Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vloerisolatie dringend advies nodig.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Vloerisolatie dringend advies nodig.

Wat je ook kiest, zorg wel voor een gewapende chape. Wij hebben (ondertussen meer dan 20 jaar geleden) platen gelegd met daarop een voldoende dikke en stevige chape (minimum 10 cm dacht ik). Omdat het zo een dikke chape was, zou bewapening niet nodig zijn volgens de vloerder. Maar na een jaar of 10 begon de vloer te scheuren op verschillende plaatsen in de woning. Een paar jaar geleden hebben we dan ook alle vloer en chape mogen uitbreken en opnieuw laten leggen, ditmaal met gewapende chape.
    Let er vooral op dat de dikte van het materiaal boven de buizen nog voldoende is. Als daar maar een paar centimeter isolatie of chape zit, wordt dat het zwakke punt waar mogelijk de vloer kan op breken.

Willy
    Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Een gewapende chape zakt nog. Wij hebben sinds 1984 op zowel boven als benedenverdieping een geïsoleerde vloer. Boven 6 en beneden 10 cm PU platen op een isolerende uitvul chape (argex bolletjes). Op die PU platen ligt een gewapende gewone chape en sedert enkele jaren kraakt de vloer van de badkamer. Net of er een holte is onder je vloer. Die PU platen verliezen hun densiteit met als resultaat dat je vloer lichtjes zakt en hier en daar een barst of loskomende voeg. In onze garage is de vloer niet geïsoleerd en daar zakt niets: Chape rechtstreeks op de welfsels is veel steviger, maar met de huidige isolatie normen mag dit niet meer.
      Comfortably numb with my Pentax

Comment

Als ik de foto zie heb je niet de luxe om te kiezen. Hoeveel cm zit er daar van je beton tot aan je raam? Dat lijkt mij onvoldoende voor een echte isolerende laag (bij ons 8-9 cm gespoten pur) én een laag chape.
        The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jejochen Bekijk bericht
          Ik heb reeds vernomen uit eerste hand, en van 2 verschillende bronnen, dat de gespoten pur schuim na x aantal aantal jaren [U]kan[U] inzakken...
          Voorlopig blijf ik er dus van weg...
          platen ook hoor!!!!
          al voorbeelden genoeg gezien op't werk
          (maken die platen!!)

spuitschuim is volgens een goede oplossing!

tuurlijk beslis je steeds zelf
          nikon stuff

Comment

Ik heb eens naar de verkoper gebeld met de vraag welke isolatie nu eigenlijk geplaatst wordt. Volgens hem zijn alle contracten die vorig jaar opgemaakt zijn voorzien om uit te voeren met PUR schuim. Probleem is echter dat er geen enkele leverancier is die nog voor kleine ruimte's wil komen. Dus hun prijzen veel te hoog zetten. Volgens de verkoper wordt bij de meeste mensen die dus nog zo een contract hebben met PUR vloerisolatie isolatiechape geplaatst en dan daarboven de gewone chape. Die isolatiechape zou iets minder isoleren dan pur.

Dat raam is een verzonken schuifraam. De vloerhoogte komt op ongeveer 15cm.

mir
            De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
              Platen over leggen en de leidingen uitsnijden kan ook nog.
              Zo hebben wij dat in de veranda gedaan (te weinig resterende hoogte om anders te doen) ... maar het helpt als uw buizen wat recht liggen (parallel met de muren) in plaats van zo diagonaal en gekruist!
              Nu ja, ge ziet daar wel niets van nadien.
              Persoonlijk nog steeds de voorkeur om isolatie onder de beton te leggen maar dan moet ge daar wel de kans voor hebben, nadien nogal moeilijk.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Die buizen van de centrale verwarming lopen ook over die electriciteitskabels. Geen schrik dat daar tot het einde der tijden een luchtbel in blijft steken?
                The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                  Die buizen van de centrale verwarming lopen ook over die electriciteitskabels. Geen schrik dat daar tot het einde der tijden een luchtbel in blijft steken?
                  Niet in maar onder.
                  Vaak wordt de ruimte onder die buizen daar niet goed opgevuld waardoor buizen op elkaar blijven drukken, wat nooit goed is.
                  Als buizen toch eens over elkaar moeten liggen omdat het niet anders kan, dan wordt die holte eronder in principe opgevuld met wat cement of zo. Maar niet veel mensen blijken dit te doen. Zelf verkies ik nog altijd buizen om elkaar heen te leggen waar mogelijk is en anders het water mooi plat op de grond en de andere er overheen.
                  Een knik in den elektriek is toch minder slecht dan een knik in het water.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Die buizen zijn relatief dun, dus de lucht geraakt er wel uit, dat is het probleem niet.

@Mir: je vloerisolatie is altijd minder belangrijk dan muur of dakisolatie.
                    Snij de platen tussen de leidingen, en vul zo goed mogelijk op. Eventueel bijspuiten met een paar bussen PUR, en je hebt een praktische en duurzame oplossing.
                    Het gaat ook niet om de grootste ruimte in je huis dacht ik.
                    Hier honderden extra euro's aan uitgeven is nogal zinloos, en dat verdien je vanzeleven niet terug.
                    Laat die buizen mooi vast liggen, ze losmaken kan tot meer problemen leiden. Mogelijk komen ze dan naar boven en riskeer je barsten nadien.

Comment

Als je 15 cm ruimte hebt, moet je er 5 cm chappe + de dikte ven de vloer aftrekken.
                      Dan blijft er in het beste geval 9 cm over.
                      Best is dan de buizen onder te chappen 4 cm en daarop styrodur platen, 2*2 cm kruiselings geplaatst.
                      Die chappe om de buizen te egaliseren hoeft geen isolatiechappe te zijn, rendement/kostprijs is een lachertje...
                      Bovenop de isolatie polyethyleenfolie plaatsen, goed overlappen, en aan de muren omhoog laten komen. Wordt afgesneden nadat de vloer geplaatst en gevoegd is en vooraleer de plinten geplaatst worden.
                      Ipv chappenetten te plaatsen gebruik ik altijd bouwstaalmat van 4 mm. Is veel beter, lees sterker, dan die chappenetten en kost eigenlijk bijna niets meer.

Plaatsen van isolatieplaten op beton is om problemen vragen. Die liggen nooit vast. Dat ziet er weeral een aannemerke uit.
                      Als uw contract getekend is voor isolatieschuim, dan is de aannemer ook verplicht om het uit te voeren, en dan is het jouw probleem niet dat het duurder geworden is.
                      Mil

Ook belangrijk: randisolatie plaatsen vanop het beton. O,5 cm is genoeg.
                      Last edited by mil1; 10 november 2011, 00:09.
                      D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Kwam deze topic tegen nadat ik wat extra info aan het zoeken was over het isolatie onder de betonplaat om koudebruggen te vermijden.

Wou toch snel even een aantal comments verbeteren waarbij wordt vermeld dat gespoten PUR een betere lambda waarde zou hebben omdat je bij platen met naden zit enzovoorts.
                        Het is net omgekeerd, de meeste PUR platen hebben een betere waarde + er is geen correctiefactor van toepassing. De correctiefactor bij gespoten pur is nodig omdat je met afvlakkingsprocessen te maken hebt waardoor je minder cm's hebt dan gevraagd en ook omdat je meestal de leidingen in de isolatie hebt steken waardoor je nog wat slechter zal scoren.

Als je dus beter wil scoren kies je voor een uitvulchape icm een isolatieplaten. Je kan of wel schranken om de naden wat op te vangen en uiteraard randisolatie voorzien. Of je kan tand en groef isolatie gebruiken.

PUR gespoten kan zonder problemen tot gekke diktes maar let op de uitvoering. Ik zou het persoonlijk niet riskeren. Ik ken iemand met een passief woning en daar hebben ze problemen, nochtans aannemer met naam.
                        PUR zal altijd krimpen op lange termijn maar dan zeer traag en geen echte verzakkingen vertonen zoals je op korte termijn kan tegenkomen bij bv 20cm gespoten pur ...

En om af te ronden, kies gewoon geen PUR/PIR als je het economisch optimum zoekt maar leg bv XPS platen. Stuk goedkoper voor eenzelfde lambda waarde, natuurlijk heb je meer cm's nodig.
                        Hetzelfde voor je muurisolatie, marketing is een vies beestje. Dunne isolatie is duur en bv PUR gaat in de praktijk vaak slechter scoren dan in het labo wegens oneffenheden, zeker op lange termijn.
                        Ga voor rotswol als je niet in zit met de dikke muren ... bijkomend voordeel is de geluidsisolatie en warmteopslag ...

Dak met PUR is al helemaal uit den bozen, tenzij je niet anders kan.

Comment

Hoeveel hoogte heb je eigenlijk? Is dat een steen van 14 of 19 hoog?
                          Indien 14 vrees ik dat je wat weinig hebt om platen te zetten en te chappen.
                          Groetjes,
                          Dominic

Comment

Working...
                          X