Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afstand horizon.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Afstand horizon.

    Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
    Wat daar nog boven uitsteekt is van geen belang en bij sommigen duidelijk van slechte kwaliteit.
    Schitterend antwoord! LOL!

    Comment


    • #17
      Re: Afstand horizon.

      Oorspronkelijk geplaatst door ik.niet Bekijk bericht
      Neen het was een goede poging Voltigeur maar mis... Putor had het deze keer bij het rechte eind, de getallen in de lijst zijn wel degelijk de ooghoogte tov het grondniveau en is in feite een zeer simpele formule snip.
      Proficiat met uw doorzicht! ... een primitieve kennis van de vlakke meetkunde en cirkels had u al lang op het goede spoor moeten zetten cq raakpunt aan een cirkel! .. waar filosofie de feiten voorbij steekt!!! voor een hoogte = 0 is de horizon oneindig!! al de "lanschapsresten" en de "weersomstandigheden" zijn fotografische geinspireerde aberraties en zijn dus flauwekul ...

      Comment


      • #18
        Re: Afstand horizon.

        Misschien nog een tip in de algemene context: De gemiddelde ooghoogte van een volwassen mens was tot voor kort ongeveer 1650mm.
        Dit gezegd zijnde...

        Comment


        • #19
          Re: Afstand horizon.

          Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
          Misschien nog een tip in de algemene context: De gemiddelde ooghoogte van een volwassen mens was tot voor kort ongeveer 1650mm.
          Dit gezegd zijnde...
          pfff liliputters
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #20
            Re: Afstand horizon.

            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
            pfff liliputters
            Aangaande dergelijke opmerkingen zijn er een aantal leuke gezegden...
            - De kleine zijn er niet om in hun kont te laten schoppen door de groten.
            - Beter een kleine plezante, dan een grote ambetante.
            - Beter een kleine die steigert, dan een grote die weigert.
            - etc.
            Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

            Comment


            • #21
              Re: Afstand horizon.

              Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
              Aangaande dergelijke opmerkingen zijn er een aantal leuke gezegden...
              - De kleine zijn er niet om in hun kont te laten schoppen door de groten.
              - Beter een kleine plezante, dan een grote ambetante.
              - Beter een kleine die steigert, dan een grote die weigert.
              - etc.
              en ik ken heel veel situaties waarin de kleintjes weigeren en ik niet eens moet steigeren.

              Maar t is wel handig als je gewoon een washandje kan inpakken waar ik met een slaapzak moet zeulen.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #22
                Re: Afstand horizon.

                Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                voor een hoogte = 0 is de horizon oneindig!!
                Nee. Bij hoogte = 0 is er geen horizon.

                Comment


                • #23
                  Re: Afstand horizon.




                  Met voorbeelden en de formules.
                  Canon EOS 90D EFS 18-135

                  Comment


                  • #24
                    Re: Afstand horizon.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                    Nee. Bij hoogte = 0 is er geen horizon.
                    jawel op 0mm van je oog. een kleine praktijktest zal dat bevestigen.
                    The Knight That Says Ni...kon

                    Comment


                    • #25
                      Re: Afstand horizon.

                      Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                      jawel op 0mm van je oog. een kleine praktijktest zal dat bevestigen.
                      Bij hoogte = 0 is er geen horizon.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Afstand horizon.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                        Bij hoogte = 0 is er geen horizon.
                        En waarom zou er bij hoogte 0 geen horizon zijn? Horizon is toch de grens tot waar men het aardoppervlak kan zien? Theoretisch zou bij een hoogte nul het begin en eindpunt sammenvallen maar zelfs dan kun je spreken van het einde wat je kan zien van het aards oppervlak.

                        Een praktijk voorbeeld om uit te leggen wat ik bedoel, U bent vandaag in een noeste bui en besluit om een zwembad aan te leggen in uw tuin, U graaft en graaft en graaft... en hebt uiteindelijk na al uw noeste arbeid een put gemaakt van 2 meter diep, aannemende dat U niet meer dan twee meter groot bent zal uw ooghoogte zelfs negatief zijn als u in uw put staat, ook op dat moment zal de horizon zich bevinden op 0 (en zal samenvallen met het beginpunt van wat u kunt zien van het aardoppervlak). Uw buur, die U zeer gegengen is heeft al die noeste arbeid van U aanzien en besluit om een praatje te komen maken met U gezien uw buur dicht genoeg bij de put gekomen is kunt U uw buur zien hij komt boven de horizon uit, ook het dak van uw huis kunt U zien het komt boven de horizon uit, en ook die mooie toren die wat verder staat kunt U vanuit uw put zien want ook die komt boven de horizon uit....

                        Comment


                        • #27
                          Re: Afstand horizon.

                          Oorspronkelijk geplaatst door ik.niet Bekijk bericht
                          En waarom zou er bij hoogte 0 geen horizon zijn? Horizon is toch de grens tot waar men het aardoppervlak kan zien? Theoretisch zou bij een hoogte nul het begin en eindpunt sammenvallen maar zelfs dan kun je spreken van het einde wat je kan zien van het aards oppervlak.
                          Nee, natuurlijk niet. De horizon is een denkbeeldige cirkel die wordt gevormd door lijnen die vanuit het oog het aardoppervlak raken. Naarmate de hoogte afneemt wordt die cirkel steeds kleiner, tot het moment dat bij hoogte = nul geen sprake meer is van een cirkel maar van een punt. Aangezien een punt kan worden gezien als een cirkel met straal = 0 is de afstand van het oog tot het punt waar de raaklijn de aarde raakt dus ook nul. Oftewel: oog en raakpunt vallen samen. 'Nul' is heel iets anders dan 'oneindig'.

                          De rest van je verhaal is fantasievol maar heeft weinig met dit topic te maken...

                          Comment


                          • #28
                            Re: Afstand horizon.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                            Nee, natuurlijk niet. De horizon is een denkbeeldige cirkel die wordt gevormd door lijnen die vanuit het oog het aardoppervlak raken. Naarmate de hoogte afneemt wordt die cirkel steeds kleiner, tot het moment dat bij hoogte = nul geen sprake meer is van een cirkel maar van een punt. Aangezien een punt kan worden gezien als een cirkel met straal = 0 is de afstand van het oog tot het punt waar de raaklijn de aarde raakt dus ook nul. Oftewel: oog en raakpunt vallen samen. 'Nul' is heel iets anders dan 'oneindig'.

                            De rest van je verhaal is fantasievol maar heeft weinig met dit topic te maken...
                            Waar heb ik gesteld dat 0 gelijk is aan oneindig? Met mijn verhaaltje (en dank U voor de lof over het fantasierijk zijn) wilde ik enkel aantonen dat het theoretisch en praktisch mogelijk is om een ooghoogte te hebben die gelijk is aan nul verschil tov het aardoppervlak (en daar gaat het hem om bij het bepalen van hoe ver de horizon van ons verwijdert is), en dat hierbij de horizon zich zou bevinden op 0 (en dus niet op oneindig) immers het beginpunt van wat we kunnen zien van het aardoppervlak en het eindpunt van wat we kunnen zien van het aardoppervlak (horizon) vallen samen.
                            We verschillen dus van mening over wat horizon is (en zeker in deze discussie), de horizon is geen cirkel (toch niet voor mij in deze discussie) maar dat punt waar het aardoppervlak niet langer zichtbaar is en inderdaad zien wij niet dat punt maar een rij van punten naast elkaar en dus zou je bij uitbreiding kunnen stellen dat het een lijnstuk is dat je ziet (begrensd door de hoek die onze ogen kunnen zien) maar we zien geen cirkel want om de cirkel waar jij het over hebt te zien zou je moeten het oogpunt steeds veranderen.
                            Horizon komt uit het grieks:
                            horidzoo(n) (ὁρίζων) en betekend begrenzen, afgrenzen, scheiden, bepalen, vaststellen, grenzen aan
                            en kuklos (κύκλος) wiel, kring, cirkel; rand, ring; ronde laag, (ronde) schij; oog; schild; hemelsfeer; globe; kringloop, stadsmuur; omsingeling.
                            (leve de zoon die grieks doet en soms nog een hulp voor mij kan zijn )
                            en zou inderdaad kunnen vertaald worden als de "begrenzende cirkel" van wat we kunnen zien van het aardoppervlak.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Afstand horizon.

                              Leonidas

                              Bij hoogte = 0 is er geen horizon.
                              jawel, maar die ligt tegen je oog.

                              Als een patient met een verband rond zijn ogen tegen de dokter zegt dat hij het verband niet ziet, is dat nog enigszins grappig, maar het verband is er wel.
                              The Knight That Says Ni...kon

                              Comment


                              • #30
                                Re: Afstand horizon.

                                Oorspronkelijk geplaatst door ik.niet Bekijk bericht
                                Waar heb ik gesteld dat 0 gelijk is aan oneindig?
                                Waar heb ik gezegd dat jij dat gesteld hebt? Zie #17 en #22.

                                Oorspronkelijk geplaatst door ik.niet Bekijk bericht
                                We verschillen dus van mening over wat horizon is
                                Als we het niet eens zijn over wat een horizon is heeft verder discussieren weing zin.

                                Comment

                                Working...
                                X