Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
OK, ja, Activiteitenweergave. Da's nog zo'n techie-ding dat ik niet gebruik (Console trouwens ook niet). Uitzonderlijk zal ik wel eens een Terminal lanceren.
Ik neem aan dat je als programmeur, of iemand met een (sterke) IT achtergrond graag de zaken onder controle houdt. Ik ook, maar gebruik daarvoor geen commandolijnen op de Terminal. Geef mij maar een GUI, waarin de Mac van bij z'n geboorte goed in is. Nochtans, voor degenen die het niet kunnen laten is de Terminal een sterke tool.
Ik neem aan dat je als programmeur, of iemand met een (sterke) IT achtergrond graag de zaken onder controle houdt. Ik ook, maar gebruik daarvoor geen commandolijnen op de Terminal. Geef mij maar een GUI, waarin de Mac van bij z'n geboorte goed in is. Nochtans, voor degenen die het niet kunnen laten is de Terminal een sterke tool.
Doe dit maar eens met je GUI:
find / -type f -exec ls -s {} \; | sort -n | tail -1
Why should I? Waarvoor zou ik dat nodig hebben? De Mac is "the computer for the rest of us".
Mijn vriend, een hevige PC-man, vindt de "uitvinding" van Windows nog altijd de zwartste dag uit de geschiedenis van de personal computer. Als het aan hem lag, zouden we nog altijd via commandolijnen met de computer communiceren.
Dat gezegd zijnde, tot vóór OSX beschikte Macintosh over een uitstekende programmeertaal die eveneens "for the rest of us" was, nl. Hypertalk, een OOPL achter Hypercard, waarin ikzelf nogal bedreven was, en ook wat les in gaf. Daarin gebruikte ik multimedia, hyperlinks en dergelijke lang voordat er zoiets was als het www. In tegenstelling tot die commandolijn die je hierboven geeft, was Hypertalk zo goed als "leesbaar" (on mouseup/go card x/end mouseup; als simpelste voorbeeld)
Ik heb nog steeds één iMac G3 op OS9, en een dual-bootable Powerbook G4 waarmee ik met Hypercard aan de slag kan. Mijn belangrijkste "verzamelingen" (zoals mijn kookrecepten, al mijn muziek, e.d.) draaien nog steeds op Hypercard.
Why should I? Waarvoor zou ik dat nodig hebben? De Mac is "the computer for the rest of us".
Ik gok erop dat schollaert sysadmin is en geen programmeur. IT mensen zijn over het algemeen lui. Als ik een éénmalige operatie moet doen ben ik meestal te lui om daar een scriptje voor te schrijven. Dat wreekt zich dan, want éénmalig bestaat gewoon niet. Na een tijd irriteert het me en dan schrijf ik toch maar iets. Zoiets doen in een gui of hogeren programmeertaal is gewoon zinloos, zeker op een server waar geen gui draait
Use the right tool for the right job. Dat is de reden waarom ik vind dat elk OS zo een beetje zijn plaats op de markt heeft. Als je bijvoorbeeld realtime toepassing wil gaan maken ga je niet direct naar OSX gaan. DTP en aanverwanten blijft nog steeds een Mac bastion, absoluut geen probleem mee.
Last edited by LesC; 5 oktober 2011, 15:47.
Reden: Quote verbeterd
Ik gok erop dat schollaert sysadmin is en geen programmeur.
Redelijk goed gegokt. 4 jaar iRMX86 programmeur geweest bij Philips.
Daarna overgestapt naar het beste computerbedrijf ooit Digital_Equipment_Corporation. Gewerkt met alle smaken VMS, Unix, Windows, Apple (ooit gehoord van PATHWORKS for Macintosh)
Automatisch Compaq en HP EMEA support engineer geweest.
Nu voornamelijk bezig met het door ex-Digital engineer Dave Cutler ontwikkelde WNT (VMS+ 1 letter).
Comment