Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
In tegenstelling tot landschapsfotografie heb je volgens mij voor macrofotografie zeer weinig m2 nodig, tenzij je natuurlijk een Shooting Day zoals Lilybie wil opzetten en daar een heleboel geïnteresseerden op afkomen.
Een klein tuintje met voldoende planten) en bloemengroei kan voldoende zijn, een waterplas met wat begroeiing, de berm van de weg, een sloot...
Even gegoogled en inderdaad: Zottegem ligt vlak bij de Vlaamse Ardennen, de Zwalmstreek. Wij gaan vandaag nog naar Oudenaarde/Welden, daar vlakbij, en ik weet dat wij tijdens onze autorit door mooie groene landschappen rijden, veel meer km2 dan je uiteindelijk nodig hebt.
Ik zoek meer natuurdomeinen zoals je in gent de bourgoyen hebt, moet niet zo groot zijn maar waar je ook even kan rondwandelen, parkeergelegendheid in de buurt hebt en dergelijke.
Ik kan gerust tegen negatieve commentaar zolang die maar onderbouwd is dus schrijf zoals je het denkt, no mercy https://500px.com/marnix_photography
Het belangrijkste voor macrofotografie is dat er (bijna) geen volk passeert.
Ik woon dicht tegen het Damvalleimeer in Destelbergen maar daar ga ik dus zeker geen foto's gaan nemen want je wordt daar elke minuut gestoord door een wandelaar of een jogger.
Mijn tip : rijdt eens rond in je omgeving op de kleine wegeltjes en je zal interessante plekjes vinden waar je enerzijds je auto kwijt kan zonder iemand te storen en waar anderzijds iets te doen is op insectengebied(gracht met proper water,waterloopje, bosrand, vijvertje, gevarieerde begroeiing...).
PS : mijn ervaring leert dat veel insecten zich schuilhouden in wat wij "tengels" noemen(ik weet nu niet zeker of de Nederlandse naam distels is) dus ik draag altijd een regenbroek en kniebeschermers als ik foto's ga gaan nemen.
Het dichtsbijzijnde natuurgebied dat je op de site van Natuurpunt kunt vinden ... met een paar m2 heb je meestal genoeg voor een paar uur macro-plezier, met een volledig natuurgebied ben je dus maanden zoet . En ieder seizoen iets anders ... op diezelfde plek nog wel
Als je natuurlijk van plan bent alle in België voorkomende libellensoorten te schieten zul je meer opzoekwerk moeten doen, en zelfs dat lukt nog aardig dank zij Google en sites zoals Waarnemingen.be.
Zoals hierboven vermeld hangt het er maar van af wat je wil fotograferen: "banale" beestjes vind je quasi overal. Een libelvriendelijke tuinvijver aanleggen is ook fotografisch heel interessant. Vuurjuffers, azuurwaterjuffers en lantaarntjes zijn dan al redelijk snel aanwezig, en mits wat geluk krijg je grotere libellen op bezoek. Keizerlibel is een soort die dikwijls tuinvijvers domineert, en dan in grote getallen uitsluipt eind mei/juni. Een groot deel foto's van uitsluipende keizerlibel is aan een tuinvijver gemaakt.
Ook voor vlinders kun je je tuin aantrekkelijk maken, maar persoonlijk vind ik vlinder-op-vlinderstruik-foto's niet zo mooi.
Voor de zeldzamere soorten libellen/vlinders zijn er gekende hotspots in België en omstreken. Die zijn niet moeilijk te vinden, mits wat zoekwerk
Comment