              Comment


              • #37
                Re: LED-zaklamp

                Die Tank 007 E09 lijkt wel heel populair te zijn (zeker op budgetlightforum.com), het is inderdaad een heel handig lampje om aan de sleutelbos te hangen.
                Op de hoogste stand geeft het vrij veel licht, en voor noodituaties heb je heel lang licht als je de laagste stand gebruikt.

                Als je het stroomverbruik wil weten:
                High: 1.67A
                Mid: 0.55A
                Low: 0.050A

                Een Aldi Top Craft 800mAh AAA accu is op 23 minuten leeg in de hoogste stand (getest), in de laagste stand zou het lampje zo'n 16 uur moeten blijven branden (dat heb ik niet getest, zoveel geduld heb ik niet).

                Oorspronkelijk geplaatst door Dirk007 Bekijk bericht
                @ hobbyfotograaf
                Mijn tank007 e9 en ultrafire q5 zijn deze week aangekomen...

                Die q5 komt heel dicht in de buurt van de led lenser t7 !!! Had ik niet gedacht.
                Alleen op grote afstanden blinkt de t7 uit, maar bij gewoon wandelen is er zo goed als geen verschil.
                Over welke Ultrafire Q5 gaat het? Want Ultrafire heeft wel meer zaklampjes met een Q5 led.
                De Q5 was twee jaar geleden de led met de hoogste lichtopbrengst per Watt, ondertussen is de R5 in de compacte zaklampjes de beste (er bestaan al ledjes in de "S" reeks, maar voorlopig heb ik er nog niet veel gezien in zaklampen).
                Voor de grotere zaklampen is de XM-L T6 zowat de standaard aan het worden, als die de maximale stroomsterkte krijgt, dan geeft die bijna 1000 lumen (dan verbruikt die wel 10W, de zaklamp wordt dan snel heet, en de accu's zijn ook heel snel leeg).
                Last edited by Black B@ndit; 12 januari 2012, 21:54.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #38
                  Re: LED-zaklamp

                  Bart,
                  zouden die AAA's die zaterdag in de aanbieding van Aldi komen daarvoor geschikt zijn ?
                  Oorspronkelijk geplaatst door Black [email
                  B@ndit;3384095]...Je[/email] zal dus nog een paar setjes AAA accu's moeten kopen, liefst ook LSD accu's zoals de Eneloop AA accu's die je nu al gebruikt. Gewone nimh-accu's zullen altijd leeg zijn op het ogenblik dat je ze nodig hebt.
                  www.damafoto.be
                  Facebook Damafoto

                  Comment


                  • #39
                    Re: LED-zaklamp

                    Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
                    Bart,
                    zouden die AAA's die zaterdag in de aanbieding van Aldi komen daarvoor geschikt zijn ?
                    Jij zit blijkbaar op een andere planeet.
                    Vriendelijke groet,

                    Jos

                    Comment


                    • #40
                      Re: LED-zaklamp

                      Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
                      Bart,
                      zouden die AAA's die zaterdag in de aanbieding van Aldi komen daarvoor geschikt zijn ?
                      Die zijn daarvoor geschikt.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #41
                        Re: LED-zaklamp

                        Oorspronkelijk geplaatst door Dirk007 Bekijk bericht
                        Ook een zakje meststoffen erbij ?
                        Yup, in alle kleurkes . . .
                        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                        Comment


                        • #42
                          Re: LED-zaklamp

                          @BB: Ikzelf ben al lange tijd erg tevreden van mijn compacte Led Lenser H7R. Het handenvrije is voor mij noodzakelijk, alsook het schakelen tussen een grote en een kleine bundel en tussen weinig en véél licht. Nu, die H7R voldoet dus zeker aan al de voorwaarden, maar waar véél licht is, is ook méér licht, niet?

                          Zijn er in dit segment hoofdlampen die (merkelijk) beter scoren wat betreft lichtopbrengst en levensduur per oplaadbeurt?

                          Bedankt alvast!
                          Niet geschoten is altijd mis!

                          Comment


                          • #43
                            Re: LED-zaklamp

                            Oorspronkelijk geplaatst door Zoomb Bekijk bericht
                            @BB: Ikzelf ben al lange tijd erg tevreden van mijn compacte Led Lenser H7R. Het handenvrije is voor mij noodzakelijk, alsook het schakelen tussen een grote en een kleine bundel en tussen weinig en véél licht. Nu, die H7R voldoet dus zeker aan al de voorwaarden, maar waar véél licht is, is ook méér licht, niet?

                            Zijn er in dit segment hoofdlampen die (merkelijk) beter scoren wat betreft lichtopbrengst en levensduur per oplaadbeurt?

                            Bedankt alvast!
                            De enige hoofdlamp waarmee ik ervaring heb is de Fenix HP11, die geeft heel veel licht, maar die heeft geen "zoomfunctie" zoals de Ledlenser lampjes. Er is wel een diffuser bijgeleverd waarmee je eigenlijk ook kan schakelen tussen een verstraler en breedstraler.
                            Omdat die werkt op 4 stuks AA accu's brandt die ook vrij lang op de hoogste stand (= 277 Ansi lumen, en dat is heel veel licht). In de laagste stand zouden de batterijen volgens Fenix tot 206 uur moeten meegaan, maar dan heb je ook maar 4 lumen.
                            Er zijn vier lichtstanden, en drie verschillende "flashing modes". Maar als je die niet wil gebruiken dan schakel je gewoon tussen low/mid/high/turbo zonder dat je de knippermodes tegenkomt (die schakel je in met het andere knopje).

                            Ik heb die hier gekocht: http://www.manafont.com/product_info...d-light-p-7326 .
                            Bij Manafont kost die 57,9 dollar, in Nederland betaal je 61,95 euro ( http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-...p-g-led-r5.htm ). De dollar is nog iets goedkoper dan de Euro, maar de laatste tijd wordt het verschil wel veel kleiner...
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #44
                              Re: LED-zaklamp

                              @ black bandit:

                              ik denk dat ik de vraag naar jou kan schieten:

                              Ik ga binnenkort ergens 2 weken kamperen,
                              en heb dus een lamp nodig dat kan verlichten.

                              Nu moet dat dus geen super felle lamp zijn,
                              maar genoeg om een kleine iglo tent te verlichten. (eerder dus omgeving verlichten als straal)

                              maar vooral de uithouding zal belangrijk zijn,
                              gedurende die 2 weken, zal opladen lastig worden,
                              en vooral: ik wil niet overladen worden met batterijtjes om mee te nemen...

                              wat voor lamp/batterij zou jij voor zoiets aan raden (als je hier raad voor hebt).
                              (liefst ook wat robuust, want gaat ook in tassen gepropt worden )
                              It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                              Comment


                              • #45
                                Re: LED-zaklamp

                                Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                                wat voor lamp/batterij zou jij voor zoiets aan raden (als je hier raad voor hebt).
                                (liefst ook wat robuust, want gaat ook in tassen gepropt worden )
                                Ik denk dat deze een goede keuze is http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-...ed-zaklamp.htm .
                                48 Ansi lumen in de laagste stand (11 uur) en 150 Ansi lumen in de hoge stand (145 min) voor als je eventjes toch wat meer licht nodig hebt.
                                Het is heel robuust, en waterdicht (dat kan ook heel belangrijk zijn).
                                Die Feinx werkt op 2 AA batterijtjes, als je dan nog twee reserves meeneemt dan kom je een hele tijd toe. En als ze toch te vroeg leeg zijn, dan kan je die bijna overal wel vinden (je moet er dus zeker niet teveel meenemen).

                                Een compact hoofdlampje kan ook heel handig zijn (als aanvulling bij de zaklamp) als je in het donker naar buiten moet om iets te repareren aan de tent (dan heb je je handen vrij).
                                Ik weet niet hoeveel geld je wil besteden, maar als het compact, degelijk en waterdicht moet zijn, en dan ook nog op AA batterijtjes moet werken (dan moet je maar één soort meenemen), dan is dit waarschijnlijk een heel goede keuze http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-...-hoofdlamp.htm .
                                Er zijn wel goedkopere, maar die zijn dan meestal niet waterdicht, en werken bijna allemaal op AAA batterijtjes.

                                Als het goedkoper moet zijn, dan heb je in de Chinese webwinkels nog veel meer keuze, maar vooral de keuze in zaklampjes met 2 AA batterijen is vrij beperkt, en die zijn eigenlijk een goed compromis tussen maximale lichtsterkte, levensduur van de batterijen, gewicht en afmetingen.

                                Ik heb goede ervaringen met deze winkels www.manafont.com en www.dealextreme.com (dealextreme is doorgaans wel trager).

                                www.knivesandtools.nl is ook heel erg goed.
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

                                Comment

                                Working...
                                X