Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

factuur betwistbaar ??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: factuur betwistbaar ??

Reken eens uit wat jij bruto verdient (alles samen hé ook 13 maand, vakantiegeld enzovoort)). doe dat x2 en je hebt het bedrag dat die man jaarlijks moet ontvangen, bruto, om hetzelfde als jij te verdienen.
    dus jij zegt dat een zelfstandige 75% belast wordt?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
      Even aanvullen:
      Ik ben met de flens zelf naar hun winkel gereden en heb nooit een factuur ontvangen enkel nu een herinnering.

Bij het verlaten van de zaak wou ik betalen maar ze gingen dit achteraf wel regelen, ja nu weet ik wel waarom.

Ik heb achteraf elders een nieuwe pomp moeten kopen omdat er terug problemen mee waren

mir
      En waarom elders een pomp moeten gaan kopen en niet bij hun? Het was in een andere zaak als waar hun het lek hadden gedicht. Hoe moet iemand deze tijden nog iets kunnen verdienen? Je bent als kleine zelfstandige goed genoeg om herstellingen te mogen doen om iemand uit de nood te helpen maar hebben ze een TV, pomp, etc nodig dan gaan ze voor enkele luttele €'s minder naar een grote zaak. Ik volg Rudy hier volledig.
      Last edited by Sultana; 13 juli 2011, 19:36.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door grootmogol Bekijk bericht
        Een zelfstandige wordt ferm belast als hij een eenmanszaak heeft. Bij een E-BVBA is het al een stuk beter maar je blijft met de personenbelasting, vennootschapsbelasting, de Vlaamse regering die komt aankloppen, de provinciebelasting etc.
        Het is uiteraard niet allemaal kommer en kwel. Er zijn ook de o zo mytische aftrekposten etc maar daar staat dan tegenover dat een zelfstandige maar het best denkt aan later, ttz, (interne) pensioenvorming doen. Echter, zelf als kleine zelfstandige sinds 3 jaar gelukkig met deze genomen stap door de grotere vrijheid die ik geniet

Comment

Sorry Rudy maar het kan toch niet dat een nieuwe flens goedkoper is dan even met een lastoestel een gaatje dicht te lassen op een bestaande. . Als dit echt zo is dan had hij me dat moeten zeggen.

Hij had me gewoon de dag zelf mijn rekening moeten maken zoals ik toen ook gevraagd had. En als hij beetje slim was rekende hij me daar bijna niks voor aan of maakte hij zelfs geen factuur op. Zo had hij plots een nieuwe tevreden potentiële klant erbij.

@ sultana : je hebt wel een punt, ik kon daar een nieuwe pomp gekocht hebben. Dit was echter niet in me opgekomen en ik vrees dat hij geen in stock heeft. Terwijl ik in de makro keuze had uit meerdere type's en dezelfde dag nog kon aansluiten. En komt erbij dat ik opnieuw zonder water zat en dringend een pomp nodig had, we hebben geen stadswater.

mir
          Last edited by mir; 13 juli 2011, 19:46.
          De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Ik denk dat 75% fus ferm overdreven is.

Als werknemer wordt ik voor 54% belast (loon, bonus, vakantiegeld, 13de maand) en ik heb geen aftrekposten behalve de forfait... (ik heb het al 3 jaar na mekaar uitgerekend)

Het enige verschil imho is dat mijn sociale bijdragen enzovoort automatisch van mijn loon gaan en een zelfstandige zelf zijn bijdragen moet regelen.

Ik moet ook zelf aan pensioensparen doen, want met mijn wettelijk pensioen ga ik niet ver komen. Zelfs als ik mijn pensioendeel in de groepsverzekering bijtel, zal ik ferm mijn levensstijl moeten aanpassen.

O ja, als ik meer werk dan 8u per dag dan word ik bestraft, want het deel belastingen dat je daar op betaalt, je wil het niet weten. Als zelfstandige kan je die paar uren wel meer kloppen zonder daar "aan in te schieten" bij manier van spreken

Comment

Euh, waar zeg ik dat? Een zelfstandige word hetzelfde belast als iedere andere inwoner van dit land.

Echter, niet alles wat je als zelfstandige ontvangt is loon hé, investeringen, taksen (en der zijn der wat!!), verzekeringen, studies, software, noem maar op.
              En dan hebben we nog het deel risico, wat je niet kan becijferen.
              Natuurlijk zal die man wat meer proberen te verdienen, daarom is ook zelfstandig geworden...

Comment

Ik denk dat 75% fus ferm overdreven is.

Als werknemer wordt ik voor 54% belast (loon, bonus, vakantiegeld, 13de maand) en ik heb geen aftrekposten behalve de forfait... (ik heb het al 3 jaar na mekaar uitgerekend)

Het enige verschil imho is dat mijn sociale bijdragen enzovoort automatisch van mijn loon gaan en een zelfstandige zelf zijn bijdragen moet regelen.

Ik moet ook zelf aan pensioensparen doen, want met mijn wettelijk pensioen ga ik niet ver komen. Zelfs als ik mijn pensioendeel in de groepsverzekering bijtel, zal ik ferm mijn levensstijl moeten aanpassen.

O ja, als ik meer werk dan 8u per dag dan word ik bestraft, want het deel belastingen dat je daar op betaalt, je wil het niet weten. Als zelfstandige kan je die paar uren wel meer kloppen zonder daar "aan in te schieten" bij manier van spreken
                Man, ik zeg ok nergens 75%.
                Wie betaald jou "werktuigen"? je baas vermoed ik. Bureel, pc, gereedschap, maak de rekening maar eens.
                Weer eens een voorbeeld van mensen die denken dat ze de rekening van anderen kunnen maken.
                O, ik heb nog niet gehoord dat de zelfstandige alles kan "aftrekken"????

Comment

Euh, waar zeg ik dat?
                  netto = bruto/2 bij een loontrekkende, je zegt dat X2 te doen om het brutoloon van een zelfstandige te hebben op hetzelfde niveau als een loontrekkende, voor zover ik weet is
                  dat 75%

o ja werktuigen kan je voor 100% inbrengen toch? als ze voor je zaak dienen...

Weer eens een voorbeeld van mensen die denken dat ze de rekening van anderen kunnen maken.
                  inderdaad, je bent zelf beginnen spiegelen met het loon van anderen tov zelfstandigen...
                  Last edited by grootmogol; 13 juli 2011, 19:49.

Comment

Ook fout, cafepraat.
                    Extra prestaties in jou geval zijn aan die 54% belasting. maar voor die zelfstandige net hetzelfde hoor.
                    Overigens, als dit jou gemiddelde aanslagvoet is, dan verdien je wel héél veel.

Comment

Sorry Rudy maar het kan toch niet dat een nieuwe flens goedkoper is dan even met een lastoestel een gaatje dicht te lassen op een bestaande. . Als dit echt zo is dan had hij me dat moeten zeggen.

Hij had me gewoon de dag zelf mijn rekening moeten maken zoals ik toen ook gevraagd had. En als hij beetje slim was rekende hij me daar bijna niks voor aan of maakte hij zelfs geen factuur op. Zo had hij plots een nieuwe tevreden potentiële klant erbij.

mir
                      Dus als een vriend-fotograaf van jou plots niet kan opdagen voor een opdracht en jij valt in, dan moet jij bijna gratis werken... zodat de klant tevreden is?

Vind het beetje vreemde redenering, kan aan mij liggen natuurlijk.

Comment

I
                        Ik moet ook zelf aan pensioensparen doen, want met mijn wettelijk pensioen ga ik niet ver komen.
                        Vind ik dus echt schandalig...
                        Ik voel nu twee blz. tekst in mijn hoofd groeien maar ik ga wijselijk zwijgen.
                        Het is vooral erg voor jonge mensen die er nu "inzitten" of nog moeten beginnen.
                        En in het licht (?) van de nota's en alle argumentaties die nu onze media teisteren
                        raad ik iedereen aan om zijn voorzorgen te nemen, zeker de oudere onder ons
                        die tegen de pensioenleeftijd aanlopen ed.
                        Als de nu nog bestaande voordelen of rechten weggesnoeid worden dan zijn ze WEG he.
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                          Dus als een vriend-fotograaf van jou plots niet kan opdagen voor een opdracht en jij valt in, dan moet jij bijna gratis werken... zodat de klant tevreden is?

Vind het beetje vreemde redenering, kan aan mij liggen natuurlijk.
                          Sorry maar snap je vergelijk niet

Trouwens ik ga niet enkel bij een zelfstandige voor een herstelling.
                          Ik heb mijn vorige pomp bij een bedrijf die pompen plaatst gekocht en laten installeren. Heeft me toen meer dan 800 euro gekost terwijl diezelfde pomp in de safti (doe het zelf zaak) een 300 euro kost. Komt erbij dat achteraf gezien het niet de pomp was maar de waterput die defect was. Dus nutteloze aankoope en de kost van een nieuwe put.

Vandaar dat ik nu zelf een pomp heb gekocht en geinstalleerd. En als er nu iets aan defect gaat koop ik me wel terug een nieuwe in de makro. Op de duur kom ik duurder uit dan gewoon stadswater te nemen.

mir

Comment

Iets anders geformuleerd dan:

Als je van loontrekkende en zelfstandige hetzelfde netto wilt overhouden, na ALLE kosten, word er aangenomen, dat je je huidig loonvolume x2 moet doen, en dat als inkomsten moet genereren.
                            Je inkomsten (de fakturen dus) dienen om alles te betalen. Met alles bedoel ik alles, en onderschat dat onbekend stukje niet.
                            Daar komt dus mijn stelling uit.
                            Ik ben beroepsmatig veel bezig met prijscalculaties, en als je de kosten ziet die er allemaal betaald moeten worden.... die zitten dus mee in dat verhaal.

Overigens, wat kost tegenwoordig een stielman? Voor 40€ ga je er niet zo veel vinden. En héél rijk worden die mensen daar ook niet van.

Comment

mir
                              Nen handarbeider maakt dikwijls geen faktuur hé. Zo gaat dat nu eenmaal. Ieder zijne stiel. Ik laat ook niets lassen door de mensen op onze finance afdeling.
                              En wees eerlijk, de pomp ga je low cost halen, maar de service ga je dan op een ander halen.
                              Dat de flens minder kost dan de herstelling, is helaas zo, maar niet abnormaal vind ik.
                              Misschien verkoopt die man de flens te goedkoop ;-) Of weet die zelfs niet wat die flens juist kost?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                                En wees eerlijk, de pomp ga je low cost halen, maar de service ga je dan op een ander halen.
                                Lees #27 de flens is van de pomp die ik 7 jaar terug bij een zelfstandige gekocht heb. Dus geen low cost. Het is de huidige pomp die low cost is. En als daar iets stuk aan is koop ik me een nieuwe pomp + vat was 119 euro. De pomp is trouwens zwaarder dan de vorige maar wel een kleiner vat.

mir
                                Last edited by mir; 13 juli 2011, 20:15.

Comment

Working...
                                X