Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Prijzen huizenmarkt op instorten of niet?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Prijzen huizenmarkt op instorten of niet?

Oorspronkelijk geplaatst door HEYLO Bekijk bericht
    Toch iemand die ook tussen de letters leest. Je hebt inderdaad gelijk over het pensioen.
    En, inderdaad, wat als je door omstandigheden niet de mogelijkheid hebt om iets te kopen?
    Voor de goeie orde, ik ben nog steeds actief en zie mijn pensioen nog niet zitten, zelfs niet aan 65jaar indien mijn gezondheid het toelaat...
    Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
      Niet hier in Herentals Pol . . . , kinderen worden nooit aangesproken voor het ophoesten van extra kosten in het OCMW rusthuis hier. Ik vermoed een uitzondering op de regel.
      In onze streek is het zo dat private rusthuizen allicht geen beroep zullen doen op de kinderen, omdat ze op voorhand hun bed maken en trachten te weten te komen of de patiënt solvabel genoeg is. De OCMW's doen dat heden ten dage wel. Eigenlijk is dat wel schandelijk, want als je ziet wie de dag van vandaag beroep doet op die instelling wordt je wel wat wrevelig. Maar dit potje houden we hier beter mooi afgedekt...
      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Ik zie het ook rondom mij.
        Mensen die op pensioen gaan en huur moeten betalen zijn sukkelaars als ze niet elders een serieuze spaarpot hebben, en dan spreken we over een paar 100k.
        Huurprijzen stijgen meestal ook sneller dan de pensioenen, en onderschat de kost van gezondheidszorg niet als je op de sukkel raakt.
        Een huis kopen kost veel, en het onderhouden en af en toe eens renoveren zeker ook, maar je hebt minstens zelf in de hand wat er gebeurt.

Probleem tegenwoordig is dat je inkomen zo zwaar belast wordt dat sparen steeds moeilijker wordt.
        En dus zullen de prijzen van woningen minstens onder druk komen. Zo lang je in je eigen huis blijft wonen voel je dat amper.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
          Niet hier in Herentals Pol . . . , kinderen worden nooit aangesproken voor het ophoesten van extra kosten in het OCMW rusthuis hier. Ik vermoed een uitzondering op de regel.
          Hmm, rijk OCMW?
          Onderhoudsplicht door de kinderen staat nog altijd in de Wet

Comment

Ik zit een beetje met een dubbel gevoel en weet het dus niet goed.

Feit is dat de prijzen hier in ons land nog altijd ver beneden het peil van de buurlanden ligt, waardoor die bubble nog wel een tijdje zal uitblijven.

Anderzijds gaan de babyboomers binnenkort massaal met pensioen gaan. Een deel gaat naar een appartement in de stad verhuizen, terwijl anderen naar het rusthuis gaan. De prijs van een villa gaat dus wel zakken denk ik. Misschien gaat er wel een verschuiving zijn van de stad naar het dorp voor de jongeren bevolking.

In Brussel betaal je nog makkelijk het dubbel om een huis te kopen wat een aankoop moeilijk maakt. Er zijn wijken waar je goedkoper iets kan vinden, maar dat is dan weer een andere discussie.

Comment

De vraag is wie zijn pensioen nog gaat halen gezien de ideeen van de nieuwe regering ...
              Canon-man. Concerten en natuur.
              Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                De vraag is wie zijn pensioen nog gaat halen gezien de ideeen van de nieuwe regering ...
                En de levensverwachting blijft ook stijgen.
                Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Ik dacht dat dat niet meer mocht.
                  En eigenlijk vind ik dat maar de normaalste zaak van de wereld. Je ouders hebben je grootgebracht en veel in je geïnvesteerd, de ene al meer dan de andere, maar als ze zelf hulp nodig hebben, financieel of andere, heb je toch als kind de plicht om dit te doen. Allé dat is toch mijn idee.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Ik dacht dat dat niet meer mocht.
                    Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                    En eigenlijk vind ik dat maar de normaalste zaak van de wereld. Je ouders hebben je grootgebracht en veel in je geïnvesteerd, de ene al meer dan de andere, maar als ze zelf hulp nodig hebben, financieel of andere, heb je toch als kind de plicht om dit te doen. Allé dat is toch mijn idee.
                    zie #34

Comment

Dat vind ik ook, maar je hebt ouders die met hun kinderen gebroken hebben als ze bv 20 waren (de kinderen dan), maar als ze beginnen te sukkelen, kennen ze hun kinderen weer.

Maar t omgekeerde is ook waar (erfenis). De zoon die goed voor zijn ouders heeft gezorgd, erft evenveel of even weinig als de andere zoon die al 20 jaar niet meer over de vloer komt. Maar na de begrafenis staat hij er, 'kassa kassa'.

Ik spreek gelukkig niet uit ervaring.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nabi

Hmm, rijk OCMW?
                        Onderhoudsplicht door de kinderen staat nog altijd in de Wet
                        Blijkbaar, ik heb nog eens geinformeerd, en het klopt wel degelijk, de andere rusthuizen in Herentals spreken de kinderen wel aan ....
                        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

En de levensverwachting blijft ook stijgen.
                          Mijn vader is slechts 53 geworden. Als ik aan een volledige loopbaan zou moeten geraken, zou ik al tot mijn 67 moeten werken (heb lang gestudeerd). Dus ik betwijfel of ik lang van mijn pensioen kan genieten.

Comment

Mijn vader is slechts 53 geworden. Als ik aan een volledige loopbaan zou moeten geraken, zou ik al tot mijn 67 moeten werken (heb lang gestudeerd). Dus ik betwijfel of ik lang van mijn pensioen kan genieten.
                            De pensioenleeftijd werd op 65 gezet in een periode waar de levensverwachting geen of amper 65 bedroeg. Het is eigenlijk niet de bedoeling dat veel mensen van een lang pensioen genieten.

Comment

Voor de goeie orde, ik ben nog steeds actief en zie mijn pensioen nog niet zitten, zelfs niet aan 65jaar indien mijn gezondheid het toelaat...
                              Volledig akkoord Pol, bijzonder als je je job graag doet, en ze de mat niet onder je voeten wegtrekken, maar daar heeft niet iedereen in te kiezen.

Bij ons hebben ze toen ik 52 werd de firma gesloten, natuurlijk worden er bij sluiting van grote bedrijven ferme onderhandelingen gestart, met als gevolg dat ik nergens kan verdienen wat ik maandelijks word betaalt, dan moet je ook nog in het achterhoofd houden, dat wanneer je je in een keer laat uitbetalen, je vooreerst de helft aan de belastingen mag afgeven, en had ik met de huidige veranderingen toch nog voor een job gekozen, dan zou ik het waarschijnlijk aan mijn been hebben tot mijn 65, dan heb je ook nog de onzekerheid over je nieuwe job, bij Philips ben ik steeds mijzelf baas geweest, nooit of nimmer heeft iemand mij een gedwongen opdracht gegeven, maar er werd steeds gevraagd of ik een probleem kon oplossen, en wie of wat ik daarvoor nodig had, ik denk niet dat ik na al die jaren zou kunnen werken onder druk of met een baas die mij voortdurend op de handen staat te kijken, als ik soms hoor hoe het er in sommige bedrijven aan toe gaat, dan ben ik blij dat ik voor mijn huidige status heb gekozen.
                              Maar had ik vroeger geweten dat ze ons bedrijf zouden delocaliseren en sluiten, dan had ik enkele jaren geleden een bijberoep opgestart, dan kon ik eigenlijk nog alle kanten op, en steeds terug vallen op mijn huidige status, dat ware mischien wel ideaal geweest.
                              Eigenlijk beseft een mens pas nadien hoe goed wij het wel hebben gehad, ik vrees ervoor dat de komende generatie er slechter aan toe zal zijn, zij worden alles gewoon in de strot geduwd, en doe je niet mee, dan val je als het ware buiten de maatschapij.

Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                              Ik denk niet dat de huizen veel zullen dalen. De banken zullen wel woonkredieten aanbieden van +30 jaar om zo de huidige generatie de mogelijkheid te geven een eigen woning te kopen.

Probleem is dat we allemaal een huis willen maar ook elk jaar minstens 1x op reis en en hoge levensstandaard willen. Dat zal niet blijven duren vrees ik.

mir

Tegenwoordig staan veel te veel mensen met een hoog diploma in een ferm ondergeschikte job, waar dat bij ons net omgekeerd was, wij konden groeien in onze job, en hadden iets om naar uit te kijken, iemand die met een ingenieursdiploma vijf jaar (verplicht) moet kiezen voor dat soort ondergeschikte job, kan het met de huidige technologische vooruitgang in veel gevallen vergeten, tenzij je jezelf continu dwingt om bij te scholen.

Dan heb je nog het vergiftigde systeem van uitzendbureaus, daar worden sommige mensen wel geholpen, maar nog veel meer worden er misbruikt en kapotgemaakt.

Denk als gewone jonge mensen uit een gewoon arbeidersgezin maar eens aan bouwen, en ga ze in de bank maar eens vertellen dat je geen vaste job hebt, dan mag je werklust en ambitie voor vooruitgang nog zo groot zijn, maar je zal het kunnen schudden.
                              Last edited by Guest42; 4 december 2011, 20:51.

Comment

Er is ook nog een groot verschil wat voor een huis je wilt he. Je kan een instapklare woning kopen maar dan zal je toch al een grote spaarpot van thuis moeten mee krijgen. Of je moet het doen zoals ik, een oude rijwoning kopen en zoveel mogelijk zelf renoveren. Deze heb ik dan daarna met grote winst kunnen verkopen. ( Ik kwam niet overeen met mijn buren. )
                                Daarna een bungalow kunnen kopen van het jaar 69 of zo iets maar ook veel renovatie werken aan gehad. Enkel glas geen chauffage nieuwe vloeren enz... Ook hier was ik niet vies om zelf de handen uit de mouwen te steken. En zo beetje bij beetje is onze wonig nu 8 jaar later bijna volledig gerenoveerd.

Dus als je zelf wat handig bent en niet alles onmiddelijk klaar moet zijn is er nog veel mogelijk voor de jeugd van tegenwoordig die een eigen huis wil kopen.

mir
                                De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Working...
                                X