Re: Ongewenste mailing
Zoals eerder gemeld had ik de "bevoegde instanties" verwittigd. Ziehier hun antwoord:
Eerste bladzijde:
Tweede bladzijde
Zoals eerder gemeld had ik de "bevoegde instanties" verwittigd. Ziehier hun antwoord:
Eerste bladzijde:
Betreft: Ongewenste elektronische post van zitzakcomfort.be – Fun Media nv
Geachte heer,
In antwoord op uw mail deel ik u het volgende mee:
De Algemene Directie Controle en Bemiddeling (ADCB) van de FOD Economie, K.M.O.,
Middenstand en Energie heeft als taak toezicht te houden op de economische markt. Zij
waakt er meer bepaald over dat ondernemingen de economische regelgeving naleven.
Een van de doelstellingen van de ADCB is om in het algemeen belang illegale
handelspraktijken een halt toe te roepen.
Uw melding is belangrijk, want ze maakt het de ADCB mogelijk na te gaan in welke
sectoren zich problemen stellen en welke vragen de consument bezighouden. Dankzij uw
melding kan de ADCB haar controles gericht toespitsen, de ondernemingen wijzen op de
toepasselijke wetgeving en indien nodig een proces-verbaal opstellen.
De ADCB bepaalt op basis van de meldingen die ze dagelijks ontvangt welke acties op
welk moment aangewezen zijn, bijvoorbeeld een onderzoek in de onderneming, een
onderzoek in de betrokken sector, of een preventie- en sensibiliseringscampagne over de
rechten en plichten van de consumenten en ondernemingen.
De ADCB treedt op in het algemeen belang, maar houdt zich niet bezig met het oplossen
van individuele problemen van consumenten of ondernemingen. Om bijvoorbeeld een
schadevergoeding of de opzegging zonder kosten van een contract te verkrijgen, kunt u
zich wenden tot ombudsdiensten (www.belmed.fgov.be) en justitiehuizen. Voor meer
informatie nodig ik u uit regelmatig de website van de FOD Economie
(http://economie.fgov.be) te raadplegen.
Als bijlage worden nog nuttige tips toegevoegd met betrekking tot de sector waarin uw
probleem zich voordoet. In de regel communiceert de ADCB niet op individuele basis over
de door haar gevoerde acties, tenzij tijdens het onderzoek dat ze beslist in te stellen in het
algemeen belang blijkt dat specifieke informatie nuttig zou kunnen zijn voor de
consumenten bij hun pogingen om hun individueel geschil op te lossen. In dat geval zullen
mijn diensten opnieuw contact met u opnemen. U mag er in elk geval zeker van zijn dat uw
melding de ADCB helpt bij haar taak om toezicht te houden op de economische markt.
Hoogachtend,
De directeur-generaal,
Geachte heer,
In antwoord op uw mail deel ik u het volgende mee:
De Algemene Directie Controle en Bemiddeling (ADCB) van de FOD Economie, K.M.O.,
Middenstand en Energie heeft als taak toezicht te houden op de economische markt. Zij
waakt er meer bepaald over dat ondernemingen de economische regelgeving naleven.
Een van de doelstellingen van de ADCB is om in het algemeen belang illegale
handelspraktijken een halt toe te roepen.
Uw melding is belangrijk, want ze maakt het de ADCB mogelijk na te gaan in welke
sectoren zich problemen stellen en welke vragen de consument bezighouden. Dankzij uw
melding kan de ADCB haar controles gericht toespitsen, de ondernemingen wijzen op de
toepasselijke wetgeving en indien nodig een proces-verbaal opstellen.
De ADCB bepaalt op basis van de meldingen die ze dagelijks ontvangt welke acties op
welk moment aangewezen zijn, bijvoorbeeld een onderzoek in de onderneming, een
onderzoek in de betrokken sector, of een preventie- en sensibiliseringscampagne over de
rechten en plichten van de consumenten en ondernemingen.
De ADCB treedt op in het algemeen belang, maar houdt zich niet bezig met het oplossen
van individuele problemen van consumenten of ondernemingen. Om bijvoorbeeld een
schadevergoeding of de opzegging zonder kosten van een contract te verkrijgen, kunt u
zich wenden tot ombudsdiensten (www.belmed.fgov.be) en justitiehuizen. Voor meer
informatie nodig ik u uit regelmatig de website van de FOD Economie
(http://economie.fgov.be) te raadplegen.
Als bijlage worden nog nuttige tips toegevoegd met betrekking tot de sector waarin uw
probleem zich voordoet. In de regel communiceert de ADCB niet op individuele basis over
de door haar gevoerde acties, tenzij tijdens het onderzoek dat ze beslist in te stellen in het
algemeen belang blijkt dat specifieke informatie nuttig zou kunnen zijn voor de
consumenten bij hun pogingen om hun individueel geschil op te lossen. In dat geval zullen
mijn diensten opnieuw contact met u opnemen. U mag er in elk geval zeker van zijn dat uw
melding de ADCB helpt bij haar taak om toezicht te houden op de economische markt.
Hoogachtend,
De directeur-generaal,
Tips om u te helpen bij uw individueel probleem
1. Wanneer u ongevraagde elektronische reclame heeft ontvangen en u van de verzender ervan in de
toekomst geen reclame meer wenst te ontvangen, probeer dan eerst gebruik te maken van de
uitschrijfmogelijkheden die de verzender u aanbiedt. De verzender van elektronische reclame is altijd
verplicht om een uitschrijfmogelijkheid te voorzien. Is die uitschrijfmogelijkheid er niet, of werkt ze niet,
probeer dan op een andere manier contact op te nemen met de verzender om uw wens kenbaar te
maken, en maak hem duidelijk dat de uitschrijfmogelijkheden ontoereikend zijn. Soms kan een louter
technisch probleem hiervan de oorzaak zijn.
2. Let op aan wie u uw elektronisch postadres meedeelt. Bent u zeker dat u niet op een of ander
moment uw instemming hebt gegeven? Het gebeurt immers dat internetgebruikers vergeten dat zij
ermee hebben ingestemd om reclame te ontvangen via elektronische post door in te tekenen op een
nieuwsbrief, door mee te werken aan een opinieonderzoek, door een online formulier voor
informatieaanvraag in te vullen, door een papieren bon in te vullen, enz. In dat geval heeft de
dienstverlener het recht om u elektronische reclameberichten te sturen. Maar ook dan moet een
uitschrijfmogelijkheid altijd aanwezig zijn.
3. In de andere gevallen moet een onderneming voor het verzenden van elektronische reclame de
voorafgaande toestemming hebben van de ontvanger. Hierop zijn echter een aantal uitzonderingen
(zie hieronder).
4. Komt de reclamemail van een dienstverlener bij wie men voorheen reeds een vergelijkbaar product
had besteld? In dat geval is de dienstverlener er niet toe gehouden uw voorafgaande instemming te
vragen. Ook wanneer de reclamemail wordt verstuurd naar een rechtspersoon (commercieel bedrijf,
vzw, overheidsbedrijf, administratie, enz.) op een onpersoonlijk adres (info@..., contact@...,
sales@...,) en voor zover de reclame betrekking heeft op de activiteit van de rechtspersoon, is de
dienstverlener niet verplicht om voorafgaande toestemming te vragen. Voor de duidelijkheid: een emailadres
van het type voornaam.naam@firmanaam.be is echter wel een persoonlijk adres.
5. Meer uitgebreide informatie over ongevraagde elektronische reclame kan u terugvinden in onze
brochure De “Spamming” in 24 vragen & antwoorden, te raadplegen op de website van de FOD
Economie via deze link: http://economie.fgov.be/nl/binaries/...ure_nl_tcm325-
31741.pdf
1. Wanneer u ongevraagde elektronische reclame heeft ontvangen en u van de verzender ervan in de
toekomst geen reclame meer wenst te ontvangen, probeer dan eerst gebruik te maken van de
uitschrijfmogelijkheden die de verzender u aanbiedt. De verzender van elektronische reclame is altijd
verplicht om een uitschrijfmogelijkheid te voorzien. Is die uitschrijfmogelijkheid er niet, of werkt ze niet,
probeer dan op een andere manier contact op te nemen met de verzender om uw wens kenbaar te
maken, en maak hem duidelijk dat de uitschrijfmogelijkheden ontoereikend zijn. Soms kan een louter
technisch probleem hiervan de oorzaak zijn.
2. Let op aan wie u uw elektronisch postadres meedeelt. Bent u zeker dat u niet op een of ander
moment uw instemming hebt gegeven? Het gebeurt immers dat internetgebruikers vergeten dat zij
ermee hebben ingestemd om reclame te ontvangen via elektronische post door in te tekenen op een
nieuwsbrief, door mee te werken aan een opinieonderzoek, door een online formulier voor
informatieaanvraag in te vullen, door een papieren bon in te vullen, enz. In dat geval heeft de
dienstverlener het recht om u elektronische reclameberichten te sturen. Maar ook dan moet een
uitschrijfmogelijkheid altijd aanwezig zijn.
3. In de andere gevallen moet een onderneming voor het verzenden van elektronische reclame de
voorafgaande toestemming hebben van de ontvanger. Hierop zijn echter een aantal uitzonderingen
(zie hieronder).
4. Komt de reclamemail van een dienstverlener bij wie men voorheen reeds een vergelijkbaar product
had besteld? In dat geval is de dienstverlener er niet toe gehouden uw voorafgaande instemming te
vragen. Ook wanneer de reclamemail wordt verstuurd naar een rechtspersoon (commercieel bedrijf,
vzw, overheidsbedrijf, administratie, enz.) op een onpersoonlijk adres (info@..., contact@...,
sales@...,) en voor zover de reclame betrekking heeft op de activiteit van de rechtspersoon, is de
dienstverlener niet verplicht om voorafgaande toestemming te vragen. Voor de duidelijkheid: een emailadres
van het type voornaam.naam@firmanaam.be is echter wel een persoonlijk adres.
5. Meer uitgebreide informatie over ongevraagde elektronische reclame kan u terugvinden in onze
brochure De “Spamming” in 24 vragen & antwoorden, te raadplegen op de website van de FOD
Economie via deze link: http://economie.fgov.be/nl/binaries/...ure_nl_tcm325-
31741.pdf
Comment