Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Condensatiewandketel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Condensatiewandketel

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
    Dan ben ik verregaande gerold ... .. maar ik heb zeker 7 installateurs over de vloer gehad en de prijzen die ik kreeg zaten nooit onder de 4000-5000 .. komt dat omdat ik in Vl-Brabant woon ??? Het "dicht bij Brussel" syndroom weerspiegeld in de prijs? of betaal ik voor dat merkplaatje?
    Zeven? Ik krijg in vl-brabant zelden iemand zover te komen kijken, tenzij ze het verplicht %-tje kunnen nemen op iets meer dan een dubbelwandige buis van een meter. Ze mogen u dat niet zonder winst verkopen, he, want dat is concurentievervalsing.
    Ik heb nu ene gevonden die voor 90 euro het onderhoud wil doen, en daar ben ik heel blij mee.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Dezelfde instalatie als je hier voorstelt komen ze bij mij op 8 december plaatsen,
      prijs volledige instalatie met dubbelwandige schouwdoorvoer en electronische thermostaat geleverd, geplaatst en afgeregeld, zal mij 3040 € btw in kosten min 40% belastingsaftrek maakt 1824€, daarvoor kom ik er zelf niet aan.
      Dat is inderdaad een heel erg redelijke prijs.
      De prijzen die ik overal hoor, die zitten ook tussen de 4000 en 5000 euro, er zijn er hier blijkbaar nog meer die zoveel betaald hebben.

Die hoge prijzen zijn misschien net te verklaren door de belastingaftrek, ze tellen die 40% erbij en steken die zelf op zak.
      In dat geval zullen de prijzen wel moeten zakken als de subsidies wegvallen.

Als een zelfstandige een wandketel mag plaatsen en er dan 5000 euro voor krijgt, dan maakt die nog zo'n 2500 euro bruto winst voor een halve dag werk (5000 euro - 21% btw is ongeveer 4000, trek daar zo'n 1500 euro voor de brander + onderdelen, dan is dat 2500 euro, maar daarop moet hij dan nog wel belastingen betalen).

Voor 2500 euro bruto moet ik een hele maand werken...
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

In september een Viessmann condensatieketel Vitodens 300W 26kW + warmwaterboiler 100*W van 150 liter laten plaatsen, inclusief Vitotronic weersafhankelijke sturing. Ongeveer 6500, incl 6% BTW. Volgend jaar kunnen we dit inbrengen in de belastingen, recuperatie van 40 % = 2600 euro. Aftrek is nog geldig voor plaatsingen in 2012. Daarna gedaan volgens de meeste installateurs die ik gesproken heb. Maar dat kan veranderen met een nieuwe regering ...
        Joris
        Voor wie wacht komt alles veel te laat ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          snip
          Als een zelfstandige een wandketel mag plaatsen en er dan 5000 euro voor krijgt, dan maakt die nog zo'n 2500 euro bruto winst voor een halve dag werk ......
          De oude stookolieketel uitbreken en gas leggen + de keuring van de installatie + de installatie van de nieuwe gas wandketel (+ vervangen/bij plaatsen van radiatoren) was wel iets meer werk dan wat er op 1/2 dag kan gedaan worden

Comment

De oude stookolieketel uitbreken en gas leggen + de keuring van de installatie + de installatie van de nieuwe gas wandketel (+ vervangen/bij plaatsen van radiatoren) was wel iets meer werk dan wat er op 1/2 dag kan gedaan worden
            Bij ons word er twee dagen werk gerekend 1 dag alles uitbreken en 1 dag plaatsen en keuren.

Mvg,
            Nikon D70, D40, 18-55mm 1:3.5-5.6, 55-200mm1:4-5.6, 70-300mm 1:4-5.6G, Tamron 90mm F 2,8 DI Macro 1:1, SB600...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Verbruggen Bekijk bericht
              Bij ons word er twee dagen werk gerekend 1 dag alles uitbreken en 1 dag plaatsen en keuren.

Mvg,
              cool! .. en jullie komen met een ploeg van 10 man? .. of jullie kloppen dagen van 16 uur? ... ik weet wel dat de klant "bedrogen" moet worden maar ge moet mij aan de andere kant nu ook weer geen poot proberen uit te vijzen he (als Eandis "geen tijd" heeft op de voorgestelde keurdag dan zijt ge al een dag kwijt .. simpel toch?)
              Ik denk trouwens dat ge mijn bericht maar half gelezen hebt ...

Comment

Dat is inderdaad een heel erg redelijke prijs.
                De prijzen die ik overal hoor, die zitten ook tussen de 4000 en 5000 euro, er zijn er hier blijkbaar nog meer die zoveel betaald hebben.

Die hoge prijzen zijn misschien net te verklaren door de belastingaftrek, ze tellen die 40% erbij en steken die zelf op zak.
                In dat geval zullen de prijzen wel moeten zakken als de subsidies wegvallen.

Als een zelfstandige een wandketel mag plaatsen en er dan 5000 euro voor krijgt, dan maakt die nog zo'n 2500 euro bruto winst voor een halve dag werk (5000 euro - 21% btw is ongeveer 4000, trek daar zo'n 1500 euro voor de brander + onderdelen, dan is dat 2500 euro, maar daarop moet hij dan nog wel belastingen betalen).

Voor 2500 euro bruto moet ik een hele maand werken...
                Ondertussen is de condensatiewandketel reeds een week in bedrijf, en dat tot grote tevredenheid over het gebruikscomfort, met name de temperatuurregeling werkt formidabel goed en stabiel
                De klus werd door de instalateur geklaard op nog geen zes uur tijd, inclusief het inbrengen van de schouwpijp.
                Nu op "Mijn verbruik" eens opvolgen wat het verschil in verbruik zal zijn tegenover onze 34 jaar oude gietijzeren gasketel.

Comment

Ondertussen is de condensatiewandketel reeds een week in bedrijf, en dat tot grote tevredenheid over het gebruikscomfort, met name de temperatuurregeling werkt formidabel goed en stabiel
                  De klus werd door de instalateur geklaard op nog geen zes uur tijd, inclusief het inbrengen van de schouwpijp.
                  Nu op "Mijn verbruik" eens opvolgen wat het verschil in verbruik zal zijn tegenover onze 34 jaar oude gietijzeren gasketel.
                  Ik ben bijzonder benieuwd over je verbruik .. Ik volg al sinds de installatie het dag- en maandverbruik in gas, op in functie van de buitentemperatuur ... allemaal grafiekjes ...
                  Tot nu toe zit ik pal op de verbruikscurve van het gemiddelde gasverbruik. (bron Electrabel) .... ik zou er graag onder geraken

Comment

Nog net op tijd voor de subsidies dus.

Tegenover een 34 jaar oude gietijzeren ketel zou het verbruik toch merkbaar lager moeten zijn. Of het werkelijk 30% verschil maakt zoals ze meestal beweren, dat betwijfel ik wel.
                    Het rendement van een condensatieketel is voor een groot deel afhankelijk van de temperatuur. Een lagere temperatuur zorgt voor meer condensatie uit de verbrandingsgassen en daardoor is het rendement hoger.
                    Vroeger werden radiators berekend op hoge temperaturen omdat het toen niet zoveel uitmaakte op welke temperatuur de brander moest werken. Voor een hogere watertemperatuur mogen de radiators kleiner zijn, en dat maakte de kostprijs van de installatie wat lager.
                    Als je ondertussen al betere ramen en deuren hebt laten plaatsen (super isolerend glas in plaats van enkel glas of dubbel glas van de oude generatie), dan zijn de oude radiators ook wat overbemeten en kan de nieuwe brander op een wat lagere temperatuur werken (als er extra isolatie is aangebracht, dan heb je hetzelfde effect).
                    BD0338BE

Comment

Zijsprong ..
                      iemand hier die verstand heeft van de instellingen van zo een condenserende, modulerende ketel? .. doel: weersafankelijke regeling met invloed van de ruimteT* en fatsoenlijke nachtverlaging? win ik "iets" met dit type regeling verus "domme" ruimteregeling?
                      Meer bepaald een Buderus ketel met een bijbehorende RC35 stuurunit? (en ja, 'k heb al meer gelezen dan mij lief is maar theorie ... sja .. )
                      (ik vraag mij af (vrees?) of mijn installateur volk gestuurd heeft dat in de vakantie naar school geweest is ... )

Comment

Zijsprong ..
                        iemand hier die verstand heeft van de instellingen van zo een condenserende, modulerende ketel? .. doel: weersafankelijke regeling met invloed van de ruimteT* en fatsoenlijke nachtverlaging? win ik "iets" met dit type regeling verus "domme" ruimteregeling?
                        Meer bepaald een Buderus ketel met een bijbehorende RC35 stuurunit? (en ja, 'k heb al meer gelezen dan mij lief is maar theorie ... sja .. )
                        (ik vraag mij af (vrees?) of mijn installateur volk gestuurd heeft dat in de vakantie naar school geweest is ... )
                        Ik ken er ook niet alles van, maar als je huidige thermostaat de temperatuur s' nachts verlaagt, dan zal dat wel dezelfde besparing opleveren als bij eender welke andere regeling.

Een ketel die de watertemperatuur aanpast aan de buitentemperatuur (met een buitenvoeler), die zal proberen om de watertemperatuur altijd zo laag mogelijk te houden.
                        Door de buitentemperatuur te meten kan de brander de laagst mogelijke temperatuur aanhouden waarbij de radiators nog voldoende warmte afgeven om de ruimte te verwarmen.
                        Door die lagere temperatuur zal de brander altijd op het hoogst mogelijke rendement werken.
                        Zo'n systeem moet wel optimaal afgeregeld worden, want ik ken er zelf al die er niet echt tevreden over zijn omdat ze hun woning niet opgewarmd krijgen als het bijvoorbeels s' nachts koel is geweest, en dat de buitentemperatuur overdag toch snel naar 20°C of meer is gestegen. Zodra die buitenvoeler merkt dat het buiten warm genoeg is, zal de verwarming niet meer werken. Het is dus mogelijk dat het binnen dan maar 17°C is, en buiten 22°C, en dat de verwarming niet wil aanslaan. Maar met de juiste instellingen van de brander is dat volgens de technieker die hier geweest is wel degelijk op te lossen (ik heb zo geen regeling, maar ik heb er wel uitleg over gevraagd omdat een collega op het werk dat probleem had met zijn verwarming).
                        Als een systeem met buitenvoeler niet optimaal afgeregeld is, dan kan het ook heel erg lang duren om s' morgens je huis terug op de gewenste temperauur te krijgen. Hiervoor is er in het programma ook een instelling voorzien die ervoor zorgt dat de watertemperatuur tijdelijk verhoogd wordt zodat je niet moet wachten tot de middag vooralleer de gewenste temperatuur is bereikt.

Bij een ketel zonder buitenvoeler kan je zelf proberen om de temperatuur zo laag mogelijk te houden, je merkt dan zelf wel wanneer die te laag staat (de gewenste ruimtetemperatuur wordt dan niet bereikt).
                        Op mijn brander is die temperatuur heel eenvoudig in te stellen, dat zal bij de andere merken waarschijnlijk ook wel zo zijn.
                        BD0338BE

Comment

Bedankt Black B@ndit,

Ik wil er in deze draad niet te veel over uitweiden om dat ik anders deze discussie ga hijacken .. maar ..
                          Wat je schrijft is idd ongeveer de informatie die men kan sprokkelen als men de verschillende, algemene, technische informatiebladen leest over hoe men een condenserende en modulerende ketel moet instellen.
                          Ik heb dan ook zeer intensief forums als "ecobouwers" en "bouwinfo" (en nog een hoop meer) doorgelezen en ik ben helaas tot de conlusie moeten komen dat elk merk zijn eigen stuursystemen heeft (niet onlogisch). Uiteindelijk doen ze allemaal hetzelfde maar je komt nergens als je niet weet wat ze met hun eigen specifieke paramters bedoelen, wat ze exact doen en hoe je ze dus moet instellen. je kan die info totaal niet extrapoleren.
                          Persoonlijk vind ik de handleidingen van Buderus zeer slecht/verwarrend geschreven (vertaald?) waarbij ik vrees dat ze een aantal van hun eigen definities doormekaar halen in hun uitleg. Misschien moet ik er de originele Duitse handleiding bij halen ;-)
                          (PS: mijn ketel werkt op ruimtesturing vrij behoorlijk, denk ik, maar de klassieke pijnpunten zoals behoorlijke overshoot 's morgens (wegen te sterke en ongelijkmatige nachtelijke afkoeling door nieuwe dakisolatie? en "hotspots") frustreren mij meer dan een beetje , ketel "moduleert" nochtans overdag behoorlijk, denk ik, tot een min. vermogen van, berekend, 5,3Kwh, aan het aantal branderstarts te zien schijnt hij ook niet echt zwaar te "pendelen")

toch merci!!!

Comment

Ik zou GEEN Vaillant kopen

1) De klantenservice is rampzalig - als je een defect hebt kan het gemakkelijk dat je een week zonder verwarming zit, omdatonderdelen uit Duitsland moeten komen.

2) Vaillant controleert zijn installateurs niet en als er nadien installatieproblemen zijn, dan weigeren hun techniekers te zeggen wat het probleem is. Na 3-5 jaar krijg je dan serieuze problemen met de installatie en gaan er onderdelen kapot die je 500 Euro en meer kosten om te herstellen ... en dan is het de fout van de installateur natuurlijk!

3) De vaillant ketels kunnen niet overweg met oude radiatoren - in oude radiatoren zitten roestschilfers en die verstoppen de filters van de Vaillant toestellen - die filters kunnen echter niet gemakkelijk gereinigd worden en volgens vaillant valt die reiniging ook niet onder het onderhoudscontract

Comment

Als een systeem met buitenvoeler niet optimaal afgeregeld is, dan kan het ook heel erg lang duren om s' morgens je huis terug op de gewenste temperauur te krijgen.

Bij een ketel zonder buitenvoeler kan je zelf proberen om de temperatuur zo laag mogelijk te houden, je merkt dan zelf wel wanneer die te laag staat (de gewenste ruimtetemperatuur wordt dan niet bereikt).
                              Op mijn brander is die temperatuur heel eenvoudig in te stellen, dat zal bij de andere merken waarschijnlijk ook wel zo zijn.
                              Bij een systeem met buitenvoeler is het in wezen bijna onmogelijk deze optimaal af te regelen, daarvoor zijn er teveel andere factoren die er een zekere invloed op hebben, zoals windrichting en mogelijks de zon die er kan op schijnen, daarom dat er zo veel van die buitenvoelers na een jaar worden overbrugd of uitgeschakeld.

De nieuwste (slimme) thermostaten eigen aan het merk en type van ketel zijn zelflerend, en na een paar uur zal de kamertemperatuur geen halve graad meer naeilen, dat is juist het voordeel van een modulerende ketel, bij ons gaat de watertemperatuur totnutoe practisch nooit boven de 40°, tenzij we plots te thermostaat met 5° zouden verhogen natuurlijk, onze nachttemperatuur staat ingesteld op 18°, dagtemperatuur vanaf 6:00U op 21° en vanaf 17:30 tot 22:30 op 22,5° en totnogtoe heb ik geen weet dat de ketel bij nacht is gestart, instalatie staat er sinds 8 december 2011, mischien met de vorstvoorspelling zal dat nu wel een voorkomen, eind 2010 hebben wij ook overal nieuwe ramen met superisolerend glas laten plaatsen, en als ik mag voortgaan op de voorspelling op "MIJN VERBRUIK" (luminus) zal mijn gasverbruik nog amper aan de helft komen tegenover 2010.

Zie de grafiek, 2010 nog met het oude glas en ramen, eind 2010 hebben wij dus de ramen en het glas gezet, en eind 2011 de condensatieketel, voor alle duidelijkheid, de jaaropname voor afrekening is ook steeds eind november, als het plaatje klopt hebben wij hier een gouden zaak aan gedaan.

Uploaded with ImageShack.us

Comment

[QUOTE=demeyereg;3423731]
                                Zie de grafiek, 2010 nog met het oude glas en ramen, eind 2010 hebben wij dus de ramen en het glas gezet, en eind 2011 de condensatieketel, voor alle duidelijkheid, de jaaropname voor afrekening is ook steeds eind november, als het plaatje klopt hebben wij hier een gouden zaak aan gedaan.
                                QUOTE]

Ik vind het knap van je leverancier dat hij op basis van 30 dagen verbruik al een voorspelling voor héél 2012 kan doen....
                                Zou die ook de lotto kunnen voorspellen voor mij?

Je zal zeker nog een besparing doen door je overschakeling van gewone ketel naar condensatie, maar of dat nog eens een dikke 30% zal zijn help ik je hopen.

Comment

Working...
                                X