Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het Goddelijke Monster

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Het Goddelijke Monster

Oorspronkelijk geplaatst door mortierke Bekijk bericht
    Als dhr. Paul Breyne representatief zou zijn voor de West-Vlamingen van vandaag dan zou het triestig gesteld zijn en zouden alle clichés bevestigd worden.
    Gelukkig is dat niet het geval en is hij enkel maar een bijna gepensioneerde gouverneur die blijkbaar geen onderscheid kan maken tussen fictie en realiteit...
    Ja juist.
    Zelfs als Limburger kon ik alles goed volgen.
    Maar ja, ik ben wel wat gewoon en heb wat (goede) ervaringen uit het verleden.
    Als je "plat Aalters" verstaat ben je zeer goed op weg
    "plat Zwevegems" vind ik nog een pak moeilijker om te verstaan.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
      Ja juist.
      Zelfs als Limburger kon ik alles goed volgen.
      Maar ja, ik ben wel wat gewoon en heb wat (goede) ervaringen uit het verleden.
      Als je "plat Aalters" verstaat ben je zeer goed op weg
      "plat Zwevegems" vind ik nog een pak moeilijker om te verstaan.
      Ik woon al gans mijn 42-jarig leven in West-Vlaanderen en ben van Tielt, via Izegem naar Dranouter verhuisd en ben door mijn werk al met tal van variaties van het Westvlaams in contact gekomen en 'k moet zeggen, het plat Oostends is nog steeds moeilijk te verstaan.

'k Vind het wel grappig om mensen van buiten West-Vlaanderen westvlaams te horen proberen. De acteurs doen toch een verdienstelijke poging vind ik.
      vriendelijke groeten, Kurt
      Mijn foto's
      Fuji X-T1 + X-T2 + X100F + een paar lensjes

Comment

Ik woon al gans mijn 42-jarig leven in West-Vlaanderen en ben van Tielt, via Izegem naar Dranouter verhuisd en ben door mijn werk al met tal van variaties van het Westvlaams in contact gekomen en 'k moet zeggen, het plat Oostends is nog steeds moeilijk te verstaan.

'k Vind het wel grappig om mensen van buiten West-Vlaanderen westvlaams te horen proberen. De acteurs doen toch een verdienstelijke poging vind ik.
        Ook waar.

"piepegalle" ??
        "savatten" ?
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Ook waar.

"piepegalle" ??
          "savatten" ?
          piepegalle = kruiwagen
          savatten = pantoffels

't zou toch zonde zijn om zo'n woorden verloren te laten gaan.
          Ik pleit voor elke dag een serie in een ander dialect op één
          Mijn foto's

Comment

piepegalle = kruiwagen
            savatten = pantoffels

't zou toch zonde zijn om zo'n woorden verloren te laten gaan.
            Ik pleit voor elke dag een serie in een ander dialect op één
            Absoluut waar.
            Het een brengt ook het ander mee: cultuur, geschiedenis enz.
            Allemaal zeer interessant.

Van mijn dorpje zijn er nu twee boeken uitgebracht.
            Er staan o.a. 2400 foto's in.

Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Ook waar.

"piepegalle" ??
              "savatten" ?
              puypegoale ja ..

ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                  puypegoale ja ..

korrewaegen
                  mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
                  D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

...

Een verdienstelijke poging, hm ja, maar ook niet veel meer dan dat.
                    Dieter De Leus dat was Westvlaams.. dit is, tjah...dit is het niet vrees ik.
                    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
                      korrewaegen
                      Kgoan tefêtte nog èki 't zwyn deur de bièt'n joagen en e bitje up min ruddekokke zitn.

Moe gi trouwns nie up't ommelof zitn?

Comment

Ben fan van Leo, was ook al zo in de boeken.
                        Tis toch West-Vlams met oar op wé.

gtz
                        Ik ben gek op werken. Kan er urenlang gefascineerd naar kijken.

Comment

Heb weinig West-Vlaams gehoord. Enkel die paar echte die geen moeite moesten doen. De rest sprak eerder een mix van talen.
                          Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Och, als Geert Hoste Antwerps of zo probeert te spreken, dan staat daar ook haar op. Voor niet Westvlamingen klonk het exotisch genoeg en als dat voor de Westvlamingen niet goed genoeg is, dan moeten ze maar meer goede acteurs kweken (maar dat zal dan wel voor een volgende generatie zijn). Was het Truiens dialect in Rundskop trouwens wel steeds perfect of zijn Truienaars minder....?

Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mr.D Bekijk bericht
                              Och, als Geert Hoste Antwerps of zo probeert te spreken, dan staat daar ook haar op. Voor niet Westvlamingen klonk het exotisch genoeg en als dat voor de Westvlamingen niet goed genoeg is, dan moeten ze maar meer goede acteurs kweken (maar dat zal dan wel voor een volgende generatie zijn). Was het Truiens dialect in Rundskop trouwens wel steeds perfect of zijn Truienaars minder....?
                              Er is zo veel diversiteit in dialecten dat West-Vlaams, Limburgs, Antwerps... in feite niet bestaat.
                              Jaren geleden was hier in Limburg zo een actie die bestond uit een sticker met de tekst: "Iech kal ooch Limburgs". Heb ik nooit begrepen, die actie hè!. Neem uit elke hoek van Limburg een persoon, daar nog eentje bij uit het centrum en laat die met elkaar praten in hun eigen dialect. Ze zullen mekaar wel verstaan, met uitzondering van typische streek gebonden woorden, maar het verschil is zeer groot. Het Lommels bv is zelfs geen Limburgs maar een Brabants dialect.
                              Dit zal voor andere provincies niet anders zijn.
                              Mvg.
                              Robert
                              Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                                Er is zo veel diversiteit in dialecten dat West-Vlaams, Limburgs, Antwerps... in feite niet bestaat.
                                Jaren geleden was hier in Limburg zo een actie die bestond uit een sticker met de tekst: "Iech kal ooch Limburgs". Heb ik nooit begrepen, die actie hè!. Neem uit elke hoek van Limburg een persoon, daar nog eentje bij uit het centrum en laat die met elkaar praten in hun eigen dialect. Ze zullen mekaar wel verstaan, met uitzondering van typische streek gebonden woorden, maar het verschil is zeer groot. Het Lommels bv is zelfs geen Limburgs maar een Brabants dialect.
                                Dit zal voor andere provincies niet anders zijn.
                                Helemaal waar, toen wij hier voor het eerst vanuit centraal West-Vlaanderen in de Westhoek aankwamen waren er veel woorden die we niet kenden en niet verstonden en dat geldt inderdaad voor iedere regio.
                                Ik ben al blij dat er eens een serie in het Westvlaams gemaakt is, als er dan hier en daar een woord of een zin niet klopt dan stoor ik mij daar niet aan maar geniet verder van een goed gemaakte reeks.
                                Mijn foto's

Comment

Working...
                                X