Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke laptop voor videobewerking?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke laptop voor videobewerking?

Ik heb twee laptops op het oog voor o.a. Full HD videobewerking, maar wil graag weten welke nu beter is?

De MSI GT780DX-230NL;

http://www.kieskeurig.be/laptop/msi/...caties/977786/

Of de Asus G74SX-TZ019V;

http://www.kieskeurig.be/laptop/asus...caties/971355/
    Olympus E-500, Sony Cybershot DSC HX9V, Neem eens een kijkje op mijn foto website;
    Cybershot Photo Website!

Re: Welke laptop voor videobewerking?

Voor videobewerking is de snelheid van de harddisk ook heel belangrijk. Dus zonder twijfel die met de SSD.

Voor de rest zijn die laptops toch quasi identiek : veel verschil zal er dus niet meer in zitten. Voor video-bewerking is de snelheid van de grafische kaart niet zo belangrijk.
    Groeten,

Polleke

Comment

Dank je, echter in die Asus kan er ook een SSD bij, welke wordt het dan, bij de winkel zeggen ze de Asus, of is dat verkoop praat?
      Olympus E-500, Sony Cybershot DSC HX9V, Neem eens een kijkje op mijn foto website;
      Cybershot Photo Website!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HereIsTom Bekijk bericht
        Dank je, echter in die Asus kan er ook een SSD bij, welke wordt het dan, bij de winkel zeggen ze de Asus, of is dat verkoop praat?
        Asus heeft een goede reputatie en dat is niet vanzelf gekomen.
        Denk ook aan de software voor die beeldbewerkingen....
        Ik weet niet hoe het nu is maar een jaar terug voldeed enkel Pinnacle
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
          Voor videobewerking is de snelheid van de harddisk ook heel belangrijk. Dus zonder twijfel die met de SSD.

Voor de rest zijn die laptops toch quasi identiek : veel verschil zal er dus niet meer in zitten. Voor video-bewerking is de snelheid van de grafische kaart niet zo belangrijk.
          Even nuanceren: de SSD zal de programma's sneller uitvoeren, maar de videobestanden zullen (door hun grootte) meestal op een tweede harde schijf staan. Dat moet dus ook best een voldoende snelle schijf zijn, geen "green" type.

De laatste jaren is de snelheid van een grafische kaart zo mogelijk nog belangrijker geworden dan deze van de CPU omdat sommige grafische kaarten nu CUDA-cores bevatten die de videobewerkingen veel sneller kunnen doen. Adobe Premiere ondersteund nu CUDA, zie de lijst met ondersteunde videokaarten op hun website.

Willy
          Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

specs Adobe Premiere

specs Pinnacle Studio.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
              Even nuanceren: de SSD zal de programma's sneller uitvoeren, maar de videobestanden zullen (door hun grootte) meestal op een tweede harde schijf staan. Dat moet dus ook best een voldoende snelle schijf zijn, geen "green" type.

De laatste jaren is de snelheid van een grafische kaart zo mogelijk nog belangrijker geworden dan deze van de CPU omdat sommige grafische kaarten nu CUDA-cores bevatten die de videobewerkingen veel sneller kunnen doen. Adobe Premiere ondersteund nu CUDA, zie de lijst met ondersteunde videokaarten op hun website.

Willy
              Dat klopt, maar als je dat lijstje ondersteunde video-kaarten bekijkt : daar zitten niet veel "normale" laptopversies onder. En die quaddro's blinken gewoonlijk niet uit in een laag prijskaartje. Veel meer Nvidia-kaarten hebben CUDA, maar die blijken dan niet ondersteund. Mijn simpel GT 230M kaartje ondersteund het bv. ook, maar niet voor Adobe premiere...
              Het hangt er ook vanaf welke video-software je gebruikt. Uiteraard neem je een 64 bit versie (ik denk dat ze daar nu (eindelijk ?) allemaal naar zijn overgestapt). Video-bewerking zuipt harddiskruimte, maar ook ram-geheugen. Dus die 16 GB is zeker een goeie keuze... Maar ook dan gebruik je behoorlijk wat cache-geheugen dat je dan uiteraard op die SSD zet...
              Groeten,

Polleke

Comment

Mmm... Bedankt voor de info, maar nu weet ik nog niet welke ik moet kiezen, de Asus met een 120GB SSD 3 erbij?
                Cybershot Photo Website!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                  Dat klopt, maar als je dat lijstje ondersteunde video-kaarten bekijkt : daar zitten niet veel "normale" laptopversies onder. En die quaddro's blinken gewoonlijk niet uit in een laag prijskaartje. Veel meer Nvidia-kaarten hebben CUDA, maar die blijken dan niet ondersteund. Mijn simpel GT 230M kaartje ondersteund het bv. ook, maar niet voor Adobe premiere...
                  Het hangt er ook vanaf welke video-software je gebruikt. Uiteraard neem je een 64 bit versie (ik denk dat ze daar nu (eindelijk ?) allemaal naar zijn overgestapt). Video-bewerking zuipt harddiskruimte, maar ook ram-geheugen. Dus die 16 GB is zeker een goeie keuze... Maar ook dan gebruik je behoorlijk wat cache-geheugen dat je dan uiteraard op die SSD zet...
                  Volgens de gegevens die ik kan terugvinden, maken beide videokaarten in de laptops waarvan sprake gebruik van de CUDA-cores. Dus dat zit wel snor. Het is echter voor discussie vatbaar of je cache-geheugen wel op de SSD moet zetten. Om de "slijtage" van de SSD tegen te gaan (beperkt aantal schrijfsessies) wordt net aangeraden om cache-geheugen op een andere schijf te zetten, net zoals alle temp-bestanden en internet-cache.

Willy
                  Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Tja lastig die keuze, dan toch maar de MSI met nVidea GTX 570M 1,5GB, 120GB SSD en 16GB RAM?
                    Cybershot Photo Website!

Comment

Tja lastig die keuze, dan toch maar de MSI met nVidea GTX 570M 1,5GB, 120GB SSD en 16GB RAM?
                      Stevige prijs voor een laptop. Waarom neem je als mac fanaat geen macbook? In ieder geval zijn dat geen slechte specs op die MSI. En 16GB lijkt me geen overbodige luxe voor je doeleinden.

Ik vermoed dat je je redenen hebt om een laptop te kiezen, maar je kan toch aardig wat centjes sparen of een sneller systeem nemen door een desktop te nemen.

Comment

Een laptop omdat ik nogal vaak van huis ben en er dan onderweg ook aan kan werken. Geen macbook door de prijs, als ik ongeveer dezelfde specificaties wil is de prijs 2x zo hoog helaas.

Iemand nog suggesties voor de Asus of de MSI?
                        Cybershot Photo Website!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                          Volgens de gegevens die ik kan terugvinden, maken beide videokaarten in de laptops waarvan sprake gebruik van de CUDA-cores. Dus dat zit wel snor. Het is echter voor discussie vatbaar of je cache-geheugen wel op de SSD moet zetten. Om de "slijtage" van de SSD tegen te gaan (beperkt aantal schrijfsessies) wordt net aangeraden om cache-geheugen op een andere schijf te zetten, net zoals alle temp-bestanden en internet-cache.

Willy
                          Enkel CUDA op je grafische kaart zorgt helaas nog niet dat je ondersteuning hebt in je software...
                          Voor Adobe Premiere Pro CS 5.5 lukt die ondersteuning enkel bij bepaalde grafische kaarten. Mijn GT 230M ondersteunt Cuda, maar Premiere Pro vindt het niet voldoende (kan je zien onder de project settings, general. Waar je de renderer op hardware moet krijgen.) Hier lukt dat dus niet...
                          Meer uitleg hierover kan je oa in de help van Premiere pro CS 5.5 vinden...
                          Groeten,

Polleke

Comment

Een laptop omdat ik nogal vaak van huis ben en er dan onderweg ook aan kan werken. Geen macbook door de prijs, als ik ongeveer dezelfde specificaties wil is de prijs 2x zo hoog helaas.

Iemand nog suggesties voor de Asus of de MSI?
                            Als je toch bereid bent om die prijs te betalen, dan neem je beter de versie met SSD. Door de veel grotere opstartsnelheid van je software krijg je echt de indruk dat je PC stukken sneller is.
                            Als je aan video-bewerking doet als hoofddoel, zou ik die scratch disks van je video-bewerkingssoftware zeker WEL op die SSD plaatsen. Dat zal het zaakje een heel pak versnellen. En de levensduur van zo'n SSD is nu ook zo laag weer niet. Met 16 GB ram zal je windows cache-geheugen toch al een pak minder werk hebben, zodat ik dat eigenlijk toch ook op die SSD zou plaatsen...

Wel 1 opmerking : NOOIT een SSD aan een defragmentatie onderwerpen. Dat is compleet zinloos, en behoorlijk nefast voor de levensduur !!! Ik dacht zelfs dat bv. windows defragmentatie op een SSD is uitgeschakeld (maar ben dat niet volledig zeker...).
                            Groeten,

Polleke

Comment

Die MSI is hier nu in de aanbieding, dus denk dat ik na jullie advies maar voor die ga?

http://www.informatique.nl/523119/ms...0dx-230nl.html
                              Cybershot Photo Website!

Comment

Working...
                              X