Re: Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?
Koop waarvoor ze het meest geschikt zijn:
Korte afstanden, turboloze benzine
Korte afstanden, met autosnelweg: benzine met turbo/compressor (leuk voor de hernemingen/verbruik)
Lange afstanden (+ 30 minuten rijden/ aantal km is voor mij geen maatstaf meer)
Met veel file: kleine cilinderinhoud, diesel (1600 cc)
Doorgaand verkeer
2000 cc diesel
kwa prijzen; kijk naar de energieinhoud per liter en kijk naar het prijsverschil.
Wanneer de energieinhoud per liter procentueel overeenkomt met de prijs maakt het niet uit of je diesel of benzine hebt. (Maar ik vrees ervoor, je krijgt bij diesel gewoon meer waar voor je geld)
Kwa rendement zijn de 2 types op hun hoogtepunt, nu kunnen ze alleen nog verbeteren via start stop, energierecuperatie,...
op blz 3, kan je zien wanneer een bepaalde motor het zuinigst is. Je rijstijl zal veel bepalen bij je keuze. Rijd je op koppel, ben je beter af met een krachtigere diesel. Ben je een zenuwachtige bestuurder/hogere toeren, dan ben je kwa verbruik beter af met een lichte diesel... (zie ook roet, met lichte diesel ga je het best hoger in toeren)
En je gaat beiden even snel... En hogere toeren, voelt voor sommigen leuker aan..
Koop waarvoor ze het meest geschikt zijn:
Korte afstanden, turboloze benzine
Korte afstanden, met autosnelweg: benzine met turbo/compressor (leuk voor de hernemingen/verbruik)
Lange afstanden (+ 30 minuten rijden/ aantal km is voor mij geen maatstaf meer)
Met veel file: kleine cilinderinhoud, diesel (1600 cc)
Doorgaand verkeer
2000 cc diesel
kwa prijzen; kijk naar de energieinhoud per liter en kijk naar het prijsverschil.
Wanneer de energieinhoud per liter procentueel overeenkomt met de prijs maakt het niet uit of je diesel of benzine hebt. (Maar ik vrees ervoor, je krijgt bij diesel gewoon meer waar voor je geld)
Kwa rendement zijn de 2 types op hun hoogtepunt, nu kunnen ze alleen nog verbeteren via start stop, energierecuperatie,...
op blz 3, kan je zien wanneer een bepaalde motor het zuinigst is. Je rijstijl zal veel bepalen bij je keuze. Rijd je op koppel, ben je beter af met een krachtigere diesel. Ben je een zenuwachtige bestuurder/hogere toeren, dan ben je kwa verbruik beter af met een lichte diesel... (zie ook roet, met lichte diesel ga je het best hoger in toeren)
En je gaat beiden even snel... En hogere toeren, voelt voor sommigen leuker aan..
Comment