Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Condensatiewandketel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Condensatiewandketel

Ik en mijn vriendin hebben ons eerste huis gekocht. nu zou de verwwarming die op mazout werkt en het warm water die met een gasbrander werkt moeten vernieuwd worden en wil ik overstappen op een condensatieketel.
    momenteel heb ik drie prijsoffertes laten maken met drie verschillende merken. maar helaas ken ik niks van condensatieketels. zou iemand me kunnen helpen, waar het me eigenlijk om gaat is dat ik zeker geen ketel koop dat te weinig zou geven. het gaat om volgende modellen:

Vaillant eco tec 346
    ACV Kombi Kompact HRE 36/30
    Remeha Calenta 40C 34kW

Ik weet niet wat het veschil is tussen de ketels en welke dat de beste is.

Mvg,
    Nikon D70, D40, 18-55mm 1:3.5-5.6, 55-200mm1:4-5.6, 70-300mm 1:4-5.6G, Tamron 90mm F 2,8 DI Macro 1:1, SB600...

Re: Condensatiewandketel

Ik heb hier net een Bulex Thema Condens F 25/30 B geplaatst.
    Die heeft een verwarmingsvermogen van 25KW, voor het warm water is dat 30KW.
    Met die 30KW waterverwarming komt er een flinke straal warm water uit de kraan, voor een douche en een bad is dat ruim voldoende (tenzij je een douchecabine hebt met sproeiers aan alle kanten, maar dan is alleen een boiler in staat om voldoende warm water te leveren).

Met 25KW kan je de meeste woningen wel warm stoken, als dat niet het geval is, zal zal je je niet warm maar arm stoken met de huidige gasprijzen.
    De branders in je luistje hebben allemaal een verwarmingsvermogen van minstens 30KW, dat zal waarschijnlijk wel meer dan voldoende zijn (anders moet je dringend beginnen te isoleren).

Die Bulex F 25/30 B was "beste koop" bij Test-aankoop (voor wat dat waard is natuurlijk).

In totaal heb ik iets meer dan 1600 euro uitgegeven aan de brander + alle onderdelen voor de plaatsing (schouw, dakdoorvoer, leidingen, koppelingen, nieuwe gaskraan...), plaatsen heb ik zelf gedaan. De eerste afregeling was bij de aankoopprijs inbegrepen (dat heeft een technieker van Bulex vorige donderdag gedaan).
    Maar als je zo'n ketel zelf zou willen plaatsen, dan moet je natuurlijk wel weten waarmee je bezig bent.
    Als je die zelf plaatst, dan heb je geen recht op de 40% die je van de belastingen kan aftrekken, en je krijgt ook geen 125 euro premie van Eandis (die geldt nog tot eind dit jaar).
    Maar voor zover ik hoor van anderen die een nieuwe wandketel hebben laten plaatsen doe ik zonder die belasingsaftrek nog een heel goede zaak door die zelf te plaatsen...
    Last edited by Black B@ndit; 19 november 2011, 11:48.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

FWIW .. ik heb juist een CV installatie laten vervangen, de oude stookolieinstallatie was tot op de drad versleten (45 jaar!).
      Ik heb na veel bevraging en gepallaver, gekozen voor Buderus gas.
      Ik heb door verschillende installateurs het maximale nodige vermogen laten berekenen met in het hoofd, het geschatte vermogen van de oude ketel rekening houdend met: oud huis, slechte isolatie, twee verdiepingen en nog wat parameters .. ze kwamen allemaal uit tussen de 24 en de 27 KW, ze gebruiken dus schijnbaar allemaal dezelfde berekeningsparameters .. ik heb dus een 25 KW ketel laten zetten, zonder sanitair WW want die installatie stond er al (electrisch). Overdimensioneren heeft volgens geen enkele installateur, en met de huidige moderne thermostaatsturingen, enige zin.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        snip ...
        Maar voor zover ik hoor van anderen die een nieuwe wandketel hebben laten plaatsen doe ik zonder die belasingsaftrek nog een heel goede zaak door die zelf te plaatsen...
        Daar moet ge nog geen halve seconde aan twijfelen ...

Comment

Als je die zelf plaatst, dan heb je geen recht op de 40% die je van de belastingen kan aftrekken, en je krijgt ook geen 125 euro premie van Eandis (die geldt nog tot eind dit jaar).
          En betaal je 21% BTW op uw materiaal i.p.v. 6% als uw woning ouder is dan 5 jaar.

Dat je met 15% minder BTW (ook op werkuren), 125€ premie en 40% aftrek van belastingen en garantie op het geheel (inclusief plaatsing) nog geen winst gaat doen ... dan zou je al een heel dure installateur moeten hebben.

We hebben hier ook een offerte liggen :

1780€ excl btw voor de ketel
          800€ excl btw voor de werkuren

Zelf plaatsen : 1780 + 21% = 2154€ => recuperatie = 0€
          Laten plaatsen : 1780 + 800 + 6% = 2735 => recuperatie = 125€ + 400€ (geschat minimum) = 525€
          Verschil tussen beiden => 56€

Maar als ik zelf plaats dan moet ik nog een paar specifieke sleutels kopen, klein materiaal zoals dichtingen of dergelijke en moet ik verplicht nog iemand laten langskomen om de installatie op te starten en dit kan die 56€ niet dekken!
          Ik neem dezelfde prijs dan nog voor de ketel ... als ik die echter zelf ga kopen is die duurder dan dat ik die via de chauffagist koop daar die kortingen heeft door in het groot aan te kopen.
          Op de hoop toe is dan alle risico voor mezelf en heb ik dan steeds gezaag bij een eventueel garantiegeval. En zoek maar een chauffagist dat wil komen voor iets dat hij niet zelf geplaatst heeft!
          Daarbij ben je ook gebonden aan het verplicht onderhoud en ook dan tellen ze wat extra als je geen klant bent.
          Last edited by VerSeg; 20 november 2011, 01:53.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            En betaal je 21% BTW op uw materiaal i.p.v. 6% als uw woning ouder is dan 5 jaar.

Dat je met 15% minder BTW (ook op werkuren), 125€ premie en 40% aftrek van belastingen en garantie op het geheel (inclusief plaatsing) nog geen winst gaat doen ... dan zou je al een heel dure installateur moeten hebben.

We hebben hier ook een offerte liggen :

1780€ excl btw voor de ketel
            800€ excl btw voor de werkuren

Zelf plaatsen : 1780 + 21% = 2154€ => recuperatie = 0€
            Laten plaatsen : 1780 + 800 + 6% = 2735 => recuperatie = 125€ + 400€ (geschat minimum) = 525€
            Verschil tussen beiden => 56€

Maar als ik zelf plaats dan moet ik nog een paar specifieke sleutels kopen, klein materiaal zoals dichtingen of dergelijke en moet ik verplicht nog iemand laten langskomen om de installatie op te starten en dit kan die 56€ niet dekken!
            Ik neem dezelfde prijs dan nog voor de ketel ... als ik die echter zelf ga kopen is die duurder dan dat ik die via de chauffagist koop daar die kortingen heeft door in het groot aan te kopen.
            Op de hoop toe is dan alle risico voor mezelf en heb ik dan steeds gezaag bij een eventueel garantiegeval. En zoek maar een chauffagist dat wil komen voor iets dat hij niet zelf geplaatst heeft!
            Daarbij ben je ook gebonden aan het verplicht onderhoud en ook dan tellen ze wat extra als je geen klant bent.
            Dat is dan een goedkope offerte, de meeste zitten een pak hoger dan dat.
            Hier moest er ook een gat gemaakt worden in een plat dak, en dat moest dan ook afgewerkt worden om het terug waterdicht te maken. Het is overal anders, tenzij er een wandketel vervangen moet worden door eentje van hetzelfde model, want dan passen de leidingen zonder aanpassingen, en is de klus op een uurtje geklaard.

Voor het tweejaarlijkse onderhoud mag ik naar de firma bellen die de brander heeft afgeregeld, maar ik mag ook zelf kiezen wie ik laat komen (ik heb de prijs niet opgeschreven, maar ik dacht dat het zo'n 80 euro kost voor die "onderhoudsbeurt").
            Het is ook mogelijk om een onderhoudscontract af te sluiten waarbij ze jaarlijks de brander komen nazien, en dan krijg je een soort omnium verzekering die blijft lopen zolang je maar jaarlijks betaalt. Maar dat kost zo'n 180 euro per jaar, een tweejaarlijks onderhoud kost rond de 80 euro (ook weer 40% aftrekbaar via de belastingsaangifte). Als je dat duurste onderhoudscontract neemt, dan betaal je genoeg om er elke 10 jaar een nieuwe wandketel mee te kunnen kopen, het is dan waarschijnlijk wel een goede zaak voor de firma die je zo'n contract heeft kunnen aansmeren...

Ik heb bij de aankoop van de wandketel ook 30% korting gekregen ten opzichte van de "aanbevolen verkoopprijs".

Het afregelen was dus bij de prijs inbegrepen, en volgens die tecnhieker heb ik nu ook gewoon recht op 2 jaar garantie. En ik kan nog tot het einde van die garantieperiode kiezen voor dat duurdere "omnium onderhoudscontract", maar dat zie ik niet direct zitten.
            Ik zal wel om de twee jaar bellen om die ketel te laten nazien, en dan kan ik zelf ook verschillende installateurs bellen om prijzen te vergelijken als dat nodig zou zijn (maar ik denk dat ze allemaal ongeveer hetzelfde zullen rekenen, of toch zeker geen extreme bedragen ten opzichte van anderen, want dan zullen ze niet veel klanten overhouden).

Als er iets aan mankeert, dan kan ik altijd terecht bij de firma die de afregeling heeft gedaan, die werken voor Bulex (ik denk dus ook dat die hun klanten redelijk moeten behandelen om dat contract te behouden).
            En ik kan ook bellen naar de firma waar ik die brander heb gekocht.

En ik heb ook niet veel zin om twee jaar te wachten om die 40% van de belastingen terug te krijgen, die heb ik nu al meteen op mijn bankrekening kunnen houden.
            Voor die premie van 125 euro moet je wel snel beslissen, want volgend jaar is dat ook afgelopen.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

En ik,dacht begrepen te hebben dat die 40% belastingaftrek nu ook verdwijnt voor condensatieketels.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                En ik,dacht begrepen te hebben dat die 40% belastingaftrek nu ook verdwijnt voor condensatieketels.
                Allé : mijn ouders hebben dit jaar ook een nieuwe laten plaatsen (van Viesmann) : dus dat was perfect op tijd...
                Groeten,

Polleke

Comment

Heb de prijsoffertes twee weken geleden laten maken en er is me jammer genoegd niks verteld geweest dat de premies verdwijnen, integendeel ze hebben me vanalles verteld hoe en wat van de premies maar geen enkel van de drie heeft me verteld dat ze stoppen!
                  maar hoe dan ook de nieuwe ketel moet er komen met of zonder premie en als ik het goed begrijp maakt het eigenlijk niet veel uit welke van de dire ik neem, ze zijn allen zwaar genoeg en hoef geen schrik te hebben dat ze te weinig gaan geven zowel voor verwarming als warm water? de ACV is wel een stuk goedkoper dan de vailant en de calenta.
                  Nikon D70, D40, 18-55mm 1:3.5-5.6, 55-200mm1:4-5.6, 70-300mm 1:4-5.6G, Tamron 90mm F 2,8 DI Macro 1:1, SB600...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Verbruggen Bekijk bericht
                    en als ik het goed begrijp maakt het eigenlijk niet veel uit welke van de dire ik neem, ze zijn allen zwaar genoeg en hoef geen schrik te hebben dat ze te weinig gaan geven zowel voor verwarming als warm water? de ACV is wel een stuk goedkoper dan de vailant en de calenta.
                    Ik neem nooit de goedkoopste en ook niet de duurste : de gulden middenweg lijkt mij het interessantste. En ik neem meestal dan de meest betrouwbare installateur want die heb je nadien nodig voor het onderhoud.

Comment

Dezelfde instalatie als je hier voorstelt komen ze bij mij op 8 december plaatsen,
                      prijs volledige instalatie met dubbelwandige schouwdoorvoer en electronische thermostaat geleverd, geplaatst en afgeregeld, zal mij 3040 € btw in kosten min 40% belastingsaftrek maakt 1824€, daarvoor kom ik er zelf niet aan.

Ik heb hier net een Bulex Thema Condens F 25/30 B geplaatst.
                      Die heeft een verwarmingsvermogen van 25KW, voor het warm water is dat 30KW.
                      Met die 30KW waterverwarming komt er een flinke straal warm water uit de kraan, voor een douche en een bad is dat ruim voldoende (tenzij je een douchecabine hebt met sproeiers aan alle kanten, maar dan is alleen een boiler in staat om voldoende warm water te leveren).

Met 25KW kan je de meeste woningen wel warm stoken, als dat niet het geval is, zal zal je je niet warm maar arm stoken met de huidige gasprijzen.
                      De branders in je luistje hebben allemaal een verwarmingsvermogen van minstens 30KW, dat zal waarschijnlijk wel meer dan voldoende zijn (anders moet je dringend beginnen te isoleren).

Die Bulex F 25/30 B was "beste koop" bij Test-aankoop (voor wat dat waard is natuurlijk).

In totaal heb ik iets meer dan 1600 euro uitgegeven aan de brander + alle onderdelen voor de plaatsing (schouw, dakdoorvoer, leidingen, koppelingen, nieuwe gaskraan...), plaatsen heb ik zelf gedaan. De eerste afregeling was bij de aankoopprijs inbegrepen (dat heeft een technieker van Bulex vorige donderdag gedaan).
                      Maar als je zo'n ketel zelf zou willen plaatsen, dan moet je natuurlijk wel weten waarmee je bezig bent.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Dezelfde instalatie als je hier voorstelt komen ze bij mij op 8 december plaatsen,
                        prijs volledige instalatie met dubbelwandige schouwdoorvoer en electronische thermostaat geleverd, geplaatst en afgeregeld, zal mij 3040 € btw in kosten min 40% belastingsaftrek maakt 1824€, daarvoor kom ik er zelf niet aan.
                        Dan ben ik verregaande gerold ... .. maar ik heb zeker 7 installateurs over de vloer gehad en de prijzen die ik kreeg zaten nooit onder de 4000-5000 .. komt dat omdat ik in Vl-Brabant woon ??? Het "dicht bij Brussel" syndroom weerspiegeld in de prijs? of betaal ik voor dat merkplaatje?

Comment

Ik heb de offertes gekregen en het is voor een volledige nieuwe installatie nieuwe ketel, nieuwe schouw collectoren, weekschakeling en gasleiding
                          voor de vaillant zit ik aan 5000euro de ACV 4200euro en de remaha calenta 4900euro

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Verbruggen Bekijk bericht
                            Ik heb de offertes gekregen en het is voor een volledige nieuwe installatie nieuwe ketel, nieuwe schouw collectoren, weekschakeling en gasleiding
                            voor de vaillant zit ik aan 5000euro de ACV 4200euro en de remaha calenta 4900euro
                            Idem ditto bij mijn CV "vervanging" .. nu voel ik mij al een stuk beter!

Comment

Ik heb vorig jaar een nieuwe ketel geplaatst en heb gekozen voor een

Remeha platium plus 28 KW
                              prijs 4529 € afgewerkt

En heb 125 € terug gerkregen van eandis + 40% van de belastingen

Heeft u dan reeds getekend ?

Groetjes,
                              Sebastien
                              Heb geen ervaring maar al doende leert men

https://www.facebook.com/DegrooteSeb...ografie?ref=hl

Comment

Working...
                              X