Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De apotheker, deontologie en (H?) orde der apothekers

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• De apotheker, deontologie en (H?) orde der apothekers

Vandaag een verkoudheid opgedaan
    Mijn kop is precies een "blok miserie" en de neus zit dicht.
    Geen medicijnen in huis om dat te verlichten en dus keek ik even naar
    de wachtdiensten der apothekers.

Een gevonden in Houthalen....
    Reed er naar toe >> papiertje op de deur:
    - er was dus niemand aanwezig
    - alleen dringende gevallen
    - mét doktersvoorschrift
    - niet dringende gevallen > 4,7 euro te betalen.
    ================================================== ===============
    De bijzondere plichten van de apotheker

2.1. De wachtdienstregeling

Artikel 24
    De continuïteit van de zorgen en het behoorlijk organiseren van de beroepsuitoefening
    tijdens de wachtdienst verplichten elke apotheker aan de wachtdienst deel te nemen.
    De titularis van de apotheek staat in voor de invulling van deze verplichting.
    Wanneer één of meerdere adjunct-apothekers in dienst zijn, moeten titularis en
    adjunct(en) solidair instaan voor de wachtdienst.

De apotheker die verhinderd is zijn wachtdienst te verzekeren zorgt voor zijn vervanging.
    De apotheker kan slechts van zijn wachtdienstverplichtingen worden vrijgesteld met akkoord van de andere deelnemers aan de wachtdienst.

Artikel 25
    Tijdens de wachtdienst houdt elke apotheker zich aan het wachtdienstreglement dat collegiaal werd opgesteld.

Artikel 27
    Gezien het collegiaal karakter van de wachtdienst, waakt de apotheker er over zijn
    wachtdienst te volbrengen in een geest van solidariteit ten aanzien van zijn confraters.

Artikel 27bis

De apotheker heeft het recht een wachthonorarium te innen.

2.2. De toegankelijkheid van de apotheek

Artikel 28
    De continuïteit van de zorgverstrekking moet op elk ogenblik en in alle
    omstandigheden verzekerd worden. Tijdens de openingsuren alsook tijdens de
    wachtdienst dient minstens één apotheker aanwezig te zijn in de apotheek.

De apothekers zijn verplicht overleg te plegen om de continuïteit van de zorgen te
    waarborgen buiten de openingsuren en tijdens de sluitingsperiodes.

Artikel 29
    Bij sluiting van de apotheek wegens onvoorziene omstandigheden, dient de apotheker
    ervoor te zorgen dat de continuïteit van de zorgverstrekking gehandhaafd blijft.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Re: De apotheker, deontologie en (H?) orde der apothekers

Zou ik zeker ook niet appreciëren Theo en toch eens verder nagaan wat hier tegen te doen is. Volgens mij dus niet correct.
    Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
      Vandaag een verkoudheid opgedaan
      Mijn kop is precies een "blok miserie" en de neus zit dicht.
      Geen medicijnen in huis om dat te verlichten en dus keek ik even naar
      de wachtdiensten der apothekers.
      Theo, je was beter eerst naar de wachtdienst van de dokters in de Albrecht Rodenbachstraat gereden en dan had je een voorschrift. Ik ben daar ook al een paar keer geweest en je wordt daar goed geholpen.

Centraal oproepnummer 011 22 03 03(Centraal dokterskabinet, A. Rodenbachstraat 29,Enkel in het weekend vanaf zaterdagmorgen 8 uur tot maandagmorgen 8 uur, nachten inbegrepen. Op feestdagen vanaf 20 uur, avond voor de feestdag tot 's morgens 8 uur na de feestdag).
      Mvg.
      Robert
      Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Een gevonden in Houthalen....
        Reed er naar toe >> papiertje op de deur:
        - er was dus niemand aanwezig
        - alleen dringende gevallen
        - mét doktersvoorschrift
        - niet dringende gevallen > 4,7 euro te betalen.
        De enigste fout die ik zie is dat hij niet aanwezig was maar voor de rest heb ik altijd geweten dat je een supplement moet betalen als je geen doktersvoorschrift hebt.
        Nikon D90/16-85mmVR/50mm1.4/105mm2.8 micro/sb-900/70-210mm/Panasonic Lumix TZ7/ Manfrotto 1 en 3-poot

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Happy Genes Bekijk bericht
          De enigste fout die ik zie is dat hij niet aanwezig was maar voor de rest heb ik altijd geweten dat je een supplement moet betalen als je geen doktersvoorschrift hebt.
          Is voor mij de eerste keer dat ik zou moeten betalen.
          Bij een apotheker in Zonhoven heb ik nog nooit iets moeten betalen....
          EN gewoonlijk staan er vader en zoon in de winkel,
          als die wachtdienst hebben.
          Last edited by theokus; 5 december 2011, 01:25.
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

Comment

Ja Theo, je moet het maar tegen komen.
            Ik heb het eens aan de dochter gevraagd...
            1) de regeling waarmee je bent geconfronteerd is het gevolg van het slechte gedrag van veel neppatienten... Dit is hetzelfde euvel als bij de spoed. Men krijg 's nachts ergens een pijn gevoel, er is geen dafalgan te vinden en dan maar naar de apotheker of de spoed...
            2) Inderdaad, voor diensten bij wacht kan de apotheker een toeslag vragen. Waar Nathalie stage doet, is dat enkel indien de patient medicatie vraag waar geen doktersvoorschrift voor nodig is. bv een gewone hoestsiroop.
            3) Ten gevolge de vaak gewelddadige nachtbezoeken moet je eerst de politie opbellen eer je naar de apotheek gaat. Die belt op haar beurt de apotheker of staat ter plekke te wachten
            4) Het nachtbezoek beperkt zich bij haar tot een bezoek aan een soort bankkluis. Je plaatst het voorschrift in een bakje met het ndoige bedrag, de deur gaat dicht en dan kan de apotheker de medicatie ophalen, verrekenen en in de sluis leggen.
            Deur gaat dicht en dan pas kan de patient de kluis openen ... Ja, niet echt sociaal maar dat heb je als je vrij veel ongure nachtbezoekers en overvallen achter de rug hebt ...
            5) er staat inderdaad dat de aoptheker moet aanwezig zijn. Er NIET dat hij in de apotheek moet staan. Men bedoelt gewoon dat hij bereikbaar moet zijn en dus de patient van dienst kan zijn.
            Zelf ken ik een apotheek die niet in zijn apotheek slaapt. Bij wacht, moeten de mensen aan de voordeur aanbellen. Va een parlofoon met camera vergewist de apotheek of het correct is en komt dan de zaak openen. Hij is dus niet fysiek aanwezig, maar is wel breikbaar en verstrekt de nodige medicatie zoals bepaald

EN jawel, dit allemaal is eigenlijk vrij per apotheker. Bij ons op de gemeente is dit gelukkig nog niet echt van toepassing, maar we voelen wel dat het komt. Agressiviteit en onnodige en zinloze oproepen zijn hier de oorzaak van. Ik heb er begrip voor. Ook op spoed wordt het dringend tijd dat daar eens wordt uitgekeken naar de echte spoeds en de valse. In Brussel roept men zelfs de 100 op om met een gewone keelpijn naar de spoed te worden gebracht. Gaat sneller dan het oproepen van de dokter van wacht.
            Last edited by Wim.Vanmaele; 5 december 2011, 07:00.
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

Comment

De apotheek hoeft niet open te zijn, meestal is gewoon aanbellen de gebruikelijke methode.
              Stond op dat briefje dat er niemand aanwezig was? Of leidt jij af dat er niemand thuis is, omdat er een briefje aan de deur hangt?
              De uitdrukking "van wacht zijn" betekent niet automatisch dat de "winkel" ook daadwerkelijk open is of moet zijn. Meestal zijn die mensen een volledig weekend (van zaterdagmiddag tot maandagmorgen) van wacht. Je kan moeilijk verwachten dat men permanentie gaat voorzien om ook daadwerkelijk de hele tijd de apotheek open te houden.

PS: trouwens heel lovenswaardig dat je met een kop als een blok miserie, nog de moed kan opbrengen om voor je computerscherm te gaan zitten en opzoekingswerk te verrichten en ons dit te laten geworden via deze weg. De weinige keren dat ik een kop als een blok miserie heb, dan zit ik in mijn bed en heb nergens zin in.
              Last edited by Voltigeur; 5 december 2011, 07:06.
              Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                PS: trouwens heel lovenswaardig dat je met een kop als een blok miserie, nog de moed kan opbrengen om voor je computerscherm te gaan zitten en opzoekingswerk te verrichten en ons dit te laten geworden via deze weg. De weinige keren dat ik een kop als een blok miserie heb, dan zit ik in mijn bed en heb nergens zin in.
                Tja, slapen zat er niet in en vooral als ik zo'n toestand moet liggen
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                  Ja Theo, je moet het maar tegen komen.
                  Ik heb het eens aan de dochter gevraagd...
                  1) de regeling waarmee je bent geconfronteerd is het gevolg van het slechte gedrag van veel neppatienten... Dit is hetzelfde euvel als bij de spoed. Men krijg 's nachts ergens een pijn gevoel, er is geen dafalgan te vinden en dan maar naar de apotheker of de spoed...
                  2) Inderdaad, voor diensten bij wacht kan de apotheker een toeslag vragen. Waar Nathalie stage doet, is dat enkel indien de patient medicatie vraag waar geen doktersvoorschrift voor nodig is. bv een gewone hoestsiroop.
                  3) Ten gevolge de vaak gewelddadige nachtbezoeken moet je eerst de politie opbellen eer je naar de apotheek gaat. Die belt op haar beurt de apotheker of staat ter plekke te wachten
                  4) Het nachtbezoek beperkt zich bij haar tot een bezoek aan een soort bankkluis. Je plaatst het voorschrift in een bakje met het ndoige bedrag, de deur gaat dicht en dan kan de apotheker de medicatie ophalen, verrekenen en in de sluis leggen.
                  Deur gaat dicht en dan pas kan de patient de kluis openen ... Ja, niet echt sociaal maar dat heb je als je vrij veel ongure nachtbezoekers en overvallen achter de rug hebt ...
                  5) er staat inderdaad dat de aoptheker moet aanwezig zijn. Er NIET dat hij in de apotheek moet staan. Men bedoelt gewoon dat hij bereikbaar moet zijn en dus de patient van dienst kan zijn.
                  Zelf ken ik een apotheek die niet in zijn apotheek slaapt. Bij wacht, moeten de mensen aan de voordeur aanbellen. Va een parlofoon met camera vergewist de apotheek of het correct is en komt dan de zaak openen. Hij is dus niet fysiek aanwezig, maar is wel breikbaar en verstrekt de nodige medicatie zoals bepaald

EN jawel, dit allemaal is eigenlijk vrij per apotheker. Bij ons op de gemeente is dit gelukkig nog niet echt van toepassing, maar we voelen wel dat het komt. Agressiviteit en onnodige en zinloze oproepen zijn hier de oorzaak van. Ik heb er begrip voor. Ook op spoed wordt het dringend tijd dat daar eens wordt uitgekeken naar de echte spoeds en de valse. In Brussel roept men zelfs de 100 op om met een gewone keelpijn naar de spoed te worden gebracht. Gaat sneller dan het oproepen van de dokter van wacht.
                  Heb ik alle begrip voor en daar heb ik totaal niet aan gedacht.

En dan rijd ik nog naar.... Houthalen.
                  Is een beetje een "kritische" plaats
                  En ik dacht er nog aan om die even te bellen VOOR ik hier vertrok.
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

Comment

Ik was er maar een beetje mee aan 't lachen, hé (het lijkt niks levensbedreigend te zijn, dus dan mag dat wel eens. Lachen is trouwens gezond )

Trouwens, waarom geen antwoord op onderstaande (en bovenstaande )

De apotheek hoeft niet open te zijn, meestal is gewoon aanbellen de gebruikelijke methode.
                    Stond op dat briefje dat er niemand aanwezig was? Of leidt jij af dat er niemand thuis is, omdat er een briefje aan de deur hangt?
                    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Ik was er maar een beetje mee aan 't lachen, hé (het lijkt niks levensbedreigend te zijn, dus dan mag dat wel eens. Lachen is trouwens gezond )

Trouwens, waarom geen antwoord op onderstaande (en bovenstaande )
                      Stond een telefoonnummer op en over het doktersbriefje waarbij dus geen kosten waren.
                      Een parlofoon of deurbel was niet te vinden.
                      En ja ik was lastig
                      Sta ik daar voor de deur met ne zieke kop, wordt niet geholpen en dan moet ik nog
                      allee dus bijna 5 euro betalen.
                      (en dan "begint" ik he > die kan me dus "verrekxxx", ziek of niet ziek)

Ik kende die regel niet he, tot ik het had opgezocht.
                      Nu in feite kon me die kost niks schelen.
                      Dacht gewoon dat die mens in zijn zaak zou staan he.

Gewoonlijk kan ik er beter tegen maar nu was het toch erg...
                      En op al die jaren dat ik hier rondloop heb ik maar één gebruik gemaakt van zo'n wachtdienst.
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

Comment

Stond een telefoonnummer op en over het doktersbriefje waarbij dus geen kosten waren.
                        Een parlofoon of deurbel was niet te vinden.
                        En ja ik was lastig
                        Sta ik daar voor de deur met ne zieke kop, wordt niet geholpen en dan moet ik nog
                        allee dus bijna 5 euro betalen.
                        (en dan "begint" ik he > die kan me dus "verrekxxx", ziek of niet ziek)

Ik kende die regel niet he, tot ik het had opgezocht.
                        Nu in feite kon me die kost niks schelen.
                        Dacht gewoon dat die mens in zijn zaak zou staan he.

Gewoonlijk kan ik er beter tegen maar nu was het toch erg...
                        En op al die jaren dat ik hier rondloop heb ik maar één gebruik gemaakt van zo'n wachtdienst.
                        Nog een geluk voor de apothekers dat jij de regeltjes niet mag opstellen... Hahahaha

Comment

Oei, eerst de bakker en nu de apotheker
                          Maar 'k geef u gelijk hoor
                          """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                          George Orwell

Comment

Een apotheker van wacht moet altijd beschikbaar zijn. Punt.
                            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Wat voor iemand die geen auto heeft? Eerst even naar Hasselt voor de dokter van wacht, dan naar Houthalen voor een apotheker met wacht.

Comment

Working...
                              X