Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotograaf gearresteerd!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Fotograaf gearresteerd!

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
    weer eens één en ander recht zetten
    Wat valt er recht te zetten ? En vanwaar dat pedante toontje ?

Tin_tin beweerde "als ze je identiteitspapieren vragen moet je ze geven zo simpel is het, wel of geen reden maakt niet uit!"

Waarop ik antwoordde : "Identiteitscontrole alleen met reden"

Jan

Comment

Ik ga er van uit dat wanneer ze je identiteitspapieren vragen, ze zeker en vast wel een reden hiervoor hebben. En die reden zullen ze je ook wel meedelen spontaan of indien je dat beleeft vraagt. Daarentegen wanneer je ze weigert te geven zou ik dit als politieagent ook verdacht vinden. Maar arrogante mensen, die zichzelf boven de wet voelen staan, kom je overal tegen.
      Een reden zal er altijd zijn en als burger zal je hiertegen nooit een verhaal hebben.
      Mvg, Tin_tin
      Problems can not be solved by the same level of thinking that created them (Einstein)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
        Ik vrees dat als de politie die vraag stelt, ze wel een reden zullen hebben, anders doen ze echt die moeite niet...
        Maar sommige agenten vragen u dat niet zo maar ... er zijn er ook die u direct geweldagig vastgrabbelen en beginnen roepen en tieren ... dan kan ik al meer snappen dat iemand eens zegt "foert laat mij gerust". En ja, dat gebeurt meer dan je denkt!
        Maar zoals ik al aanhaalde, we weten niet wat er echt gebeurde en kunnen dan ook niet oordelen over deze feiten, is trouwens ook niet aan ons om te oordelen.
        Langs de andere kant komt de info ook uit de media ... niet altijd te vertrouwen op correctheid!
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tin_tin Bekijk bericht
          Ik ga er van uit dat wanneer ze je identiteitspapieren vragen, ze zeker en vast wel een reden hiervoor hebben. En die reden zullen ze je ook wel meedelen spontaan of indien je dat beleeft vraagt. Daarentegen wanneer je ze weigert te geven zou ik dit als politieagent ook verdacht vinden. Maar arrogante mensen, die zichzelf boven de wet voelen staan, kom je overal tegen.
          Een reden zal er altijd zijn en als burger zal je hiertegen nooit een verhaal hebben.
          de burger moet altijd de politie controleren en hun handelingen in vraag stellen. Als een agent mij om identificatie vraagt, wil ik direct van hem weten waarom en vraag ik ook naar zijn naam en nummer.
          The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Maar sommige agenten vragen u dat niet zo maar ... er zijn er ook die u direct geweldagig vastgrabbelen en beginnen roepen en tieren ... dan kan ik al meer snappen dat iemand eens zegt "foert laat mij gerust". En ja, dat gebeurt meer dan je denkt!
            Maar zoals ik al aanhaalde, we weten niet wat er echt gebeurde en kunnen dan ook niet oordelen over deze feiten, is trouwens ook niet aan ons om te oordelen.
            Langs de andere kant komt de info ook uit de media ... niet altijd te vertrouwen op correctheid!
            Ik moet eerlijk zeggen dat ik in de 41 jaar dat ik op deze aard***** rondloopt nog geen enkele agent ben tegengekomen die me gewelddadig heeft vastgegrabbeld en is beginnen roepen en tieren.
            Moet ook wel zeggen dat ik nog niet veel met die mannen in contact ben gekomen. Er zullen wel onbeleefde tussenzitten, maar die ben ik dus nog niet tegengekomen...

En een identiteitscontrole is volgens mij nog altijd geen aanhouding... Dan is een alcoholcontrole ook een aanhouding . Dus dat Nederlands principe lijkt me redelijk overbodig...
            Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
              ..........
              Moet ook wel zeggen dat ik nog niet veel met die mannen in contact ben gekomen....
              hier iedere dag............en nacht.
              maar het is wel een agente)(.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Een 'gendarm' in huis ?
                Canon-man. Concerten en natuur.
                Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Er moet wel een reden zijn, maar da's ni moeilijk meestal/ "Betrokkene gedroeg zich verdacht" of "toonde intentie om mogelijk te verkennen met het oog op het uitvoeren van criminele activiteiten zoals een overval of een aanslag".
                  Er moet wel degelijk een reden zijn, maar die is snel gevonden. Als ze eerst je identiteit vragen ipv te vragen om uit de weg te gaan, en je vraagt waarom ze je identiteit willen controleren, kan je nog uitwijken zonder identiteitscontrole.
                  Bovendien moet je je identiteitskaart laten ZIEN, afgeven is niet verplicht. Maar als je rel wil, moet je daar vooral op hameren. Stijl van "weer niks beter te doen dan burgertje pesten".
                  Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                  www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                    Een 'gendarm' in huis ?
                    yep..
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                      zo heb ik t ook altijd gehoord. Helemaal anders dan bij ons. Ik denk dat fouilleren in Nederland ook enkel mag als er 'aanwijzingen van verdachte handelingen' of zoiets zijn.

Maar eigenlijk is het on-nieuws.
                      Ook in België kan een identiteitscontrole zonder reden niet. Zie artikel 34 van de Wet van 5 augustus 1992 op het Politieambt. (personen die van hun vrijheid worden beroofd of die een misdrijf hebben gepleegd, aanwijzingen of omstandigheden van tijd en plaats geven grondige aanwijzingen om te denken dat de persoon wordt opgespoord, dat hij heeft gepoogd of zich voorbereidt op een misdrijf, of de openbare orde heeft verstoord of kunnen verstoren, etc...)

Ook het verhaal dat je een identiteitsbewijs enkel moet tonen en niet afgeven is een indianenverhaal. §4 van het vernoemde artikel 34 stelt duidelijk dat "de identiteitsstukken die aan de politieambtenaar overhandigd worden, slechts ingehouden worden gedurende de voor verificatie van de identiteit noodzakelijke tijd en moeten daarna aan de betrokkene onmiddellijk worden teruggegeven".
                      Geniet van foto's maken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                        Tja, als ... als ....

Die mensen doen ook maar hun job imho.
                        Tegenwoordig kan men (jammer ... ) niet voorzichtig genoeg zijn.

Stel dat het iemand met slechte bedoeling was geweest, stond iedereen weer te janken dat de politie zijn job niet deed.
                        Gewoon beleefd blijven en meewerken. In gedachte kan je nog altijd denken wat je wil, gelukkig maar. Als je niets verkeerd doet, hoef je echt niets te vrezen. Zelfs bij een vastgestelde verkeersovertreding kom je er dan al eens vanaf met een terechtwijzing. Dat is toch mijn ervaring.
                        Als je al eens naar "Road wars" op 2BE kijkt, dan verwondert het mij dat agenten niet vaker "flippen" en door het lint gaan.
                        Mvg.
                        Robert
                        Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Ik denk dat die fotograaf toch wel heel hinderlijk opgesteld stond, wschl om aandacht te trekken.

En dat hij zijn id-kaart niet wou laten zien, was wschl ook met de bedoeling om in de belangstelling te staan.
                          Canon-man. Concerten en natuur.
                          Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

ik noem het nochtans wél een geldige reden.
                            De man staat :
                            a) blijkbaar op een hinderijke plaats.
                            b) een station te fotograferen, wat in de meeste landen niet mag zonder toestemming van de stationschef. Maar wat ook een veiligheidsrisico is: wie zegt dat die gast niet komt "verkennen" voor een aanslag of zo?

Hij had gewoon zijn papieren moeten tonen, hij had toch niets te verbergen?
                            Voor de flikken was het ook goed, want indien er wel iets gebeurd was hadden ze toch al 1 naam van wie ze konden uitzoeken of hij er iets mee te maken had/getuige was.
                            Mijn Blog
                            D3100 - AF-S DX Nikkor 18-55 mm - AF-S DX NIKKOR 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR -Nikkor AF-S 35mm f/1.8 G DX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Biohazard79 Bekijk bericht
                              Maar wat ook een veiligheidsrisico is: wie zegt dat die gast niet komt "verkennen" voor een aanslag of zo?
                              dan stel je je toch niet opzichtig en hinderlijk op

Politie is niet geïnteresseerd in het voorkomen van aanslagen. Ik heb ooit de politie verwittigd dat iemand in zijn SUV 6 bidons van tientallen liters benzine vulde. Het is sowieso tegen de wet om benzine in een voertuig te vervoeren (tenzij in de tank, of een speciale jerrycan aan de buitenkant van de auto), maar dat interesseerde hen geen bal.
                              The Knight That Says Ni...kon

Comment

Och, niet meer dan:

- een jonge fotograaf die wat "interessant" wou doen ("Ik ken mijn rechten en plichten en ik moet mij niet identificeren - boehoe") Doe normaal en de politie doet normaal terug.

- agenten die wat "interessant" wilden doen. Mss na een klacht? ("die staat daar foto's te maken en dat mag helemaal niet")

- Een krant die niet weet wat schrijven en een fait-divers (een vol half uur aanhouding zeg...) berichten.

Veel zever om niks.
                                Ik ken andere verhalen van vliegtuigspotters die in't buitenland aan een militaire luchthaven opgepakt werden...
                                Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

Comment

Working...
                                X