Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het echte verbruik van jouw auto

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Het echte verbruik van jouw auto

Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
    Volgens de VAB rijden 8 op 10 wagens met een te lage bandenspanning. Dat zou een meerverbruik van 2 tot 3% tot gevolg hebben..
    Te lage bandenspanning is inderdaad nergens goed voor (ook niet voor slijtage van de banden, wegligging, ...
    Door die te lage bandenspanning wordt het contactoppervlak van de band op het wegdek groter, is de vervorming van de banden groter, wat dus het brandstofverbruik verhoogt.
    In extreme gevallen (en zeker bij laagprofielbanden) kan het zelfs zorgen voor een klapband (doordat de weinige lucht in de band teveel opwarmt).

De snelheidsmeter van mijn golf is trouwens ook niet bijster nauwkeurig : om effectief 120 km./h te halen, moet ik 130 rijden .
    Het nog beschikbare bereik is dan weer wel redelijk juist : ik kan zonder problemen zakken tot nog een bereik van een km. of 20. Dan is nog altijd een 2 l. brandstof in de tank... Niet dat ik dat veel uittest .
    Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
      De snelheidsmeter van mijn golf is trouwens ook niet bijster nauwkeurig : om effectief 120 km./h te halen, moet ik 130 rijden .
      Ik rijd op de kilometerteller 130, de Garmin GPS en mijn Tomtom op mijn iPhone geven dan allebei 125 km/uur aan. ( Laag profielbanden, 19 duim )
      Verbruik gemiddeld is volgens de boordcomputer is 6,3/100km . . . reëel verbruik, zelf gemeten ( altijd getankt tot ik de diesel in de vulopening zag staan, bij zelfde tankstation en dezelfde pomp ) 6,2 l/100km
      Last edited by Franciskine; 29 juli 2011, 13:09.
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Bij de c en de B iis de snelheidsafwijking in vergelijking met tomtom en mio bij 120 ongeveer 1km/h.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
          Bij de c en de B iis de snelheidsafwijking in vergelijking met tomtom en mio bij 120 ongeveer 1km/h.
          Dus hetzelfde als bij mn 3.
          Bij mn eerste autootje (golf 1) had ik nog geen gps dus van die weet ik het niet.
          Het verbruik wel en maar al te goed. Daarom dat ik (we) de bmw gekocht heb... golfke is een 1.1l rabbit (ondertussen al 28 jaar oud en nog steeds in de garage geparkeerd ), verbruik 15 liter
          Last edited by CIB; 29 juli 2011, 14:38.
          Nikon D5100 + 18-105mm VR
          Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

Comment

2 weken geleden heen en terug gereden naar Salou (bij Barcelona) met een Audi TT 1.8 Coupe Quattro; gechipped naar 250PK. Telkens iets boven de toegestane snelheid en af en toe ietsje harder. De hele rit stond de climate control/airco aan.

Gemiddeld verbruik was 8,7L per 100km.

Als ik op mn rijstijl let en de climate control uit zet, dan haal ik 7.1L per 100km
            Last edited by Havezet; 29 juli 2011, 16:14.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Havezet Bekijk bericht
              ...De hele rit stond de climate control/airco aan.
              Gemiddeld verbruik was 8,7L per 100km.
              ...
              Dat ding staat bij iedereen wel altijd aan denk ik, ook in mn oude 3 staat dat altijd op automatisch, wat is anders het nut daarvan??
              Ik vind dat nogal een fors verbruik voor zo'n recente wagen, zeker aan ongeveer constante snelheden. Als dat het resultaat is van sportief rijgedrag met nieuwere wagens kan ik evengoed met mn oudje blijven rijden.
              Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CIB Bekijk bericht
                Dat ding staat bij iedereen wel altijd aan denk ik, ook in mn oude 3 staat dat altijd op automatisch, wat is anders het nut daarvan??
                Ik vind dat nogal een fors verbruik voor zo'n recente wagen, zeker aan ongeveer constante snelheden. Als dat het resultaat is van sportief rijgedrag met nieuwere wagens kan ik evengoed met mn oudje blijven rijden.
                Ik zou nog wel eens willen zien hoeveel 4 wiel aangedreven wagens met 250pk veel minder dan die 8.7 liter verbruiken .
                Die quattro is zalig om rijden maar heeft als nadeel een iets extra verbruik zoiezo. Bandenbreedte heeft ook wel een aardige invloed, mijn wagen op wintersloffen ( 17" - 225 ) verbruikt bijna gemiddeld gezien een litertje minder dan op zomerbanden ( 18"-245 ).
                1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                  Ik zou nog wel eens willen zien hoeveel 4 wiel aangedreven wagens met 250pk veel minder dan die 8.7 liter verbruiken .
                  Die quattro is zalig om rijden maar heeft als nadeel een iets extra verbruik zoiezo. Bandenbreedte heeft ook wel een aardige invloed, mijn wagen op wintersloffen ( 17" - 225 ) verbruikt bijna gemiddeld gezien een litertje minder dan op zomerbanden ( 18"-245 ).
                  Ik heb het over de cilinder inhoud in vergelijking met mn 10 jaar oude 318i, die vooraan op 225 staat en achteraan op 255, altijd want winterbanden in Vlaanderen zijn imo bs. Trouwens, de audi's zijn niet 24/7 4x4, enkel indien nodig
                  Dat geld trouwens voor elke 4-wiel aangedreven wagen.
                  Last edited by CIB; 29 juli 2011, 16:57.

Comment

Ik heb het over de cilinder inhoud in vergelijking met mn 10 jaar oude 318i, die vooraan op 225 staat en achteraan op 255, altijd want winterbanden in Vlaanderen zijn imo bs. Trouwens, de audi's zijn niet 24/7 4x4, enkel indien nodig
                    Voor zover ik weet is het quattro systeem van audi weldegelijk een permanente 4x4, die wel de mogelijkheid heeft om het koppel indien nodig anders te verdelen over voor en achteras (wat dus bepaald wordt door het centraal differentieel)...
                    4x4 zorgt wel voor meer gewicht, en meer interne wrijving zodat het verbruik inderdaad hoger moet zijn. Ook het systeem van Subaru bv. is een permanent systeem..
                    Groeten,

Polleke

Comment

• Re: Het echte verbruik van jouw auto

Nu het audi systeem moet je me niet leren kennen, ik heb er eentje en ik zeg je dat er een ietsjes meerverbruik is tov een 2 wiel aangedreven versie, eigen ervaring dus .
                      En van die winterbanden, daar is al eens over gediscussieerd geworden hier , dat dit voor jou bs tja, da's jou mening, ik wil je in de winter nog wel eens uitdagen tegen de mijne met 6 cilindertjes, deftige aandrijving en deftige winterbanden, je zou nog eens serieus kunnen verschieten
                      Ik ben wel zo nuchter om te beseffen dat het vrij zinloos is om winterbanden te gaan leggen als je zeer weinig km's doet, ik doe er vrij veel ( pakweg 45.000 op jaarbasis) en ik heb het nut ervan al lang ervaren.
                      1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Polleke, van de drie Volkswagens (Caravelle, Touran en Caddy) waar ik al op (erg) regelmatige basis mee heb gereden, hebben alledrie hetzelfde 'probleem' met de snelheidsmeter. 119 à 120 km/h in realiteit is rond de 130 (een beetje minder denk ik) op de snelheidsmeter .
                        Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Mijn zus rijdt met een recente polo blue technology (dus de 1.6 TDI), en die is ook van dat bedje ziek. Nu : als je het weet is het geen probleem.
                          T'is alleen een beetje ambetant, als je met een andere wagen rijdt, die dat "fenomeen" niet heeft .
                          Vadertje staat heeft dat natuurlijk wel graag... .
                          Groeten,

Polleke

Comment

Vraag maar aan al die mensen die op de E17 al geflitst zijn ...66.000 dacht ik.
                            Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Serieus op een zijspoor beland hier....... topic was 'Het echte verbruik van jouw auto'..... niet de juistheid van de snelheidsmeter .
                              Misschien beter nieuw topic openen hierover ?
                              Groetjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                                Nu het audi systeem moet je me niet leren kennen, ik heb er eentje en ik zeg je dat er een ietsjes meerverbruik is tov een 2 wiel aangedreven versie, eigen ervaring dus .
                                En van die winterbanden, daar is al eens over gediscussieerd geworden hier , dat dit voor jou bs tja, da's jou mening, ik wil je in de winter nog wel eens uitdagen tegen de mijne met 6 cilindertjes, deftige aandrijving en deftige winterbanden, je zou nog eens serieus kunnen verschieten
                                Ik ben wel zo nuchter om te beseffen dat het vrij zinloos is om winterbanden te gaan leggen als je zeer weinig km's doet, ik doe er vrij veel ( pakweg 45.000 op jaarbasis) en ik heb het nut ervan al lang ervaren.
                                Zij die zeggen dat winterbanden geen effect hebben zullen er waarschijnlijk nog niet mee gereden hebben .Ik gebruik ze al meer dan 20 jaar , niet dezelfde set natuurlijk .Heb maar 4 cyl.in mijn MB maar die mogen ze ook eens trachten te volgen zonder in de winter .Geen race natuurlijk maar normaal rijgedrag . Twee jaar terug heb ik met mijn wagen er enkele met ook voorwielaandrijving de brug kunnen optrekken daar ze geen grip hadden.

Comment

Working...
                                X