Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ik wil een NAS maar welke schijf moet er in?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ik wil een NAS maar welke schijf moet er in?

    Vandaag op ibood een nas in de aanbieding echter maar met 2 schijven van 500Gb erin.
    Ik twijfel tussen deze nas of een Synology DS211 is wel een stuk duurder.

    Los daarvan welke schijven zou ik hiervoor gebruiken? Ik dacht aan WESTERN DIGITAL Harde schijf Caviar Green - 2 TB - 64 MB - SATA (WD20EARS) staat momenteel in promotie voor 60 euro per stuk.

    Ik heb totaal geen ervaring met een NAS dus alle info is welkom.

    De nas gaat dienen als backup voor mijn foto's muziek en films. Ook zal ik er via mijn media center (mac mini) media file's van af spelen. Zou dan ook mijn blu-rays er willen op zetten. (deze lopen steeds vast op mijn samsung blu-ray speler )

    mir
    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

  • #2
    Re: Ik wil een NAS maar welke schijf moet er in?

    hier staat een netgear readynas duo!

    't is geen hoogvlieger! is ook maar voor thuisgebruik, dusja zo duur moet die ook niet zijn.

    500 gb is rap vol, da weet je waarschijnlijk ook wel.
    maar hier zitten er nu ook 2 2TB schijven in en dan merk je dat de nas nog trager wordt, met meerdere personen tegelijk is nu wel een ramp bij momenten.

    mss een leuke link: klikkie (zelf te laat gevonden)

    op de nas zelf zou ik niet besparen, snelheid van't bakske zit en vaak in de ingebouwde processor en geheugen.

    best op de site kijken van fabrikant welke schijven ondersteunt worden, maar normaal gaat iedere schijf erin
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Ik wil een NAS maar welke schijf moet er in?

      Op die van netgear (ibood aanbieding) zit een •Processor: 1.8 GHz Intel® Atom™ single-core

      op die synology DS211 een Intel Atom 1.6 GHz

      Dus zou je denken die netgear is beter ? Maar hij is ook goedkoper dan de synology.

      mir

      Bedankt alvast voor de link
      De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

      Comment


      • #4
        Re: Ik wil een NAS maar welke schijf moet er in?

        Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
        Op die van netgear (ibood aanbieding) zit een •Processor: 1.8 GHz Intel® Atom™ single-core

        op die synology DS211 een Intel Atom 1.6 GHz

        Dus zou je denken die netgear is beter ? Maar hij is ook goedkoper dan de synology.

        mir

        Bedankt alvast voor de link
        Ik heb geen ervaring met Netgear, maar voor thuisgebruik had ik een tijd geleden de twijfel tussen Synology en Qnap. Bij mij is het Qnap geworden met 4 * 1,5 TB in Raid5.
        Als backup voor mijn foto's heb ik een MyBookLive aangeschaft van 2 TB en dit bevalt me wonderwel beter dan ik hoopte ook al stond ik hier sceptisch tegenover.

        Beide fabrikanten hebben regelmatig updates en je kan extra programma's installeren die jij denkt nodig te hebben zonder beperkt te zijn aan nieuwe firmware. Dit is in ieder geval zo voor Qnap, Synology ook dacht ik. Maar voor andere weet ik het niet.

        Zeker en vast de fabrikant zijn ondersteunde schijven nakijken want bv Qnap werkt niet goed samen met WD EcoGreen HDD's.

        Comment


        • #5
          Re: Ik wil een NAS maar welke schijf moet er in?

          heel goed opzoeken & opletten... want de meeste NAS-sen kunnen geen disks vertragen met 2K sector size !!
          (je kan er de grootste nachtmerrie artikels van lezen)

          => tip van de week: koop je een Drobo , die spulle ondersteunen alle soorten schijven inclusief de zeer prijsefficiente WD cavier green disks van 2TB
          Imagination is more important than knowledge...
          http://www.kiekje.be

          Comment


          • #6
            Re: Ik wil een NAS maar welke schijf moet er in?

            Oorspronkelijk geplaatst door b-@rt Bekijk bericht
            heel goed opzoeken & opletten... want de meeste NAS-sen kunnen geen disks vertragen met 2K sector size !!
            (je kan er de grootste nachtmerrie artikels van lezen)

            => tip van de week: koop je een Drobo , die spulle ondersteunen alle soorten schijven inclusief de zeer prijsefficiente WD cavier green disks van 2TB
            Amai wel nogal prijzig he die Drobo

            Op ibood is die netgear ondertussen uitverkocht. Heb hem niet besteld. Verbruikt nogal wat energie vergelijken met anderen en de user interface is niet zo fraai. Deze van synology zou veel gebruiksvriendelijker zijn. Nog even afwachten en rondkijken.

            mir
            De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

            Comment


            • #7
              Re: Ik wil een NAS maar welke schijf moet er in?

              Wat de disken betreft kan je inderdaad beter wat zoeken. Ik heb eens op de site van qnap gekeken en daar staat per type nas welke disken goed werken en welke te vermijden zijn.

              Comment


              • #8
                Re: Ik wil een NAS maar welke schijf moet er in?

                Te laat, maar ik heb al meer dan een jaar zo'n Netgear. Zeer tevreden over Beter dan Iomega in ieder geval Wat betreft die disken. Je steekt er in wat je wil. Maar ik kies wel voor schijven die in het gesupporteerde lijstje staan. Heb onlangs trouwens online de upgrade gedaan van 1 naar 2 TByte (mirrored). En die interface, éénmaal geconfigureerd, gebruik je die nog zelden... Stroomverbruik? Na een half uur niet gebruik gaan de disken in powerdown mode...
                Last edited by pnobels; 19 juli 2011, 13:51.
                Nikon D90

                Comment


                • #9
                  Re: Ik wil een NAS maar welke schijf moet er in?

                  Nog wat zitten rond kijken en voorlopig twijfel ik nog tussen een 4 bay of 6 bay verschil is ongeveer 100 euro.
                  Het gaar om de Netgear Readynas Ultra 4 Rndu 4000 of de Ultra 6 Rndu 6000. De 6000 heeft naast 6 bay ook nog dual core processor.

                  De verschillen zie je duidelijk in deze pdf: http://www.readynas.com/wp-content/u...rison_Home.pdf

                  Voorlopig zou ik meer dan voldoende hebben met een 4 bay waar ik dan al zou toekomen met 2 disks van 2Tb. Maar gezien het verschil van 100 euro en die dual core twijfel ik of ik toch niet beter de 6 bay zou nemen.

                  mir
                  De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ik wil een NAS maar welke schijf moet er in?

                    ik heb een Netgear RND4000 + 4x 2tb (WD20EARS) in raid 5
                    vrij traag, maar wel lekker budgetair (nas opzich was 240 euro toen)
                    (10mb/s schrijven - 30mb/s lezen)

                    zolang ge er niet vanop gaat werken , en het zuiver als backup houd volstaat dat prima !
                    Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ik wil een NAS maar welke schijf moet er in?

                      Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                      Voorlopig zou ik meer dan voldoende hebben met een 4 bay waar ik dan al zou toekomen met 2 disks van 2Tb. Maar gezien het verschil van 100 euro en die dual core twijfel ik of ik toch niet beter de 6 bay zou nemen.

                      mir
                      Het probleem met 2x2Tb is dat je dat enkel in raid 1 kan zetten om geen data te verliezen. Als je daar een raid 5 van wil maken ben je wel je data kwijt. Misschien dus best beginnen met raid 5 en 3x2TB, dan kan je makkelijk uitbreiden.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ik wil een NAS maar welke schijf moet er in?

                        Ondertussen is de NAS al aangekomen het is een Netgear ReadyNAS Ultra 6 geworden. Ik ga er4 schijven van 2 Tb insteken en als raid 5 configureren.

                        Ik heb voor de ultra 6 gekozen omdat deze een dual core processor heeft.

                        mir
                        De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ik wil een NAS maar welke schijf moet er in?

                          Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                          Ondertussen is de NAS al aangekomen het is een Netgear ReadyNAS Ultra 6 geworden. Ik ga er4 schijven van 2 Tb insteken en als raid 5 configureren.

                          Ik heb voor de ultra 6 gekozen omdat deze een dual core processor heeft.

                          mir

                          mooie keuze
                          zeker de raid 5!

                          Ene een kleine tip doe maandelijks een controle van de smart van uw schijven! Als er problemen zouden vormen ben je er dan bijna direct bij. En moet je dan een schijf vervangen kan je dit direct doen
                          en de raid rebuilden uiteraard.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ik wil een NAS maar welke schijf moet er in?

                            Ik heb net mijn ioMega NAS ontmanteld en gebruik de schijven nu met een USB 3.0 dock. Zo'n NAS is verschrikkelijk traag: als je'r eentje hebt waar je meer dan 30MB/s uit haalt mag je'm een keertje tonen.
                            pixelpusher

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ik wil een NAS maar welke schijf moet er in?

                              Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                              Ondertussen is de NAS al aangekomen het is een Netgear ReadyNAS Ultra 6 geworden. Ik ga er4 schijven van 2 Tb insteken en als raid 5 configureren.

                              Ik heb voor de ultra 6 gekozen omdat deze een dual core processor heeft.

                              mir
                              verifieer wel dat de schijven die je koopt geschikt zijn voor raid 5... ze zijn daar niet alleen geschikt voor... (lees de goedkope)
                              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                              Comment

                              Working...
                              X