Aan het kijken geweest voor een nieuwe auto. Momenteel rijd ik met een Opel Astra break 1.9CDTI van februari 2006. Heb nu net geen 120.000 km op de teller staan.
Gisteren startte hij plots niet meer. Verdict : radiator, alternator en batterij naar de knoppen. 1500 euro kosten, groot onderhoud (dat er toch za aan te komen) inbegrepen. Aaii ! (de 1.9CDTI komt uit de Fiat-stal, de JTD, Italiaans dus... normaal dat ik er miserie mee heb )
Ben nu aan het wikken en het wegen : ofwel blijf ik ermee rijden tot hij versleten is (of tot wanneer ik écht grote kosten begin te krijgen), of ik ga voor een nieuwe. Ik twijfel nog.
Ook twijfel ik of ik weer voor diesel zou gaan. Met al die geruchten over Europa die de diesel extra zou gaan belasten, het huidige minieme prijsverschil met benzine, zou ne mens al eens gaan twijfelen.
Ik dacht aan een Meriva. Het verschil tussen het diesel- en benzinemodel bedraagt 1500 euro, in het voordeel van de benzine-uitvoering. Zelfde uitvoering, zelfde opties. Bij een diesel liggen de onderhoudskosten ook hoger, en de rijtaks is eveneens duurder.
Verzekering BA en omnium zullen min of meer gelijk zijn (1.4 benzine met 88Kw, 1.7 diesel met 81Kw). De rijtaks (fiscale pk, op basis van cilinderinhoud) zal bij de benzine sowieso ook lager liggen.
Misschien is een benzine toch wel het overwegen waard. Mijn vrouw rijdt nu met een Corsa 1.7DTI die 9 jaar oud is, maar doet nu veel minder km. Ze is vastbenoemd in een school die op amper 12 km van ons deur ligt. Haar Corsa wordt sowieso vervangen door een 1.2 benzine.
Voor mij ligt het iets moeilijker. Enkele tips zijn dus welkom !
Gisteren startte hij plots niet meer. Verdict : radiator, alternator en batterij naar de knoppen. 1500 euro kosten, groot onderhoud (dat er toch za aan te komen) inbegrepen. Aaii ! (de 1.9CDTI komt uit de Fiat-stal, de JTD, Italiaans dus... normaal dat ik er miserie mee heb )
Ben nu aan het wikken en het wegen : ofwel blijf ik ermee rijden tot hij versleten is (of tot wanneer ik écht grote kosten begin te krijgen), of ik ga voor een nieuwe. Ik twijfel nog.
Ook twijfel ik of ik weer voor diesel zou gaan. Met al die geruchten over Europa die de diesel extra zou gaan belasten, het huidige minieme prijsverschil met benzine, zou ne mens al eens gaan twijfelen.
Ik dacht aan een Meriva. Het verschil tussen het diesel- en benzinemodel bedraagt 1500 euro, in het voordeel van de benzine-uitvoering. Zelfde uitvoering, zelfde opties. Bij een diesel liggen de onderhoudskosten ook hoger, en de rijtaks is eveneens duurder.
Verzekering BA en omnium zullen min of meer gelijk zijn (1.4 benzine met 88Kw, 1.7 diesel met 81Kw). De rijtaks (fiscale pk, op basis van cilinderinhoud) zal bij de benzine sowieso ook lager liggen.
Misschien is een benzine toch wel het overwegen waard. Mijn vrouw rijdt nu met een Corsa 1.7DTI die 9 jaar oud is, maar doet nu veel minder km. Ze is vastbenoemd in een school die op amper 12 km van ons deur ligt. Haar Corsa wordt sowieso vervangen door een 1.2 benzine.
Voor mij ligt het iets moeilijker. Enkele tips zijn dus welkom !
Comment