Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overdrukventiel electrische boiler! help?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Overdrukventiel electrische boiler! help?

Als dit systeem eind september twee jaar oud is, dan is dat toch nog onder garantie?
    Waarom dan niet per definitie eerst aan de installateur vragen dit komen na te kijken?
    Er is toch een groot verschil tussen wat druk aflaten en op korte tijd 160 liter water kwijt spelen!
    Lijkt mij niet echt helemaal correct te zijn ... en als het toch aan de druk van het water ligt, dan heeft uw installateur een installatie geplaatst dat niet voldoet aan uw behoeften want hij zou vooraf moeten weten wat de druk kan worden in uw gemeente.
    Of het is een defect of een verkeerde installatie ... dus laten nazien!
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      houden ze dan die druk in de toren niet gelijk voor het de toren verlaat?
      (Door de hydrostatische druk blijft de druk in het waterleidingnet constant.)
      grt,bouk.
      Inderdaad, maar veel hangt af van waar je woont, hier te Hooglede zijn de drukverschillen wel zeer wisselend, als je op het hoogste punt woont, is het verschil 2 bar tegenover iemand die pakweg 20 meter lager woont, dus wordt aangeraden een drukregelaar te plaatsen.

De watermaatschapij heeft natuurlijk ook drukregelaars op hun systemen staan, maar blijkbaar worden deze nogal dikwijls te hoog gezet, een gekend probleem hier, een paar jaar geleden kon ik hier op een bepaald moment een druk meten van 9 bar telefoontje naar de watermaatschapij, en terug op 6 bar, maar na enkele weken terug 8 bar, dan heb ik maar zelf een drukregelaar gezet, en deze afgesteld op 5 bar, lijkt mij ideaal.

Trouwens zelf een drukregelaar instaleren is niet zo duur, en komt je ganse instalatie ten goede, van boiler tot kraan zou ik zeggen.
      Last edited by Guest42; 22 augustus 2011, 15:17.

Comment

dan heb ik maar zelf een drukregelaar gezet, en deze afgesteld op 5 bar, lijkt mij ideaal.

Trouwens zelf een drukregelaar instaleren is niet zo duur, en komt je ganse instalatie ten goede, van boiler tot kraan zou ik zeggen. [/QUOTE]

I.d.d. heb mijn drukregelaar met manometer ook zelf geplaatst. Wat heb je als gereedschap nodig : spassende sleutel of regelbare watertang en een rolletje teflon,voor de afdichting.

Grtjs

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
          Dat zou ik nu ook weer niet aanraden, ongeveer 20 jaar geleden is bij mijn grootouders op een zondag eens het thermostaatkontakt van de boiler blijven plakken, het overdrukventiel was verkalkt en je wil niet weten wat het resultaat was... alle buren daar dachten dat er een vliegtuig in het huis beland was... de boiler van in de garage door een verdiepingsvloer en los door de nok van het zadeldak , alle omliggende muren zwaar gebarsten, de keukenkasten allemaal van de muur, garagepoort lag zo'n 30m verder , alle ramen in de buurt stuk enz... , zo'n ravage had ik nog nooit gezien, jawel van een simpele boiler , sindsdien zetten m'n ouders en ik zeer regelmatig eens dat klepje open...
          Een gelijkaardig fenomeen is een paar jaar geleden ook elders gebeurd, het stond toen in de krant.

Wat er gebeurt is dat de boiler overhit tot boven de 100 graden. Daarbij loopt de druk enorm op tot er een leiding onderaan afbreekt. Het water kookt dan, en komt er als en straalpijp uit, waardoor de boiler omhoog gekatapulteerd wordt.

Die boiler is toen ook door het dak gegaan, en landde honderd meter verder...

Om die reden is het beter dat je ventiel wat te veel lekt, en niet vast zit..
          Dat vastzitten komt ookvoor als je een lekkende kraan hebt op het warm water.
          Dan moet het overdrukventiel nooit werken, tot je de lekkende kraan herstelt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
            Een gelijkaardig fenomeen is een paar jaar geleden ook elders gebeurd, het stond toen in de krant.

Wat er gebeurt is dat de boiler overhit tot boven de 100 graden. Daarbij loopt de druk enorm op tot er een leiding onderaan afbreekt. Het water kookt dan, en komt er als en straalpijp uit, waardoor de boiler omhoog gekatapulteerd wordt.

Die boiler is toen ook door het dak gegaan, en landde honderd meter verder...

Om die reden is het beter dat je ventiel wat te veel lekt, en niet vast zit..
            Dat vastzitten komt ookvoor als je een lekkende kraan hebt op het warm water.
            Dan moet het overdrukventiel nooit werken, tot je de lekkende kraan herstelt.
            Followup ....

Eerst even een reactie op wat hier staat .. een oververhitting heeft totaal niets te doen met een lekkend overdrukventiel. dat is een probleem van brakke electrische verwarming. Als je boiler gaat koken dan geloof ik niet eens dat zelfs een perfect werkend overdruk ventiel je kan behoeden voor een (water)raketaanval ... dat geraakt die druk niet kwijt in de kortst mogelijke tijd ... denk ik ...
            Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat het niet kan voorkomen, je zal maar pech hebben he ... dat de thermostaat blijft "plakken" oid!! (zit daar geen beveiliging op?)

Hoedanook ... in mijn geval was het loodgietersbedrijf zo eerlijk om mij te vertellen dat er absoluut niets mis was met het overdrukventiel maar dat de schommelende druk, waarschijnlijk hoger dan de voorziene 7 bar, de boosdoener was. Ze hebben een drukregelaar geplaatst, afgeregeld op 4 bar. Ze hadden gelijk, het overdrukventiel werkt perfect nu. per nacht verlies ik (geschat via de meterstand) slechts een paar 100ml water meer! (ik moet wel wakker blijven tot middernacht om de meterstand op te nemen haha pas dan schijnen ze de waterdruk op te voeren ...)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
              Followup ....

Eerst even een reactie op wat hier staat .. een oververhitting heeft totaal niets te doen met een lekkend overdrukventiel. dat is een probleem van brakke electrische verwarming. Als je boiler gaat koken dan geloof ik niet eens dat zelfs een perfect werkend overdruk ventiel je kan behoeden voor een (water)raketaanval ... dat geraakt die druk niet kwijt in de kortst mogelijke tijd ... denk ik ...
              Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat het niet kan voorkomen, je zal maar pech hebben he ... dat de thermostaat blijft "plakken" oid!! (zit daar geen beveiliging op?)
              Als je overhit, dan zal de druk stijgen, waardoor er water wegloopt.
              Nu met 2 KW produceer je wel wat stoom, maar het volume daarvan is beperkt als de druk een beetje groter wordt.

Nu ben ik wel overtuigd dat een electrische boiler ook een 'electrische' overtemperatuursbeveiliging heeft, maar daar ken ik geen details van.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                Als je overhit, dan zal de druk stijgen, waardoor er water wegloopt.
                Nu met 2 KW produceer je wel wat stoom, maar het volume daarvan is beperkt als de druk een beetje groter wordt.

Nu ben ik wel overtuigd dat een electrische boiler ook een 'electrische' overtemperatuursbeveiliging heeft, maar daar ken ik geen details van.
                Ik zie niet in hoe je stoom kan produceren als het water niet warmer wordt dan 70°C en onder een waterdruk van minstens 4 bar

Comment

Working...
                X