Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macbook pro... maar welke

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Macbook pro... maar welke

Hoihoi,

De laatste tijd doet mijn laptop weer gekke dingen, enfin met momenten doet hij niks maar da's nu net het probleem, hij hoort wel iets te doen

Ipv een nieuwe windows-laptop zou ik me een macbook pro willen aanschaffen...
    Maar ik twijfel tussen volgende modellen (het wordt sowieso de 13" versie, daar ben ik al uit):
    • I5 of I7 cpu
    • 4 gb of 8gb ram
    • dan nog dit: apple care of niet?

Ik heb nu een hp probook met 4 gb ram en een 2.27ghz i5 cpu.
    Draait op zich vlot, maar als het zwaardere werk begint (photoshop, maar vooral illustrator) dan hangt hij al eens vast. Het duurt ook enorm lang om het op te starten. Ook (vooral bij illustrator dan) krijg ik vaak de melding dat ik te weinig ram heb.

Ik maak mijn pc maandelijks grondig schoon, dus ik zou niet weten hoe ik hem nog sneller zou kunnen maken of op snelheid houden. (ja oké, overclocken, maar dat doe ik niet zo graag)

Zijn er verder nog dingen waar ik mee rekening zou moeten houden als ik overstap naar mac?

Yannick

Re: Macbook pro... maar welke

Vreemd dat je regelmatig die melding over dat geheugen krijgt. Heb ook een HP notebook (met i7 en 4 GB ram), en die melding nog niet gezien...
    Zeker dat je virtueel geheugen juist ingesteld staat (en je nog voldoende harde schijf ruimte over hebt ???).

Wat je macbook pro betreft : dat hangt er gewoon vanaf hoeveel je wil uitgeven : een i7 is sneller dan een i5, 8 GB zou ik zeker nemen (maar misschien niet bij apple bestellen wegens behoorlijk duur daar), en die apple care : computers gaan stuk.
    Dus kan je leven met het feit dat een herstelling wel even duurt, of moet het sneller gaan. Bij windows PC gaat zo'n bijkomende garantie normaal daarover (next business day on site), dus ik veronderstel dat die apple care ook daarover gaat...

Een i5 met 4 GB zal evengoed werken, een i7 met 8 GB ram (of meer) zal natuurlijk sneller zijn : je geldbeugel zal normaal bepalen wat je wil...
    Groeten,

Polleke

Comment

Ik heb het ook al nagekeken, maar ik kon niks abnormaals vinden...
      Ik hou het nu altijd maar wat kleiner in illustrator

En ik ben momenteel nog aan het werken om de macbook te kunnen betalen, en waarschijnlijk daarna nog een eindje doorsparen, of ik nu een paar 100 euro meer spaar maakt dan ook niet uit...

Ik vroeg me ook gewoon af of de snelheidswinst de meerprijs waard is, ga ik er m.a.w als gewone gebruiker iets van merken?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yakke Bekijk bericht
        Ik heb het ook al nagekeken, maar ik kon niks abnormaals vinden...
        Ik hou het nu altijd maar wat kleiner in illustrator

En ik ben momenteel nog aan het werken om de macbook te kunnen betalen, en waarschijnlijk daarna nog een eindje doorsparen, of ik nu een paar 100 euro meer spaar maakt dan ook niet uit...

Ik vroeg me ook gewoon af of de snelheidswinst de meerprijs waard is, ga ik er m.a.w als gewone gebruiker iets van merken?
        Dat hangt er volledig vanaf hoe zwaar je die programma's belast. Ik gebruik software die nog wat meer rekenwerk erdoorjaagt dan een Photoshop of illustrator. En heb dus een i7 genomen (maar hou er rekening mee dat een i5 sandy bridge nu, ongeveer even snel is als de equivalente i7 van de vorige generatie). De huidige i7 zijn uiteraard terug sneller...

Het ideaal zou zijn dat je even zou kunnen werken met zo'n macbook pro met jou manier van werken (en je eigen bestanden), maar ik vrees dat weinig winkels dat toelaten...

Bij passmark haalt een i7-2630 QM, 6321, een i5-2520, 3559. Maar ik weet helaas ook niet welke processoren apple eigenlijk juist gebruikt...
        De i5 is dus ongeveer 2x trager. Maar hou er rekening mee dat mijn i7 (720 QM, bv. ook maar 3290 haalt). En daar kan je al behoorlijk goed mee uit de voeten.

8 GB ram zou ik zeker gebruiken (maar laat die er dus apart bijsteken, van een niet apple merk : want apple vraagt pakken teveel daarvoor).

Wel nog 1 opmerking : als het voornamelijk over rekensnelheid gaat is een desktop voor hetzelfde geld veel sneller dan een laptop. Een i7-2600 haalt in diezelfde test 8940 en is goedkoper dan een i5 laptop versie...
        Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
          Wel nog 1 opmerking : als het voornamelijk over rekensnelheid gaat is een desktop voor hetzelfde geld veel sneller dan een laptop. Een i7-2600 haalt in diezelfde test 8940 en is goedkoper dan een i5 laptop versie...
          Thx voor je uitleg!
          Maar mobiliteit primeert nog boven rekensnelheid eigenlijk (vandaar de keuze voor 13")
          Ik sluit hem thuis aan op een extern beeldscherm.

Comment

Nog 1 kleinigheid : heb je al eens geprobeerd om het virtueel geheugen van je huidige laptop vast te zetten op 8 GB (je hebt 4 GB ram, dus het dubbel is zeker meer dan genoeg) ?
            Je doet dat door de min. en de max. waarde op 8192 MB te zetten...).
            Ik durf niet zeggen dat het zeker zal helpen, maar misschien heb je geluk...
            Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
              Nog 1 kleinigheid : heb je al eens geprobeerd om het virtueel geheugen van je huidige laptop vast te zetten op 8 GB (je hebt 4 GB ram, dus het dubbel is zeker meer dan genoeg) ?
              Je doet dat door de min. en de max. waarde op 8192 MB te zetten...).
              Ik durf niet zeggen dat het zeker zal helpen, maar misschien heb je geluk...
              Nope nog niet geprobeerd, ga het zeker eens doen!
              Maar het voornaamste is eigenlijk dat het altijd zo lang duurt eer programma's opgestart zijn (niet enkel de zware progs doen er lang over). En ook dat soms uit het niets alles even vastloopt om dan na een minuutje doodleuk weer door te werken...

't zijn kleine dingetjes maar ik erger me er behoorlijk aan

Comment

Nope nog niet geprobeerd, ga het zeker eens doen!
                Maar het voornaamste is eigenlijk dat het altijd zo lang duurt eer programma's opgestart zijn (niet enkel de zware progs doen er lang over). En ook dat soms uit het niets alles even vastloopt om dan na een minuutje doodleuk weer door te werken...

't zijn kleine dingetjes maar ik erger me er behoorlijk aan
                Is inderdaad ergerlijk. Heb daar hier geen last van. Programma's de eerste keer opstarten duurt ook redelijk lang (heb geen SSD), maar vastlopers van een minuut (zelfs van een seconde) heb ik nog niet gehad...
                Groeten,

Polleke

Comment

Moet je in Windows niet in 64 bit mode werken om de volledige 4 GB aan te spreken?
                  Anders moet je dacht ik het geheugen van videokaart aftrekken. In 32 bit mode zal ja dus eerder ergens tussen de 3 en 3.5 GB van je geheugen kunnen gebruiken.

Kijk eventueel ook de geheugenkaartjes eens na want als je verschillende types door elkaar gebruikt dan kunnen die elkaar tegenwerken (timing, kloksnelheid ...). Daarom is de raad om steeds dezelfde geheugenkaartjes te gebruiken.
                  Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Toch raar dat tot dusver niemand de raad geeft om een memory test te doen?
                    Stel dat gewoon een latje kapot is of een ander simpel, goedkoop en vlug op te lossen geheugenprobleem (zoals Fotodirk aanhaalt, alhoewel verschillende types geheugen in een serie laptop???). Geheugen kost niet meer zoveel, de prijzen zijn zelfs in vrije val, maar wel direct overwegen om een nieuwe laptop te kopen

En ook niet gevraagd: Is er geen garantie op die laptop?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                      Toch raar dat tot dusver niemand de raad geeft om een memory test te doen?
                      Stel dat gewoon een latje kapot is of een ander simpel, goedkoop en vlug op te lossen geheugenprobleem (zoals Fotodirk aanhaalt, alhoewel verschillende types geheugen in een serie laptop???). Geheugen kost niet meer zoveel, de prijzen zijn zelfs in vrije val, maar wel direct overwegen om een nieuwe laptop te kopen

En ook niet gevraagd: Is er geen garantie op die laptop?
                      Stuk geheugen is inderdaad ook een mogelijkheid, maar meestal krijg je dan een blauw scherm i.p.v. werken in horten en stoten. Maar het kan natuurlijk...

Sinds vista kan je dat geheugen zelfs testen met een ingebouwd programma'tje : op F8 duwen (net na de bios-meldingen) en in dat scherm (waar je ook bv. veilige modus kan selecteren) staat onderaan die mogelijkheid om het geheugen te testen.

Recente probooks worden allemaal met windows 7 64 bit verkocht (ook die met maar 4 GB), maar het hangt er vanaf hoe oud het ding is, natuurlijk.
                      Meestal worden probooks professioneel aangekocht, en dan heb je standaard maar 1 jaar garantie (hoewel de meeste bedrijven dat laten uitbreiden naar 3 jaar).
                      Groeten,

Polleke

Comment

Ik heb nog garantie, de laptop is via school aangekocht dus heb ik 3 jaar next day on site zelfs. Misschien eens gebruiken

Maar zoals ik al zei zijn het gewoon de kleine dingen die me ergeren, en het gebeurt de laatste tijd meer en meer dat hij vast loopt. Ik kon via school ook een macbook kopen indertijd, maar men heeft dat toen afgeraden omdat ik "veel problemen ging hebben met programma's die in mijn richting gebruikt werden". Had ik me toen maar niet laten ompraten... zit zelfs al niet meer op die school

Comment

Ik heb nog garantie, de laptop is via school aangekocht dus heb ik 3 jaar next day on site zelfs. Misschien eens gebruiken

Maar zoals ik al zei zijn het gewoon de kleine dingen die me ergeren, en het gebeurt de laatste tijd meer en meer dat hij vast loopt. Ik kon via school ook een macbook kopen indertijd, maar men heeft dat toen afgeraden omdat ik "veel problemen ging hebben met programma's die in mijn richting gebruikt werden". Had ik me toen maar niet laten ompraten... zit zelfs al niet meer op die school
                          Die garantie mannen laten ook hardware testjes draaien en geven je een vette factuur als daar niks mis mee is.
                          - Zoals reeds aangeraden een memtest doen.
                          - De volgende stap is backup, scratch and reinstall.
                          - Windows patchen
                          - bios update doen en driver updates
                          - eventueel kijken voor software updates van speciale software

In laptops zitten meestal schijven van 5400rpm, niet echt de snelste dingen.

Wat de mac betreft, zeker apple care nemen als je je investering een beetje wil beschermen.

Comment

Als het ding die vastlopers heeft : is je processor dan vollen bak aan het werken, of niet ? Soms is het gewoon 1 programma of service dat teveel wegneemt van de processor. Met taakbeheer kan je dat normaal makkelijk zien.

Als je dan dat proces afsluit is het meestal ook gedaan met de problemen.

Ik weet niet of je via de garantie dergelijke problemen kan laten oplossen. Als het hardware is wel, maar ik twijfel daar een beetje over.
                            Ik dacht dat die next day on site garantie enkel over hardware gaat. Maar het kan natuurlijk geen kwaad om het eens na te vragen bij HP.
                            Hoe repeteerbaar is het probleem ? Als ze langskomen, en er is geen probleem, zit jij wel met een probleem .

Ze komen bij jou ter plaatse : dus je kan ze altijd tegenhouden als ze willen beginnen aan een herinstallatie. Want dat is wat ze dan normaal doen (en dan ben je alles kwijt natuurlijk). Ik zou toch al eens beginnen met een backup te nemen .

De huidige probooks hebben allemaal 7200 tr/min harddisks, ook de mijne. Maar ik ben niet bijster onder de indruk van de snelheid van laptopharddisks. Draagbaarheid heeft helaas ook zijn nadelen...
                            Groeten,

Polleke

Comment

Als je toch beslist een mac te kopen ga dan zeker voor een 4Gb ram versie en bestel nadien ram bij crucial. Dat is een pak goedkoper dan bij Apple zelf.
                              ::: Flickr :::

Comment

Working...
                              X