Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

    Aan het kijken geweest voor een nieuwe auto. Momenteel rijd ik met een Opel Astra break 1.9CDTI van februari 2006. Heb nu net geen 120.000 km op de teller staan.
    Gisteren startte hij plots niet meer. Verdict : radiator, alternator en batterij naar de knoppen. 1500 euro kosten, groot onderhoud (dat er toch za aan te komen) inbegrepen. Aaii ! (de 1.9CDTI komt uit de Fiat-stal, de JTD, Italiaans dus... normaal dat ik er miserie mee heb )

    Ben nu aan het wikken en het wegen : ofwel blijf ik ermee rijden tot hij versleten is (of tot wanneer ik écht grote kosten begin te krijgen), of ik ga voor een nieuwe. Ik twijfel nog.

    Ook twijfel ik of ik weer voor diesel zou gaan. Met al die geruchten over Europa die de diesel extra zou gaan belasten, het huidige minieme prijsverschil met benzine, zou ne mens al eens gaan twijfelen.

    Ik dacht aan een Meriva. Het verschil tussen het diesel- en benzinemodel bedraagt 1500 euro, in het voordeel van de benzine-uitvoering. Zelfde uitvoering, zelfde opties. Bij een diesel liggen de onderhoudskosten ook hoger, en de rijtaks is eveneens duurder.
    Verzekering BA en omnium zullen min of meer gelijk zijn (1.4 benzine met 88Kw, 1.7 diesel met 81Kw). De rijtaks (fiscale pk, op basis van cilinderinhoud) zal bij de benzine sowieso ook lager liggen.

    Misschien is een benzine toch wel het overwegen waard. Mijn vrouw rijdt nu met een Corsa 1.7DTI die 9 jaar oud is, maar doet nu veel minder km. Ze is vastbenoemd in een school die op amper 12 km van ons deur ligt. Haar Corsa wordt sowieso vervangen door een 1.2 benzine.
    Voor mij ligt het iets moeilijker. Enkele tips zijn dus welkom !
    Panasonic Lumix FZ2000

  • #2
    Re: Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
    Aan het kijken geweest voor een nieuwe auto. Momenteel rijd ik met een Opel Astra break 1.9CDTI van februari 2006. Heb nu net geen 120.000 km op de teller staan.
    Gisteren startte hij plots niet meer. Verdict : radiator, alternator en batterij naar de knoppen. 1500 euro kosten, groot onderhoud (dat er toch za aan te komen) inbegrepen. Aaii ! (de 1.9CDTI komt uit de Fiat-stal, de JTD, Italiaans dus... normaal dat ik er miserie mee heb )

    De motor en het injektiesysteem zijn van de fiat-stal, radiator alternator en batterij daar zijn ze wel elders gaan voor shoppen ...
    heb 2 alfa's gehad met 1.9 JTD, meer kms gedaan daarmee en geen miserie ...
    om even een vooroordeel te doorprikken


    Ben nu aan het wikken en het wegen : ofwel blijf ik ermee rijden tot hij versleten is (of tot wanneer ik écht grote kosten begin te krijgen), of ik ga voor een nieuwe. Ik twijfel nog.

    Ook twijfel ik of ik weer voor diesel zou gaan. Met al die geruchten over Europa die de diesel extra zou gaan belasten, het huidige minieme prijsverschil met benzine, zou ne mens al eens gaan twijfelen.

    Ik dacht aan een Meriva. Het verschil tussen het diesel- en benzinemodel bedraagt 1500 euro, in het voordeel van de benzine-uitvoering. Zelfde uitvoering, zelfde opties. Bij een diesel liggen de onderhoudskosten ook hoger, en de rijtaks is eveneens duurder.
    Verzekering BA en omnium zullen min of meer gelijk zijn (1.4 benzine met 88Kw, 1.7 diesel met 81Kw). De rijtaks (fiscale pk, op basis van cilinderinhoud) zal bij de benzine sowieso ook lager liggen.

    Misschien is een benzine toch wel het overwegen waard. Mijn vrouw rijdt nu met een Corsa 1.7DTI die 9 jaar oud is, maar doet nu veel minder km. Ze is vastbenoemd in een school die op amper 12 km van ons deur ligt. Haar Corsa wordt sowieso vervangen door een 1.2 benzine.
    Voor mij ligt het iets moeilijker. Enkele tips zijn dus welkom !
    Je hebt blijkbaar geen glazen bol ?
    wel ... ik ook niet

    ik denk alleen dat het juist daarom geraadzaam is dat leven van die wagen te "rekken" om ondertussen wat meer zicht op de toekomst te krijgen gezien de enorm stijgende energieprijzen ...
    gewoon mijn gedacht hé
    Wat ook belangrijk is : Rij je nog graag met de wagen of ben je hem ondertussen kotsbeu ? in het 2e geval zou ik toch maar naar wat anders uitzien ...
    benzine verbruikt (nog) wel altijd meer maar de uitstoot is minder schadelijk ... ik kies dan voor het gezondste in dat geval
    bedankt om te kijken of te reageren, frans !

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
      Ook twijfel ik of ik weer voor diesel zou gaan. Met al die geruchten over Europa die de diesel extra zou gaan belasten, het huidige minieme prijsverschil met benzine, zou ne mens al eens gaan twijfelen.
      Begrijp ik helemaal, ik zit met diezelfde twijfel. Alleen is het bij het verschil dat ik geen
      problemen heb met mijn wagen. Dus die is perfect inorde, maar heeft intussen ook bijna
      115dkm. Maar ik rijd dan met een Mondeo 2.2 Tdci ST... Als ik de berekening doe en eens
      bekijk of het niet beter was voor terug benzine te rijden. Dan vind ik niet meer heel veel
      voordelen bij het diesel rijden.

      Ik reed veeeeel liever benzine, alles is goedkoper behalve dan dat het verbruikt ergens
      een beetje hoger licht. Maar aangezien ik van een Fiesta ST 2.0 benzine ben gekomen
      en naar een een 2.2 disel ben gegaan is zelfs dan het verbruik zeker gezakt.

      Maar op de vraag is het het nog waard om een diesel te kopen? Ik zou de diesels niet
      meer zo gek naar voor blijven schuiven eigenlijk. Want als je een opsomming maakt
      van alles, incl verzekering tax en onderhoud enz. Dan ga je niet meer ver uit elkaar
      liggen.

      Life Isn't About Finding Yourself... Life Is About Creating Yourself...
      Canon Stuff, 5DII & 40D met het nodige glaswerk, filters en knipperlichten...

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

        @ ts,

        vanaf een bepaald aantal km/jaar is het nog altijd interessant om met een diesel te rijden, naargelang de grootte van de wagen scheelt dit...ik dacht voor een middenklasse zoals de astra dat je toch al minimum 18000km/jaar moet doen om er nog enig voordeel uit te halen.

        Als je veel korte afstanden rijdt, ook goed overwegen, de moderne diesels kunnen hier ook niet zo goed tegen, met vaak grote problemen tot gevolg, roetfilter, catalysator, turbo...

        als je niet echt merkgebonden bent, overweeg dan ook zeker eens een merk waar je veel garantie krijgt, toyota (5jaar garantie of 150.000km + 5 jaar bijstand) of Kia (7 jaar garantie of 150.000km)

        Spijtig genoeg hoor je vandaag de dag veel mensen klagen die reeds grote kosten hebben aan een wagen van enkele jaren oud, met relatief weinig km's (minder dan 100.000km)

        ivm tax, enkele jaren geleden is de dieseltax reeds afgeschaft, dus voor benzine en diesel met evenveel fiscale pk's, betaal je dezelfde tax

        Marc
        1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
        www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

          tundra: hoeveel diesels hebben werkelijk een catalyator? is niet verplicht ?
          Verder heb je wel gelijk, benzine gaat beter voor korte afstanden,

          Verder is het gemiddelde: meer als 12-13000km op een jaar zou een diesel beter zijn...
          Hangt verder ook af van motortype,
          2.2diesels zullen wat meer km/jaar moeten maken om interessant te zijn,
          terwijl een 1.5 al sneller interessant zal worden...

          maar die grens vervaagt... want hoeveel autofabrikanten downsizen de motoren al niet?
          waar vroeger standaard een 2.0 zou gebruikt worden voor types a la ford s-max,
          hebben ze nu 1.8.

          120.000km op 5-6jaar is +/- 20.000km op een jaar,
          is niet superveel, maar afhankelijk wat voor kilomters ook,
          is het dagelijks 55km ? of elke maandag 120km en de rest van de week stilstaan? (bij wijze van spreken)

          zijn het dus korte afstanden of eerder lange ritten?
          een diesel komt trager op temperatuur, dus op die korte ritten gaat een diesel niet zo efficient werken (en slijt alles sneller)
          It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

            Ik doe elke werkdag ongeveer 50 km. In het weekend meestal boodschappen, Colruyt ligt op 5 km dus 10 km heen en terug, kleine uitstapjes, meestal niet verder dan 15 à 20 km. 2 keer per maand ongeveer naar schoonouders Antwerpen (wij wonen in West-Vlaanderen). Is dus een rit van meer dan 200 km heen en terug...
            Panasonic Lumix FZ2000

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

              Inderdaad een dillema...
              Veel werd reeds verteld, én naar waarheid
              maar...met een diesel rij je ca 300 000 km, bezineversie "zou" versleten' zijn na amper 150 000 km
              Vroeger (in de 80's was dat zéker het geval), is dat nu nog zo
              Persoonlijk rij ik met een wagen tot die door zijn poten zakt...momenteel rij ik met een Audi A4 19TDI van 1996, amper kosten aan gehad en verbruik van die oude krak is amper 6l/100 km...vandaar mijn vraag
              groeten

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

                Dieselwagen pas financieel interessant na 25.000 km per jaar'

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

                  ik denk dat de moderne high tech diesels zeker geen 300.000 km meer meegaan , ondertussen zijn de wegklapbare spiegels ,de airco , het parkeer assist systeem ook al kapot en dan wil je snel iets anders , de auto is en blijft de heilige koe die geld slikt ; velen zullen ook lachen als ze hun roetfiltertje mogen vervangen ( waarschijnlijk juist als je de eerste maal naar de schouwing moogt , daar "meten" ze wel dat hij moet vervangen worden en dan zeggen ze in de garage tegen jou , ja da kost 2500€ , niet dat die filter van goud gemaakt is maar de taksen om die vervuilde filters te laten demonteren en recycleren zijn zo duur meneer .
                  bij mijn weten is lpg het zuiverst , goedkoopst , en nog best voor het milieu ook , jammer dat dit niet verder onsderzocht wordt , petroleum lobby is nog te machtig.
                  heb ooit jarenlang met ééntje gereden en was nog degelijkst & goedkoopst van allemaal , tot vadertje staat weeral de extra lpg taks uitvond.
                  veel succes op je zoektocht , bij mij zal het geen diesel meer zijn voor 12.000 km/jaar;
                  Nikon D300s + D70s + 70-200/2.8/VR + 18/70 Dx Ed +17/55 dx 2.8 +Sigma 8-16 + SB900 & Canon Powershot G10 voor in de zakken

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Roland Cuypers Bekijk bericht
                    Inderdaad een dillema...
                    Veel werd reeds verteld, én naar waarheid
                    maar...met een diesel rij je ca 300 000 km, bezineversie "zou" versleten' zijn na amper 150 000 km
                    Vroeger (in de 80's was dat zéker het geval), is dat nu nog zo
                    Persoonlijk rij ik met een wagen tot die door zijn poten zakt...momenteel rij ik met een Audi A4 19TDI van 1996, amper kosten aan gehad en verbruik van die oude krak is amper 6l/100 km...vandaar mijn vraag
                    groeten
                    Een dieselmotor van de jaren 80 had nog een simpele mechanische inspuitpomp die zelden stuk ging, zelfs na heel veel kilometers bleef die goed werken (500.000km en meer was geen uitzondering).
                    Een moderne diesel is heel wat gevoeliger voor defecten, en die komen op een lagere kilometerstand voor dan bij de oude diesels. Bovendien zijn de reparatiekosten over het algemeen ook veel hoger dan bij een benzinemotor. Als er dus iets stuk gaat, dan zijn de onderdelen van een diesel doorgaans een pak duurder.
                    Er kunnen ook veel meer onderdelen defect raken, want om aan de milieunormen te voldoen en tegelijk veel vermogen te leveren is zo'n moderne diesel heel wat gecompliceerder dan een oude.

                    In de jaren 80 reden wij thuis met een Saab 99, die heeft het 320.000km uitgehouden zonder dat het motorblok ooit open is geweest (Saab maakte toen nog geen diesels, dat was pas veel later).
                    Een benzinemotor die niet dagelijks afgebeuld wordt zal ook wel zonder al teveel problemen 300.000 of meer kilometers kunnen doen.

                    Om wat goedkoper te rijden is LPG ook nog een optie.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

                      Zoals de dieselprijs nu evolueert, gaat die eigenlijk naar het prijsniveau wat "normaal" is. Diesel bevat per liter ongeveer 13% meer energie dan benzine, dus de logische prijs zou dus zijn dat diesel 13 % duurder wordt dan benzine. Men is daar goed naar op weg : deze week wordt de diesel duurder, en de benzine goedkoper... Het prijsverschil is met moeite nog 4 BEF'kes...
                      Bovenstaande is er ook verantwoordelijk voor dat het verbruik in l./100 km. geen goeie indicator is voor het rendement van een motor : bij gelijk rendement zal een diesel bv. 7 l. verbruiken en een benzine 8... (een diesel heeft wel een rendement dat iets beter is).
                      Een ander probleem voor de diesel, is de euro-6 norm die er staat aan te komen (over enkele jaren). Voor euro-5 was de 2-weg katalysator en roetfilter al verplicht, euro-6 gaat daar nog wat verder in, maar verstrengt ook de NOX uitstoot, waar nog andere maatregelen voor nodig zijn.
                      Uiteindelijk betekent dit dat voornamelijk voor de diesel-motoren aanpassingen moeten worden gedaan, die die motoren merkelijk duurder zullen maken.
                      Diesel zal uiteindelijk enkel nog voor de duurdere modellen zijn, waar dat prijsverschil minder een rol speelt. Je merkt dat al aan de merken die nu nieuwe kleine wagens op de markt brengen : er zijn er steeds meer die geen diesel meer op de markt brengen voor de stadswagens (de nieuwe nissan micra is hier een voorbeeld van, maar er zullen er steeds meer zijn ).

                      Met de huidige dieselprijzen, zal je steeds meer kilometer moeten doen om de meerkost van die diesel eruit te halen. Waar je vroeger bij 15000 km. al een voordeel kon doen, zal dat snel stijgen naar 30000 km. en meer.
                      Daarnaast is een diesel inderdaad minder goed aangepast tegen korter ritjes. Een benzine wagen kan daar ook niet goed tegen, maar deze heeft geen roetfilter die moet geregenereerd worden (wat enkel kan als de motor goed warm is), en heeft ook geen last van roet dat op de turbo voor onbalans kan zorgen.
                      Met een nieuwe diesel moet je zeker regelmatig een langere rit doen, zodat roetfilter en turbo proper blijven. Als je dat zeer weinig doet, en weinig km. rijdt dan mag je zeker geen diesel meer kopen...

                      Ikzelf rij met een bijna 6 jaar oude euro-4 diesel (dus nog zonder roetfilter). Heb van bovenstaande zaken dus weinig last. Maar behalve als ik later een firmawagen zou krijgen, zal mijn volgende normaal een benzine-wagen zijn. De laatste jaren doe ik zelfs geen 15000 km./jaar meer (vroeger was dat stukken meer).
                      Economisch voordeel kan ik daarmee niet halen.
                      Dat diesels vroeger makkelijk 300.000 km. klopt, maar de huidige diesels worden veel zwaarder belast (170 pk uit een 2 l. : vroeger was dat 54 pk uit 1.6...). Of de huidige turbo-diesels nog echt meer km. halen dan de huidige benzine-modellen lijkt me toch niet zeker. Maar bovenstaande kan je ook voor de nieuwe benzines zeggen : 1.4 l van 160pk bv...
                      Groeten,

                      Polleke

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                        Aan het kijken geweest voor een nieuwe auto. Momenteel rijd ik met een Opel Astra break 1.9CDTI van februari 2006. Heb nu net geen 120.000 km op de teller staan.
                        Gisteren startte hij plots niet meer. Verdict : radiator, alternator en batterij naar de knoppen. 1500 euro kosten, groot onderhoud (dat er toch za aan te komen) inbegrepen. Aaii ! (de 1.9CDTI komt uit de Fiat-stal, de JTD, Italiaans dus... normaal dat ik er miserie mee heb )
                        Grappig, last met (1,9 jtdm is een van de beste diesels ooit, ik heb de 178pk variant, en rij al 140000km snel zonder een probleem aan de motor), en alles wat er bij jou stuk gaat, is nou net niet van... de Fiat groep, maar van Opel zelf.... Het is dus maar hoe je het uitlegt hé.
                        Het is en blijft een fantastische motor. Maar de rest van de wagen deugt niet kennelijk. Beter geen Opel meer kopen dan.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

                          Mijn 1.8benzine opel astra heeft 320.000km zonder problemen gereden. Toen rade een vriend garagist van mij aan om hem weg te doen owv. dat de remleidingen begonnen door te roesten en ik ieder moment zonder remmen kon vallen. Dit herstellen zou toen te veel uren kosten. Maar ja ik was gewoon ook aan een nieuwe wagen toe. De motor heeft altijd van de 1e keer gestart en auto heeft altijd buiten gestaan in de open lucht.
                          Nu rij ik voor het eerst rond met een diesel (1.6tdci 110pk) en wat een stap achteruit ivm mijn opeltje. Nog geen 60000km en al 2x stukken gehad, ok onder garantie maar je bent wel je auto even kwijt.
                          Mijn wagen volgend jaar wordt terug benzine met ev. overschakeling op gas. Veel minder geluid, echt VEEL minder ronken dan een diesel, en veel fijner om mee te rijden. Verbruiksgewijs zal de diesel voordelen halen, met een benzine sta je vaker aan de pomp en dat voel je ook.
                          Maar ik merk ook al dat het prijsverschil in aankoop van een voertuig tss diesel en benzine steeds minder groot wordt. Indien je niet overschakelt op gas vermoed ik dat de keuze eerder een subjectief gegeven is. In die zin dat je zelf moet kiezen wat het beste gevoel geeft voor jou en waar je het liefst mee rijdt.
                          Ik ben aleszins een benzinerijder in hart en nieren!
                          Mvg, Tin_tin
                          Problems can not be solved by the same level of thinking that created them (Einstein)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tin_tin Bekijk bericht
                            Ik ben aleszins een benzinerijder in hart en nieren!
                            (Off Topic)
                            En dan wil een diesel gewoon niet wennen, is gewoon helemaal anders. Ik reed eigenlijk
                            ook veeeeel liever benzine. Heb voor veel km's af te leggen een diesel gekocht. Maar dat
                            is gewoon niet hetzelfde. Vind een Benzine zoveel leuker rijden!

                            Life Isn't About Finding Yourself... Life Is About Creating Yourself...
                            Canon Stuff, 5DII & 40D met het nodige glaswerk, filters en knipperlichten...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuwe wagen : diesel nog de moeite ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tin_tin Bekijk bericht
                              Maar ik merk ook al dat het prijsverschil in aankoop van een voertuig tss diesel en benzine steeds minder groot wordt.
                              Kan je dat eens uitleggen, want ik merk juist het tegendeel ?
                              Toen ik mijn dieseltje kocht was er een verschil van 500€ met de benzine-versie. Nu zit daar makkelijk 1750€ tussen, voor de versies met gelijk vermogen...
                              De kans dat dat verschil zal dalen lijkt me eerder klein.

                              Persoonlijk heb ik niet veel bezwaar tegen rijden met een diesel. Ik ben een tamelijke koppelrijder. Het valt me wel op dat de nieuwere benzine-motoren steeds vaker "diesel-karakteristieken" krijgen : hoger koppel bij lage toeren (voornamelijk door het gebruik van "lagedruk" turbo's) en een max. vermogen bij lagere toerentallen (+/- 5500 tr./min).
                              Kijk naar wat bv. BMW doet bij het vervangen van z'n 6 cilinders naar 4-cilinders in de nieuwe 3-serie.
                              Groeten,

                              Polleke

                              Comment

                              Working...
                              X