Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verlaagd BTW-tarief

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Verlaagd BTW-tarief

Vandaag de factuur ontvangen i.v.m. sanitaire werken hier.
    Op de factuur stond dus dat ik een verlaagd btw-tarief kreeg namelijk 6%,
    omdat de particuliere woonst meer dan 5 jaar oud is.

Weet iemand of hierover een bepaalde wetgeving bestaat?
    En voor welke werken is dit geldig?
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Re: Verlaagd BTW-tarief

Inderdaad, elk werk die uitgevoerd wordt door een aannemer aan een woning komt in aanmerking voor het permanent verlaagde BTW tarief van 6% en dit op materialen en werkuren.
    Koop je in persoon materiaal voor je woning op te knappen blijf je uiteraard de volle 21% betalen.

Ga je bv. een garage of tuinhuis bouwen die los staat van je huis dan dient hier door de aannemer 21% BTW aangerekent te worden.

Comment

OK

Intussen toch maar zelf wat opgezocht en gevonden.
      We zitten hier met dure herstellingswerken en die komen dus ook in aanmerking.
      Renovatie&herstelling dak + nieuwe isolatie.
      Die isolatie is een apart dossier geworden gezien de subsidies.

Werken beginnen half september.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
        OK

Intussen toch maar zelf wat opgezocht en gevonden.
        We zitten hier met dure herstellingswerken en die komen dus ook in aanmerking.
        Renovatie&herstelling dak + nieuwe isolatie.
        Die isolatie is een apart dossier geworden gezien de subsidies.

Werken beginnen half september.
        Telt lager BTW-tarief ook voor de gemeenschappelijke delen van een appartement?
        Ik dacht van niet, maar ik hoop voor jou dat ik mis ben.
        Mvg.
        Robert
        Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
          Telt lager BTW-tarief ook voor de gemeenschappelijke delen van een appartement?
          Ik dacht van niet, maar ik hoop voor jou dat ik mis ben.
          Ben ook eigenaar van gemeenschappelijke delen
          Maar ik zal dat eens goed moet opzoeken en lezen.
          Het is van dat soort onleesbaar Nederlands met zinnen van zes meter en 20 komma's.
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

Comment

Volgens mij telt het ook voor gemeenschappelijke delen.

De belangrijkste voorwaarden zijn:
            Woning voor privé gebruik
            Ouder dan 5 jaar.

In een woning die gebruikt wordt als zelfstandige voor de uitoefening van zijn beroep is het anders.

Comment

Ik begrijp de vraag niet. Je tekent toch niet voor een prijs zonder btw.
              Op de factuur kunnen twee maal zoveel vierkante meters staan, en het dubbele van de winkelprijs aan materiaal, maar als de aannemer tien maal sneller werkt dan zijn concurent, is ie misschien goedkoper. Wat telt is de overeengekomen totaalprijs.
              Jij moet die btw niet storten. Dat is het probleem van de aannemer.
              Toen ik de gerechtsexpert op zijn vraag dergelijke vreemde facturen liet zien, beweerde hij dat de aannemer verplicht is winst te maken op de materialen. De overeengekomen prijs interesseerde hem niet. Maar dit geheel terzijde.
              Last edited by Poza; 31 augustus 2011, 17:06.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
                Ik begrijp de vraag niet. Je tekent toch niet voor een prijs zonder btw.
                Op de factuur kunnen twee maal zoveel vierkante meters staan, en het dubbele van de winkelprijs aan materiaal, maar als de aannemer tien maal sneller werkt dan zijn concurent, is ie misschien goedkoper. Wat telt is de overeengekomen totaalprijs.
                Jij moet die btw niet storten. Dat is het probleem van de aannemer.
                De vraag is pertank eenvoudig : Om zwartwerk tegen te gaan, heeft men de BTW verlaagd indien het werk wordt uitgevoerd door een erkend aannemer.
                Of die aannemer dus snel of traag werkt is niet belangrijk (en is zijn probleem).
                Als je de aannemer zijn ding laat doen, en 6 % BTW betaalt, of je doet het zelf, maar je moet voor alles 21% betalen : dan zou het wel eens kunnen gebeuren dat je begint te twijfelen of je nog wel voordeel doet met het zelf te doen bij werken met veel materiaal en relatief weinig werkuren (zoals bv. het installeren van een keuken of badkamer).

Bij een dergelijke offerte zou ik de prijs zonder BTW vergelijken . Je kan nooit weten dat bepaalde aannemers hun uurprijzen wat "manipuleren" . Jij als partikulier moet die BTW wel betalen hé : en 6 % of 21% maakt toch een behoorlijk verschil...
                Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                  Als je de aannemer zijn ding laat doen, en 6 % BTW betaalt, of je doet het zelf, maar je moet voor alles 21% betalen : dan zou het wel eens kunnen gebeuren dat je begint te twijfelen of je nog wel voordeel doet met het zelf te doen bij werken met veel materiaal en relatief weinig werkuren (zoals bv. het installeren van een keuken of badkamer).
                  .
                  In genoemd geval was de prijs toch eerder afhankelijk van hoeveel winst de aannemer rekent op de materialen: Ik betaalde, zoals gezegd, ondanks het verlaagde tarief, en ondanks hij grotere kortingen krijgt, vier keer meer voor de gevelstenen, dan wat ik in die winkel had laten uitrekenen. Dat lage btw-tarief was in realiteit extra winst voor de aannemer, en geen voordeel voor de bouwheer.
                  Ik herhaal dat ik In feite het verschil in tarief letterlijk veel meer dan tweedubbel en dik (lees: viervoudig) aan de aannemer betaalde. Dat hij maar 6% btw moet afdragen ipv 21, steekt hij niet alleen in zijn pocket, hij profiteert daarbovenop van het ontradend effect van die 6 vs 21-cijfers op mensen die de echte prijzen niet kennen. Moet het nog worden gezegd: Ik "kreeg" helemaal niks van dat voordeel, integendeel.
                  Last edited by Poza; 31 augustus 2011, 18:30.

Comment

Er is zoiets als kwartaalaangiften. Een aannemer betaalt zijn stenen bij groothandel X en betaald daarop 21% BTW.
                    Hij bouwt bij klant Y een nieuwbouwgarage met de aangekochte stenen en maakt een factuur met titel "Bouw van garage" met daarop het bedrag dat werkuren en materiaal in 1 noemer bevat. Annex bij de factuur is het detail waarop staat hoeveel werkuren er zijn gedaan (als het in regie was) en de gebruikte materialen.

Klant Z wil een verbouwing doen aan hun 15 jaar oude huis en daarvoor gebruikt deze aannemer dezelfde soort steen die hij aangekocht had bij groothandel X. Op het einde van de verbouwingen stuurt deze man zijn klant een factuur met daarop "Renovatie van woning" met annex een detail van de factuur. Bijgevoegd is een document dat de klant dient in te vullen dat dit bevat:

Attest voor de toepassing van het verlaagd BTWtarief
                    voor woningen van minstens vijf jaar.
                    Ondergetekende ………………………………………………………………………………..
                    wonende te ………………………………………………………………………………..
                    ………………………………………………………………………………..
                    ………………………………………………………………………………..
                    verklaart
                    dat het gebouw gelegen ………………………………………………………………………..
                    ………………………………………………………………………..
                    ………………………………………………………………………..
                    waarvan hij /zij (1) ……………………………………………………………………………..
                    • Effectief in gebruik is sedert ten minste vijf jaar vóór het eerste tijdstip van
                    verschuldigdheid van de BTW op de werken die worden / werden uitgevoerd
                    overeenkomstig de dato van ………………………………………………………. (2)
                    • Vóór de uitvoering van de vermelde werken uitsluitend / hoofdzakelijk / bijkomstig
                    (3) een woonbestemming had.
                    • Na de uitvoering van de vermelde werken effectief en uitsluitend / hoofdzakelijk (3)
                    zal gebruikt worden als privé-woning,
                    En dat de werken waarop dit attest betrekking heeft, tot doel hebben, de verbouwing,
                    renovatie, rehabilitatie, verbetering, het herstel en/ of het onderhoud (4) overeenkomstig de
                    bepalingen van de nieuwe rubriek XXXVIII van tabel A van de bijlage bij het Koninklijk
                    Besluit nr 20 van 20 juli 1970 en overeenkomstig artikel 1 van het Koninklijk Besluit
                    (gepubliceerd in Belgisch Staatsblad op 19/07/2011).
                    Gedaan te ………………………………………. op …………………………………
                    Handtekening ;
                    (1)
                    Dit wordt dan ondertekent terug bij de aannemer gebracht en niet dit aan de factuur.

Bij de kwartaalaangifte wordt dan en balans gemaakt tussen inkomende en betalende BTW en krijgt de aannemer of terug of dient BTW te storten aan vadertje staat. BTW geeft hoegenaamd geen extra voor de zelfstandige.

Wat telt is een offerte excl BTW en kan dan ofwel de 6 of 21% bijgerekent te worden (of 0% als het onder zelfstandigen onderling is bij uitgevoerde werken, niet bij aankopen van goederen).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                      BTW geeft hoegenaamd geen extra voor de zelfstandige.
                      Niet automatisch, nee. Dat zou er nog aan mankeren. Bij een tariefverlaging moet de aannemer zijn prijszetting natuurlijk zelf naar boven aanpassen, wil hij nog steeds de klant zijn laatste cent, plus nog een beetje rente op het levenslang crediet.

Comment

Niet automatisch, nee. Dat zou er nog aan mankeren. Bij een tariefverlaging moet de aannemer zijn prijszetting natuurlijk zelf naar boven aanpassen, wil hij nog steeds de klant zijn laatste cent, plus nog een beetje rente op het levenslang crediet.
                        Pfff, allé, ik heb bv. een woning van 15 jaar oud en wens renovatiewerken uit te voeren. Ik laat een offerte maken bij aannemer A, B en C. Allen brengen ze netjes hun offerte binnen en kan ik vergelijken.
                        Waarom zou een aannemer hier een offerte maken met 21% BTW inbegrepen

Nu niet overal spoken beginnen zien hé. Als aannemer een marge van 30% op zijn gebruikte materialen neemt, aannemer B 25% en aannemer 20% dan zal de prijs een ferme overweging zijn nij het kiezen van een aannemer (reputatie is nog een andere factor en zo zijn er nog enkele maar dat doet hier niks ter zake).
                        Ik ga het nog eens uitspellen. De aannemer heeft NIKS aan de aangerekende BTW.

Meer zelfs, als je een offerte via het net aanvraagd voor bv. de roofing te vernieuwen dan krijg je een offerte excl BTW.

Comment

In genoemd geval was de prijs toch eerder afhankelijk van hoeveel winst de aannemer rekent op de materialen: Ik betaalde, zoals gezegd, ondanks het verlaagde tarief, en ondanks hij grotere kortingen krijgt, vier keer meer voor de gevelstenen, dan wat ik in die winkel had laten uitrekenen. Dat lage btw-tarief was in realiteit extra winst voor de aannemer, en geen voordeel voor de bouwheer.
                          Ik herhaal dat ik In feite het verschil in tarief letterlijk veel meer dan tweedubbel en dik (lees: viervoudig) aan de aannemer betaalde. Dat hij maar 6% btw moet afdragen ipv 21, steekt hij niet alleen in zijn pocket, hij profiteert daarbovenop van het ontradend effect van die 6 vs 21-cijfers op mensen die de echte prijzen niet kennen. Moet het nog worden gezegd: Ik "kreeg" helemaal niks van dat voordeel, integendeel.
                          - Het is nog altijd belangrijk dat je VOORAF een offerte vraagt : dan kom je dergelijke zaken niet tegen. Als je niet akkoord gaat met de prijzen van een aannemer, dan neem je gewoon een andere...
                          - En dat verschil van BTW-tarief steekt hij dus niet in z'n zakken : dat heeft mijn voorganger al mooi uitgelegd... BTW wordt betaald door de laatste schakel in de keten : en meestal is dat de gewone consument ...
                          Een gemiddelde ondernemer, koopt onderdelen (en betaalt daar BTW op). Normaal "doet hij daar iets mee" en verkoopt die onderdelen (uiteraard aan een hogere prijs) : nu krijgt hij die BTW betaald door zijn klant...
                          De BTW die hij betaald heeft voor die onderdelen, krijgt hij terug, de BTW die hij gekregen heeft van zijn klant, moet hij jammer genoeg betalen aan vadertje staat.
                          Omdat de waarde van het goed vergroot, noemt met BTW dus belasting op de toegevoegde waarde. Maar denken dat een ondernemer BTW in z'n zak steekt, is helaas niet juist (hoewel sommigen het wel proberen, maar dat is weer iets anders...).

Om het eenvoudig te maken :

ondernemer koopt goederen voor 100 €+ 21€ BTW = 121€ op zijn factuur.

Hij verkoopt die goederen met een winst van 30% + 6 % BTW (is dus 130€ + 7.80€ BTW = 137.80 € gefactureerd aan de klant).

Via zijn BTW aangifte krijgt hij 21€ terug, en moet 7.8 € betalen aan vadertje staat...
                          Uiteindelijk ontvangt vadertje staat als BTW enkel het bedrag van de laatste "transactie". Vandaar dat de consument altijd de volle pot betaald .
                          De ondernemer heeft 100€ netto betaald, en daarop 30€ winst gemaakt. Vadertje staat heeft 7.8€ verdient...
                          Groeten,

Polleke

Comment

De BTW die hij betaald heeft voor die onderdelen, krijgt hij terug, de BTW die hij gekregen heeft van zijn klant, moet hij jammer genoeg betalen aan vadertje staat.
                            Hij betaalt het verschil aan vadertje staat. Als dat echter een kleiner bedrag is omdat vadertje staat het tarief heeft verlaagd, moet de aannemer zijn prijs en winst verhogen. Anders krijgt hij al het werk niet gedaan.
                            Hij steekt het verschil dus in zijn zakken. De renovatie word daardoor niet goedkoper.
                            Is dat nu zo moeilijk te begrijpen?

Comment

De vraag is pertank eenvoudig : Om zwartwerk tegen te gaan, heeft men de BTW verlaagd indien het werk wordt uitgevoerd door een erkend aannemer.
                              Of die aannemer dus snel of traag werkt is niet belangrijk (en is zijn probleem).

Bij een dergelijke offerte zou ik de prijs zonder BTW vergelijken . Je kan nooit weten dat bepaalde aannemers hun uurprijzen wat "manipuleren" . Jij als partikulier moet die BTW wel betalen hé : en 6 % of 21% maakt toch een behoorlijk verschil...
                              We hebben dus offertes laten maken, voor hetzelfde werk natuurlijk, door verschillende
                              erkende aannemers.
                              Bedenk dus ook dat ik NIET op de hoogte was van die 6% BTW-regel.
                              TOT ik die factuur kreeg van de sanitaire werken hier
                              Deze sanitaire werken waren voor mij persoonlijk.

Vandaar ook aanvankelijk mijn vraag.
                              Nu ik zelf wat opzoekingen heb gedaan, is me de zaak wat duidelijker geworden.

Door wat onderhandelingen is de oorspronkelijke kostprijs verlaagd door de aannemer
                              die de werken mag uitvoeren komende maand.
                              Het gaat over renovatie&herstelling aan het dak = gemeenschappelijk.
                              Probleempje is dat dit allemaal het werk is van de syndicus....

Op de laatste vergadering zijn enkel de werken goedgekeurd en de aannemer.
                              En over BTW is er nooit gepraat geweest tot nu toe.
                              Omdat iedereen dat wist (van die 6%) en ik niet?....
                              Ik wist het ook niet he.

Nu, het is nooit te laat wat dit allemaal betreft.
                              Er is nog niets betaald
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

Comment

Working...
                              X