Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

    Koop waarvoor ze het meest geschikt zijn:

    Korte afstanden, turboloze benzine

    Korte afstanden, met autosnelweg: benzine met turbo/compressor (leuk voor de hernemingen/verbruik)

    Lange afstanden (+ 30 minuten rijden/ aantal km is voor mij geen maatstaf meer)
    Met veel file: kleine cilinderinhoud, diesel (1600 cc)

    Doorgaand verkeer
    2000 cc diesel

    kwa prijzen; kijk naar de energieinhoud per liter en kijk naar het prijsverschil.
    Wanneer de energieinhoud per liter procentueel overeenkomt met de prijs maakt het niet uit of je diesel of benzine hebt. (Maar ik vrees ervoor, je krijgt bij diesel gewoon meer waar voor je geld)

    Kwa rendement zijn de 2 types op hun hoogtepunt, nu kunnen ze alleen nog verbeteren via start stop, energierecuperatie,...



    op blz 3, kan je zien wanneer een bepaalde motor het zuinigst is. Je rijstijl zal veel bepalen bij je keuze. Rijd je op koppel, ben je beter af met een krachtigere diesel. Ben je een zenuwachtige bestuurder/hogere toeren, dan ben je kwa verbruik beter af met een lichte diesel... (zie ook roet, met lichte diesel ga je het best hoger in toeren)
    En je gaat beiden even snel... En hogere toeren, voelt voor sommigen leuker aan..
    Last edited by Dirk007; 19 november 2011, 12:31.

    Comment


    • #32
      Re: Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
      Veel km, dus met diesel goedkoper. Maar in hun geval is geld geen probleem. Een diesel gaat ook langer mee (zegt men). Ook geen probleem voor hen : wagen kapot, koop gewoon een nieuwe, net zoals je een brood gaat halen als het op is...
      tja... dan kopen ze een diesel omdat zoiets aangenamer rijdt voor hen?

      ben in september nog naar zuid Frankrijk geweest en dus ook Saint-Tropez bezocht en heb daar eigenlijk bitter weinig dieselmodellen uit de duurdere reeks gezien.

      dus de echte rijke mensen kopen nog steeds benzinemodellen, denk ik.
      "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
      Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

      Comment


      • #33
        Re: Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
        Iets wat ik niet begrijp (maar ik ben dan ook van de slimste niet) : een zware BMW/Mercedes en nu ook Porsche (heiligschennis) diesel.
        Diesel koop je in de eerste plaats om goedkoper te rijden, hoewel dat de laatste jaren ook met een korrel zou te nemen valt.

        Sowieso, mensen die het geld hebben om een topmodel BMW of Mercedes te kopen, moeten zich van de prijs aan de pomp geen bal aantrekken. Waarom kopen die dan een Diesel ?
        En de benzine-freaks hebben gelijk : benzine rijden is leuker. Heb vroeger altijd benzine gehad, maar dan diesel gekocht wegens werk (werkte toen in Gent, en elke dag 100 km met een 2L Astra Gsi was een beetje teveel van het goede)...
        Misschien gewoon omdat heelwat bedrijven een eigen dieseltank hebben staan voor hun bedrijfsvoertuigen. Waarom zou je dan nog de kost doen om er een benzine-tank naast te zetten voor die ene car, als het zonder kan...

        Daarnaast : de huidige diesels (zeker in die topmodellen) moeten echt niet onderdoen voor een deftige benzine. Ook op sportief vlak.
        Als het enige verschil de stand van de toerenteller is (4000 tr./min i.p.v. 7000) wat is het verschil dan nog...
        Groeten,

        Polleke

        Comment


        • #34
          Re: Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
          Misschien gewoon omdat heelwat bedrijven een eigen dieseltank hebben staan voor hun bedrijfsvoertuigen. Waarom zou je dan nog de kost doen om er een benzine-tank naast te zetten voor die ene car, als het zonder kan...

          Daarnaast : de huidige diesels (zeker in die topmodellen) moeten echt niet onderdoen voor een deftige benzine. Ook op sportief vlak.
          Als het enige verschil de stand van de toerenteller is (4000 tr./min i.p.v. 7000) wat is het verschil dan nog...
          De uitstoot en de prijs...

          Comment


          • #35
            Re: Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

            Oorspronkelijk geplaatst door japanwings Bekijk bericht
            Hoeveel mensen dat er met ene diesel die korte afstanden van enkele kilometers doen ik snap echt niet waarvoor ze met ene diesel rijden. goedkoper? wacht maar eens tot je die EGR klep 3x achter elkaar stuk hebt of de roetfilter van altijd die korte afstandjes.
            Wij rijden beiden met een diesel, ik doe minstens 200 km per werkdag (enkele rit naar werk is 100 km) en mijn echtgenoge 34 km.
            Op mijn wagen hebben ze die EGR-klep al moeten vervangen na anderhalf jaar en de roetfilter is ook al stuk geweest, op de andere wagen nog nooit iets vervangen.
            Trouwens zit een EGR-klep ook op benzinewagens, al gaat die daar wel minder stuk.

            Misschien vinden sommigen het gek om met een diesel te rijden op korte afstanden maar ge kunt twee berekeningen maken.
            Een diesel is in de meeste gevallen niet veel duurder meer in aankoop, het verbruik voor eenzelfde motor ligt nog steeds een stuk lager en de brandstofprijs is tot op heden nog steeds goedkoper.
            Wij hebben de berekening gemaakt bij aankoop om te zien hoeveel kilometer per jaar we moesten doen om er aan uit te geraken en dat was toen 7000 km.
            Buiten dit feit bleef een diesel nog een grotere marktwaarde behouden bij verkoop, hetgeen je er bij aankoop eventueel extra ingestoken hebt haal je er nadien terug uit.

            Met de huidige situaties in de meeste bedrijven is niemand zeker zijn job te behouden of te weten dat zijn bedrijf niet zal verhuizen naar een grotere afstand ... je zal dan maar net een benzine gekocht hebben (al voorgehad).

            Het is altijd een beetje wikken en wegen maar uiteindelijk moet ieder voor zich uitmaken wat het beste is ... soms krijg je ook betere condities op het ene model tegenover het andere.
            Toen wij onze wagen kochten kregen we 7000€ korting op een dieselversie, op een benzine was de actie al gedaan wegens uitverkocht ... keuze is dan snel gemaakt.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #36
              Re: Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

              Zolang benzine geen 12% goedkoper is aan de pomp, zal diesel voordeliger blijven...

              Hoe kom ik hieraan:

              De energie-inhoud van benzine is ongeveer 32 MJ/liter of 47 MJ/kg. Dat komt overeen met 8,9 kWh energie per liter.

              De energie-inhoud van diesel is iets hoger dan die van benzine en bedraagt ongeveer 36 MJ per liter of 44 MJ per kg, dat komt overeen met 10 kWh per liter.

              Diesel bevat 12% meer energie en zou dus tot 12% duurder moeten zijn dan benzine, om de vrije keuze te hebben tussen diesel en benzine... (zodat hij daadwerkelijk ook evenveel zou kosten in verbruik...)

              Waar ik geen probleem mee zou hebben: (Huidige pompprijs): diesel: € 1,40/l benzine € 1,23/l (te verlagen)

              Maak ik een denkfout, laat maar weten.... (of foute gegevens)

              Nb: de huidige benzinemotoren met turbo of compressor zijn niet meer goedkoper tov. de diesels met turbo... (en zijn even storingsgevoelig)

              Het rendement van een bepaalde motor, van een bepaald merk in combinatie met de versnellingsbak, kan je zelf kiezen en zijn dus variabelen...
              De energieinhoud van de brandstoffen zou constant moeten zijn... (eigenlijk zouden ze de literprijzen moeten afschaffen en overstappen naar energieinhoud, met merk x rijd ik verder dan met merk y/ maar dit is in de praktijk niet haalbaar/meetbaar)
              Last edited by Dirk007; 20 november 2011, 11:25.

              Comment


              • #37
                Re: Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

                Je berekening is 100% juist. Dat is trouwens wat ik in #11 (veel korter ) ook al had uitgelegd. Zoals het nu gaat met de evolutie van de brandstofprijzen, zou het daar wel eens kunnen op uitdraaien (zoals vorige week : de dieselprijs stijgt, de benzineprijs daalt...).
                Nu is er nog 1 vergelijking die je niet maakt : diesel heeft nog altijd een beter rendement dan benzine-motoren, vandaar dat de CO2 uitstoot van diesels lager is. Dat heeft voornamelijk te maken met de thermodynamica van motor, en daar kan je nu eenmaal niets aan veranderen.
                Als die prijsaanpassing in die zin er effectief zou komen, is diesel wel enkel voor echte veelrijders nog interessant (die dan nog altijd voordeel halen uit dat beter rendement), ofwel uiteraard voor vervoersmiddelen waar men eigenlijk niet buiten diesel kan (zoals het huidige vrachtvervoer).
                Groeten,

                Polleke

                Comment


                • #38
                  Re: Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                  Nu is er nog 1 vergelijking die je niet maakt : diesel heeft nog altijd een beter rendement dan benzine-motoren, vandaar dat de CO2 uitstoot van diesels lager is.
                  Wanneer hij op bedrijfstemperatuur is...

                  Na hoeveel minuten is een benzine bij gemiddelde belasting op temp, en hoe zit het met diesel ?

                  Diesel: 30 minuten ?
                  Benzine: ?

                  Eigenlijk zouden we de uitstoot gedurende de eerste 30 minuten moeten kennen... ipv de gemiddelde op bedrijfstemperatuur.
                  Of zou de opgegeven uitstoot rekening houden met de koude start ?
                  Ik weet dat de diesel van een taxi (constant op t° en wissel van bestuurder/dag,nacht) minder uitstoot zal hebben dan deze bij een particulier, dit bewijst alleen hoe complex een milieubelasting is...
                  Mensen die hun diesel gebruiken waar hij voor dient verbruiken minder, en vervuilen ook minder per km... Uiteindelijk moeten we zelf kiezen wat we willen, maar de regering/staat moet eerlijk blijven met de prijzen aan de pomp. En niet in een richting duwen. Zorg dat er min. 12% verschil op zit.

                  Diesel,
                  - fijn stof
                  + lage co2
                  benzine:
                  -hogere Co2
                  +minder fijn stof

                  Zou een 50% situatie ideaal zijn ? Of een verbetering zijn ?
                  Last edited by Dirk007; 20 november 2011, 13:21.

                  Comment


                  • #39
                    Re: Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

                    Wat ik merk, is dat als ik met een moderne vervangwagen, meestal een paar maand oud, en 10000km, in benzineversie toch nog steeds flink meer liters per 100km verbruik. Dus al die theorieën van min 25000km kantelpunt benzine /diesel durf ik wel in twijfel te trekken. We rijden niet allemaal met een eitje onze onze linksvoetig nietwaar.
                    Een diesel gebruikt nog steeds minder liters/km, en met stijgende brandstofprijzen, zal het verschil alsmaar groter worden, tenzij de diesel zoveel duurder zou worden dan de benzine.
                    En , buiten het feit dat een diesel meer lawaai, vooral koud maakt, rij ik nog altijd liever met 140 dieselpks dan 140 benzine pk's. Een benzine is leuk, als die dan ook echt vermogen en koppel heeft.
                    Voorbeeld, ik heb net met een alfa giulietta benzine 1750 qv gereden, dat ding rijd super, maar verbruik zit al snel ver boven de 10liter (leuk rijden was 17), waar de 170pk diesel, ook niet traag, toch ver onder de 7 liter blijft (leuk rijden 7liter)

                    Comment


                    • #40
                      Re: Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

                      Mijn vorige auto was een Fiat Punto 1200 cc benzine, die zo'n 5.7 a 6 l benzine 98 ron (1.678 euro/l) per 100 km verbruikte.

                      Mijn nieuwe auto, een Hyundai I30 1600 cc start en stop verbruikt zo'n 4.8 l/100 km !

                      Uiteindelijk scheelt me dat dus bijna 1/3 aan brandstofkosten !
                      Canon-man. Concerten en natuur.
                      Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                      Comment


                      • #41
                        Re: Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

                        Wat me ook opvalt is dat men in de nieuwsberichten het steeds heeft over de maximumprijzen. Als je een beetje uitkijkt kan je tot dik 15 cent/l goedkoper diesel tanken, dus wie (al je het zelf moet betalen) tankt in godsnaam langs de autoweg of bij een dure pomp ?
                        Vandaag nog gezien hier in de buurt: diesel 1.39 euro, benzine 1.52 euro, da's dus nog altijd wel iets meer dan 7 cent verschil. En langs de baan Willebroek-Mechelen is het verschil meestal nog wat groter en de dieselprijs nog rond de 4 cent/l goedkoper dan hier in de buurt. (vermoedelijk nu rond de 1.35 euro/l).
                        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                        Comment


                        • #42
                          Re: Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Dirk007 Bekijk bericht
                          Wanneer hij op bedrijfstemperatuur is...

                          Na hoeveel minuten is een benzine bij gemiddelde belasting op temp, en hoe zit het met diesel ?

                          Diesel: 30 minuten ?
                          Benzine: ?

                          Eigenlijk zouden we de uitstoot gedurende de eerste 30 minuten moeten kennen... ipv de gemiddelde op bedrijfstemperatuur.
                          Of zou de opgegeven uitstoot rekening houden met de koude start ?
                          Ik weet dat de diesel van een taxi (constant op t° en wissel van bestuurder/dag,nacht) minder uitstoot zal hebben dan deze bij een particulier, dit bewijst alleen hoe complex een milieubelasting is...
                          Mensen die hun diesel gebruiken waar hij voor dient verbruiken minder, en vervuilen ook minder per km... Uiteindelijk moeten we zelf kiezen wat we willen, maar de regering/staat moet eerlijk blijven met de prijzen aan de pomp. En niet in een richting duwen. Zorg dat er min. 12% verschil op zit.

                          Diesel,
                          - fijn stof
                          + lage co2
                          benzine:
                          -hogere Co2
                          +minder fijn stof

                          Zou een 50% situatie ideaal zijn ? Of een verbetering zijn ?
                          Ik verbruik met mijn golf diesel TDI van 1400 kg. minder dan mijn vorige polo 1.4l van met moeite 950 kg. en met 30 pk minder. Die golf is ook voorzien van een automatische airco die ik op de polo moest ontberen (en die altijd aanligt).
                          Mijn golf verbruikt 6 l/100 km. diesel gemeten over 78000 km., dat polo'ke 7l/100 km. over 86000 km. onder ongeveer dezelfde rijomstandigheden, en dezelfde chauffeur.
                          Ik kan je verzekeren dat beide auto's geregeld korte ritten doen (en voor die diesel ook geregeld ritten van boven de 100 km.).

                          Een benzine-wagen bij koudstart zorgt evengoed voor behoorlijk wat uitstoot, omdat op dat ogenblik de katalysator nog geheel niet werkt. Het is nu wel de injectie die ook de choke-functie heeft overgenomen, maar het meerverbruik bij koud rijden is evengoed aanwezig. Het is uiteraard wel mogelijk dat een diesel meer problemen heeft bij koudrijden, en dus verhoudingsgewijs meer verbruikt.

                          Ook mensen die hun benzine-motor gebruiken waarvoor hij dient, zullen minder verbruiken. Zoveel mogelijk koudstarts vermijden, en bv. in de winter niet je motor in vrijloop laten warmlopen, zal er al voor zorgen dat je een pak minder verbruikt.

                          In die CO2 norm doet men een poging om de CO2 uitstoot te meten bij een normale rit : daar zit dus ook een koude start in. Helaas wordt die waarde bekomen door een simulatie (omdat dat de enige manier is om het echt vergelijkbaar te maken : dus onafhankelijk van een menselijke chauffeur). Uiteindelijk is de CO2 waarde die wordt opgegeven voor alle wagens veel te laag. Er is geen enkele wagen die bij normaal gebruik erin slaagt om de waarde te benaderen die opgegeven wordt voor die wagen !!!

                          De regering heeft er al jaren voor gezorgd dat de prijzen van diesel veel te laag zijn en de mensen dus geduwd naar dieselrijden, wat ze ook massaal gedaan hebben in België. Uiteraard op vraag van de transportsector. Je koop 13% meer, voor een prijs die vroeger 30 cent/l lager was. Men is dat nu aan het rechttrekken, zodat uiteindelijk (omdat er in België nu eenmaal zoveel diesels rondrijden) vadertje staat hier een prachtige meeropbrengst uit zal halen. Met een officeiële benzine prijs van 1.59€ en 1.52€ voor diesel : daar kan je al iets mee doen, hé...
                          Dat rechttrekken gebeurt natuurlijk niet door de benzine-prijs te laten dalen, of wat dacht je...
                          Groeten,

                          Polleke

                          Comment


                          • #43
                            Re: Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                            Met een officeiële benzine prijs van 1.59€ en 1.52€ voor diesel : daar kan je al iets mee doen, hé...
                            Wéér die theoretische prijzen.
                            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                            Comment


                            • #44
                              Re: Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                              Wéér die theoretische prijzen.
                              Het verschil tussen diesel en benzine waar je ook tankt blijft ongeveer evengroot, hé (ongeveer)...
                              En over België zijn er ook behoorlijke verschillen : ik tank liever in het Antwerpse, dan in West-Vlaanderen . Helaas woon ik in West-Vlaanderen...
                              Last edited by polleke_cgc; 21 november 2011, 17:38.
                              Groeten,

                              Polleke

                              Comment


                              • #45
                                Re: Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                                Het verschil tussen diesel en benzine waar je ook tankt blijft ongeveer evengroot, hé (ongeveer)...
                                Ja hallo.... Officieel 7 cent, hier in Lochristi 13 cent verschil (op 2 plaatsen), dat is zomaar eventjes een 85% groter verschil, en omgeving Willebroek zal dat nog iets meer zijn.
                                En dat is al jaren zo.
                                Dus ja.... ongeveer
                                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                                Comment

                                Working...
                                X