Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
kan er mij iemand zeggen waar je op moet letten bij aankoop losse fietrollen,
is afstand van de rollen aanpasbaar en is er een groot kwaliteitsverschil?
Als je erop zit, super geconcentreerd blijven, anders vlieg je eraf. En aan een hoge snelheid
zal je nogal een vlucht pakken mijn gedacht.
Tip: koop een Tacx en geen losse rollen!!
Als je erop zit, super geconcentreerd blijven, anders vlieg je eraf. En aan een hoge snelheid
zal je nogal een vlucht pakken mijn gedacht.
Tip: koop een Tacx en geen losse rollen!!
Groeten,
wistofus
Tacx is een merk dat zowel losse rollen maakt als van die rollen voor je achterwiel
Dus zeggen koop een tacx is niet echt juist
beide systemen hebben hun voor en nadelen.
Met losse rollen moet je inderdaad wat meer geconcentreerd blijven want je kan eraf rijden, maar dat is bij mij nooit gebeurd, dus valt wel mee.
Systeem waarin het achterwiel vastzit is "gemakkelijker", maar je zit dan minder comfortabel op de fiets omdat het voorwiel lager staat. Er zijn hiervoor wel oplossingen, je kan van tacx iets kopen om je voorwiel in te zetten, of je kan een telefoonboek onder je voorwiel steken.
Ik zou in ieder geval kiezen voor een systeem waarbij je de weerstand kan regelen, dat maakt de training toch iets interessanter dan constant aan dezelfde weerstand te moeten trappen.
Canon 7D - EF 17-40mm f/4L USM - EF 70-200mm f/4L USM - EF 50mm f/1.8 II - Sigma 50mm f/2.8 DG Macro
Tacx is een merk dat zowel losse rollen maakt als van die rollen voor je achterwiel
Dus zeggen koop een tacx is niet echt juist
beide systemen hebben hun voor en nadelen.
Oeps, heb weer iets bijgeleerd
Wist ik niet van de losse rollen van Tacx.
De Tacx Antares zou ik niet kopen, sind een paar maanden hebben de Galaxia op de markt gebracht en de stabiliteit is stukken beter.
Persoonlijk geef ik ook de voorkeur aan mijn oude Fortius, 5 jaar geleden gekocht en werkt nog steeds perfect, heb wel de nieuwe soft erop gezet, maar je training te kunnen vergelijken geeft altijd een extra boost. Een gps route rijden in streetview mode is ook leuk meegenomen.
Eigenlijk heeft Tacx niet 2 maar 3 systemen. Begin dit jaar werd de Alpinista de werld voorgesteld, een trainingsband, prijs is wel naar behoren
EOS 5D Mark III | 50 mm f/1.4 USM | Fisheye 8 - 16 mm f/4 L USM | 16-35 mm f/2.8 L II USM | 24-70 mm f/2.8 L USM | 70-200 mm f/2.8 L USM | 500 mm f/4 IS L USM II | 580 EX II www.vanvelsen.biz en http://bernardvanvelsen.wordpress.com
Ik heb er hier verschillende staan van tacx.
Losse rollen, rollen voor achterwiel met manuele weerstand, rollen voor achterwiel met elektronische weerstand, rollen voor achterwiel met computer om parcours te rijden.
Ik zelf zou die met de manuele weerstand kopen. Zijn bij de goedkopere, je zit vast en je kan het altijd en overal gebruiken.
Die met elektronische weerstand zijn leuk, maar je moet altijd elektriciteit hebben en uiteindelijk is het gebruik ongeveer hetzelfde of de manuele.
De losse rollen zijn dan weer lastiger om op te rijden, nemen meer plaats in als je ze opruimt, ...
maar die losse rollen,
ik snap niet hoe je daar recht op blijft,
en hoe je daar op "begint".
Fysica: een roterend element met een bepaalde massa zal zich verzetten tegen een verandering van de stand van de draaias (gyroscopisch effect). Niet veel verschil met hoe je op straat rechtop blijft rijden met je fiets...
Om te starten kan je je eventueel vasthouden aan de leuning van een stoel ofzo, totdat je wielen voldoende snel draaien.
You're not supposed to look at the photograph, you’re supposed to look through it. It's a window. (J. Szarkowski)
Losse rollen hebben het voordeel dat een (weliswaar beperkte maar) zijdelingse beweging mogelijk is. Met het systeem waar je achterwiel in past, zit je gewoon muurvast. De enige speling die je dan nog hebt is die van je fietsframe. Met losse rollen kun je ook geen weerstand variabel instellen.
Als je niet gewoon bent op losse rollen te rijden,blijf er vanaf.Als je voorwiel te ver opzij gaat,krijg je een schroefbeweging,en je wiel gaat nog verder en je vliegt er vanaf.
Ik had op mijn rollen in het midden een witte klever,en links en rechts eveneens een witte klever.Dit was het point to no return.Eens het voorwiel daar kwam:remmen of tegen de garagepoort knallen.Ik fietste in mijn garage.
Met een vast achterwiel kun je evengoed trainen,maar je hebt geen leercurve en gaat veel gemakkelijker fietsen.Op losse rollen ben je binnen 4 weken nog niet aan het trianen,maar nog altijd aan het proberen erop te blijven,met stoelen etc als hulpmiddel.
Het lijkt eenvoudig maar het is blijkbaar een kunst.
Als je niet gewoon bent op losse rollen te rijden,blijf er vanaf.Als je voorwiel te ver opzij gaat,krijg je een schroefbeweging,en je wiel gaat nog verder en je vliegt er vanaf.
Ik had op mijn rollen in het midden een witte klever,en links en rechts eveneens een witte klever.Dit was het point to no return.Eens het voorwiel daar kwam:remmen of tegen de garagepoort knallen.Ik fietste in mijn garage.
Met een vast achterwiel kun je evengoed trainen,maar je hebt geen leercurve en gaat veel gemakkelijker fietsen.Op losse rollen ben je binnen 4 weken nog niet aan het trianen,maar nog altijd aan het proberen erop te blijven,met stoelen etc als hulpmiddel.
Het lijkt eenvoudig maar het is blijkbaar een kunst.
Kan ik alleen maar bevestigen, ik heb er ongeveer een maand mee gesukkeld (goedkoop gekocht op een rommelmarkt), er ook maar niet in gelukt om er op te rijden en de volgende winter gewoont een Tracx Satori gekocht (komt bij jaarlijks wel eens in promotie in de decatlon) en nu reeds verschillende winters "rol"plezier
Comment