Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Ik vind dat voorlopig in geval van die dimensie zonder afstand toch maar pro-dinges,... proselitismisch?
die dimensies hebben wel een afstand maar ze zitten opgerold.
Neem nu twee koorddansers. De ene vertrekt aan de ene kant, de andere aan de andere kant. Beide ervaren een wereld met maar 1 dimensie, voor-achter, links en rechts zou betekenen dat ze van de kabel storten en boven onder eigenlijk ook. Op het punt waar ze elkaar tegenkomen kunnen ze eigenlijk niet kruisen.
Laat nu 2 mieren van elk punt van de koord vertrekken. Als die elkaar tegenkomen gaat de ene gewoon wat naar links en de andere naar rechts (mieren kruisen op zijn Brits). Zo is de ervaring van dimensies afhankelijk van de schaal waarop men kijkt.
In snaartheorie MOETEN er meer dan 4 dimensies zijn om het geheel te doen kloppen. En als die er zijn verenigt* de theorie kwantumtoestanden met de relativiteitstheorie zo mooi dat men buitensporig vergezochte vergelijkingen met koorddansers en mieren er graag bij neemt.
*nog lang niet, maar er zijn vermoedens dat het de goede weg op gaat richting grand unifying theory.
Tja, bij dat onderzoek is het geloof in die vierde dimensieis dus de meest wenenschappelijke hypothese (axioma, als iedereen hier dat wilt), zolang er geen andere is. Het kan ook geen toeval zijn dat beide delen dezelfde vorm aannamen, alsof ze, zoals ons brein, een soort van supergeheugen hadden, of collectief bewustzijn.Of ogen die sneller kijken dan het licht, maar dat lijkt me minder waarschijnlijk.
Kwantumverstrengeling bewijst in ieder geval dat de natuur straffer ineenzit dan we ooit hadden kunnen vermoeden en dat ons beeld van begrippen als tijd en ruimte (zelfs als we 'n goed inzicht hebben in de relativiteitstheorie) niet strookt met de werkelijkheid.
In snaartheorie MOETEN er meer dan 4 dimensies zijn om het geheel te doen kloppen. En als die er zijn verenigt* de theorie kwantumtoestanden met de relativiteitstheorie zo mooi dat men buitensporig vergezochte vergelijkingen met koorddansers en mieren er graag bij neemt.
*nog lang niet, maar er zijn vermoedens dat het de goede weg op gaat richting grand unifying theory.
Van die laatste heb ik nog nooit gehoord, maar ik heb op de unif (en als simpel metserke in de bouw) wel ervaren dat afwijkingen van tot 30% als normaal worden ervaren. Me dunkt dat er dan met die theorie meer aan de hand is dan de meetfouten die meestal de schuld krijgen.
"We zullen u 's ne meter kopen, he!"
Van die laatste heb ik nog nooit gehoord, maar ik heb op de unif (en als simpel metserke in de bouw) wel ervaren dat afwijkingen van tot 30% als normaal worden ervaren.
Eigenlijk zijn er geen afwijkingen (t.o.v. experimentele gegevens) in de (super)snarentheorie omdat het voorlopig nog steeds louter een wiskundige constructie is.
Eigenlijk zijn er geen afwijkingen (t.o.v. experimentele gegevens) in de (super)snarentheorie omdat het voorlopig nog steeds louter een wiskundige constructie is.
Ja, ja, die sceptische wetenschappers zitten met hun bewijzen nog in het stadium van de theorie, terwijl de zondvloed van de laatste weken weer eens proefondervindelijk heeft aagetoond dat je erna nog aanzienlijk minder lang te leven hebt.
Ja, ja, die sceptische wetenschappers zitten met hun bewijzen nog in het stadium van de theorie, terwijl de zondvloed van de laatste weken weer eens proefondervindelijk heeft aagetoond dat je erna nog aanzienlijk minder lang te leven hebt.
Einstein zei: "Als we wisten wat we deden, zouden we het geen onderzoek noemen".
Kwantumfysica heeft weinig tot niets met dit topic te maken. Daarom volgende schets om "Hoeveel mensen ..." aanschouwelijk te situeren.
Laten we (samen met praktisch alle wetenschappers) aannemen dat ons heelal13,7 miljard jaar oud is. Als je die tijdspanne een beetje bevattelijk wilt voorstellen, kan je die laten overeenkomen met een afstand van 137 km. Voor mij is dat precies de afstand Hasselt-Gent. Omdat ik die afstand regelmatig per trein of per auto afleg, kan ik mij daar iets concreets bij voorstellen.
Op die schaal komt een eeuw (zeg maar een uitzonderlijk lang mensenleven) overeen met 1 millimeter. Het jaar nul (of 1?) ligt maar 2 cm van vandaag vandaan. Duizend jaar is op die schaal 1 cm en stelt dus bijna niets voor.
Als de mens (als Homo erectus) 1 miljoen jaar geleden ontstond, vertegenwoordigt dat 10 meter. Waarschijnlijk mag je wel 2.000.000 jaar teruggaan om het begin van de mensachtigen te situeren. Ook dat beslaat slechts 20 m (op onze 137 km geschiedenis van het heelal). De Homo sapiens (waarover deze topic handelt) ontstond ten vroegste 200.000 jaar geleden (2 m)!
Onze aarde was 210 tot 250 miljoen jaar geleden (2,1 km ...) nog Pangea. In die tijd ontstonden de dinosauriërs. Als we aannemen dat ze 65 miljoen jaar geleden zijn uitgestorven (als gevolg van de inslag nabij Mexico van een enorme meteoriet), gebeurde dat dus op 650 m van ons hier en nu.
Raar dat wat biologen zich voorstellen bij "dieren" (zelfs de primitiefste wormen) hooguit 540 miljoen jaar geleden (5,4 km) ontstonden, terwijl de aarde zelf toch reeds ongeveer 4,5 miljard jaar oud (45 km) is. Het "leven" (in de oerzee) zou langer dan 3,5 miljard jaar geleden (35 km) zijn ontstaan.
De eerste meercellige organismen dateren van ca. 1,7 miljard jaar geleden (17 km).
Door klimatolologische omstandigheden (ijsbalaarde ...) kwam de evolutie pas ca. 575 miljoen jaar geleden (5,7 km) echt goed op gang en ontstonden veel nieuwe soorten.
De kolonisatie van het land door planten begon ca. 490 miljoen jaar geleden (4,9 km). Uit die tijd stammen wellicht ook de eerste insecten. Maar de eerste amfibieën liepen pas 380 miljoen jaar geleden (3,8 km) op het land.
Allemaal kleine afstanden t.o.v. de 137 km sedert de big bang, die toch reusachtig groot zijn t.o.v. ons millimetertje of de 2 meter Homo sapiens.
Comment