Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gezond ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Gezond ?

Eerst waren er de fluortabletjes die we onze kinderen gaven omdat de kinderarts zei dat het goed was voor het gebit, wat later schadelijk zou zijn...
    Nu weer die spaarlampen met die kwik (en andere) dampen ....

....
    en andere dingen die nu even vergeten ben...
    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
    George Orwell

Re: Gezond ?

Ik heb alle verlichting in de keuken en de kleine salon vervangen door led-lampen.
    TL Lampen zijn ook al jaar en dag giftig.

Comment

Dat is gewoon hemeltergend, elke dag is er wel iéts dat van zeer gezond plots zeer slecht wordt gebombardeerd.. Ik luister daar allemaal niet meer naar...

Wat ik wél geloof is dat , als de opvolger van de D700 er is, dat die veel beter gaat zijn en dat ik dan wél ga geloven dat die D700 die ik nu heb eigenlijk wel een superslecht toestel is, en dat ik zeker die opvolger moet hebben...

OT... In mijn huis zijn alle gewone spots vervangen door LED... Dat is gewoon een ramp... ***licht is het... En ik heb er al veel soorten leds geprobeerd...

Comment

Ik heb al mijn led's alweer vervangen door bijvoorbeeld halogeenlampen.
        Ik vond het verschrikkelijk kil licht en dan had ik nog de meest warme en sfeervolle variant van de led's.
        Trouwens, met de koude winters die we de laatste twee jaar hebben gehad mag er best weer wat opwarming van de aarde plaatsvinden.
        Dus iedereen zou zijn led's moeten vervangen voor de oude vertrouwde 'peer' en hoe hoger het wattage hoe beter.

Comment

Men heeft nooit beweerd dat spaarlampen gezond zouden zijn toch? Enkel dat ze zuinig zijn... En ik vrees dat alles ook altijd wat wordt overdreven. Als je ziet welke veiligheids- en gezondheidsvoorzorgen tegenwoordig worden genomen, dan is het sowieso een wonder te noemen dat er nog mensen van mijn generatie in leven zijn. Ik had geen hekje boven- en onderaan de trap, de limonade die we dronken had niet die felgele of -rode kleur door de vele vruchten die erin zaten, het fruit dat we aten was niet met natuurlijke middelen bespoten, etc.

Ik wil maar zeggen, misschien is alles niet zo gezond als het lijkt, en misschien is niet alles altijd veilig, maar er is reeds een hele weg afgelegd en alles blijft evolueren.
          Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
            Ik heb al mijn led's alweer vervangen door bijvoorbeeld halogeenlampen.
            Ik vond het verschrikkelijk kil licht en dan had ik nog de meest warme en sfeervolle variant van de led's.
            Trouwens, met de koude winters die we de laatste twee jaar hebben gehad mag er best weer wat opwarming van de aarde plaatsvinden.
            Dus iedereen zou zijn led's moeten vervangen voor de oude vertrouwde 'peer' en hoe hoger het wattage hoe beter.
            Dan heb je toch de verkeerde LED's gekocht, deze zijn namelijk verkrijgbaar in verschillende warmtekleuren!

Het is natuurlijk moeilijk om een voorstelling te maken van het licht dat een LED lamp gaat geven als je hem op het internet koopt. Het een en ander wordt al duidelijker als je vaker lampen hebt gekocht met verschillende kleurtemperaturen. Warm wit bij de ene winkel is niet het warme wit als bij de andere winkel.

In feite zijn er twee elementen die de beleving bepalen en waarop je kan letten wanneer je verlichting online (of in de winkel) aanschaft. Dat is de kleurtemperatuur en de kleurweergave.

1. De kleurtemperatuur.
            Dit is zoals de naam al aangeeft de kleur van het licht zoals deze uit de lamp komt. Kleurtemperatuur wordt uitgedrukt in Kelvin (K). Voor een huiselijke omgeving is eigenlijk alleen alles onder de 3500 K aan te raden. Daarboven wordt het licht al snel als koud ervaren. Tenminste in de meeste Westerse landen. In Azië bijvoorbeeld wordt een kleurtemperatuur van 4.000 K juist als prettig ervaren!

Kleurtemperatuur Te vergelijken met:
            1200 kaarslicht
            2000 zonsopkomst en zonsondergang
            2800 wolfraam-gloeilamp (gewone lamp), zonsopkomst en zonsondergang
            3000 studiolamp, 3000-kleur TL lamp
            3200 halogeenlamp
            3500 een uur na zonsopkomst
            4000 4000-kleur TL lamp
            5600 standaard daglicht
            6000 middagzon
            6500 Wit/Neutraal. Standaard waarde voor televisie of monitor.
            7000 – 10000 Zware bewolking of schaduw aan de noordzijde. Zonder direct zonlicht.

2. De kleurweergave
            Dit zegt eigenlijk iets over de kwaliteit van het licht. En die kwaliteit uit zich in de mate waarop kleuren die bestraalt worden door dit licht natuurgetrouw worden weergegeven. Oftewel hoe rood is rode deken als die bestraal wordt door een lamp. In het geval van een gloeilamp zal dit diep helder rood zijn.

Bij lampen wordt dit aangegeven door middel van de Color Rendering Index (CRI) en wordt uitgedrukt in Ra. Hoe hoger de waarde hoe beter, hoe mooier in feite het licht. Vaak wordt dit niet weergegeven bij lampen omdat het een redelijk onbekende waarde is voor consumenten.

En al gaat het je dan niet om het milieu, dan gaat het wel om je geld, bij spaarlampen bespaar je al gauw 50% en bij LED 90%
            Olympus E-500, Sony Cybershot DSC HX9V, Neem eens een kijkje op mijn foto website;
            Cybershot Photo Website!

Comment

Working...
            X