Wat is er speciaal aan een heteluchtoven: verhit dan niet iedere oven de lucht?
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
heteluchtoven
Collapse
X
-
-
Re: heteluchtoven
Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk berichtWat is er speciaal aan een heteluchtoven: verhit dan niet iedere oven de lucht?
Hetzelfde principe (maar dan omgekeerd) van de "gevoelstemperatuur" waar men in de winter al wel eens over spreekt. Koud + wind voelt kouder aan omdat er sneller warmte aan ons lichaam wordt onttrokken door de luchtverplaatsing.
-
Oorspronkelijk geplaatst door JCviggen Bekijk berichtBij een heteluchtoven is er actieve ventilatie, waardoor warmte-overdracht veel sneller gebeurt.
Hetzelfde principe (maar dan omgekeerd) van de "gevoelstemperatuur" waar men in de winter al wel eens over spreekt. Koud + wind voelt kouder aan omdat er sneller warmte aan ons lichaam wordt onttrokken door de luchtverplaatsing.
Comment
-
Dat weet ik eigenlijk niet, het gaarkoken zal wel sneller gebeuren en met iets minder verlies naar de omgeving dus het zal wel iets efficienter zijn maar dat is volgens mij niet het hoofddoel van de technologie.
Een heteluchtoven is rapper warm, en je eten is sneller klaar.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk berichtDus je hebt minder gas of stroom nodig om hetzelfde bakresultaat te verkrijgen?The Knight That Says Ni...kon
Comment
-
yep, een heteluchtoven moet in theorie niet voorverwarmen. wij gebruiken niks anders... een pizza van 7 minuten moet als eerste dan ook maar 8 minuten rechtstreeks in de oven. vanaf de tweede is dan maar effectief 7 min. idem voor koekjes en zo, alles maken, oven in, oven opzetten en tijd laten lopen.
heel handig vond ik.
en je vermijd idd "hete" plaatsen, de oven is egaal warmLast edited by TomStr; 15 november 2011, 16:06.De gustibus et coloribus non est disputandum
Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes
Comment
-
-
In zo'n oven zit er een ventilator in de rug van de oven.
Die verdeelt dus de hitte.
Gelijkmatig bakken kan dus niet, je zal alles 180° moeten draaien.
Probeer maar met vlaai, taart, cake enz. enz.
Comment
-
Met een heteluchtoven kan je ook in 2 lagen bakken.
De temperatuur mag inderdaad een 20-tal ° lager voor hetzelfde "effect".
De meeste heteluchtovens hebben ook een soort "kip aan spit" functie. Hiermee wordt afwisselend de grill en die achterste ventilator gebruikt. De grill dus niet continu (anders zou het zaakje verbranden) en dan tussendoor de ventilator (met de grill uitgeschakeld) om de warmte beter te verdelen. Voor gevogelte een heel goede optie.
In de helft van de baktijd moet je het zaakje nog altijd eens omdraaien, maar het smaakt beter dan met de gewone oven.Groeten,
Polleke
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk berichtMet een heteluchtoven kan je ook in 2 lagen bakken.
De temperatuur mag inderdaad een 20-tal ° lager voor hetzelfde "effect".
De meeste heteluchtovens hebben ook een soort "kip aan spit" functie. Hiermee wordt afwisselend de grill en die achterste ventilator gebruikt. De grill dus niet continu (anders zou het zaakje verbranden) en dan tussendoor de ventilator (met de grill uitgeschakeld) om de warmte beter te verdelen. Voor gevogelte een heel goede optie.
In de helft van de baktijd moet je het zaakje nog altijd eens omdraaien, maar het smaakt beter dan met de gewone oven.
Een goede oven kost ook een paar centen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk berichtPerfect polleke
Een goede oven kost ook een paar centen.
Je mag 2 keer raden welke de meeste mogelijkheden had, en makkelijkst te bedienen...
Het was dus die met het lelijkste design...
Mijn nieuwe oven is het enige toestel waarvan ze er zelfs in slagen om 2x 2 toetsen te voorzien van hetzelfde pictogram (heel handig).
Zaken die je nooit nodig hebt (allé : 2x/jaar om het klokje aan te passen), daar voorzien ze 2 van die 9 toetsen voor, zaken die je dagelijks nodig hebt : daarvoor mag je 6 keer op dezelfde toets staan motten.
Ik vraag me soms af of die ingenieurs die die dingen ontwerpen soms wel eens zelf in de keuken staan...
Geef dit ding in handen van een chef kok, en die smijt het ding na 1 dag buiten.Groeten,
Polleke
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk berichtWat is er speciaal aan een heteluchtoven: verhit dan niet iedere oven de lucht?
grt,bouk.wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290
Comment
-
-
-
Mijn oude oven ging van de week kapot, Ik heb er nu een gekocht die je als gewone oven en als heteluchtoven kunt gebruiken (vandaar mijn vraag) en de bediening lijkt me kinderlijk eenvoudig. We zullen hem behalve voor af en toe een kip te braden, voornamelijk gebruiken om appeltaarten te bakken.
Bedankt voor de (serieuze) reacties.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht.......
Bedankt voor de (serieuze) reacties.
heb liever een stukje appeltaart)(.
grt,bouk.wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290
Comment
Comment