Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ongewenste mailing

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Ongewenste mailing

    Zoals eerder gemeld had ik de "bevoegde instanties" verwittigd. Ziehier hun antwoord:

    Eerste bladzijde:
    Betreft: Ongewenste elektronische post van zitzakcomfort.be – Fun Media nv
    Geachte heer,
    In antwoord op uw mail deel ik u het volgende mee:
    De Algemene Directie Controle en Bemiddeling (ADCB) van de FOD Economie, K.M.O.,
    Middenstand en Energie heeft als taak toezicht te houden op de economische markt. Zij
    waakt er meer bepaald over dat ondernemingen de economische regelgeving naleven.
    Een van de doelstellingen van de ADCB is om in het algemeen belang illegale
    handelspraktijken een halt toe te roepen.
    Uw melding is belangrijk, want ze maakt het de ADCB mogelijk na te gaan in welke
    sectoren zich problemen stellen en welke vragen de consument bezighouden. Dankzij uw
    melding kan de ADCB haar controles gericht toespitsen, de ondernemingen wijzen op de
    toepasselijke wetgeving en indien nodig een proces-verbaal opstellen.
    De ADCB bepaalt op basis van de meldingen die ze dagelijks ontvangt welke acties op
    welk moment aangewezen zijn, bijvoorbeeld een onderzoek in de onderneming, een
    onderzoek in de betrokken sector, of een preventie- en sensibiliseringscampagne over de
    rechten en plichten van de consumenten en ondernemingen.
    De ADCB treedt op in het algemeen belang, maar houdt zich niet bezig met het oplossen
    van individuele problemen van consumenten of ondernemingen. Om bijvoorbeeld een
    schadevergoeding of de opzegging zonder kosten van een contract te verkrijgen, kunt u
    zich wenden tot ombudsdiensten (www.belmed.fgov.be) en justitiehuizen. Voor meer
    informatie nodig ik u uit regelmatig de website van de FOD Economie
    (http://economie.fgov.be) te raadplegen.
    Als bijlage worden nog nuttige tips toegevoegd met betrekking tot de sector waarin uw
    probleem zich voordoet. In de regel communiceert de ADCB niet op individuele basis over
    de door haar gevoerde acties, tenzij tijdens het onderzoek dat ze beslist in te stellen in het
    algemeen belang blijkt dat specifieke informatie nuttig zou kunnen zijn voor de
    consumenten bij hun pogingen om hun individueel geschil op te lossen. In dat geval zullen
    mijn diensten opnieuw contact met u opnemen. U mag er in elk geval zeker van zijn dat uw
    melding de ADCB helpt bij haar taak om toezicht te houden op de economische markt.
    Hoogachtend,
    De directeur-generaal,
    Tweede bladzijde
    Tips om u te helpen bij uw individueel probleem
    1. Wanneer u ongevraagde elektronische reclame heeft ontvangen en u van de verzender ervan in de
    toekomst geen reclame meer wenst te ontvangen, probeer dan eerst gebruik te maken van de
    uitschrijfmogelijkheden die de verzender u aanbiedt. De verzender van elektronische reclame is altijd
    verplicht om een uitschrijfmogelijkheid te voorzien. Is die uitschrijfmogelijkheid er niet, of werkt ze niet,
    probeer dan op een andere manier contact op te nemen met de verzender om uw wens kenbaar te
    maken, en maak hem duidelijk dat de uitschrijfmogelijkheden ontoereikend zijn. Soms kan een louter
    technisch probleem hiervan de oorzaak zijn.
    2. Let op aan wie u uw elektronisch postadres meedeelt. Bent u zeker dat u niet op een of ander
    moment uw instemming hebt gegeven? Het gebeurt immers dat internetgebruikers vergeten dat zij
    ermee hebben ingestemd om reclame te ontvangen via elektronische post door in te tekenen op een
    nieuwsbrief, door mee te werken aan een opinieonderzoek, door een online formulier voor
    informatieaanvraag in te vullen, door een papieren bon in te vullen, enz. In dat geval heeft de
    dienstverlener het recht om u elektronische reclameberichten te sturen. Maar ook dan moet een
    uitschrijfmogelijkheid altijd aanwezig zijn.
    3. In de andere gevallen moet een onderneming voor het verzenden van elektronische reclame de
    voorafgaande toestemming hebben van de ontvanger. Hierop zijn echter een aantal uitzonderingen
    (zie hieronder).
    4. Komt de reclamemail van een dienstverlener bij wie men voorheen reeds een vergelijkbaar product
    had besteld? In dat geval is de dienstverlener er niet toe gehouden uw voorafgaande instemming te
    vragen. Ook wanneer de reclamemail wordt verstuurd naar een rechtspersoon (commercieel bedrijf,
    vzw, overheidsbedrijf, administratie, enz.) op een onpersoonlijk adres (info@..., contact@...,
    sales@...,) en voor zover de reclame betrekking heeft op de activiteit van de rechtspersoon, is de
    dienstverlener niet verplicht om voorafgaande toestemming te vragen. Voor de duidelijkheid: een emailadres
    van het type voornaam.naam@firmanaam.be is echter wel een persoonlijk adres.
    5. Meer uitgebreide informatie over ongevraagde elektronische reclame kan u terugvinden in onze
    brochure De “Spamming” in 24 vragen & antwoorden, te raadplegen op de website van de FOD
    Economie via deze link: http://economie.fgov.be/nl/binaries/...ure_nl_tcm325-
    31741.pdf

    Comment

    Working...
    X