Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kat afschieten in rambo stijl . . .

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Kat afschieten in rambo stijl . . .

volgens mij is het in Belgique toch wettelijk verboden om katten af te schieten, als ik me niet vergis.
    dus krijgen die Rambo's hier toch problemen door, als de politie er werk van maakt?
    bel of mail eens met Michel Vandenbosch van Gaia.
    of met Mieke Schuddinck van De Poezenboot.
    die kunnen misschien wel raad geven.

Comment

Gewoon terugschieten.
      David Leemans
      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Bah, wat een kl**tz*kken! Heeft het misschien zin om eens te kijken of je een krant kunt vinden die dit een interessant verhaal vind? Met wat media aandacht wordt het wellicht ook lastiger voor de politie om er niets aan te doen.

Comment

ni hopen op de politie , die kunnen en mogen niks doen en al goed ook ...
          zorg dat je het pv nummer hebt en neem een advokaat, laat de zaak voorkomen en vraag een belachelijk hoge schadevergoeding....
          http://www.jvs-photography.be/

Comment

heu jagen zij nu op vossen???
            Dit zoogdier behoort volgens de bepalingen van artikel 3 van het Jachtdecreet van 24 juli 1991 tot het overig wild. De jacht op vossen is open van 1 oktober tot en met 14 februari. De jacht op vossen mag alleen worden beoefend met het vuurwapen en met roofvogels.
            Het is dus nu verboden op vossen te jagen, maar ook op verwilderde katten.
            En hier knelt het schoentje wat zijn huis/verwilderde katten, dat kan je niet zien.
            Er zijn uitzonderingen.

Art. 21. § 1. Om redenen van natuurbeheer, met name ter bescherming van kleinwild of ter bescherming van soorten die op grond van artikel 51 van het decreet van 21 oktober 1997 als beschermingswaard worden aangemerkt, kunnen er populatieregulerende acties ondernomen worden ten aanzien van <verwilderde> <katten>.
            § 2. Wanneer er met betrekking tot <verwilderde> <katten>, voor het gehele of een gedeelte van het grondgebied van het Vlaamse Gewest, sensibiliserende of andere maatregelen vastgesteld worden in uitvoering van artikel 51 van het Decreet van 21 oktober 1997 op het Natuurbehoud en het Natuurlijk Milieu, dan zijn deze maatregelen, voor zover relevant, bepalend voor de reguleringsacties die er in het kader van dit besluit ten aanzien van <verwilderde> <katten> kunnen genomen worden.

En nachts? klacht voor nachthinder neerleggen, al moest je iedere avond de flikken bellen iemand zal het wel beu worden.
            Stap naar de dierenbescherming, die zullen zeker iets doen.

Vlaamse jagers schoten meer dan achtduizend verwilderde katten af
            Never resist temptation or it could go away...
            Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel

Comment

Ben zelf ook jager maar dit kan voor mij ook NIET door de beugel
              Het is idd NOOIT toegestaan om s'nachts te schieten en vanuit een voertuig en zeker niet op katten!!!

In jouw geval zou ik zeker verder gaan met die klacht zelf met een jachttvergunning of als het een erkend jachtwachter is heeft hij dit recht niet. En als hij het verschil niet ziet tussen een vos en een kat is hij in mijn ogen zijn vergunning niet waard.
              De vos is aan een (te) sterke opmars bezig in vlaanderen (net als alle wild) maar da wil niet zeggen dat men daarom dit soort crapuleuze streken moet uithalen.

Ik heb nog al van die verhalen gehoord en wordt er triest van, dit heeft niks met weidelijk jagen en wildbeheer te maken, en net als jullie zijn onze hond en kat deel van de familie.
              Sony A550 + glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                volgens mij is het in Belgique toch wettelijk verboden om katten af te schieten, als ik me niet vergis.
                dus krijgen die Rambo's hier toch problemen door, als de politie er werk van maakt?
                bel of mail eens met Michel Vandenbosch van Gaia.
                of met Mieke Schuddinck van De Poezenboot.
                die kunnen misschien wel raad geven.
                T'zal moeilijk zijn om ertegen in te gaan, er moet ergens iets in de wet staan, dat een kat die zich op X aantal meter van haar woonplaats bevind wordt beschouwd als een wild dier.
                Wij krijgen hier ieder jaar een brief in de bus, dat wie een kat heeft deze het beste binnen houd, want bv. de volgende twee weken worden alle loslopende katten die zich niet op hun domein bevinden gevangen en in slaap gebracht, dit komt uit van de gemeente, omdat de kattenpopulatie hier blijkbaar uit de hand loopt.

Langs het kanaal ergens in Ingelmunster waren ook massa's (wilde of verlaten katten), en ik ken er iemand die zich een beetje het lot van deze dieren aantrok, en iedere dag eten ging brengen dat hij ging verzamelen bij vrienden en kennissen, hij zag er iedere dag naar uit om zijn katten (zo noemde hij ze) eten te gaan geven, tot hij plots de politie aan de deur kreeg, dat het niet meer mocht, en dat ze alle katten gingen afmaken, wat ze ook gedaan hebben, die man heeft ook vanalles proberen te ondernemen, zoals Gaia aanschrijven, de pers inschakelen enz. maar hij heeft er niets mee bereikt.

Wat ik lees van TS kan natuurlijk een gans ander verhaal zijn, teneerste is het jagen in kowboystijl van uit een jeep volgens mij niet toegelaten, ik twijfel er ook sterk aan, dat die mannen met kogels mogen schieten.
                Maar als het om echte jachtwachters gaat zoals TS hier schrijft, dan vrees ik dat hij er weinig zal kunnen aan doen, tenzij hij kan bewijzen dat zijn huiskat werd geschoten op een kleinere afstand van zijn eigendom, dan de wet voorschrijft.

De media en Gaia inlichten zal die overijverige lustmoordenaars mischien wat kunnen afremmen, maar als je mannen met politionele bevoegdheid wil opgaan, zal het moeilijk zijn vrees ik.

Ik ben vroeger eens zwaar in discussie gegaan met een werkmakker jager, ook over het feit van katten doden, de volgende dag had hij het wetboek mee, en daar stond klaar en duidelijk, dat een kat die zich op een bepaalde afstand van haar woonst bevind, (de afstand weet ik niet meer) wordt beschouwd als een wild dier, en ten allen tijde verdelgd mag worden, (dat is wel reeds twintig jaar geleden, dus kan deze wet reeds aangepast zijn).

Denk nu niet dat ik het ermee eens ben hé, integendeel, maar het is gewoon wat ik meen ervan te weten.

Aan Ts. mijn medeleven bij het verlies van hun geliefd huisdier.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  T'zal moeilijk zijn om ertegen in te gaan, er moet ergens iets in de wet staan, dat een kat die zich op X aantal meter van haar woonplaats bevind wordt beschouwd als een wild dier...
                  Die is er zie mijn vorige post;
                  Art. 21. § 1. Om redenen van natuurbeheer, met name ter bescherming van kleinwild of ter bescherming van soorten die op grond van artikel 51 van het decreet van 21 oktober 1997 als beschermingswaard worden aangemerkt, kunnen er populatieregulerende acties ondernomen worden ten aanzien van <verwilderde> <katten>.
                  § 2. Wanneer er met betrekking tot <verwilderde> <katten>, voor het gehele of een gedeelte van het grondgebied van het Vlaamse Gewest, sensibiliserende of andere maatregelen vastgesteld worden in uitvoering van artikel 51 van het Decreet van 21 oktober 1997 op het Natuurbehoud en het Natuurlijk Milieu, dan zijn deze maatregelen, voor zover relevant, bepalend voor de reguleringsacties die er in het kader van dit besluit ten aanzien van <verwilderde> <katten> kunnen genomen worden.
                  § 3. De populatieregulerende acties, vermeld in § 1, dienen het voorwerp uit te maken van hetzij een beheerplan kleinwild, hetzij van een wildbeheerplan in de zin van artikel 2, tweede lid, 5e, van het besluit van de Vlaamse regering van 1 december 1998 houdende vaststelling van de voorwaarden waaronder afzonderlijke jachtterreinen vrijwillig tot grotere beheereenheden kunnen worden samengevoegd en van de criteria waaronder beheereenheden kunnen worden erkend.
                  De minister kan voor deze reguleringsacties en deze beheerplannen, wat dat betreft, nadere regels vaststellen.
                  § 4. De jachtrechthouders of medejachtrechthouders, de grondeigenaars, de grondgebruikers en de door de jachtrechthouders aangestelde bijzondere veldwachters zetten, binnen de voorwaarden zoals bepaald in vorige paragraaf, alle diervriendelijke en pijnloze middelen om de populatie van <verwilderde> <katten> in hun jachtgebied te reguleren.
                  Zij kunnen hierbij onder meer gebruik maken van kastvallen met een maximumvolume van 1 000 d m3, waarin de gevangen dieren zich vrij kunnen bewegen en die, in gesloten toestand, in de zijwand ter hoogte van het maaiveld minstens één vrije opening hebben waarbinnen een cirkel met een diameter van ten minste 6,5 cm kan worden beschreven.
                  De populatieregulering van <verwilderde> <katten> met het geweer is slechts toegelaten tot en met het jachtseizoen van 2009-2010, tenzij er, na een daartoe doorgevoerde wetenschappelijk onderbouwde evaluatie, zou blijken dat een verderzetting van deze vorm van populatieregulering noodzakelijk is om redenen van natuurbeheer. De populatieregulering van <verwilderde> <katten> met het geweer mag bovendien enkel gebeuren voor zover alle hiervoor beschreven pijnloze en diervriendelijke oplossingen om de <verwilderde> <katten> te vangen zijn ingezet en hebben gefaald, en voor zover een afstand wordt gerespecteerd van minstens 200 meter van bewoonde woningen.
                  § 5. <Verwilderde> <katten> mogen niet gereguleerd worden binnen een straal van vijftig meter rond de vossen- en dassenburchten.
                  Never resist temptation or it could go away...
                  Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door foto4fun Bekijk bericht
                    Inderdaad, 200 meter, maar wij wonen hier in een woonwijk, waar geen enkel huis meer dan 200 meter uit elkaar staat, en toch worden er hier ieder jaar katten gevangen en afgemaakt, dat in opdracht van de gemeente.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                      Smeerlappen jong.
                      Als ik een manier wist om die terug te pakken dan deed ik het.

IDEM DITO

Walter
                      D850

Comment

Niet te geloven....
                        Gelukkig hebben wij dit nog niet voorgehad (de buren wel). Onze vorige kat (permanent buiten) had altijd een belletje aan zodat ze hoorden dat het geen konijn/vos was.

Veel sterkte met jullie verlies hoor (en dan nog de manier waarop)
                        Racing Pics
                        Motorcross ain't nothing without a woman's eye!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door foto4fun Bekijk bericht
                          Je moet minstens 200 meter van woningen blijven om "verwilderde katten" te mogen "schieten" maar dit betekent niet dat elke kat op meer dan 200 meter een verwilderde kat is!
                          Het is gewoon een veiligheidsafstand dat opgegeven wordt ter bescherming van bewoners.
                          Als het niet duidelijk is dat het om een verwilderde kat gaat mag nooit geschoten worden, zelfs niet op een kilometer.
                          De wet ook geen draai geven.
                          Last edited by VerSeg; 8 juli 2011, 11:12.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

Goeie tips & info hebben we hier gekregen ( zowel legaal als )

We laten het er niet bij, ik ga verschillende instanties hiervan op de hoogte brengen.
                            Het PV wordt doorgestuurd!
                            En we hebben ook de namen doorgegeven!
                            zero

Comment

Veel sterkte! Hopelijk haalt het iets uit.

'k Mag niet denken dat zoiets zou gebeuren met één van onze poezen.

Comment

Gaia, Peta, Bite Back (belgische oragnisatie), Roots of compassion,...
                                Hoe meer je erop af stuurt hoe beter De politie zal het waarschijnlijk toch niet oplossen.

Hond van m'n grootouders is ooit ook afgeschoten (de mensen woonden tegen het bos aan, hond liep op een dag weg van huis het bos in, waar jagers hem aanzagen voor wild). Is ook nooit iets van gekomen, al heeft de jager zich wel uitgebreid verontschuldigd. Maar daar hadden zij hun 'oscaar' niet mee terug natuurlijk...

Ben sinds enkele jaren een vrij radicaal dierenliefhebber (vegi, vrijwilligerswerk,...) en ik vind het altijd jammer als ik zoiets lees... Laatst nog een man op zijn plek gezet; zijn hond trok wat hard aan de leiband toen ik voorbij wandelde, waarop het beest prompt twee rake schoppen kreeg toegediend... Nou die man heeft van mij enkele rake mentale schoppen gekregen

Y.

Comment

Working...
                                X