Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

veiligheid auto's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: veiligheid auto's

Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
    Ach, zowat alle wagens zijn veilig. Nu de bestuurders nog .

Hetzelfde geldt voor het verbruik. Een "groen" wagen kopen en dan sjezen... Zo zie je er veel rijden.

Ik rij zelf erg defensief en ontspannen (zelfs mijn vader (80jr) zegt "traag"), en zuinig, niet zozeer voor de centen, ik rij zo'n 12.000 km/jaar (vroeger 50.000+), dus 1 l/100km scheelt dan +/-15 eur/mnd, maar het is een challenge om het steeds beter te doen. Vroeger rally gereden, de wilde haren zijn weg...

En ook al rijd ik "traag", ik kom amper later aan dan een ander.

Dat van die bestuurders is inderdaad een heel juiste opmerking.
    Maar : alle wagens zijn veilig tot die euroNcap-snelheden (wat een 64 km./h is) : daarboven moet je geluk hebben...
    Over de veiligheid van ongelukken tussen auto's en fietsers of voetgangers : dat is andere koek. Daar slagen er maar weinig auto's in om dit wat in te perken, met de SUV's als slechtste exemples.

En de lelijkste wagen : uiteraard die Multipla, maar een nieuwe mini scoort voor mij amper beter. De originele mini kon je nog "origineel" noemen, die nieuwe...
    En de afgeleiden zijn van hetzelfde "niveau" .

En daarna de Q7's, X5 en X6'en en aanverwanten. Ik begrijp nog altijd niet hoe ze erin slagen om in dergelijke mastodonten binnenin zo weinig plaats te creëren.
    Moest een stadswagen dezelfde verhouding hebben, dan waren we allemaal nog kabouters...
    Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
      En de lelijkste wagen : uiteraard die Multipla, maar een nieuwe mini scoort voor mij amper beter. .
      Een paar jaar geleden hield the telegraph een enquete onder haar lezers naar de 100 lelijkste wagens.

klik hier voor de top 20.
      The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
        Top 3 mottigste bakken aller tijden
        1. GM Hummer
        2. Porsche Cayenne
        3. BMW x6

YMMV Nerdi

Oneervolle vermelding: Audi Q7

Je vergeet de snelste vrachtwagens van de wereld : Rolls Royce

Walter
        D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Als je zo'n mini een crashtest zou laten doen naar de huidige normen, dan denk ik niet dat er daar nog iemand levend uit geraakt...
          ..
          Heb ooit in de jaren zestig een ongeval gezien in de Antwerpse "konijnepijp",met op het eerste zicht,drie betrokken wagens.Twee vrachtwagens,en daartussenin een verhakkelde personenwagen.Bleek naderhand dat er onder de eerste vrachtwagen nog een 2PK zat

Walter
          D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
            Top 3 mottigste bakken aller tijden
            1. GM Hummer
            2. Porsche Cayenne
            3. BMW x6

YMMV Nerdi

Oneervolle vermelding: Audi Q7

Ik hou mij bij het franse spreekwoord : 'les goûts et les couleurs ne se discutent pas'...

Ik vind wel dat u een slechte smaak hebt...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Die Saab 99 en Volvo 145 zouden misschien nog redelijk scoren, maar omdat er geen airbags inzitten langs alle kanten zouden ze toch niet zoveel sterretjes halen in de NCAP crashtests...
              Even de illusie doorbreken:

Die wagens waren evenmin veilig.
              ik heb tijdje met volvo 240 gereden, zag eruit (en reed) als een tank)
              volgens iedereen o zo veilig en safe...

crashtest tussen zo'n 240 en een Renault modus....
              de dummies van de 240 waren hun benen kwijt.
              de renault modus dummies hadden geen schade...

technieken als: motor schuift onder de passagiersruimte, en kreukelzone's zijn er zoooo op vooruitgegaan... dat die 164, en dergelijk (die er inderdaad massief uit zien) helemaal neit veilig zijn in een crashtest...

nog zo'n voorbeeld uit alternatieve tests komt mijn renault clio 2003 er pakken veiliger uit als mijn vriendin haar MB C220 uit '99...

ik denk dat de meeste moderne wagens best veilig zijn hoor...
              maar als je een ongeluk hebt... moet je gewoon "geluk" hebben dat je zelf geen schade hebt...
              It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                Even de illusie doorbreken:

Die wagens waren evenmin veilig.
                ik heb tijdje met volvo 240 gereden, zag eruit (en reed) als een tank)
                volgens iedereen o zo veilig en safe...

crashtest tussen zo'n 240 en een Renault modus....
                de dummies van de 240 waren hun benen kwijt.
                de renault modus dummies hadden geen schade...
                Ik heb ondertussen dat filmpje ook bekeken, de oude "tank" van Volvo valt inderdaad flink tegen als er een moderne wagen tegenaan gaat.
                Mijn Clio scoorde in 2000 ook heel goed in de crashtests, ik denk dat het toen de kleine wagen was met het hoogste aantal sterren in de NCAP tests (de Clio van 2003 is eigenlijk dezelfde, maar met andere lichtblokken, die heeft een "update" gekregen net nadat ik die had gekocht).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                  Een paar jaar geleden hield the telegraph een enquete onder haar lezers naar de 100 lelijkste wagens.

klik hier voor de top 20.
                  Die Pontiac kende ik niet .
                  Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                    Die Pontiac kende ik niet .
                    een waardig winnaar
                    The Knight That Says Ni...kon

Comment

Dat is niet eerlijk, de Renault Vel Satis staat er niet tussen omdat die zo lelijk is dat ze hem nooit hebben verkocht gekregen.
                      Wat betreft de veiligheid bekijkt men enkel standaardbotsingen, ik kan getuigen dat mijn dochter die met haar 20 jaar oude Mazda 323 pal op de linkerhoek werd gepakt door iemand die van links kwam in een moderne Nissan en hem pal midden in zijn voorste kreeg heel wat meer schade had dan de Mazda. De linkerpinker en een buil in de hoek en de Mazda was ervan af, licht zelfs niet kapot, de Nissan had al een halve nieuwe voorpartij nodig, radiator incluis.
                      Als ik blindweg mag kiezen tussen een Ford Ka en een Range dan zou ik toch liever in de Landrover zitten bij een frontale botsing. Alleen al omwille van het principe van de traagheid. Tenslotte wordt de botsing toch altijd gesimuleerd tussen de auto en een stilstaand obstakel en dan gaat men extrapoleren voor de gevolgen tussen auto's onderling. Het geval van de Volvo tegen de Renault of wat was het is een uitzondering.
                      Het was ook een oude Volvo, je moet ook geen appels met peren vergelijken.

Comment

Die Q7 vind ik toch nog een pak mooier dan een Cayenne. De Q5 vind ik een heel mooie auto. De Range Rover Evoque heeft trouwens ook iets en verbruikt, volgens de fabrikant, slechts 5 liter.

Comment

Evoque ... 5 l. in your dreams!

Wat lelijkste wagens betreft, kan het lelijker dan een Rodius of een Ford Scorpio?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                            Dat is niet eerlijk, de Renault Vel Satis staat er niet tussen omdat die zo lelijk is dat ze hem nooit hebben verkocht gekregen.
                            Wat betreft de veiligheid bekijkt men enkel standaardbotsingen, ik kan getuigen dat mijn dochter die met haar 20 jaar oude Mazda 323 pal op de linkerhoek werd gepakt door iemand die van links kwam in een moderne Nissan en hem pal midden in zijn voorste kreeg heel wat meer schade had dan de Mazda. De linkerpinker en een buil in de hoek en de Mazda was ervan af, licht zelfs niet kapot, de Nissan had al een halve nieuwe voorpartij nodig, radiator incluis.
                            Als ik blindweg mag kiezen tussen een Ford Ka en een Range dan zou ik toch liever in de Landrover zitten bij een frontale botsing. Alleen al omwille van het principe van de traagheid. Tenslotte wordt de botsing toch altijd gesimuleerd tussen de auto en een stilstaand obstakel en dan gaat men extrapoleren voor de gevolgen tussen auto's onderling. Het geval van de Volvo tegen de Renault of wat was het is een uitzondering.
                            Het was ook een oude Volvo, je moet ook geen appels met peren vergelijken.
                            De volvo 240 die ze gebruikt hebben was een 1990 model,
                            is idd 15jaar verschil...
                            maar das ook geen eeuw he,
                            nu niet overdrijven

persoonlijk voelde ik mij ook veiliger in mijn tank als in mijn clio nu...
                            maar goed...
                            It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Veiligheid heeft inderdaad veel met de omstandigheden te maken. De auto's zijn nu pakken veiliger, maar je kan nog altijd pech hebben :

Een 6-tal jaar geleden heeft er ene met een toen nagelnieuwe audi A6 2.7 TDI (voor zover ik weet een behoorlijk veilig model) een stilstaande, geparkeerde oplegger gepast (dus gewoon een metertje teveel naar rechts gereden op een rechte weg...). Op die weg mag je 70 km./h en volgens de politie reed hij niet te snel.

Resultaat : de bijzitster kan het niet navertellen (die zat aan de kant van de klap), en de bestuurder een goeie maand ziekenhuis. De constructeurs zorgen voor zoveel mogelijk veiligheid, maar in dat geval zou ik toch liever in die audi gezeten hebben, dan in een clio... Met een clio, vrees ik, in dat geval dat er 2 mensen niet meer zouden rondlopen.
                              Je kan maar hopen dat mensen de veiligheidsmiddelen in een auto ook effectief gebruiken. Er zijn nog altijd zotten die vinden dat die gordel ambetant is, en dat die achteraan compleet nutteloos is.
                              Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                                Daarom bekijkt iedereen mij zo 's morgens in de file ... ik heb een zwarte wagen, met volledig zwarte ruiten ... wel geen chroom randjes maar toch grote velgen en wat lager tegen het beton ... straks eens enkele kransen gaan ophalen

Ieder zijn ding hé ... black is beautiful
                                Is je voorruit dan ook zwart ?

Comment

Working...
                                X